Bedarálta olvasónk autóját a gépi mosó, a cég először a "csak saját felelősségre" táblára mutatott

Az automatizált mosóberendezéseknek is megvan a maguk veszélye

2025.01.10. 06:12

Az idő pénz. Mivel a többség nem hobbiból autózik, a kézi mosással járó macerát csak kevesek engedik meg maguknak. A lándzsás önkiszolgáló mosó előtti sor néha még belefér, de aki igazán rohan, az a gépi mosók 3-5 perces programjai mellett voksol.

Nincs is ezzel semmi probléma, általában biztonságosan üzemelnek ezek a berendezések. A keféket is rendszeresen cserélik bennük, az évek alatt felhordott mikrokarcokat pedig egy alapos polírozással el lehet tüntetni, az még nem a világ, ha 5-6 évente be kell utalni az autót egy teljes kozmetikára. 

Néha viszont megesik, hogy a gépi mosó karosszériaelemet eszik

Olvasónk egy pár éves VW Touareg-gel rója az utakat, rendszeres látogatója az egyik legnagyobb magyar kúthálózat automata mosóberendezéseinek. Akkurátusan gyűjti a számlákat is, a prémium programra jogosító 3.000 forintos bizonylatokat rendre elteszi. Szerencséjére legutóbb is így tett, pedig álmában sem gondolta volna, hogy baj lehet egy szimpla mosásból. 

Ennyiből már társaságban is vállalhatóvá tehető a latyaktól koszos autó? Ma már nem igazán.
Ennyiből már társaságban is vállalhatóvá tehető a latyaktól koszos autó? Ma már nem igazán.

Az autó gond nélkül átjutott a mosóberendezésen, már csak a hátsó ajtót tisztította a gép, amikor éktelen ropogás türemkedett be a vízcsobogás nyugtató hangja mellé az utastérbe. Baj van, az már a hangokból bizonyos volt. Olvasónk megőrizte lélekjelenlétét, véget is vetett a bulinak rögvest, rácsapott a vészleállító nagy piros gombjára. Az sem kizárt, hogy évek óta várta ezt a mozis klisét, de valószínűleg nem ilyen körülményekre gondolt. 

Az anyagi kár jelentősnek bizonyult, a forgó kefék magukkal ragadták a hátsó ajtó teljes felső (műanyag) burkolatát, spoilerrel együtt. Érteni azonban senki sem értette, miként sikerült ezt így összehozni, a kefék nem vákuummal dolgoznak, az elem pedig egyáltalán nem állt ki a karosszéria síkjából, és még csak nem is utólagos kiegészítő vagy gyári extra volt, hanem a karosszéria szerves része. 

Olvasónk hangot adott méltatlankodásának

A mosó kezelője olvasónk elmondása szerint segítőkész és informatív volt. A diskurzusból az is kiderült, hogy a mosó a közelmúltban esett át egy karbantartáson-beállításon, amely során egy kicsit erőteljesebbre állították a kefefejek nyomóerejét, sok volt ugyanis a panasz a túl lagymatag végeredmények miatt. Sőt, az is kiderült, hogy nem olvasónk volt az egyetlen áldozat az adott évben, a mosókefék már elfogyasztottak egy másik autóról valamit korábban. 

A kedélyek lenyugvásához jelentősen hozzátett a kútkezelők empatikus hozzáállása, jegyzőkönyvet rögzítettek az esetről és megkezdték az adminisztratív aktatologatást. Mi baj lehet a már meglévőn kívül? - gondolta olvasónk, bizonyára van biztosításuk ilyen esetekre. 

Biztosítás? Az van, de a mosót mindenki csak saját felelősségre használhatja!

A benzinkút üzemeltetője pár nap múlva meg is küldte olvasónk részére a megoldási javaslatot. 

A mosóberendezés üzemeltetőjének válasza

Tájékoztatjuk, hogy a karosszéria síkjaiból kiálló, oldalnézetből kis felületű kiegészítő elemeket nem minden esetben érzékelik a szenzorok, illetve a kis felület miatt fellépő megnövekedett terhelést nem minden esetben képes elviselni a tartozék.

Az önkiszolgáló rendszerű mosóinknál kifüggesztett használati útmutató tartalmazza, hogy „a kiegészítő elemekkel, kiálló tartozékokkal (pl.: légterelő, spoiler, kiálló karos tükör, kiálló pótkerék, gallytörő rács, tetőcsomagtartó, kerékpártartó, fényhíd stb.) felszerelt gépkocsik sérüléséért nem vállalunk felelősséget”.

A használati útmutató ismeretében, a szolgáltatást igénybe vevő felelőssége eldönteni, hogy járműve megfelel-e a használati útmutatóban leírtaknak.

Fentiek ellenére üzleti döntés alapján a sérülés helyreállításának költségét (tekintve a gépjármű korát és abból adódó avultatást) 200.000 Ft határértékig megtérítjük. A tulajdonos nevére kiállított számla, a gépjármű tulajdonjogát igazoló okirat (pl.: forgalmi engedély), valamint cégszerűen aláírt ÁFA nyilatkozatuk másolatának kézhezvételét követően áll módunkban a tulajdonosnak, vagy meghatalmazottjának bankszámlaszámára utalni.

Fontos adalék, hogy a mosókefék által leszakított elem nem tartozott a fenti kategóriákba. Nem lógott ki a karosszéria síkjából, nem minősült utólagos dizájnelemnek vagy spoilernek. A gyárban került az autóra, a jármű aerodinamikai összetevőinek szerves részét képezte. Nem szárny volt, inkább légterelő. Véletlenül sem tévesztendő össze egy fent hagyott antennával, vagy egy vasalódeszkányi hátsó szárnnyal. 

A szolgáltató kimentési próbálkozása inkább csak formalitás volt, a valóságban felajánlottak egy nem is olyan jelképes összeget a károk megtérítésére. A baj csak az, hogy a VW tényleges (számlákkal igazolt) javításának és a szervizelés idejére bérelt autónak a költségei együttesen már a 600 ezer forintot nyaldosták, felülről.

Az igazán elvetemültek otthon intézik az autókozmetikát.
Az igazán elvetemültek otthon intézik az autókozmetikát.

Így a benzinkút ajánlatát olvasónk nem tudta elfogadni, komolyabb retorziókat helyezett kilátásba válaszlevélben. Egyebek között a tankolásra és a mosásra a jövőben elköltendő összegek máshová migrálását (lehet kuncogni, de 2009 óta közel 18 millió forintot hagyott ennél a kúthálózatnál olvasónk), a miheztartás végett pedig a balul sikerült mosás díját is visszakérte.

A kúthálózat jogtanácsosai alaposan megrágták a kérdést. Végül arra jutottak, hogy nem érdemes elefánttá hízlalni ezt a bolhát, a teljes kártérítés mellett döntöttek. 

Teljes kártérítés elve - Ptk.

A kártérítési jog ökölszabálya szerint minden kárt és járulékos költséget (például a bérautóét) meg kell térítenie a károkozónak. Az eredeti állapot helyreállítása ugyanis a cél, vagyis az autóst és az autót olyan helyzetbe/állapotba kell(ene) hozni, mintha mise történt volna a templomban.  

Évtizedes vita tárgya, hogy milyen mértékben egyeztethető össze a teljes kártérítés elve a gyakorlatban az avulással és a káron szerzés tilalmával. Autós szemszögből nézve sehogyan, hiszen ki látott már olyat, hogy egy 5 éves autó értéke valóban növekedett volna a használt piacon amiatt, hogy nem egy 5 éves, fakó és karcos gyári elem virít a hátulján, hanem egy gyári új, frissen dukkózva?

Az lehet, hogy az Excel táblákban egy ilyen jellegű helyreállítást követően pozitív tartományba tudnak fordulni az egyenleg számai, a valóságban viszont egy ilyen fiaskó után csak kevesebbet tud érni az autó, ha szép a javítás, ha nem. Még egy márkaszerviz sem tud olyan minőségben dolgozni, ahogyan a gépek és robotok teszik össze-fényezik le a gyárban a vasakat. Közel lehet kerülni a gyári standardokhoz, elérni azonban lehetetlen azokat kézi szerszámokkal.  

Kapcsolódó
Fa dőlt a Suzukira, Elvira csalódott a biztosítóban és a márkaszervizben is

Fa dőlt a Suzukira, Elvira csalódott a biztosítóban és a márkaszervizben is

A vihar után Elvira attól félt, hogy senki sem téríti majd a kárt. Szerencsére tévedett, de a valódi kálvária csak ezután kezdődött.

Olvasónk éppenhogy merült csak bele az ügyintézésbe, máris megoldódott a kálvária. A kúthálózat közvetlenül telefonon kereste fel a pórul járt autóst, a kifizetés pedig már az újév elején megérkezett. Az nem derült ki, hogy a kúthálózat a felelősségbiztosítása terhére eszközölte a kifizetést (nem csak az autóknak van felelősségbiztosítása), vagy valamelyik másik repizsebből vonta el az összeget, de igazából mindegy is az ő szempontjából. 

Kapcsolódó
Miklós története: márkaszervizben javíttatta az összetört autóját, véletlenül felgyújtották

Miklós története: márkaszervizben javíttatta az összetört autóját, véletlenül felgyújtották

Miklósnak nem volt szerencséje. Aztán még nagyobb szerencsétlenség érte. Jól össze is veszett a márkaszervizzel. Mondjuk volt rá oka.

A kár tehát maradéktalanul megtérült. Hogy végül mi hatott és mi bírta jobb belátásra a kúthálózatot? Szeretném azt hinni, hogy a 3.000 forintos sztornó számla kibocsátásával járó informatikai összeomlás rémképe bírta őket együttműködésre, és a sajtónyilvánosság szele nem játszott közre. 

Olvasónk szerint az esetnek két tanulsága is van: Kacsaszalag nélkül autózni egyrészt orosz rulett. Másrészt pedig ami jár, azt el is kell kérni, lehetőleg szép szóval. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

41 perce
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Neked ajánlott