Bedarálta olvasónk autóját a gépi mosó, a cég először a "csak saját felelősségre" táblára mutatott
Az automatizált mosóberendezéseknek is megvan a maguk veszélye
Az idő pénz. Mivel a többség nem hobbiból autózik, a kézi mosással járó macerát csak kevesek engedik meg maguknak. A lándzsás önkiszolgáló mosó előtti sor néha még belefér, de aki igazán rohan, az a gépi mosók 3-5 perces programjai mellett voksol.
Nincs is ezzel semmi probléma, általában biztonságosan üzemelnek ezek a berendezések. A keféket is rendszeresen cserélik bennük, az évek alatt felhordott mikrokarcokat pedig egy alapos polírozással el lehet tüntetni, az még nem a világ, ha 5-6 évente be kell utalni az autót egy teljes kozmetikára.

Néha viszont megesik, hogy a gépi mosó karosszériaelemet eszik
Olvasónk egy pár éves VW Touareg-gel rója az utakat, rendszeres látogatója az egyik legnagyobb magyar kúthálózat automata mosóberendezéseinek. Akkurátusan gyűjti a számlákat is, a prémium programra jogosító 3.000 forintos bizonylatokat rendre elteszi. Szerencséjére legutóbb is így tett, pedig álmában sem gondolta volna, hogy baj lehet egy szimpla mosásból.

Az autó gond nélkül átjutott a mosóberendezésen, már csak a hátsó ajtót tisztította a gép, amikor éktelen ropogás türemkedett be a vízcsobogás nyugtató hangja mellé az utastérbe. Baj van, az már a hangokból bizonyos volt. Olvasónk megőrizte lélekjelenlétét, véget is vetett a bulinak rögvest, rácsapott a vészleállító nagy piros gombjára. Az sem kizárt, hogy évek óta várta ezt a mozis klisét, de valószínűleg nem ilyen körülményekre gondolt.
Az anyagi kár jelentősnek bizonyult, a forgó kefék magukkal ragadták a hátsó ajtó teljes felső (műanyag) burkolatát, spoilerrel együtt. Érteni azonban senki sem értette, miként sikerült ezt így összehozni, a kefék nem vákuummal dolgoznak, az elem pedig egyáltalán nem állt ki a karosszéria síkjából, és még csak nem is utólagos kiegészítő vagy gyári extra volt, hanem a karosszéria szerves része.

Olvasónk hangot adott méltatlankodásának
A mosó kezelője olvasónk elmondása szerint segítőkész és informatív volt. A diskurzusból az is kiderült, hogy a mosó a közelmúltban esett át egy karbantartáson-beállításon, amely során egy kicsit erőteljesebbre állították a kefefejek nyomóerejét, sok volt ugyanis a panasz a túl lagymatag végeredmények miatt. Sőt, az is kiderült, hogy nem olvasónk volt az egyetlen áldozat az adott évben, a mosókefék már elfogyasztottak egy másik autóról valamit korábban.
A kedélyek lenyugvásához jelentősen hozzátett a kútkezelők empatikus hozzáállása, jegyzőkönyvet rögzítettek az esetről és megkezdték az adminisztratív aktatologatást. Mi baj lehet a már meglévőn kívül? - gondolta olvasónk, bizonyára van biztosításuk ilyen esetekre.

Biztosítás? Az van, de a mosót mindenki csak saját felelősségre használhatja!
A benzinkút üzemeltetője pár nap múlva meg is küldte olvasónk részére a megoldási javaslatot.
A mosóberendezés üzemeltetőjének válasza
Tájékoztatjuk, hogy a karosszéria síkjaiból kiálló, oldalnézetből kis felületű kiegészítő elemeket nem minden esetben érzékelik a szenzorok, illetve a kis felület miatt fellépő megnövekedett terhelést nem minden esetben képes elviselni a tartozék.
Az önkiszolgáló rendszerű mosóinknál kifüggesztett használati útmutató tartalmazza, hogy „a kiegészítő elemekkel, kiálló tartozékokkal (pl.: légterelő, spoiler, kiálló karos tükör, kiálló pótkerék, gallytörő rács, tetőcsomagtartó, kerékpártartó, fényhíd stb.) felszerelt gépkocsik sérüléséért nem vállalunk felelősséget”.
A használati útmutató ismeretében, a szolgáltatást igénybe vevő felelőssége eldönteni, hogy járműve megfelel-e a használati útmutatóban leírtaknak.
Fentiek ellenére üzleti döntés alapján a sérülés helyreállításának költségét (tekintve a gépjármű korát és abból adódó avultatást) 200.000 Ft határértékig megtérítjük. A tulajdonos nevére kiállított számla, a gépjármű tulajdonjogát igazoló okirat (pl.: forgalmi engedély), valamint cégszerűen aláírt ÁFA nyilatkozatuk másolatának kézhezvételét követően áll módunkban a tulajdonosnak, vagy meghatalmazottjának bankszámlaszámára utalni.
Fontos adalék, hogy a mosókefék által leszakított elem nem tartozott a fenti kategóriákba. Nem lógott ki a karosszéria síkjából, nem minősült utólagos dizájnelemnek vagy spoilernek. A gyárban került az autóra, a jármű aerodinamikai összetevőinek szerves részét képezte. Nem szárny volt, inkább légterelő. Véletlenül sem tévesztendő össze egy fent hagyott antennával, vagy egy vasalódeszkányi hátsó szárnnyal.
A szolgáltató kimentési próbálkozása inkább csak formalitás volt, a valóságban felajánlottak egy nem is olyan jelképes összeget a károk megtérítésére. A baj csak az, hogy a VW tényleges (számlákkal igazolt) javításának és a szervizelés idejére bérelt autónak a költségei együttesen már a 600 ezer forintot nyaldosták, felülről.

Így a benzinkút ajánlatát olvasónk nem tudta elfogadni, komolyabb retorziókat helyezett kilátásba válaszlevélben. Egyebek között a tankolásra és a mosásra a jövőben elköltendő összegek máshová migrálását (lehet kuncogni, de 2009 óta közel 18 millió forintot hagyott ennél a kúthálózatnál olvasónk), a miheztartás végett pedig a balul sikerült mosás díját is visszakérte.
A kúthálózat jogtanácsosai alaposan megrágták a kérdést. Végül arra jutottak, hogy nem érdemes elefánttá hízlalni ezt a bolhát, a teljes kártérítés mellett döntöttek.
Teljes kártérítés elve - Ptk.
A kártérítési jog ökölszabálya szerint minden kárt és járulékos költséget (például a bérautóét) meg kell térítenie a károkozónak. Az eredeti állapot helyreállítása ugyanis a cél, vagyis az autóst és az autót olyan helyzetbe/állapotba kell(ene) hozni, mintha mise történt volna a templomban.
Évtizedes vita tárgya, hogy milyen mértékben egyeztethető össze a teljes kártérítés elve a gyakorlatban az avulással és a káron szerzés tilalmával. Autós szemszögből nézve sehogyan, hiszen ki látott már olyat, hogy egy 5 éves autó értéke valóban növekedett volna a használt piacon amiatt, hogy nem egy 5 éves, fakó és karcos gyári elem virít a hátulján, hanem egy gyári új, frissen dukkózva?
Az lehet, hogy az Excel táblákban egy ilyen jellegű helyreállítást követően pozitív tartományba tudnak fordulni az egyenleg számai, a valóságban viszont egy ilyen fiaskó után csak kevesebbet tud érni az autó, ha szép a javítás, ha nem. Még egy márkaszerviz sem tud olyan minőségben dolgozni, ahogyan a gépek és robotok teszik össze-fényezik le a gyárban a vasakat. Közel lehet kerülni a gyári standardokhoz, elérni azonban lehetetlen azokat kézi szerszámokkal.
Fa dőlt a Suzukira, Elvira csalódott a biztosítóban és a márkaszervizben is
A vihar után Elvira attól félt, hogy senki sem téríti majd a kárt. Szerencsére tévedett, de a valódi kálvária csak ezután kezdődött.
Olvasónk éppenhogy merült csak bele az ügyintézésbe, máris megoldódott a kálvária. A kúthálózat közvetlenül telefonon kereste fel a pórul járt autóst, a kifizetés pedig már az újév elején megérkezett. Az nem derült ki, hogy a kúthálózat a felelősségbiztosítása terhére eszközölte a kifizetést (nem csak az autóknak van felelősségbiztosítása), vagy valamelyik másik repizsebből vonta el az összeget, de igazából mindegy is az ő szempontjából.
Miklós története: márkaszervizben javíttatta az összetört autóját, véletlenül felgyújtották
Miklósnak nem volt szerencséje. Aztán még nagyobb szerencsétlenség érte. Jól össze is veszett a márkaszervizzel. Mondjuk volt rá oka.
A kár tehát maradéktalanul megtérült. Hogy végül mi hatott és mi bírta jobb belátásra a kúthálózatot? Szeretném azt hinni, hogy a 3.000 forintos sztornó számla kibocsátásával járó informatikai összeomlás rémképe bírta őket együttműködésre, és a sajtónyilvánosság szele nem játszott közre.
Olvasónk szerint az esetnek két tanulsága is van: Kacsaszalag nélkül autózni egyrészt orosz rulett. Másrészt pedig ami jár, azt el is kell kérni, lehetőleg szép szóval.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
