Wrapping fólia, műanyag védőelemek, előre programozott transzport mód, rengeteg felelősség, kockázat és az emberi tényező. A biztonságos szállítás logisztikája nem egyszerű feladat. Elvégre akár kontinenseket is át kell szelniük a várva várt új autóknak, lehetőleg sérülések nélkül.
2022 legfelkapottabb autós híre az Atlanti-óceán közepén 48,5 milliárd forint értékű rakományával kigyulladt és elsüllyedt Felicity Ace autószállító hajó esetéről szólt. A baleset azt bizonyítja, hogy az autótranszportok óriási kockázattal járnak. A legapróbb probléma is komoly gazdasági kárt, vásárlói csalódottságot és nem mellesleg ökológiai katasztrófát okoz, amennyiben az óceánok élővilága mégsem értékeli kellőképpen a hirtelen ölébe hullott Porschékat, Lamborghiniket vagy Bentley-ket.
A logisztika és a vele járó kockázat már a gyártósorról való távozás után elkeződik. Az autók gyakran vonattal, autószállító trélerrel vagy óceánjárókkal is találkoznak utazásuk során, nem beszélve az emberről, aki a folyamat alatt az autókat mozgatja; illetve az időjárásról, hiszen útközben lehet hó, fagy, jégeső vagy extrém meleg is. A gyártók megpróbálják a lehető legjobban védeni autóikat, hogy az első ajtórácsapást már a megrendelőnél szenvedhesse el az autó egy bevásárlóközpont parkolójában.
Kérdéseimet a Magyarországon az Audit, Seatot, Cuprat, Skodát, Volkswagent és ez utóbbi haszonjármű-almárkáját képviselő Porsche Hungárianak tettem fel, mivel ők az egész világon jelen vannak gyáraikkal, így gyakorlatilag az összes szállítási mód előfordulhat a VW Csoport autóival. Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója a válaszaiban elmondja, hogy az autók fel- és lerakodására, rögzítési módjára és fuvarozására szigorúan ellenőrzött gyári szabványok vonatkoznak. Ezek a szabványok szállítási módonként eltérőek lehetnek, ugyanakkor minden esetben meghatározzák a rakomány rögzítésének módját, illetve a biztonságos távolságokat például a felső rakfelülethez vagy a többi autóhoz képest.
A Volkswagen-csoport autóit felfeszített, illetve ragasztott műanyag betétekkel látják el a transzport előtt, melyek főleg az ajtókat és a tükröket védik, ugyanis ezen elemek vannak kitéve leginkább az esetleges sérülésnek. A védőeszközök hivatalosan a kereskedésbe érkezésig védik az autó karosszériáját, gyakorlatban viszont sokszor már a kereskedésbe való kiszállítás előtt eltávolítja a szállító, ezzel elkerülve a későbbi vitákat a fólia alatti sérülések eredetéről. Bujáki Zsolt hozzáteszi, hogy régebben a fólia helyett az autókat viaszréteggel védték, amit a kiszállítás előtt kellett eltávolítani, mert erre környezetvédelmi okokból a kereskedésekben már nem volt lehetőség.
A szállítás közben elszenvedett sérülések előfordulásáról, komolyságáról és kezeléséről is feltettem kérdéseimet. Bujáki Zsolt elmondta, hogy az apróbb sérüléseket megjavítják, melyre többnyire már a kereskedésben kerül sor. A javítás kizárólag gyári technológiával, illetve gyári alkatrészekkel történhet, és erről a vevő minden esetben tájékoztatást kap. Ha az autót használati értéket befolyásoló (pl: hegesztett karosszériaelem) hibát szenved, akkor erre tekintettel értékcsökkenés címén árengedményre számíthat a megrendelő. A kommunikációs igazgató fontosnak tartja megjegyezni azt is, hogy az ilyen jellegű sérülések aránya az összes sérülés 5 százaléka alatt van. A súlyosabb sérülést elszenvedett autókat azonban már nem állnak neki megjavítani, ezekkel a használtpiacon sem találkozhatunk, hiszen ilyenkor az autók márkavédelmi okokból zúzdába kerülnek.
Kérdésemre, miszerint van-e bármiféle szállítási mód a Volkswagenek, Skodák, Seatok, Audik és Cuprák computerébe programozva, azt válaszolta a cég, hogy igen, de a beprogramozott funkcióbeli korlátozások modellenként eltérőek, viszont általánosságban elmondható, hogy transzport módban maximum 30 km/h sebességre képesek az autók.
Apropó szállítások...
Manapság egyre többen hallottak már az új autókat érintő, esetenként rendkívül hosszú szállítási időkről, ezért néhányan a merkúri időket látják visszatérni. A PoHu kommunikációs igazgatója válaszában kifejtette, hogy márkánként, modellenként, modellváltozatonként, felszereltségenként és extránként változhat autók szállítási ideje, tehát minden megrendelés egyedi türelmet igényel. Ez nem meglepő, hiszen a világ összes autómárkája hasonló helyzetben van.
Példaként említi, hogy a Golf esetében lehetséges olyan konfiguráció, amire akár 84 hetet is várhat a megrendelő, ugyanakkor ha mégsem ragaszkodik a fullos R-line felszereltséghez, akkor akár egy héten belül is a volán mögé pattanhat. A gyártási időt egy távolságtartó tempomat beikszelése is drasztikusan megnövelheti, ha épp hiány van az ehhez szükséges alkatrészekből. A lényeg, hogy a helyzet hetente változik, ezért mindenképpen érdemes az aktuális szállítási időről személyesen érdeklődni és mérlegelni, hogy milyen extrára van feltétlenül szükségünk, nehogy egy hátsó ülésfűtés miatt nyúljon hónapokkal a szállítási idő.
A legutóbbi MűhelyPrn forgatáson Nagy Vendellel, az Avalon Rent a Car társtulajdonosával beszélgettem az akadozó szállításokról. Vendel felhívta figyelmem a Volkswagen konszern üzemeinek termelését bemutató hivatalos weboldalra, amit ide kattintva érhettek el. Vásárlás előtt érdemes tehát ellenőrizni, hogy melyik típust gyártják még és melyiket függesztették fel ideiglenesen.