Az elmúlt két évben sokan abbahagyták a taxizást, ugyanis míg a covid előtt személyszállítással ki lehetett maxolni a KATA adózás 12 milliós éves maximumát, idén már a nullszaldó sem jött ki mindenkinek. A taxisok száma olyan ütemben csökkent, hogy az elmúlt időszakban egyszerűen már nem lehetett fuvart hívni. Áremeléssel próbálják megoldani a jelenséget, utánajártunk, mire lehet számítani.
A Fővárosi Közgyűlés április 13-án változtatott a taxirendeleten, drágult a taxiszolgáltatás a fővárosban. 2022. május 9-étől 33 százalékkal nőttek a tarifák, az alapdíj 700 forintról 1000 forintra, míg a kilométerdíj 300 forintról 400-ra emelkedett, továbbá a percdíj is 75-ről 100 forintra nőtt.
Magyarországon 2013-ban vezették be a fix árazást a taxiszolgáltatásban, utoljára 2018-ban volt emelés, akkor 12 százalék. Most a minden területre kiterjedő áremelkedéssel, a minimálbérek és az infláció növekedésével indokolták a döntést, az emelés mértékét a taxiszervezetekkel összhangban alakították ki.
A fix árazás annak idején jó ötletnek tűnt a taxisok számára, akkor a kiszámíthatósággal érvelve szüntették meg a piaci versenyt. Szintén ilyen akkor még jó ötletnek tűnő dolog, hogy az Uber olyan feltételeket kapott, ami nem összeegyeztethető a működési elveivel, így 2016-ban kivonultak. Ezek a piacvédelemnek szánt intézkedések viszont hosszú távon nem kalkuláltak az inflációval és az autózás általános drágulásával, ez ütött vissza mind a taxisokra, mind az utazni vágyókra. Az előbbiek ugyanis már feltétlenül tudták kigazdálkodni a működési költségeiket, az utóbbiak pedig nem jutottak fuvarhoz.
Megkerestük az ügyben az Országos Taxis Szövetség elnökét, Metál Zoltánt, aki elmondta, hogy az elmúlt években óriási drágulás volt tapasztalható minden szektorban, ami eddig a pontig volt tartható a taxisoknak. Ahogy az új autók ára, úgy az üzemeltetési költségeik is drasztikusan emelkedtek: a szervizelési költség, a biztosítások ára és az üzemanyagköltség is jelentősen nőtt. A mostani emelést úgy számolták ki, hogy az fedezze a megnövekedett kiadásokat abban az esetben is, ha a hatóságilag maximált üzemanyagár megszűnik.
Metál szerint minden tarifaemelés kockázatos, de a tapasztalatuk az, hogy a kezdeti pár hét kivételével nem tapasztalható visszaesés a fuvarszámokban. Hozzátette, hogy a világjárvány elhúzódása miatt rengeteg taxis nézett más munkalehetőség után. Összehasonlításképpen a budapesti taxisok száma 2019-ben meghaladta a 7 ezret, míg ma ez a szám körülbelül 5 ezer.
Állítása szerint a fix tarifáknak szerinte csak előnye van: az utasoknak előny a kiszámíthatóság, a biztonságérzet, illetve így a szolgáltatás minősége is könnyebben szabályozható. Továbbá bízik benne, hogy a mostani tarifaemelés vonzó lesz azoknak, akik belevágnának a taxizásba vagy visszatérnének ahhoz. Azok alapján, amennyi taxis kikerült a járvány alatt a rendszerből, erre szükség is van, hiszen az elmúlt időszakban az utasok sok esetben jelentősen megnövekedett várakozási idővel és kevesebb rendelkezésre álló autóval számolhattak.
Ugyanebben a témakörben megkerestük a City Taxi kereskedelmi vezetőjét, Bősz Pétert is, aki hasonló véleményen volt. Az áremelést szerinte is a mindenre kiterjedő költségnövekedés indokolja, mivel régi árazás már a rentábilitás határait súrolta. Elmondta, hogy az ilyen nagy mértékű áremelések helyett a jövőben a fokozatos, évenkénti emelés jelenthet jobb és emészthetőbb megoldást.
Hozzátette, hogy a jelenlegi autóipari helyzet sem kedvez a taxisoknak, az új autók beszerzése nehézkes a hosszúra nyúló várakozási idők miatt. Ez sokszor a túlhasznált, többször meghibásodó autók miatt vagy állásidőt, vagy a taxisnak be nem tervezett autóbérlési költséget jelenthet. Ezek a tényezők és a rendszerből az elmúlt években kikerülő mintegy kétezer taxis ügyféloldalon tovább növekedő várakozási időként és elégedetlenségként csapódnak le.
Továbbá problémának tartja, hogy csökkent a fuvarszervezés hatékonysága. Ez öngerjesztő folyamatnak mondható: az utasok a járvány alatt kiesett taxisok miatt sokszor hosszas várakozási időt tapasztaltak, ami miatt egyre többen rendeltek időpontra taxit. Bősz szerint ez azért probléma, mert így amíg kiér a taxi a címre és esetleg vár az utasra, sok idő telik el feleslegesen. Ezalatt a megrendelt autó kiesik a forgalomból, ami miatt a többi utas számára még több lesz a várakozási idő. Alternatívaként a valós idejű appos és telefonos rendelést említette, amivel némileg tehermentesíthető a rendszer.
Ugyanakkor nem minden számítás szerint jelent megoldást a mostani, körülbelül 30%-os áremelés, van olyan vélemény, amely szerint ez is csak addig jelent megoldást, míg le nem jár az üzemanyagok árstopja - utána azok a taxisok, akik nem kis fogyasztású hibrid vagy elektromos autóval dolgoznak, ugyanúgy bajban lesznek, mint az emelés előtt.