Átvizsgálás után 1 hónappal beesett a kuplung. Szavatol a kereskedő?

2023.08.03. 05:48

Olvasónk kereskedésben vásárolt egy hibátlannak hirdetett autót. A vétel előtti átvizsgálás sem maradt el, ott is mindent rendben találtak a szerelők. Az autó egy hónap után mégis mozgásképtelenné vált, komoly műszaki hiba jelentkezett. Az ún. forgó-kopó alkatrészek hibája viszont általában nem szavatossági kérdés.

Olvasói levél:

Tisztelt Totalcar!

Követem az írásait a Totalcaron, ahol hasznos tanácsokkal látja el az autósokat. Most adódott egy szituáció, amiben kérném a véleményét.
Találtam egy számomra megfelelő autót (2011-es Nissan Qashqai 1.6dCi) Gyöngyösön, az egyik kereskedésben. Friss műszakival, hibátlan állapotban hirdették.
Az autót a kereskedés szomszédságában lévő szervizben azért átvizsgáltattam, ahol nem állapítottak meg jelentős hibákat (egy olajfolyás egy tömítésnél és fékbetétek cseréje, ezek belefértek nálam).

Az autót megvettem, végeztem egy olajcserét, majd használtam egy hónapig. Ekkor egy út alkalmával váltáskor váratlanul beesett a kuplung pedál! Mivel sebességfokozatot nem lehetett váltani, így természetesen autómentővel haza szállíttattam az autót. Egy szerelő előzetesen megnézte, és kiderült, hogy valószínűleg a kuplung munkahengere adta meg magát, amihez le kell venni a váltót is. Ha lekerül a váltó, akkor kiderül, hogy a kuplungszerkezetnek is van-e baja.

Kérdésem, hogy ezt jelezzem-e a kereskedő felé, szavatossági igénnyel? Addig nem szeretném szétszedetni, mivel a bizonyítás ilyenkor a kereskedőé.
Persze az autó saját kerekein nem képes közlekedésre, ilyenkor a kereskedőhöz szállítást ki fizeti? Jogos-e egyáltalán az igényem?

Köszönettel:

Használt autó vásárlása esetén a fogyasztóvédelmi jogszabályok erős védelmet jelentenek a vevők számára.

Ez a védelem azonban nem terjed ki minden hibalehetőségre.

Az eladó egy használt jármű értékesítése esetén azért szavatol, hogy a jármű megfelel a jogszabályokban, a hirdetésben és a szerződésben foglalt kritériumoknak, tulajdonságoknak, ismert – beavatkozást igénylő – hibája pedig nincs. Vagyis, hogy az autó mentes az ún. rejtett hibáktól.

Ez a szavatosság azonban nem terjedhet ki minden olyan jövőbeni hibára, amellyel a járművek rendeltetésszerű üzemeltetése során számolnia kell az üzembentartónak. 

A természetes elhasználódásból eredő hibák és javítások esetén a joggyakorlat egységes abban, hogy ezen problémák nem minősülnek rejtett hibának.

Amiatt van erre a jogi megközelítésre szükség, mert a járművek rendeltetésszerű használatának szükséges velejárója az ún. „forgó-kopó” alkatrészek (a magyar népnyelv szerint: kopó-fogyó alkatrészek) természetes elhasználódása és szükségszerű cseréje.

Méltánytalan és aránytalan lenne az eladókkal szemben, ha minden ilyen alkatrész (pl.: gumik, fékek, kuplungalkatrészek, akkumulátor stb.) elhasználódás miatti cseréjét nekik kellene állniuk, akár 2 évig is.

Senki sem adná tovább a használt autóját ilyen jogszabályi környezetben.

A használt autók kereskedelme megszűnne létezni, hiszen ki lenne az a bolond, aki arra húzna fel egy vállalkozást, hogy minden eladott autót 2 évig ingyenesen szervizel és tart karban a teljes vevői klientúra részére?

A szavatosság ilyen fokú kiterjesztő értelmezése életszerűtlen és a tárgyi tévedés talajára visz.

A kuplung – természetes elhasználódásból eredő – hibája bármely autónál bármikor bekövetkezhet. Attól függetlenül, hogy arra a járműre van-e érvényes szavatosság vagy nincs.

Az ilyen jellegű „szavatossági” igények bírósági érvényesítése nem szokott eredményre vezetni.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.