Hogyan kerüld ki az eléd ugró szarvast

2022.05.13. 06:14

Nehezen elkerülhető a vadgázolás és nagy kárt tud okozni, a szélvédőn át betörő agancs pedig életveszélyes lehet. A baleset körül sok a tennivaló, de egyik sem lehet a pörkölt főzése.

Tavasszal elkezd látványosan éledezni a természet, ami onnan is látható, hogy a kedvenc szerpentines szakaszok kanyarjai már nem olyan remekül beláthatóak a fák zöldellő lombjaitól. Ilyenkor nem csak a többi közlekedőre kell figyelni, hanem nagyobb gyakorisággal fordul elő, hogy valamilyen vadnak keresztezzük az útját.

Mikor számíthatok vadra az úton?

Szinte bármikor lehet találkozni vaddal az utakon, de a vadászok szerint a leggyakoribb időszakok közé tartozik a szeptember és a november, tehát a szarvasok párzási időszaka, amikor mindenféle veszélyérzet nélkül szaladnak a reprodukciós folyamatok után, még akkor is, ha egy autó áll a szerelemhez vezető úton. A másik jellemző a már említett tavasz, amikor a tél után élelemért kutatnak az állatok, de ilyenkor is inkább a késő délutántól hajnalig tartó idősáv.

Érdemes észben tartani, de ez sem garancia a vadgázolás elkerülésére, hiszen az állatok mozgása nem időponthoz kötött, bármikor felbukkanhatnak az út menti bozótosban vagy az aszfalton, ahol egyébként simán megcsúszhat, mert a patákat a természet inkább a földútra specifikálta.

Egyes állatok sebessége meghaladja a 20 km/órát is, így a becsapódás már bőven észlelhető. Rókákkal, nyulakkal és fácánokkal is lehet találkozni, de ezek még csak a kisebb testű áldozatok közé tartoznak. A 100 kiló körüli vaddisznók vagy az akár 250 kilós szarvasbikák már jelentős kárt tudnak okozni.

Ki a felelős az elgázolt állatért?

Szegény állatoknak érthető okokból nem rakják ki a vigyázz, autóforgalom táblát, az autósok viszont egyes szakaszokon találkozhatnak piros háromszögbe zárt szarvas táblával (távolságot jelző kiegészítés nélkül 100 méterre vonatkozik), mely egyértelmű figyelmeztetés. Kevés olyan autós van, aki a körzetileg illetékes vadásztársaság telefonszámát mentette el a kedvencek listájára, így célszerű a gázolást követően a rendőrséget értesíteni az esetről.

Ez már csak azért is nagyon fontos, hogy a baleset részletesen és hitelesen dokumentált legyen. Ha még életjelet mutat az állat, véletlenül se közelítsünk hozzá, mert nincs jó kedve ilyenkor, és komoly sérüléseket okozhat. Mielőtt bárki abban gondolkodna, hogy a riadtságot egy ízletesen elkészített vörösboros vadpörkölttel enyhíti, ez már csak azért sem javasolt, mert az elgázolt jószág élve vagy holtan, de a vadásztársaság tulajdona.

Ilyenkor a KRESZ szerint úgy kell megválasztani a jármű sebességét, hogy a belátható távolságon belül elé kerülő akadályok előtt meg tudja állítani a vezető. A szarvasnak viszont soha senki nem szól, hogy féktávon belülre ne ugráljon. Ezért aztán érdemes fokozott figyelemmel közlekedni, de nem javasolt indokolatlanul alacsony sebességgel araszolni az erdőn át vezető utakon.

Ha a vadgázolás a figyelmeztető táblával jelzett szakaszon belül történik, akkor a vadásztársaság kárigénnyel fordulhat a pórul járt autós felé (ez elég ritkán fordul elő). Ha viszont olyan zárt helyen történik baleset, mint az autópálya, akkor az autós fordulhat kártérítési igénnyel a vadásztársaság felé, hiszen ilyenkor az ő felelősségük, hogy ne jusson állat a kerítés másik oldalára. A legtöbb esetben ilyenkor a felek peren kívüli megegyezéssel zárják az ügyet. Mivel a vadkárokra nem érvényes a kötelező felelősségbiztosítás, ezért erre vonatkozó kiegészítő biztosítással vagy a cascóval lehet enyhíteni az anyagi károkat.

Kapcsolódó
Vadgázolás autópályán – behajthatom a vadásztársaságon?

Vadgázolás autópályán – behajthatom a vadásztársaságon?

A helyszínelő rendőrök szerint megpróbálnom is kár, még a végén fizethetem a vadat is. Nem volt kint tábla, van értelme kártérítést kérnem?

Ki tudom kerülni a szarvast?

Amint felbukkan az úton a kikerülhetetlen szarvas (vagy más állat), akkor a leggyakoribb pánikreakció a vészfékezés. Itt fontos megjegyezni, hogy az igazi vészfékezés nem simán csak egy masszív fék, hanem ilyenkor úgy kell beleállni a pedálba, mintha nem csak a tűzfalon, de az aszfalton is át akarnád nyomni. Nagy sebességről fékezve több idő marad reagálni és csökkenthető a becsapódás ereje. Ha nem tudsz eljutni egy vezetéstechnikai tréningre, legalább ezt a videót érdemes megnézni, hogy legyen elképzelésed, hogyan kellene a vészfékezést csinálni.

Kapcsolódó
Amikor egy Kangoo gyorsabb a 476 lóerős sportautónál

Amikor egy Kangoo gyorsabb a 476 lóerős sportautónál

Azért van abban valami vérfagyasztó, amikor a teherautó-szökevény Kangoo lefőzi a szupersportautót. Pedig megtörtént.

Alkonyatkor és hajnalban járnak az ilyen éjszakai állatok, melyeknek a szeme eleve a sötéthez szokott. Ezért a reflektorfénytől gyakran mozdulatlanná dermednek, hiszen alig látnak valamit. Érdemes észben tartani, hogy a szarvasok csapatban járnak, közülük a vezér lép ki először az útra, tehát simán követheti őt a többi egyed.

Kőrös András, a hungaroringi Groupama Tanpálya instruktora szerint a kikerülési manőver már inkább gyakorlottabb sofőrök fejében fordul meg, hogy letolnak egy jávorszarvas tesztet élesben. Ha van is esély kikerülni az állatot, akkor is nagyjából csak egy fél autónyi hely áll rendelkezésre ehhez a manőverhez a szűkösebb erdei utakon.

Kapcsolódó
Megbukott az autóm a jávorszarvas-teszten, felgyújtsam?

Megbukott az autóm a jávorszarvas-teszten, felgyújtsam?

Bár első lépésként helyesnek tűnhetne, de érdemes picit elgondolkodni, mit jelent ma egy ilyen „bukás”.

Ha elkerülhetetlen az ütközés, akkor fékezéssel csökkentjük a becsapódás erejét és érdemes a szarvas feneke felé kormányozni az autót, mert vagy mozdulatlan marad, vagy előrefelé halad (ellentétben a macskákkal és a rókával), egyúttal távolabb kerül az agancs is, ami áthatolhat a szélvédőn, jelentős sérüléseket okozva.

Akkor mit tegyek?

Irgalmatlan fékezéssel igyekezz megállni az állat előtt, ha pedig elkerülhetetlen az ütközés, akkor az állat feneke felé célozz. Csattanás után hagyd békén az állatot, különösen akkor, ha még mutat életjelet és értesítsd a rendőrséget.

A 410. Égéstérben Ihász "Yamaha" János volt a vendégünk, akit ekkor nem azért hívtunk meg, mert sajtós volt, hanem mert vadász. Elmondta, hogyan viselkednek a vadak, hogyan szúrhatod ki őket, és azt is, hogy a vadveszély táblánál ő sem 30-cal megy. Egy héttel később pedig kaptunk egy hálálkodó mailt egy hallgatótól, hogy ezzel megmentettük az életét. Szóval érdemes meghallgatni:

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

4 perce
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22