Ennyibe kerül fenntartani a legnépszerűbb használt autókat
Nagyon sok cikkben foglalkoztunk már az autóvásárlás körüli kérdésekkel: mit érdemes venni, milyen buktatók lehetnek, mire kell figyelni, ha el akarjuk kerülni a mellényúlást. Van azonban még egy nagyon fontos tényező, amit sokan elfelejtenek, pedig lényeges, hogy mibe fáj fenntartani a kiválasztott típust.
Közeledik az év vége, így nemsokára befutnak a tizenkét hónapra vonatkozó adatok is a használtautó-piaci folyamatokról. Nagy változások azonban aligha lesznek a legnépszerűbb modelleket illetően a féléves statisztikához képest. A Datahouse elemzése alapján mi is megnéztük, mely márkákat és típusokat kedvelik legjobban a magyar autóvásárlók, melyek pörögnek legjobban belföldön, és melyek vezetik az importlistákat.
Egyébként dicséretesen józan választásokról beszélhetünk, a legtöbb behozott autó kompakt vagy alsó-középkategóriás, de kiskocsiból is sok talált gazdára. Autóvásárláskor mindenki más szempontokat vesz figyelembe, számít a méret, a fogyasztás, a megbízhatóság, de vannak olyan tényezők is, amelyek olykor sajnos elsikkadnak: a fenntartási költségek. Pedig rém kellemetlen azzal szembesülni, hogy a kemény munkával összekuporgatott pénzünkön megvásárolt álomautónkra nem tudunk megvenni négy tisztességes gumit, vagy éppen egy-egy javítást kell elhalasztani.
Ezért most sorra vesszük, milyen kiadásokra kell számítanunk, ha tisztességesen fenn akarunk tartani egy autót. Nyilván a fekete öves használtkocsi-vásárlók és -üzemeltetők ezekkel nagyrészt tisztában vannak, nagyon sokaknak viszont hasznos lehet így egymás mellett látni a számokat, és megfigyelni, mennyivel lehet zsebbenyúlósabb életben tartani egy magasabb kategóriába tartozó, esetleg prémium utazóautót, mint egy egyszerű kis benzinest.
Mi van a táblázatokban?
A legnépszerűbb típusok közül válogattunk, ezeknél néztünk utána az alkatrészáraknak, a fogyasztásnak, egyéb járulékos költségeknek. Jellemzően a kétezres évek második felében gyártott autókról van szó. Viszont az összehasonlítás nem mindig könnyű, ugyanis a generációváltások a különböző gyártóknál nem feltétlenül esnek egybe.
Szintén eltérések vannak abban is, hogy egy-egy kategóriában mit kínálnak a gyártók. Vannak, akik ugyanabból a köbcentiből kisebb, mások nagyobb teljesítményt hoznak ki. Ezért az alábbi táblázatokban kategóriánként igyekeztünk a hasonló teljesítményű variánsokat figyelembe venni.
Milyen költségekkel jár a vásárlás?
Ha adott összegből gazdálkodva akarunk autót venni, az egyik nagy hiba, amit elkövethetünk, hogy pontosan annyiért keresgélünk a piacon. Rá kell ugyanis még számolnunk az átírás költségeit. Ez nemcsak a vagyonszerzési vagy vagyonátruházási illetéket jelenti, hanem az eredetiségvizsgálat díját, valamint az új forgalmit és törzskönyvet is. Míg utóbbi két tétel egységesen 6-6 ezer forint, függetlenül az autó teljesítményétől, méretétől, felépítésétől, addig az illeték és az eredetvizsga árát már több tényező befolyásolja.
Elég komoly arculcsapás lehet főleg az olcsó, de erős autóknál, hogy az átírás összköltsége már-már a vételárat közelíti. Erre akkor csodálkoztam rá nagyon, amikor pár éve nagyon szemezgettem egy Alfa Romeo 145 QV-vel, akkor még szinte gombokért lehetett közepesen lefingottat venni, de rögtön a vételár harmada ráborult volna az adminisztrációra.
Átírás költségei (Ft) | ||||
Márka/típus: | Vagyonszerzési illeték | Eredetiségvizsgálat | Forgalmi és törzskönyv | Összesen |
Kisautók: | ||||
Suzuki Swift II 1.3 | 30600 | 17000 | 12000 | 59600 |
Opel Corsa D 1.4 | 29700 | 17000 | 12000 | 58700 |
Honda Jazz (GD) 1.4 | 27450 | 17000 | 12000 | 56450 |
Kompaktok: | ||||
Ford Focus II 1.6 | 33300 | 18500 | 12000 | 63800 |
Volkswagen Golf V 1.6 | 33750 | 18500 | 12000 | 64250 |
Hyundai i30 (FD) 1.6 | 49500 | 18500 | 12000 | 80000 |
Középkategória: | ||||
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI | 56650 | 18500 | 12000 | 87150 |
Audi A4 B7 2.0 TDI | 56650 | 18500 | 12000 | 87150 |
BMW 3-as (E90) 318d | 60500 | 18500 | 12000 | 91000 |
Kompakt SUV-ok: | ||||
Nissan Qashqai (1. gen.) 2.0 dCi | 60500 | 18500 | 12000 | 91000 |
Kia Sportage (2. gen.) 2.0 CRDI | 60500 | 18500 | 12000 | 91000 |
Toyota RAV4 (3. gen.) 2.2 D-4D | 81250 | 20000 | 12000 | 113250 |
Nagyautók: | ||||
Audi A6 C6 2.7 TDI | 91000 | 20000 | 12000 | 123000 |
BMW 5 (E60) 525d | 94250 | 20000 | 12000 | 126250 |
Mercedes E (W211) 280 CDI | 91000 | 20000 | 12000 | 123000 |
A táblázatból jól látszik, hogy egy kisautó és egy népszerű, szívó benzinmotoros kompakt között nem feltétlenül vannak ezen a téren nagy különbségek, egy középkategóriás dízel esetében viszont már jóval többe fáj a procedúra, amelynek végén a nevünkre kerül az autó. Az erős, sokhengeres nagykocsiknál még szembetűnőbb a dolog, és akkor még nem sportautókra ácsingóztunk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Rendszeres költség a biztosítás
Már az átírás lezavarásához szükségünk lesz érvényes biztosításra – sőt, valójában már ahhoz is, hogy a Mucsaröcsögén megvásárolt autónkat hazavigyük Bivalybasznád-Alsóra. A hivatalos nevén kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnak hívott teher összegének kiszámítása már egy bonyolultabb művelet, és nemcsak az autó tulajdonságait, hanem a tulajdonos vagy üzembentartó adatait is figyelembe veszik. Számít, hogy hány éves vagy, mióta van jogsid, volt-e már biztosított autód, sőt az is, hogy hol laksz. Ilyen inputokból mondja meg a biztosító – vagy a több társaság ajánlatát is bemutató alkusz –, hogy mekkora kockázatot jelentesz.
Nem meglepő módon egy kisebb köbcentis, gyengébb teljesítményű autó után jóval kevesebbet kell fizetni, mint egy izmosabb gép után, de megint csak azt mondhatjuk, hogy a kompaktok nem feltétlenül sokkal drágábbak, mint a kisautók. Talán a legtöbben negyedévente fizetik a biztosítást, de pár ezrest meg lehet spórolni, ha az egész éves díjat egyben tudjuk le. Oda kell figyelni ugyanakkor az évfordulóra, mert társaságot váltani csak olyankor lehet.
Biztosítási díjak (Ft/év) | |
Márka/típus: | Biztosítás éves díja (31 éves, vidéki férfi, 14 éves jogsival) |
Kisautók: | |
Suzuki Swift II 1.3 | 32880 |
Opel Corsa D 1.4 | 32880 |
Honda Jazz (GD) 1.4 | 35520 |
Kompaktok: | |
Ford Focus II 1.6 | 36000 |
Volkswagen Golf V 1.6 | 36000 |
Hyundai i30 (FD) 1.6 | 36000 |
Középkategória: | |
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI | 44520 |
Audi A4 B7 2.0 TDI | 45084 |
BMW 3-as (E90) 318d | 45084 |
Kompakt SUV-ok: | |
Nissan Qashqai (1. gen.) 2.0 dCi | 44520 |
Kia Sportage (2. gen.) 2.0 CRDI | 43812 |
Toyota RAV4 (3. gen.) 2.2 D-4D | 45600 |
Nagyautók: | |
Audi A6 C6 2.7 TDI | 52908 |
BMW 5 (E60) 525d | 52908 |
Mercedes E (W211) 280 CDI | 50880 |
Autód van? Fizess adót!
Ha ez még nem lenne elég, ott van a gépjárműadó. Korábban teljesítményadóként, még korábban súlyadóként ismerhettük. Eddig a települési önkormányzatok szedték, tőlük kaptuk a vonatkozó értesítést is, legutóbb viszont már a NAV-nak kellett perkálni. Amennyiben év közben vettünk egy autót, úgy az esztendő végéig ezzel a sarccal nem lesz gondunk, mivel az egész éves adót annak kell fizetnie, aki az év első napján a nyilvántartásban szerepel tulajdonosként.
Gépjárműadó (Ft/év) | |
Márka/típus: | Gépjárműadó összege |
Kisautók: | |
Suzuki Swift II 1.3 | 12580 |
Opel Corsa D 1.4 | 12210 |
Honda Jazz (GD) 1.4 | 11285 |
Kompaktok: | |
Ford Focus II 1.6 | 13690 |
Volkswagen Golf V 1.6 | 13875 |
Hyundai i30 (FD) 1.6 | 16650 |
Középkategória: | |
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI | 19055 |
Audi A4 B7 2.0 TDI | 19055 |
BMW 3-as (E90) 318d | 19425 |
Kompakt SUV-ok: | |
Nissan Qashqai (1. gen.) 2.0 dCi | 20350 |
Kia Sportage (2. gen.) 2.0 CRDI | 20350 |
Toyota RAV4 (3. gen.) 2.2 D-4D | 18500 |
Nagyautók: | |
Audi A6 C6 2.7 TDI | 24420 |
BMW 5 (E60) 525d | 24050 |
Mercedes E (W211) 280 CDI | 25900 |
Magát az adót egyébként az autó kora és teljesítménye alapján számítják. Értelemszerűen minél erősebb a kocsink, annál magasabb az összeg, viszont ahogy korosodik, úgy csökken. Két részletben kell befizetni, az első tavasszal, a második ősszel esedékes.
Induljunk már el!
Valójában a fenti pénzeket úgy fizettük ki, hogy eddig nagyjából egy métert sem mentünk az autóval. Oké, eredetvizsgára azért elvittük, de a lényeg, hogy ezek a költségek akkor is fennállnak, ha egyáltalán nem használjuk a kocsit. Ha már menni is akarunk, akkor nyithatjuk tágabbra a tárcát.
Bár most éppen rögzített üzemanyagárak vannak, legalábbis a 95-ös benzin és a normál gázolaj esetében, alapesetben hatalmas szórást tapasztalhatunk attól függően, hogy az ország mely részén, városban, országúton, esetleg autópályán tankolunk. Itt viszont már nem lehet egyértelműen azt mondani, hogy egy kisautóval jobban kijövünk, mint valami nagy hajóval. Egy takarékos dízel azonos felhasználás mellett simán ehet kevesebbet nagyobb kaszniban is. Más kérdés, hogy városba inkább a kis benzines való, a modern dízeleket nem erre találták ki, azoknak inkább az autópálya a természetes közege.
Az alábbi táblázatban szereplő fogyasztási adatok a német Spritmonitorról származnak, ahol nagyon sok felhasználó osztja meg és naplózza saját méréseit. Átlagról van szó, eltérések adódhatnak a vezetési stílustól, időjárási körülményektől, de akár a jármű műszaki állapotától függően is. Egységárként a jelenleg érvényes, 480 forinton rögzített benzinnel és gázolajjal számoltunk. Érdemes azt is megfigyelni, hogy hasonló méretű és teljesítményű motorral szerelt hagyományos személyautó takarékosabb tud lenni, mint egy nagy homlokfelületű, rosszabb légellenállású SUV.
Üzemanyagköltség és fogyasztás (Ft/10 ezer km; l/100 km) | ||
Márka/típus: | Átlagfogyasztás (Spritmonitor) | Üzemanyagköltség 10 ezer kilométerre |
Kisautók: | ||
Suzuki Swift II 1.3 | 6,61 | 317280 |
Opel Corsa D 1.4 | 6,86 | 329280 |
Honda Jazz (GD) 1.4 | 6,3 | 302400 |
Kompaktok: | ||
Ford Focus II 1.6 | 7,5 | 360000 |
Volkswagen Golf V 1.6 | 7,73 | 371040 |
Hyundai i30 (FD) 1.6 | 7,2 | 345600 |
Középkategória: | ||
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI | 6,39 | 306720 |
Audi A4 B7 2.0 TDI | 6,74 | 323520 |
BMW 3-as (E90) 318d | 6,44 | 309120 |
Kompakt SUV-ok: | ||
Nissan Qashqai (1. gen.) 2.0 dCi | 7,05 | 338400 |
Kia Sportage (2. gen.) 2.0 CRDI | 8,63 | 414240 |
Toyota RAV4 (3. gen.) 2.2 D-4D | 8,61 | 413280 |
Nagyautók: | ||
Audi A6 C6 2.7 TDI | 7,41 | 355680 |
BMW 5 (E60) 525d | 7,12 | 341760 |
Mercedes E (W211) 280 CDI | 8,45 | 405600 |
Karbantartás nélkül nem megy
Legyen egy autó bármilyen megbízható is, az alapvető karbantartást nem szabad elfelejteni. Ez jelenti egyrészt a motorolaj és a szűrők adott intervallumonként vagy évente esedékes cseréjét, másrészt pedig minden egyebet, amit a karbantartási ütemterv, illetve az alkatrészek kopása, elhasználódása szükségessé tesz. Két nagy fejezetet jelölhetünk meg: a tervezett szervizeket, valamint a terven felüli, meghibásodásból vagy balesetből eredő javításokat.
Hogy ezek mennyibe fognak fájni, alapvetően két tényezőtől függ. Az egyik a szerviz vagy szerelő munkadíja, ezt most nem boncolgatjuk részletesen, mert egyrészt a műhelyek árszabása, rezsióradíja is különbözhet, másrészt pedig a bizonyos műveletekre vonatkozó normaidők is jelentős szórást mutathatnak. Ha például a vezérléscserét említjük, nyilván sokkal gyorsabban és egyszerűbben, azaz kevesebb munkaórával lehet megoldani egy egyszerűbb motoron, mint mondjuk egy nagy, V6-os dízelen. Ezeket a munkákat tehát általában nem darabra mérik. Sérülés esetén pedig rendszerint nem látszik minden elsőre, van, ami csak megbontás után derül ki.
A szervizszámla végösszegének másik részét az alkatrészek adják. Ebben a tekintetben is jelentős különbségek lehetnek egyes típusok és kategóriák között. Egy kisebb motorba például jellemzően kevesebb olajtöltetre van szükség, mint egy nagy, sokhengeresbe – bár ez mindig függ az adott konstrukciótól is. Egy nagy és erős autó megállításához fékből is komolyabbra van szükség, mint egy kiskocsinál, meg persze a karosszériaelemek is eltérőek.
A konstrukció bonyolultságával is számolni kell, egy modern turbódízelben például ott van a turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, valamint a részecskeszűrő, ezek meghibásodása zsebbenyúlós lehet. Az alábbi táblázatban viszont inkább olyan alkatrészek szerepelnek, amelyek minden autóban ott vannak – ezek ugyanis jól szolgálják az összehasonlítást. Ott van például az olajcsere: az ehhez szükséges anyagok egy vasaló-Swifthez alig harmincezerből megvannak, míg egy hathengeres Merci, Audi vagy BMW 60-80 ezret kér a célra.
Alkatrészárak (Ft) | ||||||
Márka/típus: | Motorolaj+szűrők | Kuplungkészlet | Vezérműszíjkészlet | Féktárcsa+betét (elöl-hátul)* | Első sárvédő | Motorháztető |
Kisautók: | ||||||
Suzuki Swift II 1.3 | 26251 | 51448 | láncos | 98836 | 19717 | 36277 |
Opel Corsa D 1.4 | 34657 | 79347 | 57197 | 120811 | 17650 | 68574 |
Honda Jazz (GD) 1.4 | 36276 | 70965 | láncos | 97522 | 43471 | 40542 |
Kompaktok: | ||||||
Ford Focus II 1.6 | 38590 | 91859 | 53688 | 118044 | 23897 | 56814 |
Volkswagen Golf V 1.6 | 39932 | 77688 | 42879 | 123275 | 17998 | 70317 |
Hyundai i30 (FD) 1.6 | 40252 | 68877 | láncos | 120427 | 23300 | 83283 |
Középkategória: | ||||||
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI | 33778 | 157989 | 92522 | 146526 | 19938 | 67150 |
Audi A4 B7 2.0 TDI | 37763 | 149983 | 90109 | 109207 | 20358 | 63155 |
BMW 3-as (E90) 318d | 44564 | 112989 | 127989 (lánc) | 159361 | 26756 | 87244 |
Kompakt SUV-ok: | ||||||
Nissan Qashqai (1. gen.) 2.0 dCi | 46716 | 175917 | 85759 (lánc) | 136193 | 27935 | 90857 |
Kia Sportage (2. gen.) 2.0 CRDI | 45449 | 161548 | 79691 | 113673 | 19797 | 50482 |
Toyota RAV4 (3. gen.) 2.2 D-4D | 43741 | 145938 | 85989 (lánc) | 136941 | 27812 | 45892 |
Nagyautók: | ||||||
Audi A6 C6 2.7 TDI | 67538 | 154989 | 335988 (lánc) | 187200 | 82994 (alu) | 175284 (alu) |
BMW 5 (E60) 525d | 74775 | 146988 | 110989 (lánc) | 182830 | 64898 (alu) | 272153 (alu) |
Mercedes E (W211) 280 CDI | 71966 | 196989 | 145847 (lánc) | 132507 | 40498 | 108582 |
*egyes típusoknál hátul dobfék+pofák |
Itt azért annyival lehet még bonyolítani a képletet, hogy egyrészt szinte minden nagy alkatrészboltnak vannak partnerkedvezményei, akár 40-50 százalékos engedmények, de kis kutakodással bárki találhat olyan webshopokat, ahol eleve ennek megfelelő árakkal találkozik. Cserealkatrészből sem egyféle van: lehet gyárit választani, de a jellemző inkább az, hogy utángyártottat veszünk. Ebből aztán megint nagyon nagy a kínálat, vannak kifejezetten olcsó termékek, vannak minőségi, a gyárival lényegében megegyező cuccok, köztük pedig még sok-sok fokozat. Táblázatunkban igyekeztünk jó minőségű alkatrészekkel számolni, és ahol csak lehetett, ugyanannak a gyártónak a cuccait vettük alapul, hogy minél pontosabb legyen az összehasonlítás.
Az alkatrészekhez sorolhatjuk tulajdonképpen a gumikat is. Nemcsak a kerék átmérőjétől és a gyártótól függ az abroncsok ára, vannak olyan gumiméretek, amelyek gyakoribbak, ezekből nagyobb a választék, és többnyire olcsóbban megvehetők, mint a ritkább méretek. Listánk középáras termékekkel számol, de évről évre hozunk gumiteszteket is, hogy segítsük az eligazodást.
Egy biztos: a gagyi kínai vackokat érdemes kerülni, de nem feltétlenül csak a prémiumokban bízhatunk. Alapvetés, hogy egy jó állapotú, új vagy fiatal gumival nyugodtabbak lehetünk, mint egy repedezett, kopott, elhasználódott abronccsal.
Gumiabroncsok ára (Ft/4db) | ||
Márka/típus: | Gyári gumiméret | Egy garnitúra ára |
Kisautók: | ||
Suzuki Swift II 1.3 | 165/70 R14 | 64236 |
Opel Corsa D 1.4 | 185/70 R14 | 70876 |
Honda Jazz (GD) 1.4 | 175/65 R14 | 64596 |
Kompaktok: | ||
Ford Focus II 1.6 | 195/65 R15 | 70996 |
Volkswagen Golf V 1.6 | 195/65 R15 | 70996 |
Hyundai i30 (FD) 1.6 | 195/65 R15 | 70996 |
Középkategória: | ||
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI | 205/55 R16 | 79796 |
Audi A4 B7 2.0 TDI | 225/55 R16 | 122236 |
BMW 3-as (E90) 318d | 205/55 R16 | 79796 |
Kompakt SUV-ok: | ||
Nissan Qashqai (1. gen.) 2.0 dCi | 215/65 R16 | 109436 |
Kia Sportage (2. gen.) 2.0 CRDI | 215/65 R16 | 109436 |
Toyota RAV4 (3. gen.) 2.2 D-4D | 215/70 R16 | 121360 |
Nagyautók: | ||
Audi A6 C6 2.7 TDI | 225/50 R17 | 120264 |
BMW 5 (E60) 525d | 225/50 R17 | 120264 |
Mercedes E (W211) 280 CDI | 245/45 R17 | 128984 |
Na és a vizsga?
Ha új autót veszünk, négy évig nem lesz ezzel gondunk. Ha viszont négy évnél idősebb kocsival járunk, akkor kétévente kell elvinnünk felülvizsgálatra. Korábban létezett külön zöldkártya, a műszakitól eltérő érvényességgel, vagyis külön végezték el a környezetvédelmi mérést.
A műszaki vizsga ára két részből áll össze: az egyik az előzetes átvizsgálás díja, a másik pedig a hatósági vizsgadíj. Utóbbi állandó, 16.290 forint, összkerékhajtás esetén van 4.100 forintnyi pótdíj. Az előzetes átvizsgálás viszont nem mindenhol kerül ugyanannyiba, ezért van az, hogy a műszaki végén nem mindenki kap egyforma összegről számlát.
Összegzés
Az autóvásárlás összetett kérdés, és mivel az emberek többsége ilyenkor legértékesebb vagyontárgyát veszi meg, a kiadott pénz pedig a saját lehetőségeihez mérten biztosan jelentős, érdemes alaposan megrágni. Ha pedig nem áll rendelkezésünkre korlátlan mennyiségű Deák-igazolvány, nagyon nem mindegy, hogy milyen fenntartási költségekkel számolhatunk. Sokat segíthet ezért a típushibák mellett a járulékos költségek, alkatrészárak és egyéb várható kiadások megismerése.
A típushibákkal kapcsolatban érdemes követni a MűhelyPRN sorozatot, ahol hétről hétre konkrét átvizsgálásokon keresztül mutatjuk be, milyen buktatói lehetnek az adott modellnek.
A legtöbb népszerű típusról írtunk már használtautótesztet, ezeket itt lehet elérni, érdemes átolvasgatni a kiszemelt autókról szóló írásokat.
Autóvásárlási tanácsadó sorozatunk is volt már, nem is egyszer. Ezek a cikkek árkategóriánként és méretosztályonként veszik sorba az ajánlott és kevésbé javasolt típusokat.
Ha arra vagy kíváncsi, mely motorokat kell kerülni, ide kattints, vagy itt nézd meg az erről szóló videóinkat. Ha inkább megfordítanád a kérdést, és rögtön a jókkal ismerkednél, azok ezen a linken laknak. Ide klikkelve pedig azt tudhatod meg, melyik autók rohadnak jobban, melyek kevésbé.
Hidegindító
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.