Kinek fájhat a legjobban a 2035-ös elektromos átállás?

2022.06.09. 16:52

Az Európai Parlament plenáris ülésen fogadta el a javaslatot, amely szerint 2035-től csak olyan új autót lehet forgalomba helyezni, amelynek nincs közvetlen szén-dioxid-kibocsátása. Ez lényegében a belső égésű motorok halálra ítélését jelenti, nem titkoltan az elektromos átállás a cél. Ez aligha érte váratlanul a gyártókat.

Az átállás már megkezdődött

Elég régóta lóg már a levegőben, hogy végzetesen megszorongatják a belső égésű motorral szerelt autókat. Ott vannak ugye a kibocsátási normák, amelyek egyre szigorodnak, és bár az Euro 7 már régóta késik, abban sokan egyetértettek, hogy megjelenése a benzines és dízelautók halálos ítéletével ér majd fel. Abba most ne is menjünk bele, hogy éppen a takarékos kisautókat lehetetlenítették el az előírások, miközben a benga SUV-k elárasztották a piacot. Lényeg, hogy az Európai Unió elektromos pallosát a tarkójukon érezve a legtöbben már kidolgozták a villanyhajtásra való átállás stratégiáját, meghatározták a céldátumokat.

Ezen a téren azért egyik-másik vállalat elég rejtélyesen fogalmazott. Voltak, akik azt mondták, hogy az adott dátumtól kezdve kizárólag villanyosított (electrified) járműveket kínálnak, nyilván tudatosan nem a tisztán elektromos kifejezést használták, így megengedőbb a képlet, beleférnek a hibridek és konnektoros hibridek is. Mások azt mondták, csak elektromos modelleket mutatnak be, arról viszont nem ejtettek szót, hogy a már meglévőket megtartanák, vagy sem.

IMG 07

Mindenesetre az átállás már folyamatban van, az Év Autója nagy tannisi csoporttesztjén tavaly ősszel már túlsúlyban voltak a részben vagy tisztán elektromos gépek.

Már közeledik a szigor

Tizenhárom év sok idő, mégis azt mondhatjuk, érezhető a közelsége. Az Európai Parlament plenáris ülésén elfogadott javaslat szerint 2035-től nem lehet olyan új autót forgalomba helyezni, amely közvetlenül bocsát ki szén-dioxidot, tehát a benzinesek és dízelek el fognak tűnni. Helyüket az elektromos autók veszik át. A már meglévő, használt autókat, valamint a teherforgalmat és a buszokat egyelőre nem érinti az intézkedés.

A szabályozás a tagállamokkal történő egyeztetést követően nyeri majd el végleges formáját, de jelentős változásra nem lehet számítani. Azokat az előterjesztéseket, amelyek enyhítésért, és a 100 százalék helyett csak 90 százalékos CO2-emisszió-csökkentésért folyamodtak, leszavazták a döntéshozók.

Kinek fog ez fájni?

A német autóklub, vagyis az ADAC már év elején összeszedte, melyik autómárka milyen ígéretet tett az elektromos átállásra. Ez most különösen aktuálissá vált, lehet ugyanis következtetni belőle arra, kik azok, akik elég jól állnak, és kik lehetnek bajban. Általánosságban talán az látszik, hogy a japánok – és esetleg amerikaiak – lehetnek lépéshátrányban, de az európaiaknak is necces lehet a határidő tartása.

Audi: 2033 a fordulat éve

Tavaly tavasszal már bejelentették, hogy 2026-tól csak villanyosított modelleket készítenek a világpiacra. A következő esztendőkben, egészen 2033-ig folyamatosan visszavagdossák a belső égésű modellek számát. Ezeket fokozatosan leváltják az elektromosak, 2025-ig összesen húsz tisztán villanyos típussal terveznek. Ide tartozik már a Q4 E-tron is.

IMG 9641

BMW: 2030-ra az autók fele elektromos lesz

A bajorok nem sokáig nézegették kívülről a villanyautó-szegmenst, az i3-mal már elég régóta jelen vannak. Mondjuk azzal nem is kifejezetten a keményvonalas BMW-vásárlókra tudtak célozni. A következő elektromos modelljükre elég sokat kellett várni, az iX3 majd tíz évvel később jött. Ma már ott van az iX és az i4 is, 2023-ra minden kategóriában legalább egy tisztán elektromos alternatívát kínálnának. Ők 2030-ra még csak a világszintű eladások felét remélték a villanyhajtásúaktól, teljes átállásra nem jelöltek meg céldátumot.

Citroën: közel a cél

A franciák nem állnak rosszul, ott van nekik az ë-C4, az ë-Berlingo, az ë-Jumpy és az ë-Spacetourer. A tavaly eladott C4-eseknek már a 40 százaléka volt elektromos. A teljes átállásról náluk nem sokat tudni, annál inkább a luxus-almárkának számító DS esetében: 2024-től kizárólag tisztán elektromos autókkal jönnek ki.

IMG 6960

Cupra: elektromosan is sportos

A Seatból kinőtt új márka elsősorban a sportos arculatot vinné a Volkswagen-csoporton belül. Ez nem jelenti azt, hogy ne kezdték volna ezt is átállítani, az első példája ennek a folyamatnak a Born, amely az MEB platformra építve közeli rokona a Volkswagen ID.3-nak. A gyártás a németországi Zwickauban folyik, de a spanyol üzemből is villanyautók jönnek majd. A következő elektromos modell a Tavascan lesz. Konkrét dátumról a teljes fordulatot illetően nem beszélnek.

420A1447

Mercedes-Benz: már most is sok az EQ

Egészpályás letámadásba kezdett a Mercedes, már most ott van nekik az EQA, az EQB, az EQC, az EQS, az EQV, és most már az EQE is. A következő években tízmilliárd eurót fektetnek az elektromos hajtású kínálat fejlesztésébe, bővítésébe, további egymilliárdot kimondottan az aksigyártásba. Már idén igyekeznek minden kategóriában jelen lenni a villany-Mercikkel, 2030-tól pedig nem árulnának új autót belső égésű motorral az EU-ban.

420A0572

Fiat: 2030-tól csak konnektorból

Az immár a Stellantis nevű autóipari gigászhoz tartozó Fiat nem kisebb célt tűzött ki, mint hogy 2030-ig tisztán elektromos márkaként pozicionálja újra magát. Ez már csak azért is merész kijelentés, mert most éppen kereken egy villanyautójuk van, az 500e. Mondjuk, amúgy sem lóg le a modellpaletta felsorolása egy A/4-es lapról. A sorban a Panda lehet a következő, már jövőre. Szorosan ide kapcsolódik az Alfa Romeo is, amely most a Tonaléval végre talán megérkezik oda, ahova már a Giuliával és a Stelvióval is készültek, de hamar váltaniuk kell. 2027-ben dobhatják piacra utolsó belső égésű motoros autójukat.

a2_IMG 8284

Ford: az európai piacot külön kezelik

Jelenlegi egyetlen elektromos személykocsijuk nem is Ford-emblémát visel az orrán, az ugyanis a Mustang Mach-E. Azon kívül csak furgonokkal szolgálnak, mint az E-Transit, valamint az E-Transit Custom. Korábban volt róla szól, hogy 2024-ig még hét villanyautó jön tőlük, 2026-ra pedig minden szegmensben legalább egy plug-in hibridet vagy elektromosat árulnak majd, 2030-ra teljesen elköszönnek a belső égésű motortól. Európában legalábbis, hiszen amerikai gyártóról van szó, nekik a tengerentúli piac sem kevésbé fontos. Talán ott tovább élhet a V8-as Mustang?

IMG 5879

Honda: kicsit késnek

Nem mondhatjuk a Hondáról, hogy élen járnának ezen a téren. Az irdatlan jópofa Honda E tavalyelőtt jött meg, a következő elektromos autójukat 2024-re ígérik. Mondjuk, annak idején az első saját dízelmotort sem kapkodták el, a végeredmény pedig a zseniális 2,2-es lett, amire megérte várni. A belső égésűek teljes kihajítására a jelenlegi tervek szerint 2040 körül van kilátás, ami a 2035-ös EU-s célhoz képest mindenképpen késésnek számít.

DSCF1648

Hyundai: magasra tették a lécet

Noha éppen a napokban búcsúztattuk el az első generációs Ioniq-ot, búslakodni nem kell, mert ott az Ioniq 5, az idei Év Autója szavazás harmadik helyezettje. Elég jó maga a platform is, arra épült az Év Autója, a Kia EV6, és követheti őket még sok-sok újabb dél-koreai kocsi. Még a Kona Electricet lehet megemlíteni, mint jelenleg is forgalmazott villanyautót. Az Ioniq 6 és 7 már érkezőben, a tavalyi Müncheni Autószalonon pedig bejelentették, hogy 2035-ben köszönnek el a belső égéstől.

IMG 1641

Jaguar: hamarabb, mint gondolnánk

Első villanyautójukat, az i-Pace-t 2018-ban próbáltuk ki, azóta újabbat nem mutattak be, azt viszont fejlesztették, egyebek mellett a töltési sebességet illetően. Terveik nem kisebbek, mint hogy 2025-től már csak elektromos autót gyártsanak.

IMG 7986

Kia: tizenegyes 2026-ig

Több hibrid mellett három pusztán elektromos modelljük van: az e-Soul, az e-Niro és a már említett EV6, az idei Év Autója. 2030-ra az eladásik 40 százalékának kellene környezetbarát hajtású típusoktól származnia, ez 1,6 millió példányt jelent, amiből 880 ezer lenne tisztán villanyos. 2026-ig 11 ilyen Kiával bővülhet a paletta.

DSC04318

Mazda: saját úton

Első villanyautójuk, az MX-30 nem büszkélkedhet igazán combos hatótávval. 2025-től egy új villany-platformra, a Skyactiv EV Scalable Architecture nevűre épülhetnek fel az újabb elektromos Mazdák, 2030-ra ezek tennék ki az európai összeladás 40 százalékát. A többi szuperhatékonyra reszelt belső égésű, akár hibridként, de kísérleteznek szintetikus üzemanyagokkal, hidrogénnel és a biomasszával is.

Mazda Mx-30 09

MG: csak a villany

A kínai SAIC-konszernhez tartozó brit márkának is van már elektromos modellje, a ZS EV és HS EV, valamint nagyobb méretben a Marvel R Electric. Az SUV-k után idén jön a kombi MG 5, de már csőben a VW ID.3-hoz hasonlítható MG 4 is. Ők eleve javarészt elektromos autókkal tervezték az európai visszatérést, és már Magyarországon is felbukkantak, igaz, a ZS-ből és HS-ből van még benzinesük.

IMG 1852

Mini: a BMW megmondja

Egyelőre a Mini Cooper SE-vel büszkélkedhetnek, de a hibrid Mini Cooper SE Countryman All4 utóda is tisztán elektromos lehet majd. Az anyavállalat, a BMW 2030-ra állítaná át teljes egészében villanyhajtásra a márkát.

DSC03584

Nissan: úttörők között

Ha korai villanyautókról beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül a Leaf mellett, az első komolyan vehető alternatívák közt volt mindenképpen. Azóta persze megújult, a Nissan meg villany-offenzívába kezdett, élén az Ariyával. Ott van aztán az e-NV200, alias e-Evalia, nincs viszont konkrét dátum megadva a teljes fordulatra. Annyit tudni, hogy 2023-tól állítólag nem költenek többet belső égésű motorok fejlesztésére.

420A1684

Opel: Európában 2028-tól

Ha úgy vesszük, ők is az elsők közt kezdtek villanyosítani, még ha a hatótávnövelős villanyautónak kikiáltott Ampera sokak szemében inkább plug-in hibrid is. Mindegy is, már leváltotta a tisztán elektromos Ampera-e. Azóta a Corsából, a Zafirából és a Vivaróból van villanyos, az Astrából jövőre érkezik. A legendás Manta nevet is árammal élesztik újra. Európában 2028-tól már csak villanyban utaznának, de Kínában is kifejezetten elektromos hajtással akarnak érvényesülni.

DSCF6960

Peugeot: mindenből lesz áramos

A Peugeot múltjában jócskán visszanyúlva is találunk elektromos autót, említsük csak a 106 Electricet, vagy a kifejezetten szükségautónak számító Iont. Most már vannak sokkal értelmezhetőbbek is: az e-208 és az e-2008. 2024-re minden egyes modelljükből lesz majd teljesen elektromos variáns, legalábbis így szól az ígéret.

DSC08425

Polestar: hátradőlhetnek?

Egykor a hegyes Volvókat takarta a név, mára önállósult a márka, és kifejezetten a tisztán villanyhajtású modelleket tömöríti. Nekik tehát az átállással sok teendőjük nincs. Első modelljük, a Polestar 1 éppen búcsúzik, de ott van még a 2, jön a 3, és sorban a többi.

DSCF0940

Porsche: mi lesz a 911-gyel?

A német sportkocsigyártónak jó ideje vannak már hibridjei, de az első zéró-emissziós gépük is megérkezett már, Taycannak hívják. Ezzel együtt nehéz ám elképzelni a Porschékat benzines bokszermotor nélkül. 2023-ra ígérik a full-elektromos Macan SUV-t, és már az is eldöntött tény, hogy a Boxster-Cayman páros is villanymotorral újul meg. 2030-ban már a tervek szerint az új autók 80 százalékában lesz villanymotor, de ez nem azt jelenti, hogy csak az: a hibridek is játszanak. Azt is mondták, hogy a 911-ből ebben az évtizedben biztosan nem lesz elektromos modell, viszont dolgoznak a szintetikus üzemanyagok bevetésén.

IMG 7236

Renault: városi mobilitás

A franciáknak nem megy rosszul a villanyautó-biznisz, a siker egyik letéteményese a Zoe kisautó. Ott van aztán az E-Tech Electric hajtás is, amit a Mégane-ban már vezettünk. 2025-ig legalább hét új, tisztán elektromos Renault jöhet, köztük a Renault 4 és a Renault 5. Kishaszonjárművekkel sem állnak rosszul, és még említést érdemel a magánszemélyeknek nem megvehető, közösségi közlekedési cégeknek és taxitársaságoknak kitalált Mobilize Limo.

420A1017

Seat: jele sincs még

Hiába keresnénk most a VW-csoport spanyol márkájánál elektromos autókat - azokat a Seatból kinőtt, mára viszont már egyre inkább eltávolodó Cupránál találjuk. Seat néven a VW e-Uppal azonos alapú Mii éppen nem rendelhető, más meg nem is volt. Egyelőre csak annyit ígérnek, ambiciózus villanyosítási terveik vannak. 2025-re kiskocsik készülhetnek el. Azt már csak halkan tesszük hozzá, nagy kérdés, hogy egy ilyen mértékű átalakulás során, ami most az autóiparban végbemegy, megtartja-e minden márkáját a Volkswagen-konszern, és ha igen, akkor hogyan pozicionálja azokat.

Škoda: nincs konkrétum

A Citigóval hasonló cipőben járnak, mint a Seat a Mii Electrickel. Egyetlen aktuális villanyautójuk az Enyaq iV, na meg annak Coupé változata, amiből RS-t is faragtak. A következő évekre még a takarékos belső égésű motoroknak is fontos szerepet szánnak, de az elektromosítás is napirenden van. A tisztán villanyhajtású Škodák aránya 2030-ig 50-70 százalékra emelkedhet, de a teljes váltásra nem jelöltek meg konkrét időpontot.

1

Tesla: soha nem is volt benzines

Elon Muskékat sem igen fogja összetörni a döntés. A Tesla soha nem kínált, és most már jó eséllyel nem is fog belső égésű motoros autókat kínálni, még ha egy jó V12 TDI igazán pikáns is lenne a Model S-ben. Náluk leginkább a többször megcsúszott Cybertruck és a szintén régóta várt új Roadster érkezésére számíthatunk.

Toyota: új éra

Amennyire a hibridek terén gyorsak voltak az első Priusszal – jesszus, 1997!!! –, annyira nem mondhatók korai befogadónak a tisztán elektromos szegmensben. Még csak idén mutatták be első ilyen modelljüket, a bZ4x-et, amely viszont egy sorozat első tagja, a bZ jelöli náluk a villany-szériát. Na, meg ott van még az üzemanyagcellás Mirai, de arról nem az jut eszünkbe, hogy hirtelen el fog terjedni. Mindenesetre további hat elektromos Toyota jöhet a következő időszakban, meg egy rakás hibrid. A benzinmotor temetéséről később intézkednek, a dátum még nem ismert.

DSC04744

Volkswagen: 75 újdonság

A VW-nek elektromos autója régóta van, gondoljunk az e-Upra és az e-Golfokra. Most pedig már az ID család is ott van, folyamatosan bővülő létszámban. Idén éppen az ID.Buzz-zal szélesedik a paletta. 2026-tól kizárólag villanyhajtású modelleket fejlesztenének, 2029-ig 75 ilyen autót mutatnának be. Ha az elképzeléseik bejönnek, 2030-ra az eladások 70 százalékát ezek teszik ki. A teljes búcsú a belső égéstől 2033 és 2035 közé tehető.

DSCF3810

Volvo: 2040-re klímasemleges

A Volvo már ma is minden szegmensben, ahol csak jelen van, kínál hibridet, vagy minimum lágy hibridet. A teljesen elektromos autókra azonban tavalyig kellett várni, ma az XC40 és a C40 Recharge Pure Electric jelenti a választékot. A következő öt évben öt null-emissziós Volvo jön, 2030-ra pedig befejeznék a teljes átállást. Sőt, 2040-re klímasemlegessé tennék a vállalatot.

DSC06006

Akkor most teljes újratervezés jön?

A fenti lista nem teljes, hiányzik belőle például a Dacia, amely jelenleg a legolcsóbb villanyautót, a Springet kínálja. Ráadásul februári állapotokat tükröz, vagyis változás azóta is következhetett be a célokban. Az viszont egyértelműen látszik, hogy bár az elektromos átállás már elkezdődött, sok gyártónak lesznek álmatlan éjszakái. Vannak, akik még az első lépéseket is alig tették meg ezen az úton, de a 2035-ös dátum még olyanoknak is necces lehet, akik amúgy már egész jól haladnak.

P1300182

Addig mondjuk van még tizenhárom év, ami elég hosszú idő, autó-életútban kifejezve durván két Golf-generációnyi. Viszont sok gyártónál lehetnek még olyan folyamatban lévő fejlesztések, amelyeket újra kell gondolni. Érdekes lesz megfigyelni, hogyan reagálnak a több márkát tömörítő konszernek, ahogyan az is izgalmas kérdés, hogy közben más piacokra, például Kínába vagy az USA-ba szánt modellekben életben tartják-e még a belső égésű motorokat, vagy erre a területre már egyáltalán nem csoportosítanak erőforrásokat.

Forrás: ADAC