Wrapping fólia, műanyag védőelemek, előre programozott transzport mód, rengeteg felelősség, kockázat és az emberi tényező. A biztonságos szállítás logisztikája nem egyszerű feladat. Elvégre akár kontinenseket is át kell szelniük a várva várt új autóknak, lehetőleg sérülések nélkül.
2022 legfelkapottabb autós híre az Atlanti-óceán közepén 48,5 milliárd forint értékű rakományával kigyulladt és elsüllyedt Felicity Ace autószállító hajó esetéről szólt. A baleset azt bizonyítja, hogy az autótranszportok óriási kockázattal járnak. A legapróbb probléma is komoly gazdasági kárt, vásárlói csalódottságot és nem mellesleg ökológiai katasztrófát okoz, amennyiben az óceánok élővilága mégsem értékeli kellőképpen a hirtelen ölébe hullott Porschékat, Lamborghiniket vagy Bentley-ket.
A kiégett autószállító hajó el is süllyedt
Tegnap jelentették be, hogy a Felicity Ace, amely korábban teljesen kiégett, felborult, majd elsüllyedt.

A logisztika és a vele járó kockázat már a gyártósorról való távozás után elkeződik. Az autók gyakran vonattal, autószállító trélerrel vagy óceánjárókkal is találkoznak utazásuk során, nem beszélve az emberről, aki a folyamat alatt az autókat mozgatja; illetve az időjárásról, hiszen útközben lehet hó, fagy, jégeső vagy extrém meleg is. A gyártók megpróbálják a lehető legjobban védeni autóikat, hogy az első ajtórácsapást már a megrendelőnél szenvedhesse el az autó egy bevásárlóközpont parkolójában.

Kérdéseimet a Magyarországon az Audit, Seatot, Cuprat, Skodát, Volkswagent és ez utóbbi haszonjármű-almárkáját képviselő Porsche Hungárianak tettem fel, mivel ők az egész világon jelen vannak gyáraikkal, így gyakorlatilag az összes szállítási mód előfordulhat a VW Csoport autóival. Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója a válaszaiban elmondja, hogy az autók fel- és lerakodására, rögzítési módjára és fuvarozására szigorúan ellenőrzött gyári szabványok vonatkoznak. Ezek a szabványok szállítási módonként eltérőek lehetnek, ugyanakkor minden esetben meghatározzák a rakomány rögzítésének módját, illetve a biztonságos távolságokat például a felső rakfelülethez vagy a többi autóhoz képest.

A Volkswagen-csoport autóit felfeszített, illetve ragasztott műanyag betétekkel látják el a transzport előtt, melyek főleg az ajtókat és a tükröket védik, ugyanis ezen elemek vannak kitéve leginkább az esetleges sérülésnek. A védőeszközök hivatalosan a kereskedésbe érkezésig védik az autó karosszériáját, gyakorlatban viszont sokszor már a kereskedésbe való kiszállítás előtt eltávolítja a szállító, ezzel elkerülve a későbbi vitákat a fólia alatti sérülések eredetéről. Bujáki Zsolt hozzáteszi, hogy régebben a fólia helyett az autókat viaszréteggel védték, amit a kiszállítás előtt kellett eltávolítani, mert erre környezetvédelmi okokból a kereskedésekben már nem volt lehetőség.

A szállítás közben elszenvedett sérülések előfordulásáról, komolyságáról és kezeléséről is feltettem kérdéseimet. Bujáki Zsolt elmondta, hogy az apróbb sérüléseket megjavítják, melyre többnyire már a kereskedésben kerül sor. A javítás kizárólag gyári technológiával, illetve gyári alkatrészekkel történhet, és erről a vevő minden esetben tájékoztatást kap. Ha az autót használati értéket befolyásoló (pl: hegesztett karosszériaelem) hibát szenved, akkor erre tekintettel értékcsökkenés címén árengedményre számíthat a megrendelő. A kommunikációs igazgató fontosnak tartja megjegyezni azt is, hogy az ilyen jellegű sérülések aránya az összes sérülés 5 százaléka alatt van. A súlyosabb sérülést elszenvedett autókat azonban már nem állnak neki megjavítani, ezekkel a használtpiacon sem találkozhatunk, hiszen ilyenkor az autók márkavédelmi okokból zúzdába kerülnek.

Kérdésemre, miszerint van-e bármiféle szállítási mód a Volkswagenek, Skodák, Seatok, Audik és Cuprák computerébe programozva, azt válaszolta a cég, hogy igen, de a beprogramozott funkcióbeli korlátozások modellenként eltérőek, viszont általánosságban elmondható, hogy transzport módban maximum 30 km/h sebességre képesek az autók.
Apropó szállítások...
Manapság egyre többen hallottak már az új autókat érintő, esetenként rendkívül hosszú szállítási időkről, ezért néhányan a merkúri időket látják visszatérni. A PoHu kommunikációs igazgatója válaszában kifejtette, hogy márkánként, modellenként, modellváltozatonként, felszereltségenként és extránként változhat autók szállítási ideje, tehát minden megrendelés egyedi türelmet igényel. Ez nem meglepő, hiszen a világ összes autómárkája hasonló helyzetben van.

Példaként említi, hogy a Golf esetében lehetséges olyan konfiguráció, amire akár 84 hetet is várhat a megrendelő, ugyanakkor ha mégsem ragaszkodik a fullos R-line felszereltséghez, akkor akár egy héten belül is a volán mögé pattanhat. A gyártási időt egy távolságtartó tempomat beikszelése is drasztikusan megnövelheti, ha épp hiány van az ehhez szükséges alkatrészekből. A lényeg, hogy a helyzet hetente változik, ezért mindenképpen érdemes az aktuális szállítási időről személyesen érdeklődni és mérlegelni, hogy milyen extrára van feltétlenül szükségünk, nehogy egy hátsó ülésfűtés miatt nyúljon hónapokkal a szállítási idő.
A legutóbbi MűhelyPrn forgatáson Nagy Vendellel, az Avalon Rent a Car társtulajdonosával beszélgettem az akadozó szállításokról. Vendel felhívta figyelmem a Volkswagen konszern üzemeinek termelését bemutató hivatalos weboldalra, amit ide kattintva érhettek el. Vásárlás előtt érdemes tehát ellenőrizni, hogy melyik típust gyártják még és melyiket függesztették fel ideiglenesen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
