Tucatjával, de lehet, hogy százával kaptam a Messenger-üzeneteket, e-maileket, Viber-üziket, Whatsapp-bejegyzéseket, kommenteket, amikor a Lego kihozta a Fiat 500 óriási összerakós modelljét. Már készültem is rá, hogy veszek egyet, tudomisén, valamilyen nagyobb ünnepre a feleségnek, amikor egy barátom titokban megrendelt egyet nekünk. És még azt is vissza kellett mondatnom vele, mert maga a magyar Lego lépett és küldött egyet, felcímkézve a Katinak.
Innentől hiába magyarázkodom, hogy megvettem volna, hogy ha nem, akkor megkapta volna a Kati barátoktól (tudom igazolni azt is), az isten le nem mossa, hogy juttatásról van szó (hiszen feltépve nem szokták visszavenni a dobozokat), amit nem szoktam elfogadni, ha igen, akkor csak azért mert valahogy nagyon névre készült és nem tudok mást tenni vele, nem is illene, azaz amennyiben keresztül tudom verni, kifizetem.

De ez most a Kati, aki tizenéves kora óta rajong az 500-as Fiatért, s nagy-nagy lelki vívódások után tavaly végül megvett egy sárga példányt, amit használ is, mint tudjátok. Azt hiszem, nem kevésbé 500-buzi, mint nagyon sokan mások, akik annak mondják magukat, volt neki egy pisztácia zöld példánya húsz évvel ezelőtt is, azt a 2001-es eladása óta siratja. És az étkezőnk téglafalában a beugró is tele van különféle kapott és vett 500-as modellekkel, van neki több 500-as fiatos pólója és még Fiat 500-ébresztőórája is. Igen, az, amivel az időt mértük az összerakás során, megtekinthető a videó jobb alsó sarkában.
Nem mondhattam, hogy vigyétek vissza, nem kell.

És mennyire kapóra jött a dolog, el sem tudom mondani. A csomag akkor jött meg, amikor a Totalcartól már egy hete szélnek eresztettek bennünket (oké, home office-ba küldtek), mert ha Magyarországon nem is lett igazi kijárási tilalom, csak korlátozás, a TC-nél ettől még hat hete bejárási tilalom lesz érvényben, mire ez a cikk megjelenik.
Túl voltunk tehát az első itthon töltött héten (mert a gyerekeknek is szünetelt az iskola akkor hétfőtől), az az időszak meg pokoli volt. Szerencsétlen gyerekek azt se tudták, hova igazodjanak, mert a semmiből keletkezett az új szisztéma, szerencsétlen tanárok a túlvégen szintén nem tudták, hogyan csinálják a dolgokat, mert a többségük épp csak alapszinten műveli a számítógépet, gondolom, nem mindegyiküknél gyémántszerűen fényes otthon a zinternet, ráadásul semmiféle tanterv, metodika, egyéb nem volt a helyzetre. Igen, évek óta szó volt arról, hogy egyes órákat akár home schoolingban is meg lehetne oldani, de az oktatási szervek legalább egy évre taksálták egy ilyen rendszer lehetséges bevezetését. És akkor abból lett kábé egy perc.

Szörnyű volt az első hét, teljes volt a fejetlenség, Kati továbbra is dolgozni járt (és jár most is) a hivatalba, mert tőlük ugye, egész biztosan nem jöhet haza a vírus és ölheti meg áttételesen a szív-, érrendszeri-, emésztési beteg, asztmás, nagyjából vak 86 éves anyukámat (akihez muszáj járnunk, mert sokszor azzal nem tud megbirkózni, hogy lemerül a telefonja és be kéne ütnie a PIN-kódot). Ezért mi darvadoztunk itthon a fiúkkal, de nekem is tömény a munka, mert miközben mindenki arról posztolgat, mennyire unatkozik a karanténban, én csak azt tudom, hogy a legtöbb napon valamikor este nyolc és fél tíz között esik ki a kezemből a billentyűzet. Oké, később látok neki, többet böngészem a híreket, ezrével kapom a Messenger-üziket (és minden ötödiket azért megnézem), de akkor is, nem vagyok olyan üzemmódban, hogy gyereket pesztráljak.
A nagyobbik még csak hagyján, az Apáczaiban elég hamar rájöttek a tanárok, hogyan tudják heti hét napban, napi tizenhat órában kitölteni a gyerek idejét tanulással, én is oda jártam, tudom, milyen gimi az. Vele tehát nem kell foglalkozni, mert az életéért lohol állandóan. De a kisebbik, a Norbi, aki amúgy se szereti nagyon ezt az egész tanulás-izét, már keményebb dió. Elüldögél délelőttönként az iskolás számítógép előtt az étkezőben, de igazából csak azt várja, hogy megkapja egykor a mobilját és eltűnhessen a szobájába játszani. Estére meg mindig megmarad egy csomó emésztetlen iskolai falat, amit meg a feleségem ver le rajta, mert én akkor még dolgozom.

Mostanra egész jól kialakult a rendszer, Norbi becsületére legyen mondva, ő is sokkal jobban tolja a biciklit, tehát már nincs akkora dráma, de az az első hét - említettem már? - súlyos volt a feleségem és kisebbik fiunk kapcsolatában.
Akkor jött meg a Legótól a doboz, Dani véletlenül szintén bent volt, mázli, hogy átvette a csomagot, én meg csak ezért belógtam a szerkesztőségbe. Mindemellé pedig kinézett a családnak egy teljesen tiszta, tanulásmentes vasárnap. Hurrá, csatabárdokat elásunk, kalumetet elő, füstöt a négy égtáj felé fújjuk, béke, madárcsicsergés. Lesz.

Ezek szaporodnak!
Nem elég, hogy a fiam megvett egy őskövület motort, most a barátja is rákapott. Egyszer csak két negyven éves Honda lett a garázsunkban.
A Kati és a Norbi között határvillongások felszámolásának a legcsodásabb eszköze lett a kis Lego-Fiat, közben Bálint fiam Bendegúz haverjával kendácsolhatta bátran a CB125T-t odalenn a garázsban. Én hülye, ahelyett, hogy a pillanatnyi nyugalmat kihasználva megnéztem volna végre egy jó, nehéz filmet, amit soha senki nem hajlandó a családból (javítok, mert ebből is baj lesz: ritkán), felcsaptam operatőrnek fent, az étkezőben, szervizvezetőnek lent, a garázsban. A kamera 15 percet tud venni egyben, de mivel a kártya hülyéskedett, ezért néha csak 7-8-at (olyankor vissza kellett bontani a Fiatot és újravenni), odalenn meg néha nagy volt eleinte a tétovaság, utána meg az eufória, ezért nem volt éppen egy éjszakai telepőri meló.

Szerintem a Lego-építők éppoly boldogak lettek, mint a motorépítők. A Csikós-család hétvégi időszámítás szerinti kora reggel, tehát délután negyed egykor ült neki a bazi nagy doboz csörömpölő izének, ami jelen esetben az alkatrészraktárat volt hivatott jelképezni, igaz, a kései induláshoz hozzá tartozott, hogy sose tanultam világítástechnikát, műtermi fotózást, de mégiscsak ki kellet alakítani a fényviszonyokat, a terepet a videózáshoz, s ezzel eltököltem egy ideig.

Utána csak tízpercenként láttam a zuglói szerelőszalagot, filmet cserélni, akarom mondani, videót újraindítani, Kati viszont távollétemben is rendíthetetlenül mondta fel a fázisokat. Meglepően nyugiban, elmélyülten telt el a nap, nem tudom, hogy egyszerre volt-e már valaha, hogy hat órán át nagy egyetértésben ennyire konstruktívan együtt tudtunk volna lenni a gyerekekkel, pedig annyira nem is tartom pocséknak a családi harmóniánkat. Jó, vannak súrlódások, de hol nincsenek...? Ahol a szőnyeg alá söprik őket, jó előre leosztják az elnyomói és elnyomotti szerepeket, mindenki introvertált vagy senki semmit nem akar csinálni. Gondolom én.
Nem akarom elvenni a Kati kenyerét, elvégre az ő művük volt az építkezés, s szorgalmasan kommentálta is az egészet (nem tudta, hogy a munka milyen nagy részét végül iszonyúan felgyorsítva fogjuk bemutatni, hogy beleférjen egy rövid videóba), én meg az időm nagyobbik részét a fiúkkal töltöttem a garázsban.

De tény, hogy a végeredmény baromi aranyos lett, már ha lehet aranyosnak hívni egy jó pár kilós, kisebb kenyérpirító méretű tárgyat, amivel, megfelelő svungot véve agyon lehet ütni egyik embertársunkat. Szóval azt akarom mondani - a kapott 500-as elég nagy kisautóvá vált. Hozzáteszem, Bendegúz motorja is elkészült, tehát dupla a siker. És megnyugtató a tudat, hogy végre van egy teljesen új autó is a családban, aminél nem kell aggódni a korábbi szervizelések elhanyagolása, régi tákolások, rohadások vagy rosszul kijavított törések miatt, bár tény, hogy ennek alvázszáma sincs, amit beírhatna valaki a Totálkár kártörténeti lekérdezőrendszerbe, amely, mint tudjuk, az utóbbi húsz év magyarországi kárkalkulációs adataira épül, s 3990 forintba kerül, ha mutat töréskárt, s ingyenes, ha semmit nem talál. Egy ilyen lekérdezés csak pár percet vesz igénybe, a jelentés sokszor nem csak a kárkalkuláció időpontját és a javítás várható összegét tartalmazza, de a sérült alkatrészek felsorolását is. A kalkulációhoz ide érdemes kattintani.

Meg kell vallani, a valódi mellett (ami autónak még mindig inkább játék, mint közlekedési eszköz), liliputinak tűnik. Csak estére lettek készen a Legóval, ezért azt csupán másnap tudtuk kivinni összefotózni a valódival - ami miatt Katira esett a választás, hogy legyen egy ilyen miniatűrje is.

Nem, nem Kati autójáról másolták a Legót. Kati Fiatja ugyanis egy utolsó, 1972-75 között gyártott R széria, már 126-os felnikkel, egyszerű emblémákkal, fekete belsővel, bár a szín kétségkívül stimmel.

A Lego viszont még az 1965-72 közötti F széria - igen, annyira pontos a modell, hogy bőséges alapot ad az olyan díszléctrolloknak is, amilyen én vagyok. Rendesen ott a kétszínű kárpitozás, a bajszos orr-embléma, a krómdísztárcsás kerék, s a kormány még fehér benne. Oké, látom én is, hogy szürke, de tudom, hogy igazi fehér Legóban nincs ilyenből, ha viszont R-et akartak volna, akkor feketét találtak volna a fiókban.

Most egy hete fő helyen van a tévé mellett a kisautó, ha vége lenne ennek a nyavalyás bezártságnak, a Kati biztos elhozná valamelyik találkozóra, mert remekül mutatnak együtt. Addig viszont nincs más hátra, mint...

Norbi, szétszeded? Mutasd meg anyádnak, hogy egyedül is össze tudod rakni!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
