Dán dog a nyárson

2001.01.02. 08:44

Hiába az edzésnapi jó idő, a versenyt elmosta az eső. Sártengerbe fulladó autók, versenyzők, és a nézők tömege ácsorgott a pálya szélén, arra várva, mikor kell berohanni, és kitolni az elakadt versenyautót a tengelyig érő sárból.

Minden évben van valamilyen versenyautós megmozdulás a szilvesztert megelőző napon. Az idei hóhiány a megszokott hangulat hiányát vetítette előre, de a kanári-szigeteki bajnokok tornájához hasonló szinkronpályás rendezés némileg feledtette ezt az érzést.

 
   
   

Mert hóban versenyautózni azért nem mindennapos tevékenység. Ki is van rá éhezve minden versenyző, és alig várják a téli örömautózást. A szinkronpálya nagy kihívást jelent, hiszen az egyszerre rajtoló két autó ugyanazt a pályát teljesíti úgy, hogy körülbelül a féltávnál cserélnek útvonalat. Menet közben sosem tudni, hogy ki vezet éppen, mert akkor még eltér egymástól a két autó által megtett út, csak a célvonal felé közeledve látszik, ki a jobb.

Így lett volna ez Dabason is, már ha csak a rendezőkön múlt volna. Sajnos azonban az idő nem járult hozzá a lóerők szabadon engedéséhez. A pénteki edzés még teljesen jól ment. A kicsit nedves, de azért még remekül autózható talaj felbátorította a tréningezőket, néhányan fel is borították a bódét a nagy igyekezetben.

 
   
 

Aztán éjszaka megjött az eső, és esett egész szombaton is. Az előző napi 85 nevezőhöz már nem sokan csatlakoztak, viszont a nevezettek közül sem vállalta mindenki a dagonyázást. Ezért a pontos létszám a szervezők titka marad. Nem kis meglepetésre azonban néhány motoros beszállt a ringbe, néha autós ellenféllel is, és bebizonyították, hogy motoron szállni is élvezet a sárban.

 
   
   

Már amennyire szállásról beszélhetünk. A verseny ugyanis kissé vontatottra sikerült, a menetrend a következő: két autó feláll a rajthoz, lámpajelzésre rajt, az első húsz métert kb. 30 másodperc alatt teszik meg (na jó, nem mindenki) magasba fröcskölve a sarat, az első kanyarban valamelyikük biztos kicsúszik a pálya szélére, ahol ajtóig merül a sárba, a másik tovább halad, többé-kevésbé látványosan.

 
   
 

Mikor levonult a pályáról, jön az odavezényelt markoló, dózer, úthenger, mikor melyik, kivontatja az elakadt versenyzőt, és kezdődik elölről a következő párossal ugyanez.





 
   
   

Én fél óra alatt untam meg, és elgondolkodtam az 500 Ft.-os belépő ár-érték viszonyán. Persze azért volt néha látványosság is. Például Balu gyönyörű, piros Ladája emlékezetes perceket szerzett, nemcsak a pályán, hanem utána a parkolóban is, profizmust sugallva. A fergeteges autózást követően néhány perc múlva már tisztára suvickolva, levaxolva ácsorgott az autó a nézelődők nem kis örömére.

 
   
 

Vagy a csehszlovák mérnökök gyöngyszeme, a Skoda 105, amelyik a 2%-os emelkedőn képtelen volt feljutni, és háromszori próbálkozás után, tapsviharban inkább levonult a pályáról.





 
   
   

Rengetegen jöttek el benzingőzt szippantani a télben. A büféhez hosszabb sor kígyózott, mint a rajthoz. A fedetlen részen sült az ökör (vagy malac, a biológia nem erősségem). Egyesek szerint viszont inkább nagyobb termetű kutya lehetett, amit a nyársra húztak. Ebbe viszont nem sokan mertek belekóstolni, bár lehet, hogy ott jártamkor még nem sült át egészen, így inkább a szanaszét parkoló autók közé csúszkáltam gumicsizmámban.

 
   
 

Minden autós exhibicionista egy kicsit. Szeretik, ha autójukat megnézik, s mindenféle trükköt kitalálnak, hogy a látvány emlékezetes legyen. Trabantra lámpasor, motor a Wartburg hátsó ülése helyén, minimalizált cv-értékű Scirocco.





 
   
   

Egészében véve remekül éreztem magam a rendhagyó autóversenyen. Végül a folyamatos eső mellé feltámadó szél zavart haza, mivel a kezem már hozzáfagyott a fényképezőgéphez.





 
   
 

Ekkor jutottak eszembe a pályabírók, akiknek nincs menekvés, ott kell állniuk a pálya szélén egész nap. Esőben, szélben, hidegben, gatyáig átázva. Ismét felmerült bennem a belépő ár-érték viszonya, ezúttal az ő szemszögükből..

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53