Nyolc SUV vizsgázott az IIHS tesztjén. Öten kaptak "jó" vagy "elfogadható" osztályzatot.
A kisebb méretű SUV-k után az eggyel nagyobb méretűeket új biztonsági rendszereit is tesztelték, amely során a hátsó üléseken utazók sérülésveszélyét is vizsgálták – derült ki a szervezet összefoglalójából.
Három SUV teljesített kiemelkedően a mezőnyben: a Lincoln Aviator, a Mercedes-Benz GLE és a Volvo XC60 végzett az élen, ezek az autók "jó" minősítést kaptak. Az Acura MDX-et, a BMW X3-ast elfogadhatónak találták a tesztelők, az Audi Q5 és a Lexus RX elégségesre végzett, míg a Cadillac XT6 elbukott a vizsgán.
Biztató, hogy a jövő évi modellek fele jól szerepelt a hátsó utasok tesztjén (moderate overlap front crashtest) – mondta David Harkey, az IIHS elnöke.
Szerinte ez azt bizonyítja, hogy a vizsga feltételei teljesíthetők, ha a gyártók komolyan veszik az elvárásokat.
Az IIHS tavaly vezette be ezt az új tesztfajtát, mert az elöl ülők védelme egyre jobb az autókban, a hátsó üléseken helyet foglalókra viszont kevesebb figyelem jut.
Mit néztek?
A most tesztelt autók is kiváló védelmet kínálnak a vezetőnek és az anyós ülésen ülőnek. A szervezet szerint a vizsgálat nem foglalkozott a vezető mögött gyermekülésben ülő bekötött kisebb gyermekek biztonságával. A teszten az első ülésen egy felnőtt férfinak megfelelő próbababa utazott, míg mögötte egy alacsonyabb nőt vagy 12 éves gyermeket "utánzó" tesztbábu. A 40 százalékos átfedéssel és 65 kilométer/órás sebességgel készült a teszt, vizsgálták a fejet, a nyakat, a mellett, a csípőt érő sérülések veszélyét.
Az két legfontosabb kérdés az volt,hogy a hátul ülő feje beleütközik-e a vezetőülésbe vagy az ajtó ablakába, továbbá hogy a gyenge bekötés miatt lecsúszik-e az ülőlap szintje alá a két üléssor közé. Nézték azt is, hogy a biztonsági öv ferde része a hátul ülő vállán marad-e, ahol a leghatásosabb védelmet nyújtja.
A jól szereplő modellek esetén a fej- és nyaksérülések kockázata volt valamelyest nagyobb a mell- és csípősérülések rizikójánál. Az Acura MDX-ben a hátsó tesztbábú becsúszott az üléslap alá és a feje nagyon közel került az ütközésnél az előtte lévő első ülés háttámlájához. Ugyanezt figyelték meg a tesztsorán a BMW X3-asnál.
Az elégségesre vizsgázó autóknál mindenek a kockázatok nagyobbak voltak az előbbieknél, az elbukott Cadillac XT6-osnál az összes említett sérülésfajtának nagy a veszélye. Harkley szerint az előrecsúszás megakadályozása a legfőbb feladat a biztonsági övek és az ülések összehangolásával.