Háztáji Dacia Logannel a Nürburgringen, 24 órán át
Dacia Logan Nürburgring 24H
A versenysport a határok feszegetéséről szól: a pályán öldöklő küzdelem, vérre menő harc zajlik az értékes ezredmásodpercekért, a győzelem mindennél fontosabb. Gladiátorként küzdenek egymással a kőkemény versenygépek, az adrenalin az egekben, minden egyes rezdülés számít. Legalábbis általában, hiszen – bár ritkábban – de előfordul olyan is, amikor nem legpengébb köridő és dobogó legfelső foka a cél, hanem maga a részvétel, ami egy házilag szögelt autóval nem kis kihívás. Most pont egy ilyen csapat váratlanul izgalmas sztorija következik: az Ollis Garage-ról és az aranyos Dacia Logenjükről lesz szó, amivel elindultak a Nürburgring 24H-n.
A Nürburgringen már egyetlen kör se egyszerű: a hosszú, bukótér nélküli, baromi gyors pálya nem kíméli se a gépet, se a pilótát. Sokszor látjuk, ahogy egyetlen apró hibából is mekkora zakó kerekedhet, ha valaki kicsit is rutintalan a technikás Zöld Pokolban. Ha 24 órán keresztül kell körözni itt, az elképzelhetetlenül nagy kihívás, főleg akkor, ha mindezt egy csapat egy olyan autóval csinálja, ami lényegesen lassabb, mint gyakorlatilag bármi más, ami rajthoz áll.
Az Ollis Garage Racingnél akkorát mertek álmodni, hogy valahol még egy James May is elmosolyodott: 2021-ben elindultak a 24 óráson – most kapaszkodj meg inkább – egy Dacia Logannel. A szimpatikus őrültek azonnal a figyelem középpontjába kerültek, és pillanatok alatt hasonló közönségkedvencek lettek, mint a rókafarkat lóbáló, évtizedek óta verető Opel Manta edzett, öreg pilótái.
Logan, a csapásmérő
Tét nyilván nem volt: a verseny történetének egyik leggyengébb autója mellett még három másik induló volt a különleges SP 3 kategóriában. A hivatalos Toyota Gazoo Racing Team Thailand két Toyota Corolla Altis GT N24 és a már említett öreg, de rohadt gyors Manta ellen semmi esélyük nem volt, így a loganes csapatnak két célja maradt: nem ártana célba érni, és illene remekül szórakozni.
Bár egy nagy csapat versenyautójához képest az Ollis Garage Racing Loganje aprópénzből épült, ez nem jelenti azt, hogy nem vették komolyan a dolgot. Az eredeti, 1,6 literes motort lendületből kihajították, és a helyére belógattak egy kétliteres, tizenhat szelepes Renault Sport motort. A 105 lóerőből így mindjárt lett 163, ami ugyan jelentős előrelépés, még így is elképesztően kevés a többiek tűzerejéhez képest.
Az öreg Logan futóművét is átalakították, hogy ne billengjen annyira: leültették, keményebb lengéscsillapítókat szereltek be, illetve kapott egy kis negatív kerékdőlést is. Alap, hogy kerültek rá harapósabb fékek, versenygumik, van benne hivatalosan is használható bukókeret és versenyülések. Az első generációs Dacia Logan valószínűleg fajtája egyik leggyorsabbja, de dacára a sok átalakításnak, még így is szinte mindig ők a leglassabbak a pályán.
Egyszeri poénnak indult
A youtuber és Nürburgring-rajongó Misha Charoudin és a srácok az Ollis Garage-nál 2021-ben, az első versenyük előtt még csak viccnek gondolták ezt az egészet. Úgy voltak vele, hogy összehajítanak egy olcsó versenyautót, kiviszik a 24 órásra, aztán meglátják mi lesz. Helyért úgyse kell menni, a projekt nem kerül pénzbe, cserébe az élmény biztosan egy életre szól majd.
2021-ben 121 autó állt rajthoz, a Dacia a dicsőséges utolsó helyre kvalifikálta magát közöttük. Az Ollis Garage alapítja, Oliver Kriese és csapattársai Misha Charoudin, Michael Lachmayer és Doom – tényleg ez volt a csávó beceneve, és nem is véletlenül – heroikus küzdelmet folytattak az elemekkel, és felküzdötték maguk az 105-ödik helyre.
A versenyt a sűrű köd miatt órákra leállították, balesetek is voltak, de a Dacia csak ment és ment, amikor csak lehetett. Elképesztő teljesítmény, de végül nem lettek utolsók: a 98-adik helyen értek célba, megelőzve a rent2Drive-FAMILIA-racing Porsche Caymanjét, akik 99-edikek lettek. Másokat már nem előztek meg, ők szimplán kihullottak előlük, így a dicső Dacia végül a top 100-ban végzett.
Maga a verseny az Ollis Garage nélkül is igen izgalmas lett volna: sokáig a Rowe Racing BMW M6 GT3-asa ment elöl, akik kihajtottak a boxba, de egy elektronikai probléma miatt nem tudták folytatni. Az abszolút második helyen autózó Haupt Racing Team Mercedes-AMG GT3-asát Maro Engel összetörte, így végül a Manthey-Racing és az ő Porsche 911 GT3 R-jük nyert.
Csóróság és elképesztő népszerűség
Az első, nézőktől elzárt versenyükön még szinte fel se tűnt nekik, hogy mennyire elképesztően imádta a közönség őket. A lelkes idióták szabályosan fürödtek a szeretetben: 2022-ben például állva tapsolták a célba abban az évben is sikeresen beérő Daciát. A csapattagok szerint egészen hihetetlen élmény, hogy mennyire hirtelen milyen sokan megszerették az aranyos projektjüket.
2023-ban azonban történt egy kis baj: az addigra már a népszerűségük miatt korrekt pénzekkel segített csapat mögül kihátrált az egyik szponzor. Veszélybe került az anyagi háttér, a segítség azonban nem maradt el: a pályabírók adtak benzinpénzt a versenyre a srácoknak, akik így végül gond nélkül el tudtak indulni.
A gáláns adományt stílusosan egy régi parkolóórába töltve adták át, és cserébe mindössze egy kis helyet kértek az aláírásuknak a Logan csomagtartóján. A csapatfőnök, Oliver Kriese azt nyilatkozta egy interjúban, hogy leírhatatlan érzés volt ez a gesztus. Végül még a Dacia hátsó szárnya is kapott egy nagy, 'Danke Marshals' feliratot. Abban az évben egyébként kellett is a plusz: a csapat több versenyen is indulni szeretett volna a Nordschleifén, nem csak a 24 óráson.
Egy Porsche lenullázta
A 2023-as szezon mégse lett olyan csodálatos a csapat számára, mint amilyen ígéretesen indult. Már korábban is említették, hogy óriási gáz maximum akkor van, ha elfüstöl a Logan motorja, vagy ha valamilyen módon ripityára törik az autót. Utóbbi végül sajnos megtörtént.
A 24 órás futamon Maximilian Weissermel tolta a Logannek, amikor egy sokkal gyorsabb Porsche 911 GT3 R óriási tempóval belerobbant hátulról. A Porschét egy Hyundai Elantra N TCR-rel űző Manuel Lauck autója közelről vette fel az ütközést. A pilóták szerencsére megúszták, de a Logan nem élte túl.
A leglassabb és az egyik leggyorsabb autó közötti sebességkülönbség óriási volt, ami a sérülésen is jól látszik. A Logan hátulja teljesen elpusztult, szerkezeti elemek is súlyosan sérültek, illetve az eleje is megkapta a magáét, hiszen a Dacia végül a szalagkorlátnak is nekicsapódott az ütközéstől. Szomorú vég ez ennyire aranyos autónak.
Happy end
Vagy mégse olyan szomorú a vég? Idén az Ollis Garage Racing bejelentette, hogy idén is indulnak a 24 óráson, méghozzá egy Dacia Logannel. Bár nem az eredeti, szemmel láthatóan javíthatatlan autót szögelték össze, a szellemiség megmaradt. Ahogy írják, a csapat télen elképesztő mennyiségű melót tett bele abba, hogy összerakják az új autót, ami tökéletesen megidézi az előző szellemiségét.
Jól tolják a srácok, akik saját bevallásuk szerint is rengeteget merítenek a rajongók szeretetéből, akik miatt már negyedik éve fognak rajthoz állni a Zöld Pokolban annak ellenére, hogy legutóbb csúnyán megjárták. Ki tudja, talán pár évtized múlva annyira híres és megbecsült arcok lesznek ők is, mint a rókafarkat lóbáló Manta és a veterán pilótái.
Forrás: Ollis Garage Racing