Rommá tört új motor, de a biztosító szerint nem jár értékcsökkenési kártérítés a tulajnak

2025.02.19. 06:01

Autósként sem leányálom a biztosítókkal folytatott szélmalomharc, ha értékcsökkenésről van szó. Olvasónk emelte a tétet, motorosként vágott bele a kalandba. A biztosítónak viszont különvéleménye akadt, amiből komoly jogvita kerekedhet.

Magyarországon a motorkerékpározás a többségnek inkább hobbi és nem a napi rutin része. Persze kivételek mindig akadnak, ilyen többek között Károly is, aki tavaly vásárolt vadonatúj motort. 

Kapcsolódó
Családi motorozás: szállítható kiskorú az oldalkocsiban?

Családi motorozás: szállítható kiskorú az oldalkocsiban?

Az elavult KRESZ csak általános szabályokat tartalmaz ilyen esetre, a valóság viszont elég speciális tud lenni. Bármit szabad, ami nem tilos?

Az életnek azonban elég sötét árnyalatú a humora, Károlyt 33 nap és 670 kilométer megtétele után megrángatta kicsit a gondviselés. A motorját lezúzta egy figyelmetlen autós, az anyagi kár jelentősre sikeredett. Személyi sérülés szerencsére nem történt, a motorkerékpár viszont komoly javítást igényelt. 

Személyi sérülés szerencsére nem történt. A kép illusztráció! Forrás: MTI
Személyi sérülés szerencsére nem történt. A kép illusztráció! Forrás: MTI

A baleset után a biztosító kiküldte a kárszakértőt, a javítást pedig szerződött partnernél végeztették. Így a pénzpakolgatással sem kellett pepecselni, a motoron szakszerűen kicseréltek minden sérült elemet, gyári minőségben. A javítás végén a motor pont úgy nézett ki, mint az új. Aki nem ismeri az előtörténetét, az ránézésre meg nem mondja, hogy ez a motor az aszfalton hempergett nagy sebességgel. 

A kártörténeti nyilvántartásba viszont bekerült a káresemény

Károly annak tudatában kereste fel a biztosítót, hogy gyári technológia ide vagy oda, ez a motor a javítás óta kevesebbet ér a piacon és senki sem adna érte annyit, amennyit a sérülésmentesek érnek. 

A biztosító ellenben úgy látja, hogy ilyen esetben egyáltalán nem jár értékcsökkenési kártérítés a tulajdonosnak

Álláspontjuk szerint azért, mert - akárcsak gépjárművek esetén - értékcsökkenés nem fizethető olyan karosszériaelemekre, amelyek könnyen cserélhetőek-lecsavarozhatóak és emiatt a gyárival azonos minőségű alkatrésszel pótolhatóak.

Minden is lecsavarozható. A kép illusztráció!
Minden is lecsavarozható. A kép illusztráció!

A biztosítók az értékcsökkenést úgynevezett pléhkárnak nevezik, mivel a több évtizedes saját gyakorlatuk alapján ilyen kártérítés csak akkor fizethető, ha fém lemezek sérültek és azok javítása vált indokolttá. Minden más karosszériaelem cserélhető, így azok vonatkozásában nem tartják jogilag megalapozottnak az értékcsökkenési kár követelését. Személygépjárművek esetén tipikusan ilyen egyebek között a lökhárító, a visszapillantó, a fényszóró, a díszléc, a spoiler, a fényszórók és lámpák. 

Kapcsolódó
Megtört az autó, de nem először, olvasónk pedig küzd a biztosítóval

Megtört az autó, de nem először, olvasónk pedig küzd a biztosítóval

A biztosítók a legváltozatosabb kifogásokkal rázzák le az autósokat. Olvasónk esetében egészen extrém indokot találtak. De jogos az érvelésük?

A biztosító szerint analógiát kell alkalmazni

Meglátásuk szerint egy motorkerékpáron (a vázszerkezetet és az üzemanyagtankot kivéve) csak és kizárólag ilyen, könnyen lecsavarozható és kicserélhető műanyag elemek  találhatóak. Ennél fogva pedig, ha személygépjárművek esetén sem téríthető ezekre értékcsökkenés, akkor motorkerékpároknál pláne nem.

Ez a jogértelmezés elég sarkos. Logikusnak logikus, csak hát a jog nem igazán a logikára épül

Tulajdonképpen azt mondja a biztosító, hogy motorkerékpár esetén csak akkor követelhető az értékcsökkenés megtérítése, ha a fém üzemanyagtank vagy a vázszerkezet is sérült. Ha ezek épek maradtak, a többi elem cserélhetősége miatt felesleges is kilincselni motorosként. 

Egyetlen probléma akad ezzel: ilyen jellegű korlátozást a jogszabályok nem tartalmaznak. Az értékcsökkenés vonatkozásában csak annyit mond a jogszabály, hogy a vétlen károsult teljes kárát meg kell térítenie a károkozónak, amelynek része az értékcsökkenés is.

A motorkerékpárnak is van piaci értéke.
A motorkerékpárnak is van piaci értéke.

Utóbbi egy absztrakt fogalom, valójában minden járművet érint, amelyik baleset vétlen részese volt. A piaci érték csökkenése a valóságban a jármű értékesítésekor jelentkezik, hiszen a vevőket nem az érdekli, hogy ki és milyen minőségben állította helyre a sérült vasat. Sokkal inkább az, hogy ennek a jószágnak a teste már törve-huppogtatva volt. Ha az eladó nem enged a törésmentesek árszintjéből, akkor a vevők szépen elsétálnak és vesznek egy másikat. 

Az ilyen jogvitákban meg kell tudni indokolni, hogy melyik jogszabályhelyre alapozzák álláspontjukat, gyakorlatukat

Az kevés, hogy "35 éve így csináljuk", ahogyan az sem elegendő hivatkozási alap, miszerint "nekünk csak így rentábilis", az pedig már egyenesen arcpirító érvelés, hogy a kifizetések megtagadásával a biztosítók egyrészt "(...) a kockázati közösség többi tagjának az érdekeit védik (a megalapozatlan kárkifizetések ugyanis a díjak elszabadulásához vezethetnének), másrészt a bónusz-malusz rendszeren keresztül közvetlenül védik saját biztosítottjaik anyagi érdekeit is." (ForrásAz autósok és a motorosok ezeket hallva úgy érezhetik hogy a biztosító visszaél az erőfölényével. 

Károly olvasta a témában született korábbi cikkeinket, így nem hagyta annyiban a kérdést. Beszerzett egy igazságügyi gépjárműszakértői véleményt és a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Békéltető Testületéhez fordult. A biztosító még a tárgyalás előtt azzal hárított, hogy a szakvéleményt nem tudja elfogadni, mivel a sérült jármű nem "gépkocsi". Olvasónk ezen az érvelésen akár nevethetne is, de személyes érintettsége okán inkább nem teszi.

Jogos a felháborodása, ugyanis az igazságügyi gépjárműszakértők azért vannak, hogy gépjárműveket szakvéleményezzenek. Ezért is nevezi őket a jogi bikkfanyelv gépjármű igazságügyi szakértőnek. Károly motorja pedig kétségtelenül gépjármű, hiszen nem segédmotoros kerékpárról van szó. Így olvasónk igazából a kérdést sem érti. 

Minden motor gépjármű, de nem minden gépjármű motor?

Gépjármű: olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt. A mezőgazdasági vontató, a lassú jármű, a segédmotoros kerékpár és a villamos azonban nem minősül gépjárműnek.

Gépkocsi: olyan gépjármű, melynek négy vagy több kereke van; a négy kerekű motorkerékpár azonban nem gépkocsi.

Motorkerékpár: a külön jogszabályban L3e járműkategóriába sorolt kétkerekű oldalkocsi nélküli, L4e járműkategóriába sorolt oldalkocsival rendelkező jármű, továbbá a motoros tricikli.

Ez egy robogó (segédmotoros kerékpár), vagyis nem gépjármű.
Ez egy robogó (segédmotoros kerékpár), vagyis nem gépjármű.

Károly úgy látja, hogy ebbe a jogvitába menthetetlenül bele kell állnia, mivel a vonatkozó jogszabályok szövegében egyáltalán nem találhatóak meg a biztosító gyakorlatát és érvelését alátámasztó rendelkezések. Kemény menet lesz, de kétségtelen tény, hogy a biztosító lesz nehezebb helyzetben, ha bíróságra is eljut az ügy. Ott ugyanis perrendszerűen kell majd megindokolniuk, hogy mely jogszabályhelyre alapozva:

  • Kezelik az értékcsökkenést "pléhkárként", kizárva ezzel a csavarozható karosszériaelemeket,
  • Hagyják figyelmen kívül az értékcsökkenés valódi piaci természetét,
  • Zárják ki a motorkerékpárokat a térítésre jogosult gépjárművek köréből,
  • Szűkítik le a gépjármű igazságügyi szakértők hatáskörét a gépkocsikra.

Ezekre a kérdésekre pedig elég nehéz lesz elfogadható magyarázatot találni úgy, hogy a vonatkozó jogszabályok között ezekhez még csak hasonló rendelkezések sem találhatóak. 

A biztosító álláspontja abban az esetben lenne védhető, ha Károly segédmotoros kerékpárt vásárolt volna. Az ugyanis nem minősül gépjárműnek. A konkrét esetben viszont erről szó sincs. Olvasónk jelenleg a Pénzügyi Békéltető Testületnél keresi igazát, de a bírósági pertől sem zárkózik el. A fejleményekről beszámolunk. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25