Igazi meglepetések vidéken érik az ember. Az átépítések gyönygyszemei mindig a pajtákból, fészerekbôl kerülnek ki a cséplôgép, a motoroskapa és egy kosár mosógépalkatrész fúziójából. Persze, nem mindenhol van ez így. Az Alföldön egy igazi gyöngyszemel találkoztam.
Két tonna fekete tömeget nem lehet nem észrevenni. Pedig a 36-os út egyik kis bekötôútján állt. Hamar megtaláltam a rokonlátogatóba érkezett tulajdonost, aki egy kicsit tartozkodóan viselkedett, de mikor látta lelkesedésem, egyre többet mesélt a Csajkáról.
Mielőtt elbizonytalanodnánk az autó márkáját
illetôen, szemből egy gyönyörű cirill felirat tájékoztat, hogy
Csajkát, vagyis egy Sirályt látunk. Persze a találó elnevezés
mellett a jól megszokott orosz típusjelzése is van: GAZ 13. A
mozaikszó megfejtése: Gorkij Automobil Zavod.
A korábban gyártott, szintén gigantikus méretű ZIM személygépkocsik utódaként A GAZ 13 a Brüszeli Világkiállításon debütált 1958-ban. Egy évre rá megkezdôdött a sorozatgyártása. Az elsô modellévben a motor - a 3480 köbcentis soros hathengeres - az elôdbôl származott , majd elöször egy 5 literes majd egy év múlva 5.5 literesre hizlalt V8-as váltotta fel.
A kétszínű változat |
Külsőre tagadhatatlanul az ötvenes évek
amerikai autóira emlékeztet, pontosabban az
1955-ös Packard 400-as vagy Patrician sorozatéval visel
rokon vonásokat. Készült kétszínű fényezéssel is, valamint kombi és
kabrió kivitel.
Az elszántabb olvasók a cikk végén beletekinthetnek a részletes technikai adatokba is, de elôször nézzük, hogy is került az autó az alföldi faluba.
A történet 1978 ban kezdôdött, amikor a jelenlegi tulajdonos, Laci bácsi Budapesten volt autóbuszvezetô. Elérkezettnek látta az idôt, hogy egy családi autó után nézzen, és remek lehetôségek reményében ellátogatott a Merkur használtautó telepére. A választék nagy részét a levedlett állami járművek alkották. Így került oda a Csajka 28 400 Ft-ért. 78-ban az üzemagyag ára nem volt befolyásoló tényezô, így hamarjában nyolc jelentkezô is akadt az autóra.
Mit lehet ilyenkor tenni, a szocialista
erkölcsel ütközik a kapitalista szellemű árverés, föleg egy volt
pártautó esetében, ezért a
demokratikus sorsolást választották megoldásnak. Laci
bátyánk egyáltalán nem szeretett volna Csajkát venni, egy erôs
Moszkvicsban gondolkodott, de a 82 ezer forintos, szétrodhadt
TSZ-Ladák mellett a Csajka ára annyira alacsony volt, hogy ô is a
motorháztetôte rakta személyi igazolványát.
Így kezdôdött a sorsolás. Mondanom sem kell, hôsünk lett a szerencsés nyertes, így lehetôsége nyílt, hogy megvásárolja a járművet. Meg is döbbent rendesen, mit kezdjen vele. Pillanatokon belül a fekete gazdaság minden szereplője munkába állt, ezer forintok zsebbe csúsztatásával szerették volna lebeszélni nyereményérôl. Laci makacs ember volt, azért se adta.
Nyolc napja volt, hogy elôteremtse a pénzt. A
szituáció tipikus, de a történet itt sem veszi föl akciófilmek
fonalát. Laci bátyánk részletfizetést kért, és kapott.
Azóta 23 év telt el, boldog együttlétben. Az autóval semmi gond. Ami szerencse, mert az alkatrészellátás nem túl erôs. Bátran mondhatjuk, hogy egy fia alkatrész sincs a Csajkához. Mégis minden eleme eredeti. Két hátsó lökhárító elemet krómozni kellett, de a többi eredeti fényében csillog. A kétévenkénti vizsgákat óriási látványosságként gyönyörűen teljesíti.
Nem szervez monstre túrákat , de szinte napi használatban van két falu között. Tavaly Laci bá' a fiát látogatta meg vele Németországban. Óriási feltűnés kísérte egész úton. A német Hells-Angels elismerôen integetett. Egyszer muszáj volt egy sebességbemutatót is prezentálnia, amikor 180 km/ó-ig húzatta.
Ment volna még többet, de féltette. El lehet
képzelni, milyen jól fogyaszhat olyanor az a korszerű 5500-as
motor. Normál esetben
városban 22 liter, országúton 16. Nemrégiben teszteltük az
új X5-ös BMW-t ami kb. ugyan ezt az értéket produkálta, és hol van
egy ilyen a Csajkától?!
A nyolcvanas évek közepén nekem is volt egy ilyen autóm. Máig sem tudom, hogyan sikerült rábeszélni édesanyámat, hogy a egy ilyen halva született ötletet támogasson, és a nagyi számomra évek óta gyűjtött ajándék pénzeit erre költsük. Akkoriban 40 ezer Forint nem volt kis összeg, a gyönyört pedig ennyiért mérték. Óbudán egy ház elött állt három csajka. A negyedik az udvarban. Megvásároltuk az egyiket.
Kihajtható üléssor |
A tulaj autóversenyzô volt, felkészítette és
tökéletes állapotban adta át az autót, ráadásul
bármit vihettünk a maradék kettôbôl amik az utcán álltak.
Meg is próbáltuk lecserélni az elsô lökhárítót, a lecsavarozás még
ment, de a mozgatásnál feladtuk, olyan súlya volt.
Persze esélyem sem volt a Csajka fentartására, bár jó bulinak igérkezett. A mostohaapám kiakasztása garantálva volt, de az udvarban az enyhe lejtôn sem tudtunk leállni vele, mert leért az autó hasa. Ezért édesanyám fölvette a diplomáciai kapcsolatot az eladóval, aki visszavásárolta az autót. De nem sokáig volt ismét nála, mert egy elmebeteg barátom megvásárolta, rengeteget költött rá, levizsgáztatta, majd eladta a filmgyárnak.
A csöves autórádió is eredeti |
Legközelebb
a Meteo című filmben tűnt föl az autó, miután a fekete
fényezést leflexelték (!!!) , hogy fémes csillogású legyen. A
forgatás után a filmgyári telephelyre került a BVSC uszoda mellé,
ahol aztán rövid idô alatt péppé rohadt. Egyszer aztán a földi
maradványa onnan is eltünt. Sajnáltam. Végülis életem elsô autója
volt
A részletes technikai adatok az 1961 es Liener
György: Autótípusok könyvébôl valók:
5506 ccm |
MOTOR. Nyolchengeres, 90°-os hengerszögű
V-motor furat 100 mm, lökettérfogat 5506 ccm. Kompresszióviszony
10:1. Legnagyobb motorteljesítmény 195 DIN-LE 4400 f/p-en.
Legnagyobb nyomaték 40,8 DIN 2300 f/p-en.Literteljesítmény 35,4
DIN-LE /l. Benzin oktánszám 95.
Függôszelepek nyomorúddal és himbával, központi elhelyezésű lánchajtású vezérműtengely, könnyűfém hengerfej. Szelephézag hidegen sz.0,25-0,30 mm, k.0,25-0,30 mm. Szelepvezérlés sz. ny. 24° f.h.e.,sz.z. 64° a.h. u., k.ny. 50° a. h. e., k.z. 22° f. h. u. Nyomóolajozás, olajszűrô a fôáramkörben, kenôolajtöltés 6,5 liter. Vízhűtés szivattyúval, hűtôszabályozás termosztáttal, a hűtôrendszer űrtartalma 17 liter, fűtéssel együtt.
K113 kettôs esôáramlású porlasztó, indító és gyorsítóberendezéssel. Olajos légszűrô, mechanikus tüzelôanyag-szivattyú. Légtorokátmérô 24-25 mm. Tüzelôanyag-tartály űrtartalma 80 liter.
Villamos berendezés: 12V. Gyújtássorrend 1-5-4-2-6-3-7-8. Automatikus, röpsúlyos és vákuumos elôgyújtásszabályozó, megszakítóhézag 0,35-0,45 mm. Gyújtógyertya A 15-B.Elektródhézag 0,8-0,9 mm. Akkumlátor 12V, 68 Aó. Töltôdinamó375 W. Önindítómotor G-101, 1,4 LE.
Az automata váltó kapcsolója baloldalon |
ERŐÁTVITEL. Hátsókerékhajtás, automatikus
hidraulikus tengelykapcsoló, automatikus háromfokozatú bolygóműves
sebességváltó, nyomógombos kapcsoló a szerelvényfalon. Àttételi
viszonyok: I. 2,84:1; II: 1,68:1; III. 1:1; hátrameneti fokozat
1,72:1. Kenôolajtöltés 3,5 liter. Tengelyhajtás hypoid fogazású
kerekekkel, áttétel 3,54:1. Kenôolajtöltés a differenciálműben 0,9
liter.
ALVÁZ ÉS KERÉKFELFÜGGESZTÉS. Szekrényes vázkeret hossztartókkal, és keresztmerevítôkkel. Elöl független kerékfelfüggesztés trapéz-háromszög kereszt-lengôkarokkal, csavarrugókkal, teleszkópos lengéscsillapítókkal, kanyarstabilizátorral. Hátul merev tengely hosszanti félelliptikus laprugókkal, keresztstabilizátorral.
Hidraulikus rendszerű fékberendezés vákuumos szervóberendezéssel. Fékpedál holtjáték 10-15 mm. Fékolajtöltés 0,5 liter. Kardántengelyre ható mechanikus kézifék, szervókormányszerkezet csigával és görgôvel. Gumiabroncs mérete 8,20-15, guminyomás elöl 1,7 att, hátul 1,6 att. Tömlônélküli gumiabroncsok. Kerékösszetartás 1,5-3mm, kerékdôlés 0°+-30', csapdôlés 4°.
MÉRETEK. Tengelytáv 3250 mm, nyomtáv elöl 1540
mm, hátul 1530 mm, szabadmagasság 210 mm. Fordulási körátmérô 14,6
méter. Négyajtós, hétüléses karosszéria. A jármű teljes hossza 5600
mm, szélessége 2000 mm, magassága 1560 mm. A jármű üres súlya 1800
kg.
MENETTELJESíTMÉNYEK. Legnagyobb sebesség 160
km/ó. Teljesítménysúly 9,2 kg/DIN-LE. Fogyasztás: 18 l/100 km.