Ha én Vatanen lennék

1988-ban elsöprő győzelmet aratott az Év Autója választáson, Európán kívül a mai napig gyártják, így nemrég átlépte az ötmilliós darabszámot, a Peugeot 405 errefelé mégis nagyjából feledésbe merült. De most nem a dicsőség elmúlása a lényeg, hanem hogy a karácsonyi bejglimámorban rokonlátogatóba tartva egy kereskedés udvarán egészen meglepő látomásba botlottam, és hát mit mondjak, a fantáziám erőst beindult!
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy elhaladtamban egy 505 orrát ismertem fel, mert hát az a típus a gyengém, de mikor visszamentem közelebbről is megnézni, kiderült: ketten vannak az oroszlánok. Mivel az Alföld déli részét aznap épp hó és ónos eső borította, így az osztrák hagyatékból érkezett párost nem lehetett rendesen megvizsgálni, annyi azonban kiderült, hogy az 505 büszke, a 405 viszont vastag moharéteg alól került elő, jelentős rozsdafoltokkal teljes, és inkább csak bontani jó, mint bármi másra. Ám ahogy megült a téli csapadék a GRix4 feliraton, én csak egy dologra tudtam gondolni: hókocsi!

A Peugeot az 1980-as évek elején úgy volt vele, hogy vagy feltűrik az ingujjat és rendesen nekiszaladnak a fejlesztésnek, vagy vége a dalnak. Így ebben az évtizedben egészen elképesztő dolgok kerültek ki a kezük alól, többek között az 1987-ben piacra engedett 405 is óriási siker lett. Már a tervezésekor szó volt összkerekes változatról, de a rajt pillanatában az még nem volt készen. Bezzeg a versenyváltozat gyorsan meglett, 1988-ban már egy 405 kupéval szedte össze három tereprali verseny első helyét Ari Vatanen, 1989-ben és '90-ben a Párizs-Dakar címet is behúzta vele. Csakhogy annak nem sok köze volt az utcai változathoz, a B-csoportos 205 T16 középmotoros technikáját öltöztették új ruhába. Mindegy, a 660 lóerős szörny Pikes Peak győzelméről készült film, a Climb Dance, pillanatok alatt legendává érlelte.
A versenyzés mit sem ér eladások nélkül, márpedig kupé sosem készült a 405-ből. Gyors szedán annál inkább, már '87-ben piacra került a Mi16, orrában 16 szelepes, 148 lóerős motorral, ám hogy még közelebb hozzák a rali világát, 1989 januárjától négykerék-meghajtással is lehetett 405-öt rendelni. Hogy a Párizs-Dakart is épp januárban rendezik, biztos csak a véletlen műve, a lényeg, hogy az 1,9 literes motor 8 szelepes, 109 lóerős változataihoz lehetett kérni, ezek piactól függően karburátorosok (GRx4, SRx4) vagy központi befecskendezősek (GRix4, SRix4). Ezeket nyáron követte a Mi16x4, mindegyikben azonos az ötfokozatú váltó és hogy a hátsó futómű Citroën-féle hidropneumatikus felfüggesztést kapott. Mert a platform-testvér BX-ből is készült 4x4 verzió, így csak egyféle hajtott hátsó hidat kellett tervezni.

A hajtáslánc azonban egészen más volt a polgári és a sportverzióban! Egy ilyen GRix4-ben, mint amit találtam, állandó a 4x4, de alap esetben nyitott a középső bolygóműves difi és a hátsó klasszikus difi is. Mély sárban vagy hóban a kéziféktől jobbra elhelyezett gombbal ezeket zárni lehet, így ki tud szabadulni a kocsi, majd 25 km/h felett automatikusan oldja a zárást a rendszer, hogy ne feszüljön össze a hajtáslánc – de ha benyomva hagyja a gombot a sofőr, akkor 15 km/h alatt ismét zárnak a differenciál művek.

Ezzel szemben az Mi16x4 Ferguson rendszerű, viszkós központi difit kap, a hátsó tengelyre pedig Torsen kerül, tehát minden külső beavatkozás nélkül, állandóan a lehető legjobb tapadást adja. Nem véletlen, hogy számos 405 Mi16x4 esett áldozatul versenyautó építésnek, hiszen ez a tökéletes sport 4x4 rendszer, hasonló ahhoz, amit a Subaru Impreza Type-RA-ban találni. Meg a Lancia Delta Integraléban, csak a két rali legenda hátra küld több nyomatékot, a Peugeot meg előre, egy egész kicsivel.
Titkos legenda nyergében jön a megvilágosodás
Az egyik legdurvább gyári Imprezát alig ismerjük. Pedig a vezetése megtérít akkor is, ha eddig nem hittél a Subaruban.

Mindebből az jön ki, hogy hókocsinak inkább az Mi16x4 kéne, vagy pláne annak még ritkább, turbóval 200 lóerőre fújt, T16 változata. Egy ilyen polgári GRix4 is biztos jópofa téli játék, csakhogy a feltámasztása, a hajtásrendszer életben tartása ma már komoly gondokba ütközik, még Peugeot-érintett francia és holland ismerőseim szerint is kemény dió. És a gigantikus szívásért cserébe semmivel sem adna többet, mint bármelyik szívómotoros Impreza. Meg aztán amennyi hó manapság esik, azért már egy BMW difit is felesleges lehegeszteni. De ha egyszer megint Peugeot-t vennék, hát az biztos, hogy egy 4x4-es 405 magasan lenne a kívánságlistán, mert vezettem már Mi16-ot, és bizony nagyon fáin gép.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
