Néhány héttel ezelőtt egy rövid házi felmérésben kérdeztünk meg titeket, hogy hogyan érintenek a belvárosi forgalomcsillapítási intézkedések. Íme, a véleményetek.
A város egy egészen kicsi, ám sok szempontból stratégiailag fontos, és nagyon sokak által látogatott területén, a Belső-Erzsébetvárosban az utóbbi időkben újabb és újabb intézkedéseket vezettek be azért, hogy egy kicsit csökkenteni próbálják az átmenő autós forgalmat.
Sok, csak a bejelentett lakosok által használható parkolóhelyet jelöltek ki, illetve általános harmincas sebességkorlátozást vezettek be (ez megtörtént más kerületekben is). Ami pedig újdonság: a kerületrész egyes utcáin nem tud végighajtani mindenki, csak a helyi lakosok. Akinek nincs behajtási engedélye, különböző hurkokat kénytelen tenni, amik visszaviszik a területet övező főútvonalakra, gyakorlatilag egyáltalán nem lehet áthajtani a bulinegyeden, sok utca irányát meg is fordították, az engedély nélküli behajtókat pedig kamera figyeli
Sokan üdvözlik a dolgot, sőt tovább szigorítanák az intézkedést, sokan pedig bosszankodnak a tiltások és nehezítések miatt.
Megkérdeztünk titeket, ti pedig elég sokan töltöttétek ki ezt a nem hivatalos és nem reprezentatív, de érdekes kis felmérést. Összesen 1433 fő válaszolt a kérdéseinkre.
Többek között arra voltunk kíváncsiak, hogy örültök-e a forgalomcsillapítási intézkedéseknek (pl. mert így kisebb lesz a dugó a kis területen, illetve könnyebb lesz gyalogolni és biciklizni), vagy inkább bosszant titeket.
Azt is kérdeztük, hogy a jelenlegi intézkedések közül mi az, ami tetszik, és min változtatnátok.
A válaszadások arányát persze némileg torzítja, hogy autós magazinként adtuk közre a felmérést, ez nyilván más közönséget eredményez, mintha a teljes fővárosban véletlenszerűen kérdeztünk volna körbe, de még így is nagyon sok volt az autóforgalmat a jelenleginél is jobban korlátozni kívánó vélemény, mint ahogy nyilván bőven az olyan is, aki a jó fenébe kívánja az egészet.
Az 1433 válaszadó közül 428 fő, vagyis majdnem 30 százalék az, aki egyetért az intézkedésekkel, míg a maradék 70 százalék vagy közömbös, vagy bosszantja a forgalomcsillapítás.
A válaszolók közül 134-en laknak helyben, ez persze az egész kerületet nézve nagyon kicsi szám, így pláne nem reprezentatív, de mégis érdekes: közülük 43 százalék fogadta pozitívan a forgalom csökkentését célzó csomagot. Nem meglepő, elvégre a kerület lakosai szenvedik el a hatalmas forgalmat, és hosszú távon ők szagolják, valamint azok is ők, akik nehezen találnak parkolót a lakhelyük környékén. Ehhez képest viszont egyébként meglepően sok az 57 százalék, aki inkább elégedetlen a dologgal.
Az összes válaszadó közül 754, azaz 52 százalék jár autóval a kerületben, a maradék 48 százalék között oszlik meg minden egyéb: robogó, bicikli, tömegközlekedés, kombinált megoldások. A helyiek valamivel kisebb része, 40 százalék jár autóval.
Persze a nem-autózók jelentősen nagyobb százalékának tetszenek az intézkedések, bár nekik is csak alig több mint a fele, 52 százalék lelkesedik.
A csak lakossági parkolóhelyeknek 165 válaszadó örült, vagyis 12 százalék, és meglepő módon az ott lakóknak is csak a 20 százaléka.
Minden válaszadó közül 168 fő, vagyis szintén 12 százalék gondolja úgy, hogy jó lenne, ha még nehezebb lenne behajtani a kerületbe. Az ott lakók közül már sokkal többen, 27 százaléknyi ember szeretné ezt.
Az összes kitöltő 27 százaléka üdvözölné azt is, ha ingyenes parkolóházak építésével oldanák meg azt, hogy minél kevesebben jöjjenek be autóval a kerületbe.
Ez elsőre kevésnek tűnik, azonban nagyon sokan írták kommentben azt is, hogy nem kell, hogy a parkolóházak ingyenesek legyenek, csak legyenek, mint például a VI. kerületi Zichy Jenő utca alatti gigantikus mélygarázs.
Azt is kérdeztük, hogy ti mit változtanátok a jelenlegi rendszeren, néhány választ adtam közre helyi lakosoktól, egészen különböző szempontokból:
"Tőlem meg is lehetne szüntetni az egész terelgetést, nem lesz tőle semmi jobb. Fekvőrendőrök, kevesebb parkolóhely, helyükre kijelölt bringasáv, szélesebb járda, teraszok. Változzon meg az egész utcakép, és máris nem lesz áthajtásra ösztönző jellege, akinek nincsen ott dolga. Most egy főút, ahol minden más csak megtűrt az autókon kívül, ezen nem változtat a terelés."
Sokaknak alapvetően nincs baja a forgalomcsillapítással, de néhány ésszerű változtatást tennének bele:
"Szolgáltatók, car sharing autók mehessenek keresztül."
"Jó lenne a nem ide bejelentett hozzátartozónak, szerelőnek behajtási lehetőség a csak lakossági áthajtású utcákba."
"Engedélyezhetnék a behajtást a tartózkodási hellyel rendelkező lakosoknak is."
Többen, akik VII. kerületiek, de nem a bulinegyedben laknak, kifogásolták, hogy ők mindenből kimaradtak:
"Középső Erzsébetvárosban ez csak súlyosbítja a parkolási helyzetet."
Voltak bőven, akik radikálisabb eszközökhöz nyúlnának:
"Járda es utca egy szintre emelése, több zöldfelület, ahol autó haladhat, ott szűkíteni az utcát, hogy lassabb legyen a haladás."
"0-24 fizetős parkolás a hét minden napján a parkolási engedéllyel nem rendelkezőknek"
Volt, aki jól odaszólt az egész belvárosi vircsaftnak:
"Észre kellene venni, hogy ez a főváros. Nem csak a köcsög belpestieké. A város attól város, hogy oda lehet jutni, ahol az ember intézi a dolgát, majd el tudja hagyni a helyszínt. A hely, ahol nincs forgalom, azt úgy hívják hogy tanya. Ha valakit zavar a forgalom, költözzön oda. Ha nem tetszik a forgalom akkor meg rendesen kell csinálni, le kell zárni mindent, se ki - se be. Olcsó bolsitempó hogy az autós van kikiáltva minden baj forrásának, igazi bölcsész ötlettelenség. Rombolni könnyű, fejleszteni nehéz. Megkerülni sem tudom, mert lassan minden kerülőutat is felszámolnak/lezárnak."
Sokan változtatnának kisebb dolgokon:
"Az éjszakai parkolási tilalom elfogadható, de csak a kisebb utcákban. Egészen érthetetlen, hogy 22:00-ig kell fizetni óránként 600 Ft-ot, de már 18:00 órától nem lehet várakozni. A terület tele van éttermekkel, ahova az emberek pont akkor mennének vacsorázni. Parkolóházak kellenének (egész Budapesten), a 30 év alatt esetleg kiépülő metróvonalaknak lesz idejük kikerülni 1-1 mélygarázst is. 1-1 utca maradjon, ahol végig lehet menni egyenesen és kivezeti a forgalmat (pl. Dohány utca régen remekül működött, nagy dugó szinte soha nem állt rajta, de a Rákóczit tehermentesítette kissé). A többit meg átgondolást követően nem kellene 2 havonta megváltoztatni, így kevesebb fölösleges bolyongást és kevesebb balesetet eredményezve."
"A kerülő utaknak (pl. Rákóczi út) könnyebben járhatónak kellene lennie."
"Legyen dugódíj, akár magas összeg, amit pl egy szolgáltató iparos kifizet, mert ott kell dolgoznia!"
"Motorkerékpár, egyéb közlekedési eszközök ösztönzése."
"Edukáció, hogy tényleg csak azok autózzanak, akiknek létszükség."
"Sétáló Budapest koncepciót teljesen támogatnám. A belvárásoból el kell takarítani az autókat."
Felmerült a régi vitás kérdés is:
"A sok kerülő miatt sokkal jobban szennyezi a környezetet."
"Gyávaság, hogy nem csinálják végig. Már rég nem itt kéne tartani."
"Az, hogy se az áruszállítás, sem a taxi nem hajthat be? Majd ha elromlik egy kerületi lakos hűtője és nem tudják kiszállítani, vagy amikor 90 éves mama menne az SZTK-ba és nem tudja felvenni a taxi, majd akkor lehet emlegetni a polgármester urat!"
"Akkor lehet valahol szigorítani, ha valahol alternatív útvonal / lehetőség van. De nem, mindenhol csak a csökkentés. Ez nettó visszafejlődés. Hol van az M0 észak? Hol vannak a parkolóházak???"
Volt szintén radikális vélemény, nem is kevés:
"Akinek nics garázsa, ne akarjon a közterületen parkolni!"
"Ne lehessen a lakosságnak ingyen parkolni. A lakáshoz nem jár közterületi tulajdon! Felszabadulna sok hónapok óta meg se mozduló autó helye!"
Mint ebből a kerület, pláne a főváros egészét tekintve kicsi felmérésből is látszik, tulajdonképpen nagyon nehéz igazságot tenni: városi autósok és nem autósok radikálisan elkülönülő csoport, és mindenki igen hangosan védi a saját igazát. Azért szeretnénk zöldfelületet is, meg olcsó parkolást is, meg kevesebb dugót is, de azt is, hogy ugyanolyan kényelmes legyen autóval, mint valamikor régen, de azért a járda is járható legyen. Egy biztos: nehéz dolga lesz a kerületnek, ha előbb-utóbb olyan megoldást szeretne a megnövekedett forgalomra, ami legalább hellyel-közzel mindenkinek megfelelő.