A történelmet most csinálják

2008.04.09. 02:00

Hol kezdődik a raliautó? A szekvenciális váltónál? A lefújószelepnél? Az állítható összkerékhajtásnál? Esetleg szeret a múltba révedni, és éjjelente kiszáradt retinával bámulja B csoportos szörnyetegek driftelését a YouTube-on? Most kicsit még visszább megyünk az időben. Nézzék végig a képeket, és jöjjenek el az Oldtimer Expóra április 12-13-án! Ott lesznek kiállítva ezek is.

Egy átlagos, kulturált zuglói raktárudvar, tele teherautóval, széjjelparkolva az ott dolgozók műanyagból fröccsöntött új autói által, otthonosabbá téve néhány, a szockó korszakból ittmaradt, "két lazítás között pihenünk egyet" stílusú melósaival. Süt az áprilisi ajándéknap, nyári a meleg, magam is a hátam közepére kívánom a munkát. Legszívesebben elhúznék motorozni valahová a hegyekbe, a Mátra például nincs is túl messze. De hajt a kapitalizmus, dolgozni kell.

Végül is, az ürügy megfelelő – raliautók ácsorognak az egyik fal árnyékában, ezeket jöttem fotózni. Ne gondoljanak holmi Skoda Octaviákra, Subaru Imprezákra, Peugeot 207-esekre, de még VFTS Ladákra sem. Ezek a kocsik itt mind túl vannak azon a koron, amikor egy csajt bárki hamvasnak nevezne, ennyi idős férfiakat pedig már potenciazavar-kezelő cégek szoktak óriásposztereken sztárolni.

Vegyük sorra az egybegyűlteket. Ford Escort RS 2000, Lancia Fulvia 1,3 S Rallye, Skoda S110 L Rallye. Koruk: 34, 38, 36 év. Annyira szépen restaurált kocsik, hogy szinte megszólalnak. Fényezésük vakítja a digigép CCD-jét, karosszériaillesztéseiken nem fog a mikrométer. Hibátlanul működőképes, indítható, veteránplakettes jármű mind, utcai verekedésbe torkollna, ha bármelyiket rozsdásodással, kék olajfüstköpködéssel vádolnák. Hm, eddig nem valami izgalmas. Van valami érdekes is?

Persze. Hiszen raliautók. Akkorról, amikor még meg se próbáltak turbóval nagyobb teljesítményeket kicsiholni ralimotorokból, amikor összkerékhajtásosak legfeljebb a traktorok, a tanzániai használatra szánt terepjárók, meg a katonai járművek voltak.

Aki valaha akár csak kicsit is belenézett régi raliversenyről készült filmbe, valószínűleg a Ford Escort RS 2000 kongatja meg először a harangot. A németeknél ez volt a kutyacsont-, nálunk a piskóta-Escort. A hetvenes évek elejének-közepének verhetetlen raliautója, a négy keréken nyerés gránitsziklába vésett, örök lenyomata. Aki konstruktőr akkoriban csak gondolni mert rá, hogy Escort-verő raliautót készít, annak reggelre leállt a pulzusa. Esetleg egy fekete zongora esett a fejére munkába menet.

Az angolok, a németek, az ausztrálok, de még a svédek is óriásiakat mentek az első Escorttal. Minden kanyarban far ki, por fel, heroikus volánpörgetés – a Piskótánál szebben mozgó raliautót azóta sem nyögött ki az autóipar. És már nem is fog. Hozzá fogható sem akadt sok, mondjuk, ide vehetjük még a Fiat 131 Abarthot.

Ez az autó, itt a zuglói telephelyen éppenséggel egy volt német raliautó. Konkrétan egy eredeti versenykocsi, nem valami befőttesgumi-motoros, nagypapa-Escortból fabrikált, üvöltő útrólleesős. A Fahrzeugbriefben huszonöt évvel ezelőtt is versenykocsiként szerepelt, más kérdés, hogy addigra már rémesen lepusztult állapotban lehetett.

Mai tulajdonosa, Wirtmann Ferenc foszladozó romjaiban vásárolta meg. Két évvel ezelőttre lett készen – lényegében addigra, amikor a magyar veteránszervezeteknél megérett az elhatározás, hogy ne csak csilivilire suvickolt utcai autókat, hanem sokkal érdekesebb versenykocsikat is hajlandóak legyenek oldtimerré minősíteni.

Eredetileg nyolcszelepes, csupán 150 lóerős motor volt az Escortban, de a mostani idénytől kezdve nagyobbat üt majd. "Itt az új motor. DOHC, tizenhat szelepes. Két Weber ikerkarbi van rajta, most olyan 200 lóerőt tudhat, ami szerintem elég lesz egy darabig" – informál a tulajdonos.

A látvány a motortérben igazi oldszkúl. Persze, látszik, hogy kétvezértengelyes a blokk, a sok szelepet is sejteni lehet a széles öntvény alatt, de a szélek olyan sarkosak, a felületek olyan egyszerűek, mintha gépipari tanulók készítették volna vizsgafeladatnak. És ez volt a hármas szint. Hát igen, egy versenyautónál a célszerűség a fontos, a csipke és a cikornya a buta tömegek ópiuma. Ebből a hengerfejből pedig tényleg nem készült sok, mert hiába volt korának legelterjedtebb raliautója az RS 2000-es Escort, ez maximum pár ezres darabszámokat jelent. De a vezérmű fogazott tárcsái állíthatók – persze fixre, kulccsal – a karbik csodásak, a kivitelezés tökéletes.

Wirtmann beindítja, megreped a dobhártyám, a parádésan karbantartott telep falairól ijedten peregni kezd a vakolat. Hangos, mint a rossebb, de ebben a zajban csak azt sajnálom, hogy nem hallhatom, amikor a motor igazán dühödten üvölt. Próbaútról szó sem lehet, az autó este megy gépátvételre az Eger Ralira, sietni kell. Ferenc egyest tol, gázt ad, int, és egy szemvillanás alatt kipárolog az életünkből. Csak némi elégetlen szénhidrogén marad autója után – emlékbe.

Ha a műszaki felépítést csak nagy vonalakban nézzük, a Lancia Fulvia Coupé 1,3 S Rallye kavarja fel a legkevésbé a kedélyeket. Karburátoros orrmotor, elsőkerék-hajtás – epikus bródszájdról itt szó sem lehet. Ha pedig hozzáteszem, hogy konkrétan ez a példány soha nem volt versenykocsi, csupán az elmúlt három évben vált azzá egy kispolgári donorból, már szinte szégyellem, mit összehúúúúztam, meg -háááztam, amikor megláttam. Jobb a helyzet, ha beletúrunk a finomságokba.

Szűk hengerszögű V motor

Butaság azt állítani, hogy a Volkswagennél találták fel ezt a motorépítést. Szűk hengerszögűnek nevezünk minden olyan motort, amelyikben a V alakban álló hengersorok olyan kis szöget zárnak be egymással, hogy nincs szükség külön hengerfejekre. A Lancia már a húszas években készített ilyen blokkokat, de a Fulvia V4-ese is sokkal régebbi a VR6-os VW-kénál. Egyébként ennél 13 fokos szögben állnak a hengerek.

A Fulvia kupé ugyanis korának az egyik legjobb hangolású és legtúlméretezettebb autója volt. "A ZF-váltó lényegében elpusztíthatatlan, a féltengelyek egy traktorban sem mutatnának idegenül, a motor szétüthetetlen, legfeljebb tömítésproblémák lehetnek vele, a kaszni picike, masszív" – mondja Kubinyi Gábor, a kocsi egyik építője.

Mivel ez a Lancia is homológ historicos raliautó, ezért turbóra, trükkfutóműre, változó szelepvezérlésre senki ne készüljön. Ha felpattintjuk a géptetőt, elsőre nem is látszik a szűk hengerszögű V4-es motor, csak a tetején pöffeszkednek a hatalmas karbik, mint valami varangyosbékák. Hát persze, a blokk szinte az oldalán fekszik, legalábbis 45 fokban megdöntve. Hosszában van a gépészet, a váltó messze az utastérbe nyúlik, kardán nincs.

Higgyék el, a Skoda a legérdekesebb. Csak lapozni kell miatta.

Az oldalról ajánljuk

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14