Nem kevesebb, mint hat csapat vétett a szigorú költségvetési korlátozások ellen 2022-ben - ezt állítja Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Ő már csak tudja, miről van szó, hiszen mint megírtuk, a Red Bull F1-es csapata 2021-ben átlépte az éves költséglimitet, amiért az FIA komoly büntetéssorozatot zúdított rájuk.
A Red Bull elismerte a költségplafon átlépését a 2021-es évre, ennek megfelelően az FIA szankcionálta is az esetet. A 2021-ben bevezetett költségvetési limit 175 millió dollár volt, ami azt jelentette, hogy a csapatoknak az egész szezonban ekkora összegből kellett gazdálkodniuk.
A Red Bull kevesebb, mint 5%-os túlköltekezést tudhat magáénak, azonban a szankcióval hetekig váratta a világbajnok csapatot Mohammed ben Sulayem, az FIA elnöke. Sokan Max Verstappen 2021-es világbajnoki címét is veszélyben érezték, azonban a Red Bull számára ennél kedvezőbb, de fájó forgatókönyv következett be. A Nemzetközi Automobil Szövetség hétmillió dolláros pénzbírsággal sújtotta a világbajnok csapatot, aminek befizetési határidejére 30 napos időintervallumot határozott meg. A nagyobb érvágás azonban a tesztlehetőségeket érinti. A Red Bull az aerodinamikai tesztelések tíz százalékát veszíti el a 2023-as szezonra, ez komoly hátrány lehet a címvédők számára. Christian Horner a büntetést hivatalosan is elfogadta, óvást nem nyújtott be, így az FIA és a Red Bull ügye lezártnak minősül.
De a botrány ezzel nem ért véget. A Red Bull csapatfőnöke Christian Horner a Mexikói Nagydíj után belengette, hogy vélhetően 2022-ben hat csapat is át fogja lépni az FIA által meghatározott költségsapkát. Szerinte az idén több csapat aggódhat, pontosan hat gárdáról szerzett tudomást, akiknek nem sikerült a költségvetési kereteken belül maradniuk, amihez a jelenlegi gazdasági világhelyzet is jelentősen hozzájárult.
„Az árak folyamatosan emelkednek, itt kiemelten az energiaárakra gondolok. Megvan az esélye annak, hogy idén több csapat is vét a költséglimit ellen, sokan ezt az F1 bizottsági ülésén is hangoztatták. Mi viszont nem vagyunk veszélyben ebben az évben” – nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke.
Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója már a pontos számot is tudja arra, hogy hány csapat lehet érintett a szabályszegésben.
„A túlköltekezés most kiemelt probléma, jövőre az F1 mezőnyének fele még durvább költségvetési-botrányba keveredhet, mint mi 2021-ben. Hat csapat is többet költött a meghatározott limitnél. Az infláció miatt azonban egyre nehezebb minden, főleg az energiaárak elszállása okoz hatalmas problémát. Úgy tudom nem lesz változás a költséglimitben, egyszerűen jobban kell gazdálkodnia minden csapatnak, főleg a fejlesztések terén. Mi vagyunk a leginkább hátráltatva jövőre, ugyanis a konstruktőri bajnoki cím miatt egyébként is kevesebb idő jár a szélcsatornában, a büntetéssel ez méginkább lecsökken.” – nyilatkozta Helmut Marko.

„A tavalyi év volt a költségsapka első éve, a szabályok ilyenkor még nem teljesen egyértelműek, az FIA későn reagált a kiskapukra. Mi az Ernst & Young-al dolgoztunk, ők ellenőriztek nekünk mindent. Úgy tudtuk, még hárommilliónyi tartalékunk van, végül 400 ezer dollár lett belőle. Abból körülbelül Hamilton kaphatna egy új első szárnyat, a Haas pedig egy komplett új autót rakna össze” – élcelődött az osztrák szakember.
Mekkora most a költségsapka az F1-ben?
A költségsapkát a Nemzetközi Automobil Szövetség 2021-ben vezette be az F1-be. Az FIA ezzel próbálta a kisebb csapatok esélyét növelni, és arra ösztönözni az élcsapatokat, hogy kevesebb ráfordításból minél nagyobb teljesítményt hozzanak ki. A csapatok költségeiben régen hatalmas különbségek voltak, most az alacsonyabb költségvetésű istállóknak is van esélye egy-egy nagyobb fejlesztés kivitelezésére, persze ha az egyre nehezedő gazdasági helyzet megengedi azt.
A 2021-es szezonban a költségvetési limit 175 millió dollár volt. A szabályalkotók ezt az összeget úgy határozták meg, hogy biztosított legyen, hogy a Forma-1 továbbra is az egyedi technológiák és a mérnöki kihívások fő terepe maradjon. Ennek az összegnek az autó teljesítményével kapcsolatos kiadásokat kellett fedeznie. A pilóták fizetése, a csapat három kulcsemberének fizetése, a marketingköltségek ebbe nem tartoztak bele, sőt a munkavállalói bónuszok, a bajnokságba történő belépés költségei, a szuperlicenszek, a repülési- és hotelköltségek, valamint ügyfélcsapatként a motorbeszállítói megállapodás díja nem tartozott ebbe bele.
Fájó büntetést kapott a Red Bull egy banális hiba miatt
A hiba oka szinte nevetséges: a csapat túl sokat költött a vendégek étkeztetésére.
A 2022-es szezonra az FIA ez a költségkeretet tovább csökkentette, az ide évre 141,2 millió dolláros költségsapkát állapított meg. Ez a szezon kezdetéén hatalmas felháborodást keltett a csapatok körében, többen is kijelentették, hogy ez az összeg tarthatatlan lesz a világgazdasági helyzetet figyelembevéve. Mohammed ben Sulayem az FIA elnöke nem sokkal később beadta a derekát és 3,1%-kal (4,3 millió dollárral) megnövelte a limit összegét.
Az, hogy jövőre mekkora összegből gazdálkodhatnak a csapatok, senki sem tudja, azonban az idei költségvetési limit lefaragása elképzelhetetlennek tűnik az inflációs helyzet miatt. Ami biztos, hogy az FIA az ide költekezéseket is hamarosan vizsgálni fogja, a túlköltekezések pedig nem maradnak szankció nélkül.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
