Egy hibátlanra tuningolt élményautó

Honda Civic Type-R - 2005.

2022.05.12. 16:40

Sose voltam hondás ember. Maga a technika és a forma a legtöbb Hondánál szimpatikus volt, de ezeknél sokkal jobban taszított a vegytiszta hülyegyerek imidzs, ami sötét árnyékként borult rá a márkára. Mindenki tudja miről beszélek: üvegszálas lökhárítók, ostoba matricák és persze az összes egynégyes erőgép elmaradhatatlan kelléke, az egykedvűen, de baromi hangosan ordító kipufogó. Ez akaratlanul is megmérgezett és beskatulyázott egy olyan márkát, ami ennél azért jóval többet érdemel, hiszen a Honda a csodás szívómotorok, az ügyes futóművek és a földöntúli tartósság egyik állócsillaga.

Majd hirtelen ott álltam egy csodás állapotú, hetedik generációs Civic Type-R, vagyis egy EP3 mellett. Ennek a generációnak sose volt túl fenyegető a kiállása, ahogy a busz-Civic név is sejteti, de úgy, hogy ez egyrészt Type-R, másrészt kívülről se gyári, már egészen más a helyzet.

Kapcsolódó
Hülye gyerekből példás vízhordó

Hülye gyerekből példás vízhordó

A Honda Civic hetedik generációja elkerülte a sorsát: nem lett bojrészerek martaléka, helyette buszként vonult a köztudatba.

Kiderült, hogy Zsolt nagyjából fél éve vette az autót, ami hozzá már átépítve érkezett. Előző autója is egy hetedik generációs, háromajtós Civic volt, viszont kevésbé hegyes kivitel, 1,6 literes motorral, aminél Zsolt többet szeretett volna. Elmondása szerint jó üzlet volt, mivel az előző tulajnak nagyjából kétszer annyi pénzébe került, mint amennyiért később eladta. Pontos összegeket nem tudok, ugyanakkor, ha valaki a cikk végén kikeresi és összeadogatja a nem épp homasitás minőségű alkatrészek árát, majd ezt megfejeli a beépítés költségeivel, akkor valószínűleg egy hajmeresztő számot fog kapni. Arról nem is beszélve, hogy a tuningcuccok nagy része a forgalmiban is szerepel, ami szintén jelentősen megdobja a végösszeget.

Kapcsolódó
A rendőr levette a rendszámot, Gábor küzdött és visszakapta

A rendőr levette a rendszámot, Gábor küzdött és visszakapta

A hatodik generációs Honda Civic messziről is tuningolt autónak tűnik. 12 centi ültetés, hátsó szárny, nagy kerekek és mindez legális.

Kívülről minimálisan nyúltak hozzá a Civichez: a legfeltűnőbb változtatás az ültetés, amit Eibach ültetőrugókkal értek el, ezeket egészíti ki egy szett KYB AGX lengéscsillaptító, ami 8 fokozatban állítható. A felnik 17 colos Braid Fullrace darabok, amikre szükség is volt, mert így elfértek a négydugattyús Brembo nyergek, bennük a Ferodo DS2500-as betétekkel. A féktárcsák a Nissan 350Z-ből jöttek, 320 milisek. A Civic futóműve már gyári állapotában is penge, ezekkel a cuccokkal pedig szinte várja, hogy Kakucsot érjenek a gumijai.

Kapcsolódó

Gyere, pörögj, míg bírsz!

A Civic Type-R biztosan nem nyerne szépségversenyt a kategóriában, de ha egyszer felpörög a motoR...

A beltér gyárilag fekete-piros, ami tökéletesen passzol az autó karakteréhez. Ide is került azért extra: az EP3 gyári ülései helyett az FN2-es, vagyis a nyolcadik generációs Type-R üléseit szerelték be. Ezen kívül a furán elhelyezett – Ducatóval fuvarozóknak valószínűleg ismerős – váltó kapott egy Skunk2 váltógombot. A gyári fejegység helyére egy Androidos került, ami egyrészt azért kellett, mert tudja Apple CarPlay-t, másrészt viszont más funkcionális haszna is van. A motort egy Doctronic ECU vezérli, ami egy wifis kiegészítő adapterrel simán kommunikál a fejegységgel, és így minden adatot megoszt a pilótával. Például hajszálpontosan írja a fordulatszámot, az olajhőfokot, a vízhőfokot, hogy csak párat fontosabbat említsek, ami nem haszontalan.

De pontosan milyen hegyes is ez a motor? Röviden: nagyon! A gyári, 2 literes, K20A2 blokkba az FD2-es Type-R gyári dugattyúi kerültek, ACL Race Series főtengellyel és hajtókarcsapágyakkal. Mivel a motor maradt szívó, a hengerfejet portolták a kedvezőbb áramlástani viszonyok eléréséhez. A teljesítménynövelés fő elemei a fokolt Drag Cartel 2.2 vezérműtengely és a portolt RBC szívósor. Hogy a motor minden eleme bírja a növelt teljesítményt, más erősített alkatrészekre is szükség volt: a főtengelyen túl Supertech titán szelepeket, szeleprugókat és szeleptányérokat is beépítettek.

A levegőt egy direktszűrőn keresztül harapja be a motor egy növelt átmérőjű, K-Tuned fojtószelepen keresztül, a – szigorúan 100-as – benzint pedig nagy kapacitású RDX injektorok lövik az égéstérbe. Az égéstermékek egy DC Sports hengerenkénti leömlőn távoznak, és nem is állja útjukat sok minden, ugyanis egy üres, 70-es rendszeren és egy átmenő dobon keresztül távoznak a külvilágba. Jó hangosan.

Az egészet a Doctronic ECU vezérli, amit az átalakításoknak megfelelően programoztak. Az átépítés matematikai oldala pedig 250 lóerő és 221 Nm, ami egy gyárilag is kihegyezett szívómotorhoz képest igazán derék. Ezek az értékek nem épp dízelesen állnak rendelkezésre: a csúcsteljesítmény 8400-as, míg a csúcsnyomaték 7400-as fordulatszámnál ébred. Összehasonlításképp a gyári motor 7400-as fordulaton adja le a 200 lóerejét, míg a 196 Nm-es gyári csúcsnyomaték 5900-as fordulaton jelentkezik. Egészen elképesztő számok ezek, főleg, ha úgy nézzük, hogy ezek egy stabilan működő, utcai autó számai.

Ezek alapján talán sejthető, hogy a hajtásra is ráfért a fejlesztés, hogy bírja a plusz terhelést. A váltóba MFactory Syncrotech karbon szinkrongyűrűk kerültek, az áttételt a japán belpiacos Civic Type-R és az Acura TSX alkatrészeiből összeollózva rövidítették meg. És ami nagyon fontos: beszereltek egy Wavetrack mechanikus sperr-, vagyis önzáró differenciálművet, hogy a 250 lóerő kanyarokban se tolja ki az Civic orrát az ív külseje felé. A hajtás egyetlen durván túlzásnak tűnő változtatása az RPC Stage 3 szinterkuplung, mert utcai használatra szinte alkalmatlan, a teljesítmény és a felhasználás módja pedig talán nem indokolja.

Ez mind szép és jó, de ezek mit jelentenek a gyakorlatban? A motor olyan karakterű, mintha egy eleve pörgős vérmérsékletű, izgága terriert telenyomtak volna baromi jó minőségű kokainnal, majd az egészre ráküldtek volna legalább öt darab, Red Bullal lefőzött kávét. Vérmes, harcias és úgy pörög, hogy szinte alig telik el idő, és máris a 9 ezret nyaldossa a mutató vége. A hang pedig egy egészen egyedi szimfónia, amilyenhez hasonlót csak ezek a régi vágású szívómotorok tudnak kiénekelni. A hangot duplán aláhúzza, hogy ebben még nem fokozatmentesen változik a szelepvezérlés, mint az újabbakban (i-VTEC), hanem két fokozatban. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy bizonyos fordulaton átáll a vezérlés, és hirtelen a motor hangja is vérmesebb lesz.

A teljesítményleadás a kétállású VTEC-kel együtt is nagyon lineáris, szépen épül fel. Pont emiatt, illetve azért, mert a nyomatékmaximum és a teljesítménymaximum is magas fordulaton érkezik, nem hátba vágós élmény a gyorsítás. Ugyanakkor a váltó olyan rövid, hogy ameddig nem váltottunk fel ötödikbe, padlógázas gyorsításnál szinte egyfolytában a piros közelében jár a fordulatszámmérő, a váltóval pedig megállás nélkül gépészkedni kell. Az élmény szenzációs és nem véletlenül sírják vissza sokan a jól megtervezett, erős szívómotorokat: ezt a gépies, kigrammolt, penge teljesítményleadást és a hozzá tartozó csodás hangot semmi más nem tudja helyettesíteni.

A sok váltás és főleg az elindulás nem tartozik a könnyű feladatok közé. A szinterkuplung használatát úgy kell elképzelni, mint amikor rücskös betonfelületen próbálsz lábbal odébbtolni egy zsugor ásványvizet. Magyarul: betonkemény. A szinterkuplung további hátránya, hogy a csúsztatás nem az erőssége – ami annak fényében nem meglepő, hogy alapesetben nem utcára találták ki –, ezért már az indulás is megszokást igényel. Relatíve sok gázzal kell meglökni az autót, miközben az összes lábizmunkkal küzdünk, hogy a cérnavékony fogáspontot megtaláljuk a kőkemény pedált lehelletfinoman felengedve. Nem megoldhatatlan az utcai közlekedés vele, de izzasztó.

A futómű már kedvesebb, de az se lenne mindenki kedvence. Ha veretésről van szó, zseniális az állítható KYB AGX szett: az úthoz ragaszt, feszes és a gyári állapotában is lézerpontos kormányzással, illetve a mechanikus sperrel együtt hibátlan kezelhetőséget eredményez. Ugyanakkor ha valaki napi szinten használná az autót, hamar szembesülni fog vele, hogy az a futómű, ami szerpentinen és pályán a vigyort a fejedre rajzolja, normál, utcai használat mellett sokszor megkínoz. A budapesti utak minőségéhez képest betonkemény és nagyon alacsony: nem kell hozzá nagy kátyút eltalálni, hogy úgy érezd, a gerincoszlopod centiket rövidült az ütéstől.

Számomra ezek mind érdektelenek voltak, mert bár érzem, hogy mik egy ilyen autó hátrányai, a tulajjal tökéletesen egyetértettünk abban, hogy amikor kanyarról kanyarra dobálod, miközben az endorfin a füleden folyik ki, akkor semmilyen hátrány nem számít. Főleg úgy, ha figyelembe vesszük, hogy egy ilyen autó mellé általában szokott lenni menekülőútnak egy egyszerű utcai autó. Zsoltnál sincs ez másképp, a napi járkálósa egy Suzuki Alto, a Type-R pedig így megmarad a tökéletes hétvégi élményautónak és mint ilyen, átkozottul közel van a hibátlanhoz.

Hab a tortán, hogy ha te is szívesen körbenyálaznád ezt a konkrét autót, akkor jó hírünk van! A május 15-ei, azaz most vasárnapi, 35. Parkoló Parádén is tiszteletét teszi a Civic.

Ha pedig megtekintenél egy kevésbé jó állapotú, háromajtós, azóta már sajnos elég rosszul járt Civic-et:

Gyere el te is a tavaszi PP-re. Jegyvásárlás itt!

Május 4-én tartjuk 2025 első Parkoló Parádéját, ahol fókuszban az európai autógyártás.

Az idén 25 éves Totalcar születésnapi rendezvénysorozatának első állomása a már jól ismert Hungexpo és a Parkoló Parádé. Lesz minden, amit eddig megszoktál: ökumenikus autószeretet, barátkozás, eszmecsere, gyerekprogramok, szakmai előadások, autóztatás és persze autók minden mennyiségben.

Ugyanakkor kicsit meg is újulunk, ráadásul az év nagy durranása, hogy a magyarországi Red Bull Show Run partnere a Totalcar lesz: idén minden Parkoló Parádén ott lesz a Red Bull Forma-1-es kerékcsere-szimulátora, a Pit Stop, amit Te is kipróbálhatsz.

Kapunyitás 14 órakor!

Részletes program és jegyvásárlás ide kattintva!

Az oldalról ajánljuk

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25