Közeleg a tél, de ki vesz itt autót?
Itt az év vége, nézzük meg, hogyan is alakult, alakul a használtautó-piac. Én egy meglehetősen kis szegmensét fedem le, de azért van némi rálátásom a helyzetre. Jelen állás szerint, akárcsak a Covid kezdetén, beleállt a földbe minden.
A Hahun a nyárhoz képest nőtt az eladó autók darabszáma, de még mindig elmarad a korábbi évektől. A csökkenés tetten érhető az autók minőségén is. Magyarán, ennyi szart rég láttam. Az elmúlt napokban nem volt olyan kereskedés, ahova miután betértem, ne arról faggattak volna, hogy mennyi munkánk van (állapotfelmérőknek), mert ők alig tudták hozni a számokat az elmúlt két hónapban (november, december).
Közeleg a tél - mormolta rezignáltan Ned Stark, majd jól le is vágták a fejét. Vajon ez a sors vár a kereskedésekre is?
Még csak most fogják megkapni a megnövekedett rezsiszámlákat, amit a korábbi forgalom kb. egyötödéből kell kigazdálkodni. Most persze lehet nagyokat nevetni, hogy meg is érdemlik a rohadék nepperek. De amit korábban is írtam, azt most is tartom, nagyon sok tisztességes kereskedő dolgozik azért, hogy neked jó autód legyen.
Kapcsolatban vagyok néhány kollégával, ők is azt látják, hogy kevesebb a hívás. Valahogy kivárnak az emberek. Most nem az autóvásárlás a legnagyobb prioritás. Ami még egy kicsit pörög, az az egy-másfél milliós kategória - háááát... - és a tizenmilliósok. Nekem nagy élmény mondjuk egy full elektromos, pár ezer kilométert futott iX3-ast átvizsgálni, de a nagy átlag nem ezt keresi. Beszéltem Balló Marcival, náluk töretlen a vásárlási kedv. Nem az igazi, de azért van forgalom. Volt még egy-két kereskedés, ahol ezt az infót kaptam, de a nagy többség azért nem áll jól.
Kilábaltunk a Covid okozta sokadik sokkból, oltogattak, jött a háború, majd a rezsidémon és mindezekkel karöltve az infláció. És a forint is olyan erős napjainkban, mint a tavaszi szélben tovaszálló lepkefing. Üzemanyagár-növekedés, adblue-hiszti, csiphiány, mindenhiány, ársapka. Azért nem baj, hogy lassan véget ér 2022. Mondjuk, még egy jó kis zombiapokalipszissel teljes lehetne az idei esztendő.
Mi várható?
Azt gondolná az ember, hogy ez a környezet kedvez a vásárlóknak, alku van bőven. Na ja. Ha megnézzük az árakat, azt látni, hogy a Hahu és a Mobile.de között nincs szignifikáns különbség. Magyarán, ha a most árult autót eladja a kereskedő, a következőt már egy picit drágábban kell adnia. Vagy a forintnak kéne 350 alá bekacsintania. Persze erre is van esély...
Márpedig, ha nem tudja a következőt olcsóbban megvenni, hát ezt sem fogja elkótyavetyélni. A Gazdaságkutató Intézet őszi, keresletet előrejelző modellje szerint csökkenni fog a vásárlások száma, és az ár is a használtautó-piacon. A kereslet részét eltalálták, az árra azért nem vennék mérget.
A 2019-es, majdnem rekordnak számító év után folyamatos lassulás kezdődött, ilyen-olyan okok miatt. Elvileg ez a vevőknek kedvező tendencia, valóban csökkenni kéne az áraknak. De nem fognak, mert az újautóhiány egyfajta vákuumot hozott létre a piacon. Erről írtam már a tavalyi év végén, akkor azt mondtam, hogy nem látni a végét. De lesz ez még rosszabb. Lett.
Ez a vákuum szó szerint kiszippantja az autókat a piacról. Meg kell nézni a Becsületesnepper utóbbi két-három roadmovie-ját, látszik, hogy kevesebb az eladó autó, és vért kell izzadni a vásárláshoz. Mindez Németországban.
Mivel továbbra sem árasztották el a szalonokat az új autók, számottevő változásra nem számíthatunk. Ja, és az árak. Egy középkategóriás, átlagos felszereltségű új autó ára 15-30 százalékkal emelkedett. Amit rendelhetsz 6-24 hónapra, típustól függően. Ez hasonló, de inkább nagyobb mértékben húzta magával a használtautó-árakat. Mert azt legalább lehet kapni - még.
Kövesd az AutoRevizort a Facebookon is!