PSA a topon

2001.03.26. 09:48

A harmadik nap hozta a Citroen drámáját. A kiesett Puras után Bugalski továbbra is tartotta az első helyét, egészen a kuplung hibájáig. A tizennegyedik szakasz után telefonon adták az utasításokat, mivel itt még nem volt szervizpark, hogyan kezdje a javítást. De be kellett látnia ezt a hibát nem lehet az út szélén kijavítani.

 
   
   

A rally VB 4. futama 18, csak aszfalt burkolatú pályán egyhangú francia fölényt hozott. Itt mutatkozott be a Citroen gyári csapata a Xsara T4 névre keresztelt WRC versenyautójukkal. 1999-ben már bizonyított a csapat, akkor még F2-es autóikkal alázták porig a VB mezőnyét az aszfaltos pályákon. Valószinűleg a PSA konszern döntése értelmében, 2000-ben a Citroen nem lépett a VB porondjára, ezzel elősegítve a Peugeot diadalmenetét, és ezzel népszerűsítve az új oroszlános típusokat.

 
   
 

Mivel a közeljövőben számíthatunk néhány újabb Citroen típusra - beharangozóként csak a C5-öt hagy említsem -, eljött az ideje a márka népszerűsítésének is. Egyelőre nem hajtanak a világbajnoki címre, csak 4 versenyre adtak le nevezést, így a gyerekbetegségek orvoslása nem okoz lelki törést sem a versenyzőknek, sem a vezetőségnek. Betegség pedig van, ez már itt, Spanyolországban is kiderült.

 
   
   

A verseny egyértelműen a Citroen hatalmas fölényét hozta. Ebben közrejátszott a pilóták tudatos megválasztása is. Jesus Puras spanyol bajnokként, szinte fejből tudja a pályákat, a most kijelölt szakaszok 90%-át is már teljesítette a nemzeti bajnokságban. Meg is gyűlt a baja ezzel a tudással, hiszen a verseny előtt elcsípték tiltott tréningen. Az FIA szervei előtt bizonyította, hogy nem tréningezett, és a már felírt itiner sem akkor készült, hanem egy régebbi, azon a pályán készült itinerüket olvassák visszafele. Bár ilyet rallys berkekben nemcsak, hogy nem alkalmaznak, de még némi mosolygásra is okot ad az ilyen amatőr húzás, elképzelhető, hogy a VB menők szűkös anyagi, és időbeli korlátaik rákényszerítik az ilyen megoldásokra. Mindegy, tény, hogy nem tiltották el, és fantasztikusan versenyzett.

 
   
 

A csapat másik pilótája az a Philippe Bugalski, aki 1999-ben az F2-es kategóriában indulva, két VB futamot is megnyert a Citroen-nek. Ez a két fenegyerek szinte verhetetlennek bizonyult. A kezdet Bugalski számára nem sikerült valami fényesen, mert fékbetét törés miatt, kissé lassabb tempóra ítéltetett. Az első szervizponton kicserélték a betéteit, majd mint akit farba rúgtak eredt a mezőny után. A nap végére fel is zárkózott az élen álló csapattárs Puras mögé.

 
   
   

De mi van a többiekkel? A Ford mindhárom autója rettentő gyengén muzsikált. McRae, Sainz, és Delecour is panaszkodott, hogy az autó tolja az elejét, valamint a motor is gyengének tűnik. Az első nap utolsó gyorsaságiján, McRae addig is fulladozó autója végleg megállt, így a 95-ös világbajnok megint kiesett. A benzinpumpa hibája okozta ezt, és valószinűleg ez felelős a csapattársak gyengécske szereplése miatt is.

 
   
 

A Peugeot-nál meglepetést szerzett Grönholm villámgyors kezdése. Mivel nem számít aszfalt menőnek, és harmadik időket autózott, nehéz perceket szerzett Corrado Provera csapatfőnöknek, mivel őt nem nevezték a csapatversenybe. Ezek a nehéz percek sajnos csak az 5. gyorsaságiig tartottak, mikor is Grönholm elszámolt egy jobbos kanyart, és az autó hátulja lecsúszott az árokba, ahol a bal hátsó futómű mindjárt ott is maradt, ezzel a világbajnok be is fejezte a spanyol fellépését.

 
   
   

Auriol viszont végre a régi formájában autózott. Mivel az autó is tökéletes volt, és Auriol is szereti az aszfaltpályákat, szinte csak ő tudott lépést tartani a Citroenekkel. Az aszfaltkirálynak tartott Panizzi nem tündökölt. Bár a negyedik hely környékén autózott, többet várt tőle a csapat.



 
   
 

A Subaru hamar elköszönt, nemcsak a dobogós, de a pontszerző helyek reményétől is. Solberg a harmadik gyorsaságin, félelmetes tempós rész után, megcsúszott egy enyhe jobbos kanyarban, pördült egyet, majd lecsúszott a fák közé az árokba. Itt véget is ért számára a verseny. Burns váltója rakoncátlankodott már a második gyors után. Egyszer meg is pördült miatta, mert nem tudott a hajtűkanyar előtt visszaváltani hatodikból, utána pedig egyszerűen sehova sem tudott váltani. A szervizig elvánszorgott, ott kicserélték a váltót, és a 15. helyről vetette magát a mezőny után.

 
   
   

A Mitsubishi remekül tartotta magát. Makinent a gyors kezdés után fékproblémái kényszerítették lassabb haladásra, de a negyedik-ötödik időket tudta tartani. Loix remekül hajtott, a hatodik hely környékén tartotta magát.




 
   
 

A második napon szintén 6 gyorsasági várt a mezőnyre, köztük a verseny leghosszabbja, a 36 km-es. A másodiktól kezdve Puras fékgondokkal küzd, egyszer meg is pördül, és egyre lassabb. Lecsúszik a második, majd a negyedik helyre. A nap végén már nemcsak a fék romlik el végleg, de úgy tűnik a két nap alatt elfogyott az egész autó, így a fényes szereplés után kiállni kényszerül. Közben Bugalski lépett az élre és ő tartja is pozícióját.

 
   
   

Második helyre került így az egész nap egyenletes, gyors tempót autózó Auriol. A Ford továbbra is gyengécske. Sainz nem tud az első hatba beférkőzni, és a Pirelli gumikkal sem elégedett. Volt olyan szakasz, ahol a csapattárs Delecour is gyorsabb volt nála. Burns Subaruja kissé ingatag lett. Ha jól ment, sikerült a negyedik időt elérni, de ez ritkán fordult elő, így Burns sem tudott sokat előrébb lépni.

 
   
 

A Skoda kormányművét hiába cserélték ki, újra elromlott így kiállt Schwarz is. A Hyundai megbízható, de ezeken az emelkedős pályákon a motor nagyon gyenge. Mindkét autójuk versenyben van, de hátul. Az utolsó gyorsaságit törölték ezen a napon. Bugalski mögött Auriol állt, majd Panizzi, Makinen, és ötödiknek ideért Sainz is. Burns csak a 8. helyen poroszkál.

 
   
   

A harmadik nap hozta a Citroen drámáját. A kiesett Puras után Bugalski továbbra is tartotta az első helyét, egészen a kuplung hibájáig. A tizennegyedik szakasz után telefonon adták az utasításokat, mivel itt még nem volt szervizpark, hogyan kezdje a javítást. De be kellett látnia, a hidraulika olaj nyomását nem tudja az út szélén visszatornázni. - Közben kiderült, Puras is ugyanilyen gond miatt állt ki előző nap - A következő gyorsaságin lekéste az ideális rajtidejét, s majd két perces hátránnyal eredt a többiek után. Így az első hely reményei elszálltak. Végül a negyedik helyre terelte be a T4-et, ezután derült ki, hogy kapott még két perc büntetést is a késői rajtolásért, így a nyolcadik helyen fejezte be a versenyt.

 
   
 

A Peugeot öröme határtalan. Az első helyezett, Auriol két éve nem nyert futamot - a Seat-nál ez még őt is meglepte volna -, és az oroszlánoknak is kellett a pont. A második helyre Panizzi érkezett, bizonyítva, hogy aszfalton ő is tud valamit. A pontversenyt vezető Makinen lett a harmadik, Loix a negyedik, így a Mitsubishi is gyűjtött pontot rendesen. Sainz végül csak beterelte a kezét-lábát lógató Fordot az ötödik helyre, míg mögötte Delecour végzett. Burns hetedik helyéért nem jár pont. Némi vigasz a Citroennek, hogy a Super 1600 kategóriában, a mindvégig remekül szereplő Loeb nyert a Saxo volánja mögött.

A pontállás Catalunya után:
1. Makinen 24 p
2. Sainz 18 p
3. Rovanpera 10 p
= Auriol 10 p
5. Delecour 9 p
6. Panizzi 6 p
= Radström 6 p

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

47 perce
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22