Németországba készülsz télen? – változott a téli gumik szabályozása, Jánost máris megbüntették
Ami 10 éve még téliguminak számított jogilag, az mára nyárigumivá degradálódott. De miként lehetséges, hogy egy kifejezetten hótűrőként értékesített abroncs mára nem üti meg a téligumiknál elvárt minimális szintet sem?
Azáltal, hogy Magyarország évről évre távolodik a kontinentális éghajlattól és közeledik a mediterrán felé, az autósok téligumi vásárlási szokásai is fokozatosan változnak. 2024-re a téli szezonban eladott új abroncsok közel negyede már négyévszakos abroncs.
Ezt a piaci trendet több motiváció is gyorsítja az autósok részéről.
- Költséghatékonyság és egyszerűség: A négyévszakos abroncsokat nem kell félévente cserélgetni 30 ezerért, na meg tárolni sem kell a téli-nyári szettet.
- Technológiai fejlődés: A modern "univerzális" abroncsok, bár nem nyújtanak kiemelkedő teljesítményt szélsőséges időjárásban, a mérsékelt klimatikus viszonyok között kiválóan teljesítenek.
Érthető, hogy az átlag autóst könnyen kísértésbe tudja ejteni az előnyök ilyen kombinációja, így nem meglepő, hogy egyre többen vásárolnak új négyévszakos abroncsokat a meglévő téliek helyett. Nekik nem is lesz vele problémájuk a következő 5-10 évben. Akik viszont korábban, még 2018 előtt váltottak a kényelmesebb megoldásra (mint például én is) és rendszeresen autóznak nyugaton, azoknak idén fontolóra kell venniük új abroncsok beszerzését. Azon országok listáját, ahol kötelező a téligumi, itt olvashatjátok.
János nevű olvasónk október közepén közlekedett a németországi Passau melletti autópályán BMW i3-asával, amikor a helyi rendőrök leterelték egy pihenőbe, elmondásuk szerint azért, mert aznap úgynevezett „mélységi ellenőrzésnek” vetették alá a külföldi rendszámos autókat, így a magyar felségjelűeket is. Aznap este havas eső esett, az utak csúszósak voltak, mínusz egy fokos zimankó uralkodott a tájon éppen.
Mélységi ellenőrzés
A Schengen térség tagországai között - főszabály szerint - a hatóságok nem végeznek határellenőrzést az országba való be- és kilépés alkalmával. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az utak forgalmát nem ellenőrzik, hogy nincs rendőri jelenlét.
Amennyiben a járőröző hatóságiak szabálytalanságot vagy annak potenciális gyanúját észlelik, kiemelik a forgalomból az egyes járműveket és részletes ellenőrzésnek vetik alá. Tulajdonképpen határellenőrzést végeznek, de csak indokolt és egyedi esetben, nem minden járműre kiterjedően és nem a határátlépés alkalmával.
Ilyenkor nem csak az utasokat, csomagjaikat és dokumentumaikat nézik át, hanem az autót is. Annak papírjait, műszaki állapotát, esetleges utólagos átalakításait (ablakfólia, felniméret, gumik, fényszórótuning, kipufogó stb.) megvizsgálják, az ottani közlekedésrendészeti előírásoknak meg nem felelő dolgokért pedig büntetnek.
János izgult picit, bár oka nem volt rá, az autójával és a papírjaival is minden szabályos volt, még téligumi is volt az autón. Németországban közlekedési- és időjárási helyzettől függően kötelező a téligumi használata, vagyis havas, jeges, latyakos, csúszós úton, havaseső és fagypont alatti hőmérséklet esetén. Olvasónk úgy tudta, hogy téligumival közlekedik, emiatt pont nem aggódott. A rendőrök viszont arról tájékoztatták, hogy helyszíni bírsággal kell sújtaniuk, amiért nem az időjárási- és útviszonyoknak megfelelő gumiabroncs van az autóján.
János nem értette, megpróbálta elmagyarázni a hatóságiaknak, hogy a 2017-es DOT számú, M+S (Mud + Snow: Sár + Hó) jelölésű négyévszakos gumijai rendelkeznek a téligumikhoz kötelező minősítéssel is.
A rendőrök sajnálattal világosították fel, hogy 2024. október elején változott a jogszabály, azóta ezek a gumik Németországban már nyáriguminak számítanak
János először azt hitte kandikamera áldozata lett, hát hogy a viharba' lenne nyárigumi az, amire rá van írva, hogy "snow"? Később azonban megtudta, hogy nem vicceltek a rendőrök.
Az történt ugyanis, hogy az Európai Unióban 2018 január elsejével megváltoztak a téli gumikon kötelező szimbólumok és jelölések. 2017 végéig az M+S (Mud+Snow) jelöléssel mutatta a gyártó, hogy téligumiról van szó. 2018 elejétől viszont már csak a három hegycsúcsos szimbólummal (3 Peaks Mountain Snow Flake - Hópehely a három csúcsos hegyben) jelölt abroncsok számítanak téliguminak jogi értelemben, az M+S jelölést pedig nem fogadják el a hatóságok.
Ennek oka a gyors technológiai fejlődés. Kiváló példa erre az NCAP által végzett töréstesztek minősítése. Ami 2005-ben még 5 csillag volt, az 2017-re nullává zsugorodott. És nem az autó passzív biztonsága lett rosszabb, csak a technológiai-jogi környezet fejlődött, magasabb elvárásokat támasztva a 12 éves konstrukcióval szemben.
Egy ilyen drasztikus változást azonban nem lehet egyik napról a másikra az autósokra zúdítani, az EU több éves felkészülési időt hagyott a tagállamoknak
Németországban ez egy hét éves átmeneti időszakban manifesztálódott. A piacról már 2018 januárjában kivezették az M+S jelölésű négyévszakos abroncsokat, a 2017 december 31-éig vásároltakat viszont 2024. október elsejéig még elfogadták téligumiként.
A moratórium azonban idén lejárt, már csak a "hegycsúcs" jelöléssel is rendelkező négyévszakos abroncsok használhatóak télen
Olvasónk autóján lévő abroncsok pedig sajnos beleestek a változással érintett kategóriába, mivel 2017-es gyártási számúak (DOT szám utolsó két karaktere 17), így már nyáriguminak minősülnek jogi értelemben. János kissé felháborodott az eset kapcsán, főként a jogalkotókra haragszik. Álláspontja szerint az átmeneti időszaknak 10 évesnek kellett volna lennie, ha már a gyártók szerint egy abroncs addig használható biztonságosan.
Jogos az érvelése, hiszen optimális esetben (alacsony futásteljesítmény mellett) egy 2017-ben vásárolt négyévszakos abroncsszett akár 2027-ig is használható lenne legális téligumiként. János viszont csak 2024-ig tudta élvezni őket a jogszabályváltozás miatt, vagyis három évvel korábban kényszerült gumicserére. És még meg is büntették miatta.
Ha négyévszakos szetten gurul az autótok és nyugat felé vennétek az irányt, indulás előtt mindenképpen ellenőrizzétek le az abroncsok gyártási dátumát és jelöléseit, a maximális büntetési tétel 60 Euró is lehet, amiből mai árfolyamon egy középkategóriás abroncs is kijön. Már csak hármat kell mellé vennetek.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.