Nem kevesebb, mint hat csapat vétett a szigorú költségvetési korlátozások ellen 2022-ben - ezt állítja Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Ő már csak tudja, miről van szó, hiszen mint megírtuk, a Red Bull F1-es csapata 2021-ben átlépte az éves költséglimitet, amiért az FIA komoly büntetéssorozatot zúdított rájuk.
A Red Bull elismerte a költségplafon átlépését a 2021-es évre, ennek megfelelően az FIA szankcionálta is az esetet. A 2021-ben bevezetett költségvetési limit 175 millió dollár volt, ami azt jelentette, hogy a csapatoknak az egész szezonban ekkora összegből kellett gazdálkodniuk.
A Red Bull kevesebb, mint 5%-os túlköltekezést tudhat magáénak, azonban a szankcióval hetekig váratta a világbajnok csapatot Mohammed ben Sulayem, az FIA elnöke. Sokan Max Verstappen 2021-es világbajnoki címét is veszélyben érezték, azonban a Red Bull számára ennél kedvezőbb, de fájó forgatókönyv következett be. A Nemzetközi Automobil Szövetség hétmillió dolláros pénzbírsággal sújtotta a világbajnok csapatot, aminek befizetési határidejére 30 napos időintervallumot határozott meg. A nagyobb érvágás azonban a tesztlehetőségeket érinti. A Red Bull az aerodinamikai tesztelések tíz százalékát veszíti el a 2023-as szezonra, ez komoly hátrány lehet a címvédők számára. Christian Horner a büntetést hivatalosan is elfogadta, óvást nem nyújtott be, így az FIA és a Red Bull ügye lezártnak minősül.
De a botrány ezzel nem ért véget. A Red Bull csapatfőnöke Christian Horner a Mexikói Nagydíj után belengette, hogy vélhetően 2022-ben hat csapat is át fogja lépni az FIA által meghatározott költségsapkát. Szerinte az idén több csapat aggódhat, pontosan hat gárdáról szerzett tudomást, akiknek nem sikerült a költségvetési kereteken belül maradniuk, amihez a jelenlegi gazdasági világhelyzet is jelentősen hozzájárult.
„Az árak folyamatosan emelkednek, itt kiemelten az energiaárakra gondolok. Megvan az esélye annak, hogy idén több csapat is vét a költséglimit ellen, sokan ezt az F1 bizottsági ülésén is hangoztatták. Mi viszont nem vagyunk veszélyben ebben az évben” – nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke.
Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója már a pontos számot is tudja arra, hogy hány csapat lehet érintett a szabályszegésben.
„A túlköltekezés most kiemelt probléma, jövőre az F1 mezőnyének fele még durvább költségvetési-botrányba keveredhet, mint mi 2021-ben. Hat csapat is többet költött a meghatározott limitnél. Az infláció miatt azonban egyre nehezebb minden, főleg az energiaárak elszállása okoz hatalmas problémát. Úgy tudom nem lesz változás a költséglimitben, egyszerűen jobban kell gazdálkodnia minden csapatnak, főleg a fejlesztések terén. Mi vagyunk a leginkább hátráltatva jövőre, ugyanis a konstruktőri bajnoki cím miatt egyébként is kevesebb idő jár a szélcsatornában, a büntetéssel ez méginkább lecsökken.” – nyilatkozta Helmut Marko.
„A tavalyi év volt a költségsapka első éve, a szabályok ilyenkor még nem teljesen egyértelműek, az FIA későn reagált a kiskapukra. Mi az Ernst & Young-al dolgoztunk, ők ellenőriztek nekünk mindent. Úgy tudtuk, még hárommilliónyi tartalékunk van, végül 400 ezer dollár lett belőle. Abból körülbelül Hamilton kaphatna egy új első szárnyat, a Haas pedig egy komplett új autót rakna össze” – élcelődött az osztrák szakember.
Mekkora most a költségsapka az F1-ben?
A költségsapkát a Nemzetközi Automobil Szövetség 2021-ben vezette be az F1-be. Az FIA ezzel próbálta a kisebb csapatok esélyét növelni, és arra ösztönözni az élcsapatokat, hogy kevesebb ráfordításból minél nagyobb teljesítményt hozzanak ki. A csapatok költségeiben régen hatalmas különbségek voltak, most az alacsonyabb költségvetésű istállóknak is van esélye egy-egy nagyobb fejlesztés kivitelezésére, persze ha az egyre nehezedő gazdasági helyzet megengedi azt.
A 2021-es szezonban a költségvetési limit 175 millió dollár volt. A szabályalkotók ezt az összeget úgy határozták meg, hogy biztosított legyen, hogy a Forma-1 továbbra is az egyedi technológiák és a mérnöki kihívások fő terepe maradjon. Ennek az összegnek az autó teljesítményével kapcsolatos kiadásokat kellett fedeznie. A pilóták fizetése, a csapat három kulcsemberének fizetése, a marketingköltségek ebbe nem tartoztak bele, sőt a munkavállalói bónuszok, a bajnokságba történő belépés költségei, a szuperlicenszek, a repülési- és hotelköltségek, valamint ügyfélcsapatként a motorbeszállítói megállapodás díja nem tartozott ebbe bele.
A 2022-es szezonra az FIA ez a költségkeretet tovább csökkentette, az ide évre 141,2 millió dolláros költségsapkát állapított meg. Ez a szezon kezdetéén hatalmas felháborodást keltett a csapatok körében, többen is kijelentették, hogy ez az összeg tarthatatlan lesz a világgazdasági helyzetet figyelembevéve. Mohammed ben Sulayem az FIA elnöke nem sokkal később beadta a derekát és 3,1%-kal (4,3 millió dollárral) megnövelte a limit összegét.
Az, hogy jövőre mekkora összegből gazdálkodhatnak a csapatok, senki sem tudja, azonban az idei költségvetési limit lefaragása elképzelhetetlennek tűnik az inflációs helyzet miatt. Ami biztos, hogy az FIA az ide költekezéseket is hamarosan vizsgálni fogja, a túlköltekezések pedig nem maradnak szankció nélkül.