Megsérült a bérelt autó, de ki fog fizetni?
Hiába az ügyfélbarát szabályozás, ha nem figyelnek a felhasználók
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az autómegosztók használata 25-30 százalékkal nőtt 2023-ban az előző évhez képest, ami azt mutatja, hogy egyre kevesebbek akarják finanszírozni a saját autó tartásával járó szívásokat. Ez nem csoda, hiszen eseti használatra nem éri meg saját autót fenntartani, parkoltatni, javíttatni, adózni utána, pláne Budapesten. Népszerűség ide, vagy oda, vannak fontos részletek, amelyekre érdemes figyelni, különben fizethetsz!
Olvasónk rövid távra bérelt egy VW e-up! típusú autót a GreenGo-tól. Az autót alaposan körbefényképezte átvételkor és leadás előtt is, semmi rendkívülit nem látott, az utána következő bérlő azonban olyan sérülést jelentett, ami a korábbi használónál keletkezett. Az autómegosztó cég a sérülés jellegére tekintettel az egész kárt olvasónkra hárította, viszont a sérülés nagyságágához és jellegéhez mérten ő aránytalannak tartja az összeget, ami közel 150 ezer forint.

A helyzet nem egyszerű, mert az ÁSZF szerint a nem jelentett sérüléseket akkor is a bérlő költségén kell javítani, ha az jelentéktelen. Olvasónk pedig nem vette észre a hátsó lökhárító prizmájának repedését, se az elálló lökhárítót, így nem is jelezte ezeket a cég felé. Pedig ha időben jelenti, akkor az ÁSZF szerint "az autó rendeltetésszerű használattal összeegyeztethető kisebb felületi vagy szerkezeti sérülései vagy hibái kapcsán a Bérlőt kártérítési kötelezettség nem terheli."

Vagyis ha benyomódik kicsit a műanyag lökhárító parkolás közben, nekitolat egy másik ismeretlen autós és megkarcolódik kicsit a lakk, akkor csak jelenteni kell a problémát, fizetni nem. Ez az életszerű és felhasználóbarát szabályozás egyben érthető is, hiszen egy belvárosi bérautóval az ilyen sérülések benne vannak a pakliban, ráadásul a szolgáltató nem is szándékozna minden karc után fényezőhöz küldeni egy pénzt termelő autót.
A szerződésben az is szerepel, hogy ha a sérült elem deformálódik is, akkor átalánykártérítés (kötbér) helyett a teljes kárt (helyreállítási költséget) ki kell fizetnie a bérlőnek. Egy elem komplett cseréje-fényezése pedig a mai árak mellett 150 ezer forint alatt nem úszható meg, pláne szakszerűen.
Ha első olvasatra soknak is tűnik a 150 ezer forint egy ilyen jellegű kárhoz mérten, érdemes azt is számításba venni, hogy egy több száz autót felelősen üzemeltető cég nem tud a számla nélkül operáló sarki fűszereshez járni javításért.

Az olvasónk által bérelt VW e-up!-on sajnos nem csak a prizma, hanem a lökhárító is deformálódott, sőt egy kicsit el is vált a fém sárvédőtől, így ezt most megjárta. Legyetek alaposak az autó állapotának dokumentálásakor, máshogy nem tudjátok elkerülni az ilyen kellemetlen helyzeteket.
Nincs valami más megoldás?
Az ilyen helyzetekre lehet előre készülni, köthettek ún. "kiegészítő felelősségbiztosítást" is előzetesen. Ez azonban többnyire csak a klasszikus bérautócégek esetén elérhető, az autómegosztóknál nem jellemző. Ennek oka, hogy az ilyen biztosítások értékesítése-közvetítése engedélyhez kötött, szabályozott tevékenység, azt nem közvetlenül a bérautót szolgáltató cégek nyújtják, hanem leszerződnek egy erre jogosult biztosításközvetítővel.
A kiegészítő felelősségbiztosítással kapcsolatban kérdéseket tettem fel a legnagyobb hazai bérautó-szolgáltatóknak.
A GreenGo jelenleg nem kínál kiegészítő felelősségbiztosítást.
A MOL Limo sem kínál, és nem javasolja ügyfeleinek kiegészítő biztosítás megkötését a bérelt gépjárművekre, mivel autómegosztó szolgáltató lévén inkább rövidtávú autóbérlési lehetőséget nyújt. Amivel ügyfeleik csökkenthetik a felelősségük mértékét, az az "Önrészcsökkentő" szolgáltatásuk igénybevétele.

Az Avalon Rent a Car(e) nem árul biztosítást, a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően kínálnak viszont ún. önrészcsökkentő szolgáltatásokat, az ügyfelek anyagi felelőssége mértékének csökkentésére.
A szolgáltatások fedezete a részleges önrészmegváltás esetén a önrész mértékének korlátozására terjed ki. Tipikusan az önrész rendelkezik egy felső korláttal, vagyis az ügyfélnek ennél biztosan nem kell többet fizetnie. A teljes önrészmegváltás esetén akár a teljes önrész megváltható lehet. A szándékos rongálást nyilván ez sem fedezi.

Nem meglepő módon ezen szolgáltatások a külföldi üzleti utazóknál és külföldi magánturistáknál slágertermékek. Ők pontosan kétszer nagyobb arányban kérnek ilyen kiegészítő szolgáltatásokat a bérleti szerződésünk megkötésekor a magyar ügyfelekhez mérten, közölte az Avalon Rent a Car(e).
Tehát a tanulság: ha autómegosztót használtok, fotózzátok körbe és nézzétek át rendesen előtte és utána is, majd jelentsetek minden hibát, abból nem lehet baj!
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Címlapkép: Index.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
