Július 5-én, tehát a FM által elismert szavatossági határidő előtt 11 nappal a Thesis tönkrement. Az SPQR szétszedte, és látta, hogy oda az összes főtengelycsapágy. Az óra 63 000 kilométert mutatott. A horrorisztikus költségekkel járó javítást a szerviz nem vállalta, mert a Fiat Magyarország szerint nem bizonyítható, hogy a 40 ezres szerviz valóban megtörtént.
Csiki úr ekkor különböző hivatalos és kevésbé hivatalos fórumokon utánanézett az autó előéletének. Kiderült, hogy a szervizkönyv, hát, nem teljes részletességgel közölte a garanciális javítások listáját. Szemben az ott említett egyszeri átvizsgálással (mindössze ennyi állt a füzetben) a gyári nyilvántartás szerint a Thesis korábban többször lett csapágyas, főtengelyt és szelepeket is cseréltek benne, az automata váltót és a kormánykapcsolót is javították, mindösszesen 13 289 euró értékben. Sikerült telefonvégre kapni a korábbi tulajt, egy német orvost is, aki megerősítette az adatokat.
A Thesis Németországban is csak hivatalos márkaszervizben járt, a garanciális javításokat minden esetben hivatalosan regisztrálták. A móka kedvéért még egy olyan szervizszámla is előkerült, ami igazolja, hogy korábban az egyik nagyobb hiba kijavításakor igenis megtörtént a 40 ezres karbantartás. Nahát. Csiki úr mindezek fényében úgy gondolja, hogy a Fiat Magyarország nem jár el helyesen, amikor megpróbálja őt lerázni és nem teljesíti garanciális kötelezettségeit egy nagyértékű presztízsautóval kapcsolatosan. Én is így gondolom.
A másik oldal
Deák Tibor, a Fiat Magyarország vevőszolgálati képviselője-Az ügyfél a gépkocsit Németországban vásárolta használt, sérült
állapotban. Az a probléma, hogy a szervizkönyv szerint a német
márkaszervizben nem végezték el a 40 ezres szervizt, és nem
tüntették fel a garanciális javításokat. Ebben egyértelműen ők
hibáztak, ugyanakkor ezt tudhatta az ügyfél, amikor megvette az
autót.
-De a Fiat Magyarország márkaszervizénél elvégezték a 40 ezres
szervizt.
-Igen, 55 ezer kilométernél. Mi csak javasoltuk, hogy
csináltassa meg, mert a mai autós világban eléggé ki vannak
hegyezve az olajcsereperiódusok. A motor plusz 15 ezer kilométertől
könnyen tönkremehet.
-Ha már nem volt érvényes a garancia, miért cserélték ki mégis
garanciálisan, ingyen a 700 ezer forintos navigációt?
-A prémium márka vásárlására, valamint arra való
tekintettel, hogy a navigáció elektronikai hiba, tehát nem lehet
köze az elmaradt olajcseréhez, ítéltük meg a díjmentes javítást.
Ebből kiindulva vonta le tévesen azt a következtetést , hogy az
autója újra garanciálissá változott, holott ennek ellenkezőjéről
tájékoztattuk . Az ügyfélnek alapvetően a német márkaszervizzel van
problémája , és mivel társaságunkkal jogi kapcsolatban nem áll,
valamint garanciális jogai elévültek, elhatározta, hogy lejáratja a
márkát.
Két dolgot kell hozzátennünk a fentiekhez. Egyrészt Csiki úr birtokában van egy német márkaszerviz számlamásolata, melyen az épp aktuális súlyos motorhiba javítása mellett szerepel egy időszakos szerviz 33000 kilométernél. Másrészt Csiki úrnak nem a németekkel, hanem a Fiattal van baja. Miért ne orvosoltathatná ezt a bajt a Fiatnál, Magyarországon? Erre való az EU.
A FM-ot nem hatották meg a bizonyítékok, Csiki úr pereljen Németországban, mondják. Csiki úr az ügyet mindenképp jogi útra tereli, valószínűleg tényleg a német kereskedőt fogja majd perbe, hiszen a kocsihoz mellékelt szervizkönyv és a gyári nyilvántartás adatai közti különbség létrehozása (a szervizfüzet "kimosása") kizárólag neki állt érdekében. De elszánt, fejlett igazságérzettel rendelkező jellem és idejével többé-kevésbé szabadon rendelkező személy lévén nem elégszik meg ennyivel.
Szerinte - és ezzel nem tudok nem egyetérteni - ebben a hatalmas, egy és oszthatatlan EU-ban, a nagy, egységes piacon, ha egy vállalat elad valamit, azzal kapcsolatban mindenütt ugyanolyan felelősségek terhelik. Egy tizenegy és félmilliós autó a garanciaidő alatt vagy elromlik, vagy nem. Ha elromlik, az is épp elég szégyen.
De ha már elromlott, a gyártónak - függetlenül attól, hogy a vásárló, vagy az aktuális tulajdonos magyar vagy német - jogi és erkölcsi kötelessége mindent megtennie azért, hogy minél kevesebbet szívjon a vevő, aki bízott benne annyira, hogy nem kevés pénzt fizetett a termékért. Nehogy már az egyszeri ember járkáljon EU-tagállamról EU-tagállamra ügyintézni, pereskedni, vitázni, amikor a mamutnak mindenhol van vezérképviselete, ahol az adott ország, az adott ügyfél nyelvét beszélik és elvileg ugyanazt a céget és ugyanazokat a célokat, érdekeket képviselik. Jó hírnév, elégedett ügyfelek, márkahűség megalapozása, ilyenek.
Ezért hát Csiki úr sima kézírásos levélben bejelentette a BRFK-nak a Fiat Magyarország, a hazai vezérképviselet irodája előtti tüntetést. A demokrácia működik, a gyülekezési törvény szent, a véleménynyilvánítás szabad: annak rendje s módja szerint megjött a rendőrség válasza: rendben, a járdára nem állhat fel az autó, de a parkolóban mehet a móka.
Augusztus 21-ig szól a rendőrség területfoglalási engedélye, de ez kérésre meg is hosszabbítható, Csiki úr pedig mindenre elszánta magát. Úgy tervezi, napernyőt és székeket is hoz majd az autó mellé, barátokkal beszélgetve mégis gyorsabban telik a demonstráció. Hogy meddig tart kis tüntetése, még nem tudja, de ha a FM elismerné garanciális igényét és megjavíttatná autóját, elégedetten távozna.
Hogy így lesz-e: ki tudja. A Lancia, vagyis a Fiat Magyarország, de tágabb értelmezésben a Fiat mindenképp kínos helyzetbe hozta magát. Akárhogy is, de a Fiat szervezete, a márkaképviseletekből, kereskedőkből, szervizekből álló hálózat termelte ki ezt a jókora selejtet, aminek most Csiki úr a szenvedő alanya. De ő nem szeretne szenvedni. Zajlik a türelemjáték.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
