Honnan lehet tudni, hogy csúszik az út? Az egyszerű kérdésre valószínűleg ön sem tudna egyszerű választ adni. Hát még a mérnökök…
A kanyar külső ívén árokba borult autók komoly jelzésértékkel bírnak, de talán előbb olyan dolgok jutnak az ember eszébe, hogy tél van meg havas/vizes az aszfalt, esetleg csak olyan furcsán csillog. E jelek alapján ha pontosan tudni nem is, sejteni mindenképp lehet, hogy csúszós szakasz következik és érdemes csökkenteni a sebességet.
A másik módszer a germán kultúrkörben popométernek nevezett eszköz, azaz a pilóta ülepe, amivel érzi, hogy csúszik az út.
De mégis honnan?
Onnan, hogy az autó nem úgy viselkedik, azaz nem pont úgy és nem pont arra megy, ahogy azt száraz úton megszoktuk. Gyorsításkor csöppet kipörög a kerék, kanyarban jobban tolja az orrát/farát, fékezéskor nehezebben lassul, tán kattan is egyet-kettőt az ABS. Ha nem vezetünk állat módjára, e finom jelekből is megérthetjük: csúszós az út, érdemes lassítani.
A tapadás romlásának van még egy csalhatatlan indikátora: a hirtelen gyanúsan lecsökkenő kormányerő. Különösen aquaplaning és tükörjég esetén jellemző, hogy hirtelen könnyűvé válik a kormányzás, miközben az autó arra megy, amerre akar (illetve amerre a fizika törvényei szerint mennie kell), ami nem feltétlenül esik egybe a kanyar ívével.
Pontosan megmondani tehát a tapasztalt pilóta sem tudja előre, hogy csúszik-e az út, legföljebb érzi, de akkor már gyakran késő.
Tapadást mérni nem kell félnetek
A tapadás meghatározása a reptéri kifutópályákon télen kiemelkedően fontos, napi rutinfeladat. A mérést egy utánfutóba vagy teherautóba integrált berendezés végzi, ami gyakorlatilag adott erővel a talajhoz szorított és meghatározott csúszással (szlippel) fékezett kerék. A kerékre ható erőket mérve kiszámolható a tapadási együttható. Egy másik módszer szerint a mérőkerék a haladási iránnyal bizonyos szöget (például húsz fokot) zár be, ami szintén folyamatos szlipet eredményez. A tapadási együttható itt is a kerékre ható erőkből számítható.
A közúti gyakorlatban az utánfutó talán praktikusnak tűnhet, de vegyük észre, hogy a mérési eredmény csak azután áll rendelkezésre, miután áthaladtunk a kritikus útszakaszon, azaz előre nem tudjuk megmondani, milyen lesz a tapadás a következő kanyarban.
Pedig milyen nagyszerű lenne, ha valahogy megjósolhatnánk, hogy az autó előtt 5-10-50 méterrel milyen tapadási viszonyok uralkodnak! Elsősorban elvehetnénk a gázt és finoman fékezni kezdhetnénk – ez a legjobb, amit tehetünk (igen, a hátulhajtós autó kivétel…). Aztán gyorsan átparaméterezhetnénk az ABS és az ESP szoftvereit, elővéve a rosszabb tapadásra optimalizált verziót. Vagy ott van napjaink slágere, a távolságtartó tempomat, ami bizonyára még nagyobb térközt hagyna havas úton, ugyanakkor örömmel csökkentené a követési távolságot a csontszáraz autópályán, ha tudná, hogy bőven be tud avatkozni, mert kiváló a tapadás. De gondolhatunk az ütközés következményeit csökkentő (pre-crash) rendszerekre is, melyek akkor lépnek működésbe, ha a vezetőnek már nincs esélye elkerülni a balesetet. Annak meghatározása, hogy hol az a pont, ahonnan már nincs visszaút, gyakorlatilag a sebességtől és a tapadási viszonyoktól függ. Utóbbi ismerete jelentősen javítaná a pre-crash rendszerek hatékonyságát is.
Egzakt mérési eredmények hiányában a mérnökök is csak a fent vázolt, bizonytalan, esetleges jelekből tudnak következtetni a tapadás mértékére. Az algoritmus tehát:
HA tél van ÉS/VAGY esik az eső/hó ÉS/VAGY csillog az aszfalt ÉS/VAGY furcsán mozog az autó ÉS/VAGY gyanúsan könnyű a kormány, AKKOR valószínűleg rossz a tapadás
Minél több feltétel teljesül egyidejűleg, annál valószínűbb, hogy tényleg érdemes lassítani. Az eltérő fizikai paramétereket mérő érzékelők jelének rendszerszintű kiértékelését és azokból messzemenő következtetések levonását a szakirodalom szenzorfúzió néven emlegeti.
Szenzorfúzió a gyakorlatban
Tegyük fel, hogy Béla kinyitja a hűtő ajtaját és megállapítja: valaminek büdös zokni szaga van. Egyetlen szenzorral (az orrával) minden bizonnyal arra a következtetésre jutna, hogy a hűtőben egy büdös zokni van. Ugyanakkor elindul egy hihetőségvizsgálati (plauzibilizálási) folyamat is az agyában: elképzelhető, hogy a hűtőben egy büdös zokni van? Nem kizárt, de nem is túl valószínű. Ezért más fizikai paramétereket mérő szenzorokkal (például a szemével vagy az ízlelőbimbóival) is megvizsgálja a problémát. A kapott információkat összevetve pedig megállapítja, hogy a hűtőben egy darab penészes francia sajt van.
De honnan tudja az autó, hogy csúszik-e az út? Lapozzon, kiderül!

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
