6 hely, ahol kinyomhatod az autód szemét

2023.02.17. 06:03

Nem minden ország lakosainak adatik meg, hogy kartávolságra éljenek a sebességkorlátozástól mentes német autópályától, hogy rendesen kipróbálja az autóját. Egyébként nem is az az ideális megoldás. Egyszer-kétszer jó móka, de a német autósnak is versenypályára kell mennie, ha kanyarokat is szeretne látni, miközben gyorsan megy. Mármint legális keretek között.

Nekünk, Magyarországon pedig tényleg csak az a néhány szentély marad, ahol kinyomhatjuk a féltve őrzött autó szemét. Mármint olyan hely, ahol nem csak szabad, hanem egyenesen elvárt is. Engedjük is el gyorsan az Andrássy út, meg a Bajna-Héreg poénokat, ez most arról szól, hol próbálhatod ki úgy az autód, hogy nem kell félned a törvény vasöklétől.

Először is: igen, a pályanapozás pénzbe kerül, de ne súlyos teherként, hanem inkább vidámparki belépőként tekints rá. A feltüntetett összegek egész napra szólnak (kivéve a Hungaroringet és a Drivingcampet), de többnyire fél napra is ki lehet menni. Hidd el, elsőre annyitól sem lesz hiányérzeted.

Kakucs Ring

Kakucs kézenfekvő megoldás azoknak, akik nem akarnak elmerülni a pályaautózás bugyraiban, csak szeretnék egy kicsit kipróbálni a gépet. A pálya különlegessége, hogy mindkét irányban használható. A bevett rendszer az, hogy aki először lép a pályára, meghatározza merre indul, és onnantól kezdve az a napi pályairány. Csak egy dologra vigyázz: állj meg a recepciónál! A pálya legendás portásbácsija ugyanis nagyon a szívére veszi, ha mondjuk a büfénél parkolsz és onnan baktatsz vissza elmondani, hogy ki is vagy és miért érkeztél. Hidd el, személyes tapasztalat, jobb a békesség.

Hol: Kakucs, Budapesttől 45 kilométer

Mennyi: 15.000.- Ft/fő/nap

Feltételek: Legyen az autó tiszta, azaz ne potyogjon róla a sár. Nem folyhat olaj, vagy bármilyen más folyadék, és nem lehet felmenni nyitott rendszerrel, azaz valamilyen hangtompítás szükséges. Ezen felül az a kérésük, hogy figyeljetek oda, hogy mikor van autós nyílt nap és lehetőség szerint előre jelezzétek érkezésetek.

Euroring

Az Euroring mondjuk az arany középút. Még a kisebb pályák közé tartozik, de gyorsabb és hosszabb, mint Kakucs vagy az M-Ring. A célegyenesben simán elérhető a 160-180-as tempó, szóval itt már lehet nagyot esni.

Hol: Örkény, Budapesttől 55 kilométer

Mennyi: 45.500.- Ft/fő/nap

Feltételek: Bukócsövezett autóban és nyitott kabrióban (ha lent van a tető), akkor megkövetelik a bukósisakot. Ha nincs bukócső, akkor a vonószem kötelező, valamint ők is felhívták rá a figyelmet, hogy valami zajcsillapítás legyen a kipufogó rendszerben. Bár külön szabályuk nincsen rá, de ha a többi résztvevőnek zavaró, akkor kizárhatják a szélsőséges hangoskodót.

Pannónia-Ring

Az ország nyugati felében található versenypálya már a nagyfiúk játszótere. Felengednek a kettes Focussal is, de itt már könnyen elfogy egy átlag autó. Nem csak az ereje lesz kevés, hanem a fék is elmelegedhet, ami makacssággal kombinálva tuti bérlet a bukótérbe, jobb esetben pedig egyszerűen csak nem tudod kihasználni a 30 perces etapokat. A legtöbben ilyenkor azt csinálják, hogy egy-két mindent bele kör után mennek 2-3 kört laza, visszahűtő kört, majd újra padló. Tehát lehet menni bármivel, de okosan.

Hol: Ostffyasszonyfa, Budapesttől 198 kilométer

Mennyi: 132.000.- Ft/fő/nap (8x30 perc)

Feltételek: Ha nem kifejezetten autós rendezvény van, akkor fél órás váltásokban használhatják a pályát az autósok és a motorosok. Külön feltételrendszerről kérdésemre nem számoltak be, de értelemszerűen itt is figyelni kell arra, hogy az autóból semmilyen folyadék ne csepegjen.

M-Ring

Az M-Ring Kakucshoz hasonlóan az a hely, ahol bátran lehet próbálkozni, akár a mindennapokban használt autóval is. A pálya megnyugtatóan széles, 10 méter széles teljes hosszában, azaz bőven hagy teret a vezetéstechnika csiszolására és nem büntet le azonnal.

Hol: Monorierdő, Budapesttől 49 kilométer

Mennyi: 15.000.- Ft/fő/nap

Feltételek: Az M-Ringen határozott értéknek kell megfelelni: az autó nem lehet hangosabb 100 decibelnél. Érdeklődésemre elmondták, hogy ezen felül megkövetelik a bukósisak használatát, valamint természetesen ők is kiemelték, hogy nem csepeghet semmilyen folyadék az autóból.

Hungaroring

Ha a Pannónia-Ringre azt mondtuk, hogy az a nagyfiúk játszótere, akkor a Hungaroringre ez fokozottan igaz. A célegyenes utáni kanyarra simán ráesel akár két kiló feletti tempóról is, viszont vissza kell fékezni 80-ra. Lejtőn. Itt szokott az történni, hogy ezt még lekezeli az autó, de utána már nincs alkalma visszahűlnie a féknek.

Hol: Mogyoród, Budapesttől 23 kilométer

Mennyi: 15.000.- Ft/20 perc

Feltételek: A Hungaroringen már komoly feltételrendszereknek kell megfelelni. Olyan kifogástalan műszaki állapotú autókat várnak, amelyek zajkibocsátása nem haladja meg a 105 decibelt. A jelentkezőket a pályanapokon két csoportra osztják: 150 lóerő alatti és feletti kategória van, de azt javasolják, hogy első látogatáskor mindenki az előbbibe regisztráljon, akár ennél erősebb autóval is.

Nyitott tetővel megkövetelik a bukósisak használatot, a sofőrnek rendelkeznie kell érvényes vezetői engedéllyel, és az autót fel kell szerelni vonószemmel, vagy annak meglétét legalább be kell mutatni. Fontos kitétel, hogy a driftelőket lezavarják a pályáról.

Drivingcamp

A zsámbéki Drivingcamp nem dedikált versenypálya, hanem egy olyan vezetéstechikai komplexum, aminek a különböző pályái kibérelhetőek. A közúti vezetéshez az országúti pályamodul áll a legközelebb, ami azt is jelenti, hogy nem feltétlenül akarsz majd a lehető leggyorsabban menni. Leginkább az off-road pályamodulhoz közeli emelkedő-kanyar kombinációnál kell figyelni, mert az megviccelheti az embert.

Hol: Zsámbék, Budapesttől 30 kilométer

Mennyi: 430.- euró+áfa (~165.000.- Ft) / óra a pályamodul bérlés, tehát többen is összeállhattok.

Feltételek: Azt ők is megkövetelik, hogy az autó jó műszaki állapotban legyen, de érdeklődésemre nem soroltak ennél szigorúbb feltételeket.