
Ha már arra jártunk, úgy gondoltuk, kicsit körülszaglászunk a londoni használtautó-piacon. De csak egy kereskedést találtunk, ahol érdemben nyilatkoztak is nekünk. A fitt, fiatalos családi kompaktokból bármennyi elfogy, a böszmék féláron mennek, az öregeken pókkolóniák szövögetik hálóikat csendben, háborítatlanul.
Érdemes-e Angliából használt autót hozni? Az ember találkozik jobbkormányos Mondeókkal, Vectrákkal a hasznaltauto.hu-n, de fut Magyarországon túlsó kormányos Zsiguli, ződcséges kombi Merci is. Valakinek biztos megérte áthozni ezeket a vízen, és úgy látszik, még használhatók is a kontinens forgalmában.
Az úgy volt, hogy az első napi kintlétet nagyrészt e kérdés megválaszolásának szenteltük volna. Mert más az interneten böngészni négyszáz pixeles képeket, és megint más élőben tapogatni a vasakat. Aztán a lutoni reptértől befele belefutottunk egy háromórás dugóba (érdekes, London sokkal jobb volt e tekintetben), majd akadt egy kis malőrünk a bérautóval (részletesebben erről majd a Belsőségben lesz poszt). Ezért a hajnali hármas kelés ellenére valamikor csak délután négykor tudtunk akcióba lendülni. És akkor még nem Londonban voltunk, csupán St. Albansban, egy kocsma mellett. Igaz, az a kricsmi nem volt utolsó, már 1750-ben is állt valami hasonló funkciójú épület a helyén, és azóta is, folyamatosan. Olyan hamburgert pedig, amilyet ott kaptunk, nemhogy a mekdönciben, de még a burgerkirályban, sőt a megboldogult Wendy'sben sem ehetett az ember.
Különben jobb is, hogy nem mentünk sokkal beljebb, mert – mint később kiderült – a szigorúan vett fővárosi zónában nemigen vannak kereskedések, nincs már nekik hely. A londonerek kijárnak a körgyűrű mellé használt kocsiért. Odabent a nyüzsiben csak a Bentley-, meg Ferrari-féléknek van szalonja, és persze csak új autót lehet ott venni.
St. Albansból nagyjából Londonnak próbáltuk szegezni a Fiesta zajos orrát, bár némiképp akadályozott ebben, hogy ekkor még nem volt részletes térképünk, csak egy Michelin-atlasz hevert a Bende ölében Ő meg eléggé kómás volt az előző éjjeli nulla alvástól és a dugótól. Én nem kevésbé. Hát, nem biztos, hogy okos dolog éppen egy kompakt, francia készítésű Európa-térképpel a kézben cirkulálni London peremvároskáiban, de nekünk akkor meg kellett elégednünk ennyivel. Chiswell Green, Bricket Wood átszelése után a nagyobbacska Watfordba értünk. Kérdezősködni kezdtünk. Autókereskedés? Hát, van egy csomó, BMW-, meg Vauxhall- (ejtsd: voxhóll), meg később az úton Citroen-díler is, aztán kezdődnek az általános kereskedések, valahol a város túlsó végében, tudtuk meg. Odamentünk. Megtaláltuk az elsőt.
Motomaster Ltd. – állt a kétségtelenül angolos hatású, vöröstéglás, pontosabban vörösre festett téglás ház falán lévő táblán. Lepark, kiszáll, bemegy, kérdezősköd. Jó napot kívánok, szabad-e néhány kérdést feltennem a London-környéki használtautó-bizniszről – kérdeztem a szemmel láthatóan valamelyik gyarmatról odaszármazott neppert. Nincs itt a főnök, senki nem tud tájékoztatást adni, nem is fog – mondta, és fel se nézett a munkából. Egyébként éppen egy kopottas, régi RAV4 napszítta oldalvédő csíkjait kenegette, talán glicerines oldattal. Még kicsit erőlködtem, hogy jó lesz ő is, de leperegtem róla, mint sirályszar a Turtle Waxról. Ezalatt nagyjából végzett az autó egyik oldalával – hiába, no, azért Angliában is nagyipari szinten űzik a vevőkábítást.
Még kísérleteztem egy kicsit a másik alkalmazottal, aki csak téblábolt ottan, de egyáltalán nem beszélte a helyi anya-, egyébként meg közös világnyelvet. Ahogy jobban szemügyre vettem, nem is nézett ki olyannak, aki bármilyen nyelven értelmezni tudott volna akármilyen mondatot is. Fotózhatunk? Nem. Oké, kösz.
Elhúztunk, egy búcsúképet azért bosszúból lőttem a kerítésen kívülről, hiszen az már nem magánterület, én meg Ansel Adams óta amúgy is nagy híve vagyok a tájkép-fényképészetnek.
Irány kifelé Watfordból, egymásba érő körforgalmak, külváros, mintha kis szünet lenne, újra sűrűsödnek a házak, és az egyik kijárat után feltűnik egy csomó autó. Mint kiderült (helységnévtáblák nincsenek, csak elvétve), átértünk Croxley Greenbe, egy sokkal nyugisabb kisvároskába. És az a sok autó tényleg egy kereskedésé, jól gondoltuk. Croxley Car Centre .
Kulturált, ám kicsi szalon, bent főleg új Minik, jobbra nagyobbacska szerviz, sürgés-forgás az udvaron, ahol az autók állnak. Kint az utcán nincs hely, ellenben szépen nyírott gyep van az aszfalt mellett. Nincs hova parkolni kint, ezért behajtunk a Fiestával, az egyetlen üres helyre leállunk.
Itt minden kocsi tiszta, valahogy homogénebb a kínálat, mint az előző kereskedésben. Mire kikászálódok a kormány mögül, a Bende már az egyik vezető kereskedővel tárgyal, készíti fel az interjúra. Emberünk középkorú, kopasz, szikár úr, szürke öltönyben, hozzá illő mellénnyel. Nem az a gyalog-galoppos buzi angol autónepper, amire a francia várvédők gondolnak, hanem épp olyan, amilyennek egy igazi brit autókereskedőt képzel a magamfajta balkáni. Egy dzsentölmen. Készséggel hajlandó nyilatkozni, bár a teljes nevét nem mondja meg, csak hogy ő Bob. Általános dolgokkal kezdünk.
Bob elmondja a tippeket, mi pedig elkezdünk gondolkozni az importon. Lapozzanak, ott az egész.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
