Jogosítvány: szemléletes bizonyítvány érkezett az autósiskolákból
Egyre drágább mulatság a jogsiszerzés, 25 százalékot drágulva már átlépte a 300 ezres szintet. Ez pedig a legjobb forgatókönyv, érdemesebb nagyobb összeggel számolni, a vizsgák ugyanis nem mindenkinek sikerülnek elsőre. Sőt!
A B-kategóriás jogosítvány megszerzése egyre drágább történet. A hivatalos inflációs adatok szerint idén januárban a tanfolyam ára meghaladta a 322 ezer forintot, ami 25 százalékos drágulást jelent.

Ilyenkor lényegében minden egyből összejön, ez azonban - amint azt az autósiskolák adataiból később látni fogjuk - a ritkább eset. Sokkal reálisabb legalább 400-500 ezres vagy annál magasabb összeggel számolni. (Hogy a kiadások pontosan miből jönnek össze, kiderül Sági Elemér kollégánk tavalyi részletes cikkéből. Azóta pedig növekedtek az árak, többek között a drágább üzemanyag, a magasabb bérek miatt.)
64 és a 41 százalék?
A kiadások növekedésében sok más tényező mellett szerepet játszik, hogy a vizsgák nem mindig sikerülnek elsőre. Sőt!
"Elég sokan vannak, akik elsőre nem hozzák a szintet, és megbuknak"
- mondta egy elméleti KRESZ-vizsgán az oktató Vácon még októberben, amikor a hivatásos jogosítványhoz megújításához tettem le a szükséges vizsgát. Adódott a kérdés, hogy ez - mármint a bukási arány - pontosan mit jelent.
Ezért megkerestem a vizsgáztatási rendszer menedzselése mellett az autós iskolák és a vizsgák adatai gyűjtő Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.-t (Vizsgaközpontot), hogy milyenek a legfrissebb eredmények.
Talán nem mindenki előtt ismert, hogy két alapvető mutató jellemzi a különböző iskolákat. Az egyik a "VSM", azaz a "Vizsga Sikerességi Mutató", a másik pedig "ÁKÓ", vagyis az "Átlagos Képzési Óraszám";.
Értelemszerűen az előbbi az abszolvált vizsgák arányát jelzi, utóbbiból pedig kiderül, hogy az adott iskolában hány órát kellett venni a jogosítványhoz. A Vizsgaközpont negyedéves rendszerességgel teszi közzé ezeket a mutatókat.
Ezekből kiderül, hogy 2022-ben a KRESZ-alapvizsgát a B-kategória esetében a tanulók 64 százaléka teljesítette, azaz ennyien mentek át az első körben. A pótvizsgáknál 41 százalékos a tavalyi mutató. Az elmúlt öt év B-kategóriás vizsgáit nézve ugyanez a helyzet: az alapvizsgák esetében átlagosan 64, míg a pótvizsgák vonatkozásában is 41 százalékos eredmény született. A forgalmi vizsgák sikeressége szinte azonos: 2022-ben első alkalommal a tanulók 47 százaléka ment át, a pótvizsgások aránya pedig 46 százalékos. Az utóbbi öt évben pedig 50 és 48 százalékot mutat az átlag.
Nagyon leegyszerűsítve tehát a KRESZ-en a tanulók kétharmada, a forgalmin pedig alig fele jut át elsőre. A Vizsgaközpont adataiból kiderül az is, hogy az elmúlt öt évben átlagosan több mint 42 óra kellett egy B-kategóriás jogsihoz, 2022-ben azonban csaknem 46 órára volt ehhez szükség, márpedig ez - iskolánként eltérő mértékű - többletkiadást jelent.
A Vizsgaközpont iskolákra bontva is publikálja ezeket a mutatókat, több mint ezer autósuliról van szó. Érdemes azonban ezeket az adatokat a helyükön kezelni. Tehát a magasabb bukási arány nem feltétlenül az iskola hibája, hanem a tanulóké, akik nem készültek fel megfelelően.
Váltani is lehet
Az is tény, hogy sokszor az oktatókat kritizálják, ha sikertelen a vizsga. Ahogy a már említett tavalyi totalcaros cikkünkből kiderül, az oktatók között is remekül leképeződik a társadalom egésze, vannak korrekt, türelmes, jól képzett, tapasztalt oktatók és vannak megkeseredett bunkók, mint bármilyen más területen. A siker szempontjából kulcsfontosságú a megfelelő iskola és oktató megtalálása: egyfelől a jelentős kiadás miatt, másrészt a későbbiekben, sofőrként, hiszen mások és a saját élete múlhat azon, milyen oktatás kapott. A tapasztalat szerint a türelmetlen, alkalmatlan oktatók által okozott károkat sokkal nehezebb helyrehozni, mint nulláról kezdeni egy másik oktatóval.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Ütős újdonsággal csapna oda a Teslának a Volkswagen
Uberes robotaxi lehet az ID. Buzzból.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
