Átvizsgálás után 1 hónappal beesett a kuplung. Szavatol a kereskedő?
Olvasónk kereskedésben vásárolt egy hibátlannak hirdetett autót. A vétel előtti átvizsgálás sem maradt el, ott is mindent rendben találtak a szerelők. Az autó egy hónap után mégis mozgásképtelenné vált, komoly műszaki hiba jelentkezett. Az ún. forgó-kopó alkatrészek hibája viszont általában nem szavatossági kérdés.
Olvasói levél:
Tisztelt Totalcar!
Követem az írásait a Totalcaron, ahol hasznos tanácsokkal látja el az autósokat. Most adódott egy szituáció, amiben kérném a véleményét.
Találtam egy számomra megfelelő autót (2011-es Nissan Qashqai 1.6dCi) Gyöngyösön, az egyik kereskedésben. Friss műszakival, hibátlan állapotban hirdették.
Az autót a kereskedés szomszédságában lévő szervizben azért átvizsgáltattam, ahol nem állapítottak meg jelentős hibákat (egy olajfolyás egy tömítésnél és fékbetétek cseréje, ezek belefértek nálam).
Az autót megvettem, végeztem egy olajcserét, majd használtam egy hónapig. Ekkor egy út alkalmával váltáskor váratlanul beesett a kuplung pedál! Mivel sebességfokozatot nem lehetett váltani, így természetesen autómentővel haza szállíttattam az autót. Egy szerelő előzetesen megnézte, és kiderült, hogy valószínűleg a kuplung munkahengere adta meg magát, amihez le kell venni a váltót is. Ha lekerül a váltó, akkor kiderül, hogy a kuplungszerkezetnek is van-e baja.
Kérdésem, hogy ezt jelezzem-e a kereskedő felé, szavatossági igénnyel? Addig nem szeretném szétszedetni, mivel a bizonyítás ilyenkor a kereskedőé.
Persze az autó saját kerekein nem képes közlekedésre, ilyenkor a kereskedőhöz szállítást ki fizeti? Jogos-e egyáltalán az igényem?
Köszönettel:
Használt autó vásárlása esetén a fogyasztóvédelmi jogszabályok erős védelmet jelentenek a vevők számára.
Ez a védelem azonban nem terjed ki minden hibalehetőségre.
Az eladó egy használt jármű értékesítése esetén azért szavatol, hogy a jármű megfelel a jogszabályokban, a hirdetésben és a szerződésben foglalt kritériumoknak, tulajdonságoknak, ismert – beavatkozást igénylő – hibája pedig nincs. Vagyis, hogy az autó mentes az ún. rejtett hibáktól.
Ez a szavatosság azonban nem terjedhet ki minden olyan jövőbeni hibára, amellyel a járművek rendeltetésszerű üzemeltetése során számolnia kell az üzembentartónak.
A természetes elhasználódásból eredő hibák és javítások esetén a joggyakorlat egységes abban, hogy ezen problémák nem minősülnek rejtett hibának.
Amiatt van erre a jogi megközelítésre szükség, mert a járművek rendeltetésszerű használatának szükséges velejárója az ún. „forgó-kopó” alkatrészek (a magyar népnyelv szerint: kopó-fogyó alkatrészek) természetes elhasználódása és szükségszerű cseréje.
Méltánytalan és aránytalan lenne az eladókkal szemben, ha minden ilyen alkatrész (pl.: gumik, fékek, kuplungalkatrészek, akkumulátor stb.) elhasználódás miatti cseréjét nekik kellene állniuk, akár 2 évig is.
Senki sem adná tovább a használt autóját ilyen jogszabályi környezetben.
A használt autók kereskedelme megszűnne létezni, hiszen ki lenne az a bolond, aki arra húzna fel egy vállalkozást, hogy minden eladott autót 2 évig ingyenesen szervizel és tart karban a teljes vevői klientúra részére?
A szavatosság ilyen fokú kiterjesztő értelmezése életszerűtlen és a tárgyi tévedés talajára visz.
A kuplung – természetes elhasználódásból eredő – hibája bármely autónál bármikor bekövetkezhet. Attól függetlenül, hogy arra a járműre van-e érvényes szavatosság vagy nincs.
Az ilyen jellegű „szavatossági” igények bírósági érvényesítése nem szokott eredményre vezetni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
