A foci-Eb hozhatja igazi helyzetbe a BYD-t

2024.06.14. 06:11

Az UEFA szerint az idei foci-Európa-bajnokság lesz a legzöldebb rendezvény az Eb-k történetében. Ehhez illik, hogy a világ egyik legnagyobb villanyautó-gyártója, az európai piacra tartó BYD lett a torna egyik főszponzora. Korábban a nagy rivális VW volt.

A labdarúgás vállalati támogatásainak egyik érdekes története majdnem tíz évvel ezelőtt kezdődött. A Volkswagen elhíresült dízelbotrányának 2015 szeptemberi kitörésekor egyebek mellett arról cikkezett a sajtó, hogy a német autógyártóra óriási összegű kártérítések várnak, miután kiderült, hogy dízelautóinak motorvezérlő szoftvere kijátssza a károsanyag-kibocsátási teszteket. Azon is lamentáltak a szakírók, hogy ezek a büntetések úgy kiürítik a vállalat kasszáját, hogy kénytelen lesz visszafogni szponzorációs tevékenységét. A VW akkoriban a Wolfsburg sportegyesület támogatója volt, amire évente 100 millió eurót (közel 40 milliárd forint) költött.

Fotó: Alexander Koerner / Getty Images Hungary
Fotó: Alexander Koerner / Getty Images Hungary

Emellett részesedése volt a Bayern Münchenben és a német nemzeti focibajnokság hivatalos partnere volt. További több mint egy tucat első és másodosztályi Bundesliga-csapatot is támogatott. A szakértők egyetértettek abban, hogy a Volkswagen kevesebb pénzt költ majd a sportra, miután az USA környezetvédelmi hivatala szerint 18 milliárd dolláros kártérítési összeg fenyegette. A cég akkori vezérigazgatójának, a focibolond Martin Winterkornnak korábban is meccselnie kellett a VW felügyelőbizottságával, amely sokallta a futballtámogatásokra költött pénzt.  A cég összességében nehezebb helyzetbe került. 

Őrségváltás a csúcson

A siránkozás ellenére a Volkswagen nem adta fel az európai labdarúgás talán legfontosabb pozícióját, a labdarúgó-Európa-bajnokság támogatását. Az UFEA mobilitási partnere marad 2018 és 2022 között, aminek része volt a 2020-as Eb támogatása. A cég akkori közleménye szerint arra akarták felhasználni az eseményt, hogy népszerűsítsék, a VW I.D. jelzéssel futó elektromos autóit. Emellett a foci népszerűségét kihasználva akarták feledtetni az autósokkal a dízelbotrányt.

Még a német válogatott támogatását is átvették a Mercedes-Benztől, ami ezt megelőzően 45 éven át tolta a szponzorpénzt a nemzeti tizenegybe. Mindennek tükrében váratlannak számított a Volkswagen 2023.szeptemberi bejelentése, miszerint a nem lesz az Euro 2024 mobilitási főszponzora.

Majd 2024 januárjában jött a hír, hogy a kínai BYD veszi át a VW helyét és lesz az Eb mobilitási partnere.

Ez szintén meglepetésnek tűnhet annak tükrében, hogy a sajtó tele van azokkal a hírekkel, amelyek az ázsiai ország elektromos autóinak európai invázióját vizionálják. BYD a milliárdos nézettségű sportrendezvényt felhasználhatja arra, hogy a focin keresztül kerüljön közelebb az európai autósok szívéhez.

Dicsőséges-riasztó felzárkózási történet

A kínai villanyató-gyártás története nézőponttól függően dicsőséges vagy riasztó. Az európai autógyártók az 1980-as évektől kezdve elárasztották termékeikkel a kínai piacot. Az ezredforduló környékén az ottani gyárakon csak csúfolódtak az autósok, mert egyre másra jelentek meg az európai, japán és koreai típusok jól felismerhető koppintásai. Aztán mára erőteljes állami támogatással az elektromos autók gyártásában a kínai cégek kerültek a világ autóiparának élére.

A BYD története némileg eltérő ettől, mert eleve az alternatív meghajtásra tette fel a jövőjét. Ma is kétféle autót gyárt: konnektorból tölthető hibrideket és akkumulátoros elektromos autókat. Az eladott autók mennyiségében 2023 óta fej fej vezeti az elektromos szekciót a Teslával. Nem mellesleg Szegedet választotta európai gyártóbázisának felépítéséhez. Van olyan szakértő, aki szerint ennek köszönheti, hogy a kínai autógyártók közül a legalacsonyabb büntetővámot kell fizetnie európai exportja után. Magyarország jól járhat a BYD Euro-2024 pénzügyi támogatásán túl szurkolói rendezvényeket szervezhet, amelyeken kivetítőkön követhetik a meccseket az emberek. A stadionok környezetében bemutathatja legdögösebb luxusautóit és 230 európai szalonjában büszkén hirdetheti, hogy a legkedveltebb sport egyik legfontosabb eseményének kiemelt szponzora. Két kérdés maradt csupán, amelyekre csak találgathatjuk a választ.

Az egyik, hogy vajon azért lépett-e vissza a Volkswagen a torna szponzorálásától, mert a helyszín Németország lesz, ahol nem kell bemutatnia márkáját a nézőknek?

A másik, hogy ha Európa elitje szerint tartanunk kell a kínai villanyautó-inváziótól, akkor miért teszik lehetővé, hogy a BYD éljen a kontinens legjobb reklámozási lehetőségével? 

Akármi is válasz Magyarország jól jár, mert egy jövendő kínai-magyar autógyártó vállalat piaci lehetőségei javulnak.  (A cikhez a Reuters és a Carnewschina anyagait használtuk fel.)

https://www.reuters.com/article/idUSL5N11U23K/