15 évesen driftbajnok, Patrik befűzi az oktatófilmet a nagyoknak
Ken Block, Travis Pastrana, Need for Speed – nincs olyan igazi autóbolond, aki ne ismerné ezeket a neveket. Lassan generációk nőnek fel a látványos drift- és gymkhana videókon és akciófilmeken, pedig nemcsak a képernyőkön és a mozikban, hanem a versenypályákon is világszerte vérre menő, brutál izgalmas csaták folynak.
Már itthon is komoly versenysorozatok zajlanak, egyre növekvő számú rajongótáborral, és tele van az ország fiatal tehetségekkel, akik sokszor méltatlanul kevés figyelmet kapnak, pedig az autósport jövőjét ők határozzák meg. Közülük is kiemelkedően teljesít Cselőtei Patrik, aki 15 éves létére egy fordulóval a vége előtt vezeti az országos driftbajnokságot. Vele beszélgettünk a Hungaroring közvetlen szomszédságában található Cselőtei Speed Zone területén, ahol családi vállalkozás keretein belül történik a driftoktatás, illetve ahol a versenycsapat bázisa is található.
Patrik szüleit, Nikit és Csabát 2012 környékén kapta el a gépszíj, onnan indult a szerelem a drift iránt. Csaba először ralizni akart, de belátta, hogy családos emberként nem egy életbiztosítás az a szakág, így kezdett driftkarrierbe. Miután ötévesen kivitték magukkal a Trackwood fesztiválra, Patrik sorsa is hamar megpecsételődött. Időközben Budapestről a Ring mellé költöztek, ott rendezték be a műhelyt, a kiszolgáló épületet, irodát, illetve a kicsi, ám annál jobban használható drift tanpálya is itt kapott helyet.
Először érdemes kicsit tisztába tenni néhány fogalmat. Három kategóriában indulnak a versenyzők, az első a Street, ahol egyedül mennek a pályán az autók, és kvalifikációs körökkel döntenek, hogy ki ment jobbat. Pro2 kategóriában már párosával folyik a viadal, először az elöl haladónak kell minél jobb kvalifikációs kört mennie, míg a követő autónak az a dolga, hogy minél közelebb legyen az elöl autózóhoz. Ezután helyet cserélnek, és mennek egymás ellen még egyet.
A Pro a topkategória, ugyanolyan szabályrendszerrel mint a Pro2, csak itt már sokkal nagyobb teljesítményű autókkal versenyeznek. Ami érdekesség, hogy elméletileg teljes az átjárás - akár Pro autó is indulhat Street kategóriában (más kérdés, hogy minek, és mekkora sportértékkel bírna). Az autók építésében szinte teljes a szabad kéz, gyakorlatilag mindenki a lehetőségeinek, tudásának és pénztárcájának megfelelően építhet versenyautót.
Néhány gondolat a pontozásról: a pályán belső és külső érintési pontok vannak, a belsőt az autó elejével, a külsőt a hátuljával kell érinteni, ezen kívül a stílust és a szöget pontozzák.
A gymkhana pedig a drift- és a szlalomversenyek egyfajta keveréke, ahol tükrözött ügyességi pályán, időre mennek egymás ellen, egyszerre a versenyzők. Patrik megemlíti, hogy bár Magyarországon nincs hivatalosan gymkhana futam, azért év végén egymás között háziversenyen szoktak egy jót meccselni a vetélytársaikkal.
Patrik első versenyévében, 2019-ben, 12 (!) évesen mutatkozott be a Pro2 kategóriában (abban az évben nem volt Street), a tapasztalatszerzés évében tizedik helyen zárva a szezont. A következő esztendőt már a Nissan 350Z-vel kezdte, év végére megcsípve a Pro2 ezüstérmes helyét. Harmadik évében, 2021-ben pedig megszerezte a Pro2 bajnoki címét. 14 évesen nem gyenge teljesítmény.
Erre kitérve kérdezem Patrikot, hogy nem dúl-e a szokásos német-japán vallásháború családon belül, hiszen az apja neve egy BMW-n, az övé pedig Nissanon díszeleg, erre nevetve válaszol, hogy nem, bár szerinte a Nissan alapból sokkal alkalmasabb a mozgása miatt erre a sportra. Bár elismerte, hogy az E46-osoknak, E92-eseknek és E30-asoknak azért nagyon jó adottságaik vannak. Patrik autója is egy igazi vegyesvágott szörnyeteg: a Nissan kasznit egy Chevy Corvette LS2-es V8-as motor hajtja nagy szívósorral, módosított kipufogórendszerrel, keréken mérve kb. 510 lóerővel és 700 newtonméterrel. Wisefab első driftfutómű és nem túl drága D2-es gátlók még a lényegesebb módosítások az autón.
- Ha már amerikai típus, akkor a Mustanggal viszont szenvedni kell - nehéz mint a sár, és mint apám hatos BMW-je - mondja kajánul vigyorogva, ám rögtön méltatja is az ősét, miszerint: - Apa nagyon pontos, szinte sosem hibázik, határon belül autózik és vigyáz az autóra. Én is pontos vagyok, de jóval többször feszegetem a határokat. Úgy vagyok vele, ha már top 8-ba kerülök, rajtam nem fog múlni, max. szétrúgom az autót. Szerencsére eddig csak kisebb koccanások adódtak.
Ez azért sem hátrány, mert a szabályok szerint aki elemet hagy el a kaszniról futam közben, automatikusan nullás eredményt kap. Ha „csak a bele lóg”, de nem szakad le és nem hagyja el a parc ferméig, akkor csupán pontlevonással büntetik a pilótát.
Patrik keveset szokott menni a versenyhétvégéken edzésen, inkább elemzi a versenytársakat, és hozzájuk igazítja az éppen aktuálisan kívánatos stílust. Mivel két erősebb kör alatt elfogynak a hátsó versenygumik, nem árt a költségekre sem figyelni. Az elsőket legalább nem kell sűrűn cserélni. Autósporthoz, az általa nyújtott feelinghez és a látványhoz képest egyáltalán nem lehet drágának nevezni, Patrik szerint okosan versenyezve egy Pro hétvége is kifér nyolcszázezer-egymillió között – plusz a nevezési díjak.
Az idei célja már nem kevesebb, mint megnyerni az MNASZ bajnokságot Pro kategóriában, hiszen akkor jövőre tudna indulni a nemzetközi, hatfordulós Drift Mastersen, amely szerte Európában zajlik, és ahol csak legalább egyszer már nemzeti bajnokságot nyert pilóták indulhatnak. Patrik karosszérialakatosnak tanul, ráadásul az iskola erősen támogatja a sportot, így ez sem lehet akadály, hogy folyton előreléphessen. Azután már Amerika és a Formula Drift, vagy Japán, esetleg Ausztrália lehet a végcél, ami persze teljesen más matekot igényel, de mire valók az álmok?
Eleve kissé fura helyzet, hogy két hazai bajnokság is fut párhuzamosan, Tökölön folyik a másik küzdelemsorozat. Talán közös összefogással nagyobb célokra is lehetne törni. Ami szintén kicsit visszás szitu, hogy bár egy hétvégén akár több tízezer fizető néző is kilátogat egy-egy futamra, mégsem kap elegendő médiafigyelmet és képernyőidőt a szakág. Például egyetlen autós műsor sem foglalkozik vele szinte soha, míg más, kevésbé népszerű és látványos futamok többször is lehetőséget kapnak. Ez persze a szponzorpénzek beáramlásán is meglátszik.
De vajon hogyan fogadják el a tanácsait egy fiúnak, aki 13 évesen kezdett oktatni? Patrik szerint így, hogy versenyez és eredményeket ér el, sokkal hitelesebbnek tartják amit mond, még a jóval idősebbek is. Hogy mennyire nem korfüggő a dolog? Éppen van egy tizenegy éves, tehetséges tanítványa, de van a csapatban hatvan pluszos úr is, aki ráadásul Pro2-ben versenyez.
Aki pedig kíváncsi rá, hogy milyen keresztben autózni, kóstoljon bele egy drifttaxi vagy egy driftiskolai nap keretében. Vigyázat, fertőzőbb mint a korona, én szóltam!