Németországba készülsz télen? – változott a téli gumik szabályozása, Jánost máris megbüntették
Ami 10 éve még téliguminak számított jogilag, az mára nyárigumivá degradálódott. De miként lehetséges, hogy egy kifejezetten hótűrőként értékesített abroncs mára nem üti meg a téligumiknál elvárt minimális szintet sem?
Azáltal, hogy Magyarország évről évre távolodik a kontinentális éghajlattól és közeledik a mediterrán felé, az autósok téligumi vásárlási szokásai is fokozatosan változnak. 2024-re a téli szezonban eladott új abroncsok közel negyede már négyévszakos abroncs.

Ezt a piaci trendet több motiváció is gyorsítja az autósok részéről.
- Költséghatékonyság és egyszerűség: A négyévszakos abroncsokat nem kell félévente cserélgetni 30 ezerért, na meg tárolni sem kell a téli-nyári szettet.
- Technológiai fejlődés: A modern "univerzális" abroncsok, bár nem nyújtanak kiemelkedő teljesítményt szélsőséges időjárásban, a mérsékelt klimatikus viszonyok között kiválóan teljesítenek.
Érthető, hogy az átlag autóst könnyen kísértésbe tudja ejteni az előnyök ilyen kombinációja, így nem meglepő, hogy egyre többen vásárolnak új négyévszakos abroncsokat a meglévő téliek helyett. Nekik nem is lesz vele problémájuk a következő 5-10 évben. Akik viszont korábban, még 2018 előtt váltottak a kényelmesebb megoldásra (mint például én is) és rendszeresen autóznak nyugaton, azoknak idén fontolóra kell venniük új abroncsok beszerzését. Azon országok listáját, ahol kötelező a téligumi, itt olvashatjátok.
Hol kötelező a téli gumi és melyiket érdemes messziről elkerülni?
Téligumi-szabályok a környező országokból.
János nevű olvasónk október közepén közlekedett a németországi Passau melletti autópályán BMW i3-asával, amikor a helyi rendőrök leterelték egy pihenőbe, elmondásuk szerint azért, mert aznap úgynevezett „mélységi ellenőrzésnek” vetették alá a külföldi rendszámos autókat, így a magyar felségjelűeket is. Aznap este havas eső esett, az utak csúszósak voltak, mínusz egy fokos zimankó uralkodott a tájon éppen.

Mélységi ellenőrzés
A Schengen térség tagországai között - főszabály szerint - a hatóságok nem végeznek határellenőrzést az országba való be- és kilépés alkalmával. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az utak forgalmát nem ellenőrzik, hogy nincs rendőri jelenlét.
Amennyiben a járőröző hatóságiak szabálytalanságot vagy annak potenciális gyanúját észlelik, kiemelik a forgalomból az egyes járműveket és részletes ellenőrzésnek vetik alá. Tulajdonképpen határellenőrzést végeznek, de csak indokolt és egyedi esetben, nem minden járműre kiterjedően és nem a határátlépés alkalmával.
Ilyenkor nem csak az utasokat, csomagjaikat és dokumentumaikat nézik át, hanem az autót is. Annak papírjait, műszaki állapotát, esetleges utólagos átalakításait (ablakfólia, felniméret, gumik, fényszórótuning, kipufogó stb.) megvizsgálják, az ottani közlekedésrendészeti előírásoknak meg nem felelő dolgokért pedig büntetnek.
János izgult picit, bár oka nem volt rá, az autójával és a papírjaival is minden szabályos volt, még téligumi is volt az autón. Németországban közlekedési- és időjárási helyzettől függően kötelező a téligumi használata, vagyis havas, jeges, latyakos, csúszós úton, havaseső és fagypont alatti hőmérséklet esetén. Olvasónk úgy tudta, hogy téligumival közlekedik, emiatt pont nem aggódott. A rendőrök viszont arról tájékoztatták, hogy helyszíni bírsággal kell sújtaniuk, amiért nem az időjárási- és útviszonyoknak megfelelő gumiabroncs van az autóján.

János nem értette, megpróbálta elmagyarázni a hatóságiaknak, hogy a 2017-es DOT számú, M+S (Mud + Snow: Sár + Hó) jelölésű négyévszakos gumijai rendelkeznek a téligumikhoz kötelező minősítéssel is.
A rendőrök sajnálattal világosították fel, hogy 2024. október elején változott a jogszabály, azóta ezek a gumik Németországban már nyáriguminak számítanak
János először azt hitte kandikamera áldozata lett, hát hogy a viharba' lenne nyárigumi az, amire rá van írva, hogy "snow"? Később azonban megtudta, hogy nem vicceltek a rendőrök.
Az történt ugyanis, hogy az Európai Unióban 2018 január elsejével megváltoztak a téli gumikon kötelező szimbólumok és jelölések. 2017 végéig az M+S (Mud+Snow) jelöléssel mutatta a gyártó, hogy téligumiról van szó. 2018 elejétől viszont már csak a három hegycsúcsos szimbólummal (3 Peaks Mountain Snow Flake - Hópehely a három csúcsos hegyben) jelölt abroncsok számítanak téliguminak jogi értelemben, az M+S jelölést pedig nem fogadják el a hatóságok.

Ennek oka a gyors technológiai fejlődés. Kiváló példa erre az NCAP által végzett töréstesztek minősítése. Ami 2005-ben még 5 csillag volt, az 2017-re nullává zsugorodott. És nem az autó passzív biztonsága lett rosszabb, csak a technológiai-jogi környezet fejlődött, magasabb elvárásokat támasztva a 12 éves konstrukcióval szemben.
Durvát bukott a Fiat Punto az EuroNCAP törésteszten
Nem kapott egy csillagot sem a veterán Fiat kisautó – a meglepetés az, hogy egyáltalán tesztelték.
Egy ilyen drasztikus változást azonban nem lehet egyik napról a másikra az autósokra zúdítani, az EU több éves felkészülési időt hagyott a tagállamoknak
Németországban ez egy hét éves átmeneti időszakban manifesztálódott. A piacról már 2018 januárjában kivezették az M+S jelölésű négyévszakos abroncsokat, a 2017 december 31-éig vásároltakat viszont 2024. október elsejéig még elfogadták téligumiként.
A moratórium azonban idén lejárt, már csak a "hegycsúcs" jelöléssel is rendelkező négyévszakos abroncsok használhatóak télen
Olvasónk autóján lévő abroncsok pedig sajnos beleestek a változással érintett kategóriába, mivel 2017-es gyártási számúak (DOT szám utolsó két karaktere 17), így már nyáriguminak minősülnek jogi értelemben. János kissé felháborodott az eset kapcsán, főként a jogalkotókra haragszik. Álláspontja szerint az átmeneti időszaknak 10 évesnek kellett volna lennie, ha már a gyártók szerint egy abroncs addig használható biztonságosan.

Jogos az érvelése, hiszen optimális esetben (alacsony futásteljesítmény mellett) egy 2017-ben vásárolt négyévszakos abroncsszett akár 2027-ig is használható lenne legális téligumiként. János viszont csak 2024-ig tudta élvezni őket a jogszabályváltozás miatt, vagyis három évvel korábban kényszerült gumicserére. És még meg is büntették miatta.
Ha négyévszakos szetten gurul az autótok és nyugat felé vennétek az irányt, indulás előtt mindenképpen ellenőrizzétek le az abroncsok gyártási dátumát és jelöléseit, a maximális büntetési tétel 60 Euró is lehet, amiből mai árfolyamon egy középkategóriás abroncs is kijön. Már csak hármat kell mellé vennetek.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
