Így vernek át az életveszélyes hulladékokkal
Munkám során járom az autókereskedéseket. Egyikből a másikba, naponta többször is. Nem csoda, hogy az évek során kialakul bennem egy kép az adott kereskedésről. Hol jobb, hol lesújtó. Vannak kifejezetten kedves értékesítők, és vannak mufurc eladók is. Nekem igazából mindegy, ez sohasem befolyásolt, az autó legyen jó. Nem szabad, hogy előítéleteim legyenek - nincsenek is -, mert ahol egyszer néztem egy rosszat, ott legközelebb lehet, hogy patika állapotút fogunk találni.
A kedves olvasót és vásárlót is arra kérem, hogy előítéletek nélkül, de egészséges gyanakvással induljon vásárolni. Álmomból felébresztve fel tudnék sorolni tucatnyi kereskedést, ahol mindent megtesznek a vásárlói igények kiszolgálása érdekében, és kifejezetten jó minőségű autókat árulnak. Aztán vannak, ahol mindent is megtesznek a vásárlói igények kiszolgálásáért, átlépve egy bizonyos határt – ez az átverés kategória.

Aktuális ügyfelem - nevezzük Gábornak - óvatos ember. Gépészmérnök, diplomával, két gyerekkel, bájos feleséggel. Van egy kis megtakarított pénze, az ötmilliós kategóriában nézelődik, fiatal, 2-5 éves autót keres. Másfél évvel ezelőtt igencsak újszerűt vehetett volna ennyiért, most egy polccal lejjebb kell keresgélni. Ki is nézett egy kereskedésben két turbós benzinest – legnagyobb sajnálatára szívót nem talált ebben a kategóriában. Három-négyéves autókról beszélünk, viszonylag kevés kilométerrel, így reménykedett is a sikerben.
Ahogy korábban említettem, Gábor óvatos ember, ezért feltétlenül elmegy az átvizsgálás előtt megnézni mindkét autót. És minő szerencse, ugyanaz a kereskedés árulta a kiszemelteket, így a logisztika sem volt probléma. Ügyfelemnek - műszaki beállítottságú ember lévén - nem okoz gondot szemrevételezéssel átvizsgálni mindkét példányt. Csilivili mindkét verda, ragyog még a motortér is. Olajfolyásnak, olajsárnak nincs nyoma, folyadékszintek rendben, talán az egyik hátsó sárvédőívet fújták – mintha ott apró piszkot talált volna a fényezésben. Gábor alapos volt, gondolatban tiszteletbeli revizori címet ajándékozok neki. De ő is tudja, hogy műszerek nélkül nem indulunk csatába.
Jelzi is a kereskedőnek, aki - mint később kiderült - maga a tulaj, hogy szeretné egy állapotfelmérő segítségét kérni. Felhorkan erre az önérzetes nepper: Mi a faszt lehet megállapítani egy táskával? - kérdi, majd legyint, felőlem jöhet bárki, az autók rendben vannak.
Így is lett, jöttem, láttam, átvizsgáltam. Gáborral a helyszínen találkoztam, együtt estünk neki a munkának.
Az első
Az első autó bal elölről kapott egy nagyot. Egy félig-meddig frontális ütközés lehetett. A hűtő, a klímahűtő és a lámpa új, a szélvédő cserélve. Az vezetőoldali ajtó és a gépháztető csavarjain látszik a bontás nyoma, bár a csavarfejek gondosan színre lettek fújva. A küszöb és az A-oszlop találkozása vastagon gittelve.
Vagy a kereskedő hazudik, vagy újra lecsapott a gittelőfantom!
Lehet, hogy a kereskedő igazat mond, és sérülésmentes a Toyota. De akkor mi történhetett?
Igen, GITT. A magyarban gitt, amely a német kitt szóból származik. A művelt honpolgárok Molnár Ferenc fantasztikus regényében is találkozhattak vele. Leginkább a Gittegylet tagjai rágcsálták Rácz tanár úr állandó feddése ellenére is. Napjainkra a gitt szócska egy gyűjtőszó lett a kenhető, pépes állagú tömítő- és ragasztóanyagok összességére. Az autógitt nagyon finom, jól kenhető és csiszolható anyag, ezért autók karosszériájának javítására használják. Annyira a köznyelv része lett, hogy kereskedelmi forgalomban is leginkább ezen a néven kapható.

Amikor jobban megnéztem a motorteret, több lemezen is egyengetés nyomai látszottak. A hosszanti irányban elhelyezkedő nyúlványon szintén. Ezt az elemet hegeszteni is kellett. Az autó így is használható természetesen, de egy esetleges hasonló irányú ütközésnél már nincs meg a karosszéria korábbi merevsége. Ezáltal a benne ülők sokkal súlyosabb sérüléseket fognak szenvedni. Mindezt néhány pénzéhes ember miatt.
A második
Reménykedtem egy jobb folytatásban. Gábor is - aki, mint korábban is említettem, a helyszínen volt -, így megkérdeztem, hogy az előző kudarc ellenére folytassuk-e? A válasz egy határozott igen volt, így nekiláttam. Csalódnunk kellett, a Kia Ceed sem kímélt minket.

Ha egy autót rétegvastagság-mérő nélkül kell átvizsgálni, akkor van pár apróság, ami a segítségünkre lehet. Azt már sokan tudják, hogy az élek, illesztések egyenes futása, egyenletessége fontos. Talán kevesebben néznek bele oldalról a karosszériába, és nézik meg, hogy síkban vannak-e az ajtók. A Ceeden nem voltak, a jobb hátsó picit kiállt. Itt a hátsó ajtó küszöbén, az ajtófalcban ezer mikronokat mértem. A B-oszlop tövében szintén. Kérdésemre az értékesítő (aki nem azonos a tulajdonossal) lelkesen elmondta, hogy meg volt húzva az autó oldala, de a saját műhelyükben megjavították. Hm... Ebből annyi volt igaz, hogy megjavították a saját műhelyükben. És így látszik is az üzleti modell. Külföldön vásároljunk egy lehetőleg totálkárra vett autót. Itthon pedig megcsináljuk (nem gyári technológiával), és piaci áron eladjuk valakinek. Lehet, hogy páran belehalnak, belerokkannak később ebbe a mutatványba, de ekkora áldozatra hajlandóak a profit reményében.
És akkor a korábbi kérdésre itt a válasz: egy táskával semmit nem lehet megállapítani, de némi szaktudással, jó szerszámokkal, műszerekkel könnyen le lehet leplezni a csalókat, akik arra építenek fel egy vállalkozást, hogy átverjenek másokat. Az autók átvizsgálásakor egyszer sem jutottunk el a diagnosztikáig. Gábor nem kívánta a családját egy korábban totálkárosra tört, szerkezeti sérült, majd megjavított autóban szállítani.
Gábor jól döntött. Legyél te is Gábor!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
