Az amerikai elnök vámtarifái úgy kiüthetik az autómárkákat, hogy a fal adja a másikat
Az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezetben az autóalkatrészek ide-oda mozognak az USA határain át. Ha a Trump-adminisztráció vámháborút robbant ki, az minden határátlépésénél megdobná ezek árát.

A CNN Businessnek nyilatkozó szakértők szerint Trump vámtarifái miatt dollárezrekben lenne mérhető az új autók amúgy sem alacsony árának növekedése. A pontos számítást lehetetlenné teszi, hogy az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezetben, aminek Kanada, Mexikó és az USA a tagja, nem csak az autóexport mozog ide-oda, hanem az autóalkatrészek is.
Trump azzal érvel, hogy a vámokra az USA autóiparának védelmében van szükség.
Trump szerint február elején jöhet a 25 százalékos büntetővám Kanada és Mexikó ellen
Az elemzők szerint a büntetővámok az amerikai autóiparnak fájhatnak a legjobban, amit Trump saját elmondása szerint meg akar menteni.
Kevésbé figyel arra, hogy a cégek rekordközeli profitokat zsebelnek be. Valamint arra, hogy a három ország autógyártása egyetlen egységet képez. Ha az egyikben gyártott alkatrész megdrágul a vám miatt, azt a másik ország autógyártója, majd autósa fizeti meg.
Csak azt találgatják a szakértők, milyen gyorsan éri el az USA-t az árvihar
Az új vámoknak éppen olyan hatásuk lenne, mint amilyen a koronavírus-járványnak volt – mondta Michael Robinet, az S&P Global Mobility tanácsadó cég előrejelzésekért felelős elnökhelyettese. Megdrágítaná az új autókat és mivel az autógyártók nem akarnának raktárra termelni, egy idő múlva készlethiány alakul ki.
A kínálat szűkülése aztán adna egy újabb lökést az áremelkedésnek. Robinet szerint az autógyártók az új tarifák bevezetése után kisakkoznák a költségeket, és úgy dönthetnek, hogy jobban járnak, ha az USA-ban lévő üzemeikben lassítják vagy leállítják a termelést, mint ha kifizetnék a megdrágult mexikói vagy kanadai alkatrészek árát. Arra bazíroznának, hogy az ágazat összeomlását látva felülvizsgálják a meggondolatlan vámemelést.A szakértő szerint az ilyen típusú döntések elég gyorsan megszületnek, főként a kanadai és a mexikói üzemekben, amelyekből az USA piacára exportálnak. Mexikóban 2024-ben négymillió, Kanadában 1,3 millió autót gyárthattak az S&P becslése szerint. Ebből 3,7 millió, azaz a két ország termelésének 70 százaléka kerülhetett a középen lévő szomszédnál az autószalonokba.
Nem maradnának válasz nélkül az amerikai kormány barátságtalan lépései
A 10,2 millió USA-ban gyártott autóba rengeteg alkatrész kerül a két szomszédos ország beszállítóitól, amelyek a 25 százalékos vám bevezetése után viszonylag olcsó forrásból drágává válnának. Ráadásul akkor még nem tudjuk, hogy milyen ellen ellenintézkedéseket hoznának a kereskedelmi háborúban „megtámadott” országok.
Az Egyesült Államokból 13,8 milliárd dollár értékben exportáltak autókat Kanadába 2024 első 11 hónapjában. A délről észak felé tartó alkatrész-kivitel értéke 26,5 milliárd dollár volt. Az USA-ból Mexikóba kivitt autók összértéke 4,2 milliárd dollárt, az alkatrészeké 33,7 milliárd dollárt tett ki. A szakértők egy része úgy gondolja, hogy az új vámok több hónapos késéssel jelentkeznének az árakban, mert számítva költségeik növekedésére, sok cég alaposan bespájzolt importalkatrészekből.
Ugyanakkor Erin Keating, a Cox Automative tanácsadó cég elemzője úgy gondolja, hogy az autógyártók nem tudják hosszú időn át lenyelni költségeik emelkedését, amiről nem is tehetnek. Szerinte 30-45 napig kivárnának, aztán jönne a B és a C terv, amelyekkel igyekeznének kivédeni a károkat. A dealerek rájátszhatnak a drágulásra azzal, hogy visszatartják készleteiket, amíg az árak fel nem mennek, hogy ugyanazért a portékáért többet kapjanak.
A Volkswagen, a Stellantis és a Volvo kaphatja a legnagyobb pofont
A Moody's hitelminősítő intézet szakértői szerint az európai autógyártók közül a Stellantist, a Volkswagent és a Volvót érheti a legnagyobb kár, ha a washingtoni kormány elkezdi körbevenni az USA-t büntetővámokkal – írta az EV Magazine hírportál. Ezek a vállalatok építették ki a leginkább integrált beszállítói láncokat az Atlanti-óceánon át. Ha át kellene ezt alakítaniuk, azaz beszállítóknak át kellene települniük más országokba az USA-ból, az sok időbe t és rengeteg pénzbe kerülne. Ez a csapás nem jönne jól a kínai piacon amúgy is szenvedő VW-nek. A Stellantisszal együtt azzal is szembe kell nézniük, hogy az európai környezetvédelmi normaszigorítása is megdrágítja termelésüket.
A jó hír az, hogy szakértők szerint nem nagy a valószínűsége a vámfenyegetések beváltásának. A Goldman Sachs csak 20 százalékos valószínűséget ad a két szomszéddal szembeni 25 százalékos vám bevezetésének. A régi-új elnök 2019-ben is büntetővámokkal fenyegette meg Mexikót, amiről végül lemondott.A szakértők emlékeztetnek arra, hogy az új elnök két dollár/gallonos benzinárat is ígért az autósoknak a választási kampányban. Ezt nehéz lesz betartani, ha az USA-ba jelentős mennyiségű olajat szállító Kanada exporttermékeire kivetik a büntetővámot.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
