Azért az ember egy fura állat. Fogja, elviszi valahová a biciklit autóval, megáll valahol, leveszi a biciklit, teker vele , majd autóval hazaszállítja. Főleg hobbikellék, esetleg még sporteszköz lett a bicajból, azok számára, akik a jobbik végén állnak a dolgoknak. Ennek ellenére a bicajszállításnak is vannak fortélyai. És ami még rosszabb: szívni is lehet vele.
Kezdjük az elején. Meg kell hoznunk egy döntést: az autó belsejében, vagy kívül akarjuk szállítani a kerékpárokat. Azt hiszem, a Renault Twingo-tulajok most könnyű döntés előtt állnak, de a nagyobb autók esetében számos előnnyel jár, hogy be tudjuk rakni a biciklit.
Bicaj az autóban
Persze ehhez elég nagy járműre van szükség. Hol vannak már a daliás idők, amikor egy Wartburg csomagtartójába simán bepakolt az ember egy 28-as bicajt a Robi kapa mellé! Oké, kilógott, de akkor is. A mai kocsiknál szinte biztos, hogy a csomagtartót bővítenünk kell, azaz előre kell hajtogatni egy-két ülést. De magányos farkasok egy kombi vagy egy középkategóriás ötajtós birtokában simán elszállíthatnak egy-két kerékpár mellett akár egy utast is, kipróbáltuk egy Superb kombin, és jó volt. A kisebb autóknál, amelyeknek így is rövidebb a raktere, megoldás lehet az első kerék kiszerelése.
Az, aki nagyban gondolkodik, vehet hatalmas kocsit. Például a cikk elkészítéséhez segítséget nyújtó Weltauto telephelyén ennek illusztrálására előkerítettek egy VW Caddy Life-ot, amely ugyebár a Caddy furgon nyújtott, személyszállító változata. Ebben egyetlen ülés előrehajtogatásával négy kerékpárt sikerült úgy elhelyeznünk, hogy ehhez mindössze az első kerekeket kellett kiszerelni. Azaz minden ülő utasra jutott egy.
Az utastérben történő szállításnak van pár előnye, például az, hogy nem koszolódik menet közben a bicikli, cserébe viszont összekoszolja a kocsi belsejét. Továbbá van zavaró tényező is: az utasok jelenléte. Ilyenkor nincs más, mint az autón kívülre száműzni a kerékpárt.
Ha az autóra kerékpárokat szeretnénk aggatni, mindenképpen az autó jellegéhez kell választani a megfelelő tartót – mondja Gombos L. Domonkos, aki az egyik ismert csomagtartó-forgalmazó és gyártó cég ügyvezetője. – Figyelembe kell azt venni, hogy a magas autókhoz inkább hátsó kerékpártartót érdemes választani, mert a bicikliket nehéz rájuk felemelni.
A tartókat többféle minőségben vehetjük meg, vannak az olcsó alapmodellek, amelyek minőségtől függőn jól-rosszul teljesítik a feladatukat. A neves cégek lényegesen drágább terméke ezeknél balesetbiztonsági és lopásvédelmi szempontból jobbak, nem csupán anyaghasználatukban, és általában egyszerűbb a szerelésük is. Az autókereskedők által kínált gyári tartókról azért nem árt megjegyeznünk, hogy ezek többnyire a neves csomagtartó-gyártók termékei, az autógyár nevére keresztelve. A különbség az, hogy itt maga az autógyár is teszteli a terméket, sőt, ütközési teszteket is elvégeznek velük – mondta Hermann Ákos, a Porsche Hungaria tartozék-értékesítési munkatársa.
Bicaj a tetőn
Ehhez ugye szükség van egy alaptartóra, melyhez a kerékpárszállító elemeket rögzítjük. Egy egyszerűen hangzik, de akad pár autótípus, amelynél már az alaptartó felszerelése gondokat okoz. Igaz, sok esetben ott a gyári tetőtartó, azonban – főleg kisebb értékű autóknál – nem mindenki szeret ezért mondjuk hatvanezer forintot fizetni. Ilyenkor kerülnek előtérbe az olcsóbb tetőtartók, amelyek 13-20 ezer forint között elérhetőek. Ezek szintén típus-specifikusak, ám ennek ellenére megesik a szupermarket-kategóriában, hogy a teherbírásuk nem elég négy kerékpárhoz, nem bírnak el többet 40-50 kilónál.
Az alaptartók rögzítése többféle lehet. A tetőkorláttal rendelkező kocsikhoz mindig a cső profiljához való keresztrudakat kell megvenni, és kész. Van azonban pár olyan újabb kombi – mondja Gombos úr – például A4, H-Astra kombijain a tetőléc már nem áll külön, ezekhez kizárólag a speciális, kis pöcökkel kapaszkodó gyári kereszttartók a jók. És nagyon nem olcsók, egyelőre.
Sok autón normál rögzítési pontokat alakítanak ki, ott tiszta az ügy: az ember elhúzza a kis fedelet, és felszereli a tartót. Sok modellen nincs ilyen, ott általában gumitalpra támaszkodik a tartó, és az ajtónyílásnál kapaszkodik. A probléma ott kezdődik, ha háromajtós a kocsi, és a hátsó oldalüveg ragasztott: ezeknél sokszor nincs akkora rés, hogy a tartó megkapaszkodhasson. Ilyenek például a Honda Civic (2001-2005), a Toyota Corolla (2002-2006) háromajtósai, de ugyanez igaz a Swift előző generációjánál és a Toyota Yarisnál, a háromajtós kivitelekre.
Ha már fent van az alaptartó, erre ugrik rá a kerékpárszállító szerelvény, ezekből a legolcsóbbak 8000 forinttól indulnak, egy Thule már belekerül 18000-be, de van 35000-ért is. Igaz, ezek jobb szolgáltatásokat is nyújtanak, például zárhatóak, a szerelésükhöz nem kell villáskulcs, és hasonlók. A kerékpár kerekét is rögzíteni kell, az olcsóknál vesződősebb a kis szalag rögzítése, míg a Thule vagy a szintén svéd Atera elegánsan meghúzható, és egy mozdulattal oldható leszorítókat ad a sok pénzért. Nem beszélve a biztonságról, például a Thule büszke arra, hogy kisebb városi ütközéseknél nem repül el a bicaj a tetőről. Persze nagyon sok szempont van, de Gombos úr szerint a legfontosabb kérdés itt az, hogy a kerékpártartó jól fogja meg a vázcsövet. A ma divatos, lapított profilú csöveket a régi tartók sok esetben nem tudják rendesen befogni.
Apropó, hány kerékpárt tudunk felrakni a tetőre? Az autók megengedett tetőterhelése 75-100 kiló, egy átlagbicajnál számolhatunk 15-tel, plusz a tartórendszer: négynél több nem csak a helyhiány miatt nem jön össze. Egészen nagy autóknál persze felférhet öt, de itt arra is kell gondolni, hogy azokat fel is kell rakni, és a tető közepe táján elég nehéz, pláne egy magas autó esetében. Ilyenkor jön a hokedli.
Van persze roppant elegáns módja is a kerékpárok felemelésének: a daru. A speciális kerékpárliftet mindössze egyszer kell a bicaj méreteihez beállítani. Ez pici macerás, de ha egyszer összejött, az autó mellé állva csak be kell akasztani a kormányba és az ülésbe az emelőrudat, és a rugós mechanizmussal légies könnyedséggel emelkedik a tetőre a bicaj. Persze ez is márkás cucc, az ára is ennek megfelelő. Egy dolgot fontos megemlíteni róla: ilyen elegáns kerékpáremelőből csak kettő rögzíthető a tetőtartón.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
