Az ársapkás időszakban a magyar kutak voltak a legolcsóbbak a régióban, a legújabb adatok szerint azonban Ausztria után már Magyarország a legdrágább.
A tavaly december elején eltörölt ársapka alaposan átírta az üzemanyagpiacot: a szomszédos és régiós országokat (Ausztria, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Románia) nézve a magyar piac volt a legolcsóbb a 480 forintos hatósági árral, azóta viszont a forintra átszámolt legfrissebb uniós statisztika szerint az élbolyba kerültek a itthoni kutak.
Mit mutat a régiós árkörkép?
A 629 forintos 95-ös benzinnel és közel 700 forintos gázolajjal Ausztria a legdrágább. Második helyen viszont Magyarország szerepel 625 illetve 689 forinttal. A többi piacon a benzinár 512-608 forint között szóródott, a gázolaj pedig 599-641 forintos sávban volt.

Nemcsak a 480 forintos árhoz, hanem a korábbi, járvány előtti - 2020 januári - szintekhez képest is Magyarországon ment végbe az egyik legjelentősebb áremelkedés, a 85-ös 74 százalékkal kerül többe, mint akkor. Ausztriában és Csehországban 60 százalék körüli drágulás következett be, míg Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Romániában, Horvátországban és Lengyelországban 30-54 százalékkal ment feljebb az ár.
Ország | Benzinár (forint/liter) | Benzindrágulás 2020 januárjához képest (százalék) |
Ausztria | 629 | 64% |
Magyarország | 625 | 74% |
Csehország | 608 | 60% |
Szlovákia | 601 | 44% |
Horvátország | 554 | 30% |
Lengyelország | 551 | 54% |
Románia | 527 | 54% |
Szlovénia | 512 | 47% |
Forrás: Weekly Oil Bulletin (EU)
A gázolajnál masszívabb, másfél-kétszeres áremelkedés történt az érintett országokban. A drágulás ütemét tekintve Ausztria áll az élen 90 százalékkal, megelőzve a 85-85 százalékos magyar és román, valamint a 82 százalékos lengyel növekedést.
Ország | Gázolajár (forint/liter) | Gázolajdrágulás 2020 januárjához képest (százalék) |
Ausztria | 698 | 90% |
Magyarország | 689 | 85% |
Lengyelország | 641 | 82% |
Horvátország | 639 | 56% |
Szlovákia | 636 | 76% |
Románia | 620 | 85% |
Csehország | 618 | 66% |
Szlovénia | 599 | 64% |
Forrás: Weekly Oil Bulletin (EU)
Várható-e további adóemelés?
Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője januárban megjelent összefoglalójában utalt arra, hogy a hatósági áras időszak után a magyar üzemanyagárak voltak a legmagasabbak, az akkori árakon még az ausztrianiál is drágábban lehetett tankolni.
A szakember azt írta, hogy a hirtelen bekövetkezett magyarországi árváltozásban egyrészt annak köszönhető, hogy a tizenhárom hónapos árbefagyasztás és kézivezérlés – az időnként egymásnak ellentmondó jogi szabályozás – torzította a piaci versenyt, ami miatt ma nem tud olyan rugalmasan reagálni az üzemanyagpiac, mint a beavatkozás előtt.
Másrészt az államháztartás hiánya miatt a kormány 2022. december 6-át követően nagymértékben növelte az adóterhet a szektoron, amit a szereplők továbbhárítottak a fogyasztókra. Pletser szerint az adóktól megtisztított kiskereskedelmi árrés (6-8 százalék) nem nagyobb, mint a környező országokban alkalmazott marzs. A regionális árkülönbség döntő hányadát a nagyobb adó- és járulékterhek, a fenti tételek és a kiemelkedően magas 27 százalékos áfa magyarázza, eközben a nagykereskedelmi üzemanyagárakban elenyésző a különbség.
Az elemző annak ellenére nem számít az autósok további sarcolására, hogy a magyar jövedéki adó alatta van az EU által előirányzott szintnek. Ennek oka, hogy a további esetleges adóemelés nem feltétlenül növelné már a költségvetés bevételeit, miközben politikailag és gazdasági oldalról jelentős károkat okozna.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
