Így vernek át az életveszélyes hulladékokkal
Munkám során járom az autókereskedéseket. Egyikből a másikba, naponta többször is. Nem csoda, hogy az évek során kialakul bennem egy kép az adott kereskedésről. Hol jobb, hol lesújtó. Vannak kifejezetten kedves értékesítők, és vannak mufurc eladók is. Nekem igazából mindegy, ez sohasem befolyásolt, az autó legyen jó. Nem szabad, hogy előítéleteim legyenek - nincsenek is -, mert ahol egyszer néztem egy rosszat, ott legközelebb lehet, hogy patika állapotút fogunk találni.
A kedves olvasót és vásárlót is arra kérem, hogy előítéletek nélkül, de egészséges gyanakvással induljon vásárolni. Álmomból felébresztve fel tudnék sorolni tucatnyi kereskedést, ahol mindent megtesznek a vásárlói igények kiszolgálása érdekében, és kifejezetten jó minőségű autókat árulnak. Aztán vannak, ahol mindent is megtesznek a vásárlói igények kiszolgálásáért, átlépve egy bizonyos határt – ez az átverés kategória.
Aktuális ügyfelem - nevezzük Gábornak - óvatos ember. Gépészmérnök, diplomával, két gyerekkel, bájos feleséggel. Van egy kis megtakarított pénze, az ötmilliós kategóriában nézelődik, fiatal, 2-5 éves autót keres. Másfél évvel ezelőtt igencsak újszerűt vehetett volna ennyiért, most egy polccal lejjebb kell keresgélni. Ki is nézett egy kereskedésben két turbós benzinest – legnagyobb sajnálatára szívót nem talált ebben a kategóriában. Három-négyéves autókról beszélünk, viszonylag kevés kilométerrel, így reménykedett is a sikerben.
Ahogy korábban említettem, Gábor óvatos ember, ezért feltétlenül elmegy az átvizsgálás előtt megnézni mindkét autót. És minő szerencse, ugyanaz a kereskedés árulta a kiszemelteket, így a logisztika sem volt probléma. Ügyfelemnek - műszaki beállítottságú ember lévén - nem okoz gondot szemrevételezéssel átvizsgálni mindkét példányt. Csilivili mindkét verda, ragyog még a motortér is. Olajfolyásnak, olajsárnak nincs nyoma, folyadékszintek rendben, talán az egyik hátsó sárvédőívet fújták – mintha ott apró piszkot talált volna a fényezésben. Gábor alapos volt, gondolatban tiszteletbeli revizori címet ajándékozok neki. De ő is tudja, hogy műszerek nélkül nem indulunk csatába.
Jelzi is a kereskedőnek, aki - mint később kiderült - maga a tulaj, hogy szeretné egy állapotfelmérő segítségét kérni. Felhorkan erre az önérzetes nepper: Mi a faszt lehet megállapítani egy táskával? - kérdi, majd legyint, felőlem jöhet bárki, az autók rendben vannak.
Így is lett, jöttem, láttam, átvizsgáltam. Gáborral a helyszínen találkoztam, együtt estünk neki a munkának.
Az első
Az első autó bal elölről kapott egy nagyot. Egy félig-meddig frontális ütközés lehetett. A hűtő, a klímahűtő és a lámpa új, a szélvédő cserélve. Az vezetőoldali ajtó és a gépháztető csavarjain látszik a bontás nyoma, bár a csavarfejek gondosan színre lettek fújva. A küszöb és az A-oszlop találkozása vastagon gittelve.
Igen, GITT. A magyarban gitt, amely a német kitt szóból származik. A művelt honpolgárok Molnár Ferenc fantasztikus regényében is találkozhattak vele. Leginkább a Gittegylet tagjai rágcsálták Rácz tanár úr állandó feddése ellenére is. Napjainkra a gitt szócska egy gyűjtőszó lett a kenhető, pépes állagú tömítő- és ragasztóanyagok összességére. Az autógitt nagyon finom, jól kenhető és csiszolható anyag, ezért autók karosszériájának javítására használják. Annyira a köznyelv része lett, hogy kereskedelmi forgalomban is leginkább ezen a néven kapható.
Amikor jobban megnéztem a motorteret, több lemezen is egyengetés nyomai látszottak. A hosszanti irányban elhelyezkedő nyúlványon szintén. Ezt az elemet hegeszteni is kellett. Az autó így is használható természetesen, de egy esetleges hasonló irányú ütközésnél már nincs meg a karosszéria korábbi merevsége. Ezáltal a benne ülők sokkal súlyosabb sérüléseket fognak szenvedni. Mindezt néhány pénzéhes ember miatt.
A második
Reménykedtem egy jobb folytatásban. Gábor is - aki, mint korábban is említettem, a helyszínen volt -, így megkérdeztem, hogy az előző kudarc ellenére folytassuk-e? A válasz egy határozott igen volt, így nekiláttam. Csalódnunk kellett, a Kia Ceed sem kímélt minket.
Ha egy autót rétegvastagság-mérő nélkül kell átvizsgálni, akkor van pár apróság, ami a segítségünkre lehet. Azt már sokan tudják, hogy az élek, illesztések egyenes futása, egyenletessége fontos. Talán kevesebben néznek bele oldalról a karosszériába, és nézik meg, hogy síkban vannak-e az ajtók. A Ceeden nem voltak, a jobb hátsó picit kiállt. Itt a hátsó ajtó küszöbén, az ajtófalcban ezer mikronokat mértem. A B-oszlop tövében szintén. Kérdésemre az értékesítő (aki nem azonos a tulajdonossal) lelkesen elmondta, hogy meg volt húzva az autó oldala, de a saját műhelyükben megjavították. Hm... Ebből annyi volt igaz, hogy megjavították a saját műhelyükben. És így látszik is az üzleti modell. Külföldön vásároljunk egy lehetőleg totálkárra vett autót. Itthon pedig megcsináljuk (nem gyári technológiával), és piaci áron eladjuk valakinek. Lehet, hogy páran belehalnak, belerokkannak később ebbe a mutatványba, de ekkora áldozatra hajlandóak a profit reményében.
És akkor a korábbi kérdésre itt a válasz: egy táskával semmit nem lehet megállapítani, de némi szaktudással, jó szerszámokkal, műszerekkel könnyen le lehet leplezni a csalókat, akik arra építenek fel egy vállalkozást, hogy átverjenek másokat. Az autók átvizsgálásakor egyszer sem jutottunk el a diagnosztikáig. Gábor nem kívánta a családját egy korábban totálkárosra tört, szerkezeti sérült, majd megjavított autóban szállítani.
Gábor jól döntött. Legyél te is Gábor!