Áramvonalas álom Amerikából
Az autógyártók az 1920-as években kezdtek felfigyelni a légellenállás csökkentésében rejlő lehetőségekre. Az amerikai Chrysler vállalta először egy áramvonalas autó nagy sorozatú gyártásában rejlő kockázatot – ennek az eredménye lett az Airflow, amely 1934-ben jelent meg. A siker ugyan elmaradt, de mára igazolódott, hogy az amerikai tervezők pontosan megérezték, merre fejlődik az autógyártás a következő bő nyolcvan évben.

A Chryslernél 1929-ben kezdtek dolgozni az Airflow tervein. A cég egyik mérnöke, Carl Breer fogott szélcsatorna-kísérletekbe, hogy kiderítse, hogyan csökkenthetné az autók légellenállását. Azt találta, hogy a korabeli karosszériák szögletes utastere és hosszú orra kivételesen nagy légellenállást okoz: csak azzal, hogy megfordították a modellt, vagy 30%-kal alacsonyabb légellenállást eredményez. Ez persze nem jelentett volna jó megoldást, így a Chryslernél igyekeztek olyan autót tervezni, amely köré könnyebb áramvonalas karosszériát építeni.
A cégnél akkortájt használt hat- és nyolchengeres soros motorokat előrébb tolták az első tengelyvonal fölé, így rövidebb lehetett az orr-rész és hosszabb az utastér. A motorháztetőt szélesebbre szabták, és a szokásosnál keskenyebb sárvédőket is jobban belesimították a karosszériába. A szélvédőt szögbe állították, az autó hátulját pedig elnyújtották, így a forma sokkal közelebb került a légellenállási szempontból ideális cseppformához. Ráadásul félig önhordó karosszériát építettek, amitől az autó könnyebb és merevebb lehetett.
A Chryslernél ráadásul úgy gondolták, hogy szép lassan teljesen átállhatnak az akkoriban forradalminak ható konstrukcióra. Az 1934-ben a Chrysler hatféle változatot kezdett gyártani, bár óvatosságból még gyártásban maradtak a régebbi, hathengeres modellek. Az olcsóbb autókat kínáló almárka, a DeSoto pedig teljesen átállt egy rövidebb Airflow-változat gyártására. Az új karosszéria gyártására azonban nem készültek fel eléggé: az első autók szabályosan szétestek, így az Airflow sorozat pályafutása nem indult jól. A közönség sem fogadta el az újszerű formát, de 1937-ig így is gyártották az Airflow különféle változatait, igaz, egyre konvencionálisabb formában. Összesen mintegy 120 ezer Airflow készült négy év alatt, mielőtt a Chrysler visszaállt volna a hagyományosabb autók előállítására.
A balatonfüredi Concours d'Elegance-on egy korai példány lesz látható, méghozzá egy hosszú, 3,3 méteres tengelytávú, nyolchengeres Imperial CV kivitel 1934-ből, a motorterében 4,9 literes, 122 lóerős soros nyolchengeressel. Érdemes jól megnézni, ez a modell mutatta az utat az autóiparnak nyolcvanhárom éve.
Balatonfüred Concours d'Elegance

Nyolcvanévnyi kihagyás után Magyarországon 2014 óta megint létezik autósszépség-verseny, melyet a balatonfüredi Tagore sétányon tartanak, idén a május 5-7. közötti hétvégén. Jó hír: a belépés ingyenes. A nézők szombat délelőtt 10-től járhatják körbe a parkban álló autókat, szavazhatnak, melyik tetszik nekik. Majd este hat tájban az éjszakai parc fermébe vonul a mezőny, de jó idő esetén esélyes, hogy a járművek egy része még körbekorzózza a környéket, érdemes hát kivárni. Vasárnap megint csak délelőtt tízes kezdés a látogatóknak, délután 1-kor pedig jön az eredményhirdetés – ehhez idén is meglesz a csinnadratta, ahogy illik: felhajtó, vörös szőnyeg. Ezt követően felvonulás, a szünetekben a BMW és a Mini legfrissebb kínálata tekinthető meg. 45 (plusz-mínusz egy-kettő) rettentő érdekes, zömében külföldről érkező autóra készülhetünk, melyek a füredi parkban, szétszórva parkolnak majd, azokról konkrétumokat a rendezvény facebook oldalán lehet megtudni.
A helyszínt a füredi önkormányzat, a szponzorációt a BMW és az MKB Bank ZRt. biztosítja, a szervezők a VGT Group, a CeAuto és a Katti Zoób divatház, a Totalcar pedig idén már harmadszor a rendezvény médiapartnere.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
