Megsérült a bérelt autó, de ki fog fizetni?
Hiába az ügyfélbarát szabályozás, ha nem figyelnek a felhasználók
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint az autómegosztók használata 25-30 százalékkal nőtt 2023-ban az előző évhez képest, ami azt mutatja, hogy egyre kevesebbek akarják finanszírozni a saját autó tartásával járó szívásokat. Ez nem csoda, hiszen eseti használatra nem éri meg saját autót fenntartani, parkoltatni, javíttatni, adózni utána, pláne Budapesten. Népszerűség ide, vagy oda, vannak fontos részletek, amelyekre érdemes figyelni, különben fizethetsz!
Olvasónk rövid távra bérelt egy VW e-up! típusú autót a GreenGo-tól. Az autót alaposan körbefényképezte átvételkor és leadás előtt is, semmi rendkívülit nem látott, az utána következő bérlő azonban olyan sérülést jelentett, ami a korábbi használónál keletkezett. Az autómegosztó cég a sérülés jellegére tekintettel az egész kárt olvasónkra hárította, viszont a sérülés nagyságágához és jellegéhez mérten ő aránytalannak tartja az összeget, ami közel 150 ezer forint.
A helyzet nem egyszerű, mert az ÁSZF szerint a nem jelentett sérüléseket akkor is a bérlő költségén kell javítani, ha az jelentéktelen. Olvasónk pedig nem vette észre a hátsó lökhárító prizmájának repedését, se az elálló lökhárítót, így nem is jelezte ezeket a cég felé. Pedig ha időben jelenti, akkor az ÁSZF szerint "az autó rendeltetésszerű használattal összeegyeztethető kisebb felületi vagy szerkezeti sérülései vagy hibái kapcsán a Bérlőt kártérítési kötelezettség nem terheli."
Vagyis ha benyomódik kicsit a műanyag lökhárító parkolás közben, nekitolat egy másik ismeretlen autós és megkarcolódik kicsit a lakk, akkor csak jelenteni kell a problémát, fizetni nem. Ez az életszerű és felhasználóbarát szabályozás egyben érthető is, hiszen egy belvárosi bérautóval az ilyen sérülések benne vannak a pakliban, ráadásul a szolgáltató nem is szándékozna minden karc után fényezőhöz küldeni egy pénzt termelő autót.
A szerződésben az is szerepel, hogy ha a sérült elem deformálódik is, akkor átalánykártérítés (kötbér) helyett a teljes kárt (helyreállítási költséget) ki kell fizetnie a bérlőnek. Egy elem komplett cseréje-fényezése pedig a mai árak mellett 150 ezer forint alatt nem úszható meg, pláne szakszerűen.
Ha első olvasatra soknak is tűnik a 150 ezer forint egy ilyen jellegű kárhoz mérten, érdemes azt is számításba venni, hogy egy több száz autót felelősen üzemeltető cég nem tud a számla nélkül operáló sarki fűszereshez járni javításért.
Az olvasónk által bérelt VW e-up!-on sajnos nem csak a prizma, hanem a lökhárító is deformálódott, sőt egy kicsit el is vált a fém sárvédőtől, így ezt most megjárta. Legyetek alaposak az autó állapotának dokumentálásakor, máshogy nem tudjátok elkerülni az ilyen kellemetlen helyzeteket.
Nincs valami más megoldás?
Az ilyen helyzetekre lehet előre készülni, köthettek ún. "kiegészítő felelősségbiztosítást" is előzetesen. Ez azonban többnyire csak a klasszikus bérautócégek esetén elérhető, az autómegosztóknál nem jellemző. Ennek oka, hogy az ilyen biztosítások értékesítése-közvetítése engedélyhez kötött, szabályozott tevékenység, azt nem közvetlenül a bérautót szolgáltató cégek nyújtják, hanem leszerződnek egy erre jogosult biztosításközvetítővel.
A kiegészítő felelősségbiztosítással kapcsolatban kérdéseket tettem fel a legnagyobb hazai bérautó-szolgáltatóknak.
A GreenGo jelenleg nem kínál kiegészítő felelősségbiztosítást.
A MOL Limo sem kínál, és nem javasolja ügyfeleinek kiegészítő biztosítás megkötését a bérelt gépjárművekre, mivel autómegosztó szolgáltató lévén inkább rövidtávú autóbérlési lehetőséget nyújt. Amivel ügyfeleik csökkenthetik a felelősségük mértékét, az az "Önrészcsökkentő" szolgáltatásuk igénybevétele.
Az Avalon Rent a Car(e) nem árul biztosítást, a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően kínálnak viszont ún. önrészcsökkentő szolgáltatásokat, az ügyfelek anyagi felelőssége mértékének csökkentésére.
A szolgáltatások fedezete a részleges önrészmegváltás esetén a önrész mértékének korlátozására terjed ki. Tipikusan az önrész rendelkezik egy felső korláttal, vagyis az ügyfélnek ennél biztosan nem kell többet fizetnie. A teljes önrészmegváltás esetén akár a teljes önrész megváltható lehet. A szándékos rongálást nyilván ez sem fedezi.
Nem meglepő módon ezen szolgáltatások a külföldi üzleti utazóknál és külföldi magánturistáknál slágertermékek. Ők pontosan kétszer nagyobb arányban kérnek ilyen kiegészítő szolgáltatásokat a bérleti szerződésünk megkötésekor a magyar ügyfelekhez mérten, közölte az Avalon Rent a Car(e).
Tehát a tanulság: ha autómegosztót használtok, fotózzátok körbe és nézzétek át rendesen előtte és utána is, majd jelentsetek minden hibát, abból nem lehet baj!
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Címlapkép: Index.hu