Lego Ikarusszal és Kispolszkival nosztalgiáznál? Megteheted!
Két mérhetetlenül aranyos Lego készletet hozott a futár néhány hete: az egyikből két BKV-s Ikarust, a másikból pedig egy Kispolszkit lehetett összepakolni. Nem a Lego nyitott a magyar közlekedéstörténet ikonjai felé: ezek magyar tervezésű készletek, viszont eredeti alkatrészekből állnak. Összeállítottam őket.
Már sokszor írtam róla, hogy kedvelem a Legókat. Apró, páréves emberként simán csak imádtam dolgokat építeni, felnőttként pedig egyenesen lenyűgöz, ahogy a pici elemekből apránként összeáll egy nagyobb tárgy. A hozzám hasonló arcok rajongását könyörtelenül kihasználja a Lego is: a legmenőbb és legdrágább szetteket kimondottan felnőtteknek szánják.
Ezúttal is két olyan készletről lesz szó, amik a retró témájuk miatt igazán ütősek, emiatt pedig egyértelműen párás szemmel nosztalgiázó felnőtteknek készültek. Az Ikarusok és a Kispolszki is úgynevezett MOC – My Own Creation, vagyis lefordítva a saját alkotásom – szettek, azaz nem a Lego hivatalos oldalán érdemes őket keresni, hiszen egyedi tervezésűek.
Mindkét készlet igényes – a Lego logóját nem tartalmazó – dobozban érkezik, az elemeket zacskókban találjuk. A minőséggel biztosan nem lesz gond, hiszen minden alkatrész eredeti Lego. Papíralapú leírás azonban nincs: egy kártyát kapunk, amin egy kód alapján lehet letölteni az összeszerelési útmutatót egy tetszés szerinti eszközre.
Ikarusok – Retro Buses
Az egyik készletből két, hangsúlyosan BKV-s busz áll össze: egy csuklós, piros troli és egy kék, sima dízel szóló. Kis méretarányúak, mindössze négy kocka szélesek, a kettő összesen 334 elemből áll. A formájuk egyszerű – az igaziaké se ördöglakat –, de az arányaikat és a jellegzetességeiket remekül eltalálták, azonnal megmondja róluk bárki, hogy milyen buszokat formáznak.
Ügyes megoldás, hogy az ajtók kilencven fokkal elfordított egységekből készülnek, így sokkal inkább emlékeztetnek az igaziakra. Szimpatikus az is, hogy a buszok teteje lapos, nem hagyták szabadon a kockák tetjét. Aranyos, hogy a szóló buszra felkerült a három tetőablak is. A legkirályabb részletet egyértelműen a csuklóson találjuk: ennek az eredetihez hasonlóan működik a csuklómechanikája.
Egyébként nem volt nehéz összeszerelni a két buszt: a leírások részletesek, egy lépésben, egyszerre a hagyományos Legókhoz hasonló mennyiségű kockát kell beépíteni. A kész Ikarusok aránylag masszívak, de a kis méretükből adódóan akad néhány részletük, ahol könnyebben szétjönnek. Utóbbi csupán szőrszálhasogatás.
Kispolszki – Polish Predator
A hasábfazonú buszokhoz képest egészen más nagyságrendű kihívás megtervezni egy Kispolszkit. A dobozon is lengyel ragadozónak nevezett Fiat 126p-t építeni is sokkal izgalmasabb, mint az egyszerűbb Ikarusokat. A váratlanul bonyolult felépítésű, érdekes részletmegoldásokat tartalmazó autóban még a rutinosabbak is megtalálják majd kihívást.
A leírás ebben az esetben is baromi részletes, de néhányszor elvesztem benne: az eredeti szettekhez képest többször kell forgatni a munkadarabot, így néha erősen agyalni kellett, hogy milyen elem hova megy épp. Szerencsére van néhány magyar nyelvű segédlet a leírásban.
A kész Kispolszki pompásan mutat, szerintem ügyesen eltalálták az eredeti autó formáját, a végeredmény arányos. Meglepett, hogy a kész autó a fura megoldásai ellenére se szeretne szétesni. Mivel ez az újabb, nyolc kocka széles Speed Champions készletekhez hasonló arányú autó, volt hely, hogy kialakítsák a belterét is. Van váltó, műszerfal, sőt, még egy apró bőrönd is jár hozzá. Végtelenül aranyos az egész készlet.
A buszokat Gera Szabolcs tervezte, a Kispolszkit Gallik Attila. Mindkét készletet a Kocka Store-ban tudod megvenni, az áruk 18 ezer forint.