Mit várhatunk a áruszállítás szigorításától?
Május 21-től nem lesz elég egy B kategóriás jogosítvány a 2,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó kisteherautóval való árufuvarozáshoz - korábban ez a határ 3,5 tonna volt. A szabályozás nem vonatkozik a saját árujukat szállító vállalkozásokra, hanem kimondottan a belföldi és nemzetközi fuvarozással foglalkozókat érinti.
Ahhoz, hogy ezek a vállalkozások folytathassák a tevékenységüket, egy szakhatósági engedélyre lesz szükségük, aminek része, hogy az előéletükben ne legyen tisztességtelen piaci magatartás, biztosítással kell rendelkezniük a szállított árura, illetve a járművet üzemeltető vállalkozásnál szakmai irányítót kell foglalkoztatniuk. Érdemes ezeket a pontokat egyesével megvizsgálni, hogy mit jelentenek.
Az első pont mögött a szándék a piac tisztítása, tehát azokat a vállalkozásokat szorítanák ki, akik korábban fizetésképtelenek voltak, vagy a hatóság bevonta az engedélyüket, mert megszegték az áruszállítás szabályait. Az árura kötelező biztosítás szintén nem újdonság, bár a belföldi fuvarozók nagy része jelenleg nem rendelkezik vele. Viszont akik nemzetközi fuvarokat is vállalnak, azoknak ez teljesen megszokott, általában 50 ezer euróig biztosítják az árut - ennek éves díja elenyésző a többi költségük mellett.
Egy megkérdezett szállító elmondta, hogy egy nemzetközi fuvarnál a biztosítás az első kérdés, és ha az rendben van, akkor jön csak a megegyezés többi része, ez szerinte itthon is pozitív hatással lesz. A május 21-étől életbe lépő új szabályok nagyrésze a nemzetközi fuvaroknál alapnak tekinthetők, számára tehát sok újdonság nem lesz a munkamenetben.
A harmadik feltétel a szakmai irányító kijelölése - a járműveket üzemeltető vállalkozásnál kell egy személy, aki elvégezte a szükséges tanfolyamot és erről bizonyítvánnyal rendelkezik. A szakmai irányító az, aki megvizsgálja, hogy az adott fuvar a cég lehetőségeihez képest - időben és súlyban - megvalósítható-e, és ezért felelősséget vállal. Ez sem egy megugorhatatlan feladat, sok helyen, főleg a kisebb cégeknél bizonyára úgy fogják megoldani, hogy megbízási szerződést kötnek egy ilyen bizonyítvánnyal rendelkezővel. Már most is találni ilyen hirdetéseket, akik külsősként vállalják a szakmai irányítói feladatokat.
A megkérdezett vállalkozók szerint egyáltalán nem teljesíthetetlenek az elvárások, szerintük legfeljebb a szakma alsó 1%-a lesz az, amely nem fogja tudni teljesíteni az új előírásokat. Inkább attól tartanak, hogy május 21-től a rendőrök külön utazni fognak rájuk. Vagyis hogy nem a piac átláthatóságának és tisztaságának az elősegítése a cél, hanem a pénzbehajtás.
Ha a fuvart intéző cég nem rendelkezik a megfelelő engedéllyel, akár 800 ezer forintra is büntethetik - ez már olyan összeg, ami már fájdalmasan érintené a vállalkozásokat, ez ugyanis egy elég árérzékeny piac. Az elmúlt hat évben az árak emelkedése nem követte le a költségek növekedését, ugyanakkor ha sikerül megtalálni a megfelelő partnereket, tisztán, simliskedés nélkül is biztos megélhetést biztosít az áruszállítás.
Az egyik megkérdezett vállalkozó például úgy fogalmazott, hogy két lízingelt kisteherautóval és megbízható partnerekkel ez egy stabil megélhetés, viszont ha az egyik autó esetleg összetörik, akkor már bajban lenne, és problémát jelentene pótolni a kiesést. Itthon egyébként kínálati piac van, a megbízók diktálják a díjakat, és ha a vállalkozás tisztán működik, nehéz árversenyben a többiek alá menni.
Nagy csodák nincsenek, költséget fogni az alkalmazottak bejelentési költségein, bérén és az autók állapotán lehet. Az így ügyeskedő vállalkozások leginkább a szervezett fuvarokból élnek, ahol a megbízó jellemzően nem is találkozik a fuvart lebonyolítóval, míg vannak olyan cégek, akiknek számít a szolgáltatás minősége, és konkrét elvárásaik vannak a fuvart végző autókkal kapcsolatban. Például előírják, hogy 2015 utáni, jó megjelenésű jármű legyen - ahogy a DHL és a GLS is elvárja ezeket az alvállalkozóiktól.
A megkérdezett áruszállítók szerint ezekkel a változtatásokkal közelebb kerülünk Európához, jobb lesz az alkalmazottnak és a piacnak, a vállalkozónak viszont nehezebb lesz. Ugyanebbe az irányba visz a 2026-os bevezetéssel tervezett kötelező pihenőidő is, ami jelenleg csak a nehézteherautóknál előírás. Ez javítani fogja a dolgozó munkakörülményeit, viszont csökkenti a termelékenységet.
A belföldi áruszállítási piac alapvetően úgy néz ki, hogy a Budapesten illetve az M0-án belül napidíj van, azon belül egy vagy két kört megy az autó, míg hosszabb, vidéki utakon kilométerdíjat számítanak. Ez egy nagy piac, sok embert, céget és autót érint a módosítás, de külföldön ennél általában szigorúbb szabályozások érvényesek. Aki eddig is járt külföldre, annak emiatt nem hoz nagy változást az új rendszer.