Dr. Wéber elemez: Abu-Dzabi diagnózis
Mindent eldöntő világbajnoki finálénak indult, utolsó körös dráma lett a vége a szezonzárónak, amit ha mozivásznon látunk, már túlzásnak is éreztünk volna. Az idei Abu-Dzabi Nagydíj a teljes szezon lenyomata volt egyetlen hétvégébe sűrítve: változó erőviszonyok, test-test elleni párharcok és vita tárgyát képező versenybírói döntések. Ezzel együtt a sportág történetének egyik legkiélezettebb, legizgalmasabb versenyfutásának lehettünk szemtanúi 2021-ben.
Státusz:
22. futam, Abu-Dzabi, Yas Marina
- A 2009 óta a zárófutam helyszínéül szolgáló pálya az Emirátusok fővárosának kikötői részén fekszik, a homokzátonyok között mesterségesen létrehozott jachtkikötő partján. Idénre komolyabban átépítették, 273 méterrel megrövidítve a pálya hosszát, ám jelentősen növelve a tempót. A korábbi pályarekordnál majd 13 másodperccel köröztek gyorsabban idén, az átlagtempó pedig 210 km/óráról 231 km/óra fölé nőtt a nyitottabb kanyaroknak köszönhetően. Az átépítés persze nem csak ennek az évnek szólt, Abu-Dzabi Forma-1-es szerződését a hétvége előtt 2030 végéig meghosszabbították, így a következő kilenc évben is garantáltan a Perzsa-öbölben zárul majd az F1-es szezon.
- A Forma-1 történetében másodszor fordult elő, hogy pontegyenlőséggel érkeztek a világbajnoki riválisok az utolsó futamra. 1974-ben Clay Regazzoni és Emerson Fittipaldi 52-52 ponttal várták a Watkins Glen-i finálét, az azóta megváltozott pontrendszerben ez idén 369,5-369,5 pontot jelentett Hamilton és Verstappen neve mellett. 1974 nem volt kegyes a bajnokaspiránsokhoz, csak a 8-9. helyről rajtoltak, és nem kaptak főszerepet a futamon sem, ahol Fittipaldinak egy 4. hely is elég volt a vébécím megszerzéséhez. Idén ez elég valószínűtlen forgatókönyv lett volna.
- Ez a hétvége volt Kimi Räikkönen 349., egyben utolsó F1-es fellépése is. A 2007-es világbajnok 21 futamgyőzelemmel, 18 rajtelsőséggel és 46 leggyorsabb körrel a neve mellett búcsúzik. Saját elmondása szerint sem törekedett a tökéletességre, egyszerűen csak csinálni akarta, amit szeret, így „csak” egyszeres világbajnokként akasztja szögre a bukót, a legtöbb Forma-1-es futamot teljesítő versenyzőként. Mögötte Alonso jön az örökranglistán 333 teljesített versennyel, majd Barrichello 323-mal.
- Búcsúzott a másik alfás, Antonio Giovinazzi is, aki jövőre már a Formula E-ben versenyez a Dragon Penskével, a helyükre pedig Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü érkeznek az Alfa Romeo szponzorálta Sauberhez. Bottas szabadon maradt Mercedes-ülésébe George Russell huppanhat, a Williamsbe pedig Alex Albon érkezik a helyére. Utóbbi kivételével mindannyian kipróbálhatják magukat a szerdáig tartó, kétnapos idényzáró teszten, ahol már a 18 colos jövő évi gumikkal és öszvér autókkal köröznek. Albon pechjére egyedül a Williams nem épített ilyet, így ő csak februárban debütál az új csapatánál.
- Az átalakított vonalvezetés nem igazán változtatott az erőviszonyokon, a szabadedzéseken a Mercedesek mozogtak könnyedebben, és egyből jó tempóval, a Red Bull a közepes és a nagyobb leszorítóerős csomagját is próbálgatta. Ugyan a pénteki versenyszimulációjuk gyorsnak tűnt, összességében semmi nem utalt arra, hogy egyetlen körön legyőzhetik a Mercedest. Hogy mégis így történt, az a szezon egyik kimagasló időmérős körének volt köszönhető, ahol Verstappen kiköszörülte az egy héttel korábbi csorbát, amikor Dzsiddában egy hasonlóan tökéletes körön rontott az utolsó kanyarban. Ezúttal minden klappolt, még a Péreztől kapott szélárnyék is, és a végén majd 4 tizedes előnnyel szerezte meg az idei 10. pole pozícióját. Mega kör volt, de ezzel még semmit nem nyertek, ráadásul a furcsán elfékezett közepes keveréke miatt a lágyakról rajtolt vasárnap, szemben a közepeseken induló Hamiltonnal.
- A stratégiai hátrány aztán rögtön pozícióhátránnyá is változott, mert a Red Bull ezúttal is rosszabbul rugaszkodott el a lágyabb gumik ellenére is, így az első kanyartól kezdve Hamilton kontrollálta a futamot, habár a második szektorban Verstappen messziről bevetődve próbálkozott, és ugyan a pályán maradt, a bukótérbe menekülő Hamilton reakcióját szabályosnak ítélték a felügyelők, így az élen maradhatott.
- Innentől kezdve mindkét gumikeveréken érezhetően gyorsabb volt a Mercedes, és magabiztosan növelte az előnyét, amíg a kerékcserét követően utol nem érte az élen álló Pérezt. A mexikói kétszer is visszatámadott Hamilton ellen, és a tűpontosan végrehajtott manőverekkel megakasztotta az érthetően óvatos címvédőt, másfél kör alatt 7 másodpercet nyerve ezzel Verstappennek, aki ezzel ismét felzárkózott. Ennél közelebb azonban nem került volna a futam végéig, mert Hamilton szép lassan megint leszakította. Lefutott meccsnek nézett ki a dolog, amíg Latifi falhoz nem csapta a Williamsét az 53. körben.
- Hamilton előnye ekkor 12 másodperc körül mozgott, ami a baleset miatt lassító lekörözött bolyban nagyobbra, 15 másodperc fölé is nőtt egy időre, a Mercedes azonban nem merte/akarta megkockáztatni a kerékcserét, ami nagyjából 14 másodpercükbe került volna. Határeset döntés volt, de 5 körrel a vége előtt inkább arra hajlottak, hogy nem lesz újraindítás, így a pályán elfoglalt pozíció fontosabb volt a friss gumiknál. A Red Bull érthetően pont fordítva gondolkodott, és bíztak a gyors takarításban, meg az újraindításnál így náluk lévő gumielőnyben.
- Az ezt követő percek még hosszú ideig vita tárgyát képezik majd, ám a kialakult helyzet gyakorlatilag a versenyigazgató kezébe helyezte a döntést, hogy ki lesz a világbajnok. Hálátlan szerep, hiszen ebben a szituációban nem volt pártatlan megoldás. A világbajnokságot nem biztonsági autó mögött begurulva szerették volna eldönteni, de a mentési munkálatok biztonsága elsődleges fontosságú, így először a „lekörözöttek nem előzhetnek” felirat jött a monitorokra, hogy minél előbb újra lehessen indítani a versenyt az amúgy megszokott elengedési procedúra kihagyásával. Ezzel azonban megpecsételték volna a csata sorsát a Hamilton és Verstappen közti ötösfogat révén, így a versenyigazgató maga nyúlt bele az újraindítási procedúrába, amihez a szabálykönyv felhatalmazást ad neki. A Hamilton és Verstappen közti 5 autó elengedését követően azonnal lekapcsoltatta a biztonsági autó fényeit, amivel jelezték, hogy a kör végén újraindul a futam – egyetlen körre.
- A normál ügymenet nem így szól, és az alapján nem is tudták volna újraindítani a versenyt, azonban Michael Masi felülbírálati jogköre a biztonsági autó be- és kihívására is vonatkozik, ami jelen esetben az összes többi procedúrát felülírta. Ha nem teszi, akkor most a Red Bull óvott és fellebbezett volna, így pedig érhető módon a Mercedes érezte úgy, hogy a versenyigazgató döntése tálcán kínálta a világbajnoki címet Verstappennek. A sokak fejében felmerült piros zászlós megszakítás ugyan igazságosabb megoldás lett volna, de sportszakmailag teljesen indokolatlan lépésként az is támadható lenne utólag a vesztes fél szemszögéből nézve. Ebben a helyzetben nem volt jó döntés, csak valamelyik fél számára előnytelen, így Michael Masi feje mindenképp a guillotine alá került volna.
- A Mercedes óvott, az óvásokat vasárnap este elutasították, azonban a fellebbezési szándékát már jelezte, amire 96 órájuk van az óvás elutasítását követően. Akárhogy is alakul az ügy, számomra két nagy tanulsága van. Az egyik az, hogy túl sok részinformációt kapunk a közvetítés során, ami a szabályok ismerete nélkül a nézőknek nem segít megérteni a történéseket, cserébe félreérthetővé és esetlegessé teszi a döntések hátterét. A másik pedig, hogy bármilyen jó elméleti szakember is legyen Michael Masi, kommunikációs és stresszhelyzet-kezelési képességei nem elegendők ennek a feladatnak az ellátásához. A feladat nem egyszerű, hiszen a mindenkori versenyigazgatónak egy összetett, folyamatosan változó szabályrendszerben kell lavírozni a csapatokkal a torkán, mindezt most már élő adásba keverve. A kevesebb ezúttal több lenne minden téren.
- Max Verstappen a Forma-1 negyedik legfiatalabb világbajnoka lett vasárnap, 24 évesen és 73 naposan. 10 rajtelsőség és 10 futamgyőzelem az idei mérlege, a 18 dobogós helyezése meg új világbajnoki rekord. Utolsó körös döntés mindössze kétszer fordult elő eddig: 1964-ben John Surtees, 2008-ban pedig Lewis Hamilton volt az, aki a befutó előtti pozíciócserének köszönhette a végső sikert. Vasárnap óta Verstappen neve a harmadik ezen a listán, de a holland sikere egy szempontból egyedülálló, ugyanis soha senki nem előzött és nyert vele futamot és világbajnoki címet az utolsó körben.
- A 2021-es Forma-1-es szezon egyedülálló izgalmakat hozott, a sportág történetének egyik legkiélezettebb küzdelmét láthattuk 22 futamon keresztül. Számomra bármelyikük világbajnoki címe megérdemelt lett volna, de az egész éves teljesítményüket, az összes kimagasló hétvégét és az egyéni hibákat is figyelembe véve Max Verstappen megérdemelten jött ki győztesen ebből a csatározásból.
Érdekel a Forma-1 világa? Ajánljuk szakírónk, Wéber Gábor új könyvét! A Forma-1 az új korszak küszöbén kedvezményesen megvásárolható a Totalcar webshopjából.