A dízelmotor halott

Mazda Skyactiv benzinmotorok

2014.03.27. 06:16 Módosítva: 2014.03.27. 07:46

Eddig is sejtettük, voltak találgatások, de amikor egy gyári fejlesztő mérnök mondja ezt, az komolyabban hangzik.

A mai összefonódó gyártóóriások között kis cégnek számít, mégis el meri hagyni a járt utat. Az egyetlen gyártó, aki forgódugattyús motorral nyert Le Mans-ban (ez így is marad, hisz utána a Wankelt betiltották abban a kategóriában), de a megfizethető roadsterek népszerűségét is nekik köszönhetjük.

Jelenlegi motorpalettájuk is elég érdekes, ha pedig a műszaki adatokat nézzük, számos kérdés merül fel. Övék a világ legnagyobb kompresszióviszonyú benzinmotorja, másrészt a dízeljük különlegesen kis kompressziójú. A benzinmotorjaikon nem is tervezik a közeljövőben a turbó alkalmazását. A jövőt egyértelműen benzinmotorral képzelik el, illetve benzines-elektromos hibridhajtással. A tisztán villanyhajtást jelenleg túl nagy kompromisszumnak tartják, várhatóan 2020-ra is csak a járműpark töredéke lesz tisztán elektromos.

A dízel a Mazda szerint már a végét járja, már ami a személyautókat illeti. Mindenki az Euro 6-os környezetvédelmi norma körül gondolja, hogy reális költségekkel még megléphető egy dízelmotorral, azonban ha tovább szigorítják a határértékeket, olyan módosításokat és segédberendezéseket kell alkalmazni, amelyek annyira megdrágítják a motorok előállítását és fenntartását, hogy az alsóbb kategóriákból kiszorulnak.

További probléma, hogy a dízeltechnika már olyan fejlettségi szinten van, hogy innen továbblépni – akár a teljesítményt, akár károsanyag-kibocsátást tekintve – nagyon sokba kerül. A teljesítmény és a károsanyag-kibocsátás persze összefügg; könnyű lenne erős és jó motort csinálni, ha nem kellene a környezettel törődni. De kell, és azért választotta a dízelmotorjainál a kis kompresszióviszonyt, mert így az égés hőmérséklete jól kontrollálható, a turbófeltöltő segítségével pedig a fajlagos teljesítmény is megfelelő lesz. Összeségében a károsanyag-kibocsátás kicsi marad, és nem igényel speciális adalékot, vagy egyéb kipufogógáz-utókezelést. Ezzel a műszaki trükkel a Mazda Skyactiv dízel az egyik legjobb hangú és legcsendesebb dízel, ami ma kapható. Persze nem a legnagyobb fajlagos teljesítményű, hiszen 2,2 literes, de a műszaki életben nehéz úgy előnyhöz jutni, hogy valami ne lássa kárát.

Az igazi különlegesség azonban a Skyactiv G (azaz a benzines) motoroknál van. Úgy álltak neki a fejlesztésnek, ahogy azt az alapfokú mérnök képzésen tanítják: nézzük meg, mekkora a motor hatásfoka, és mi okozza a veszteségeket. Elemezzük ezeket a veszteségeket, és határozzuk meg a tényezőket, amelyek módosításával csökkenthetők.

Nyilván a legfontosabb a nagy veszteségeket csökkenteni, azonban már a benzinmotorok általános fejlettsége is azon a szinten van, hogy mindennel kell foglalkozni. A két legnagyobb veszteség a hőveszteség a kipufogó gázokban, valamint a hűtésen. Az ezt kontrolláló egyik műszaki tényező a kompresszióviszony. Ha növeljük, számos előnyre teszünk szert addig a pontig, amíg a keverék ég, és nem robban.

A robbanás, vagy más néven a kopogásos égés során a lángfront terjedési sebessége egy nagyságrenddel nagyobb, mint normál égésnél, és a mechanikai terhelés is sokszoros. A kopogásos égés elkerülésére számos hatékony eszközt kidolgoztak, ami tulajdonképpen azt jelentette, hogy a motor tervezése során ez alap volt, ennek fényében alakították ki az egész szerkezetet. Optimalizálták az égéstér formáját, a dugattyúban speciális kamrát képeztek ki, a szívócsövet úgy alakították ki, hogy a beszívott levegő nagyobb fordulaton perdületet kapjon, amely a homogén keveredést biztosítja az égéstérben. A kipufogórendszert, kiváltképpen a hengefejből kijövő leömlőket hangolták, így a gázok lengése segíti a töltéscserét.

Megint egy magyar

A gázlengések kinetikai energiáját kihasználó feltöltést, valamint a turbófeltöltés és a hangolt szívócső együttes alkalmazását, azaz a kombinált feltöltést először magyar mérnök alkalmazta a közvetlen befecskendezéses dízel motorokon. Dr. Cser Gyula (1934-2002) a világszabadalom tulajdonosa, és a nemzetközi szakirodalom gyakran Cser-feltöltésként hivatkozik a gázlengések dinamikáját kihasználó feltöltésre. Magyarországon kevesen ismerik ezt a tényt. Cser Gyula a Műszaki egyetemen végzett, majd a Járműtudományi Intézetben dolgozott, később az AUTÓKUT vezérigazgatója lett. A Totalcarnal még Karácsonyi Hiénába is feltettük kérdésnek, mert büszkék vagyunk rá.

Az extrém magas 14:1-hez kompresszióviszony azonban egy lehetséges maximum, elméleti érték, ugyanis a szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlés van. Ennek elektronikus programozásával a valós, úgynevezett dinamikus kompresszióviszony módosítható, így a számolt, azaz statikus, vagy geometriai 14:1-től bizonyos üzemi körülmények között el tudnak térni. Ezzel a motor minden üzemi körülmények között az optimumot tudja nyújtani a keverékképzés és hatékony energiafelhasználás területén. A rendszer annyira takarékos, hogy a jelenleg még nem értékesített, de szériaérett hibridhajtású járművekben ezeket a motorokat szinte változtatás nélkül alkalmazni tudják.

A Mazda mérnökei a jövő motorját benzinesnek képzelik el, és a geometriai komresszióviszonyt akár 18:1 értéken is elképzelhetőnek tartják, hiszen tesztfázisban már üzemelnek ilyen motorok. A nagy sűrítési viszonnyal sokkal jobb termikus hatásfok, és jobb összhatásfokú motor megvalósítása is lehetséges. Bizonyos üzemi fázisokban kontrollált kompressziógyújtású motorként üzemel a benzinmotor, vagyis a keveréket nem szikra gyújtja meg, hanem a nagy sűrítés miatt felmelegedő levegő.

A keverékképzése – hasonlóan a dízel motorhoz – inkább minőségi, mint a benzinesre jellemző mennyiségi. Ez azt jelenti, hogy megfelelő égéstéri áramlással, megfelelően homogén keverékképzéssel szélsőségesen szegény keveréket is be tudnak gyújtani kompressziógyújtással. Konkrét adatokkal a kísérletek ezen fázisában természetesen nem szolgáltak, de részterhelésen a sztöchiometrikus arány duplájával, tehát majdnem 30:1 levegő-benzin aránnyal már üzemelnek tesztmotorok.

Az is elhangzott, hogy a második generációs Skyactiv benzinmotorok sem lesznek feltöltöttek, de még magasabb kompresszióviszonnyal készülnek. Ők a turbómotort nem tartják jónak, bár elismerték, hogy bizonyos alsó résztartományokban a fajlagos fogyasztása jobb, mint a Skyactiv motoroknak. A legtöbbet használt középtartományban az övék a nyerő, a gázreakciója is jobb, nem beszélve a komplexitás okozta többletköltségekről. Az egyik bemutató képen véletlenül ott is felejtették a konkurens motorok betűit a grafikon alatt - egy TSI, és egy kétliteres feltöltött BMW volt.

Az ideális jövő pedig az adiabatikus motor, amely nem veszít hőt a hengerfalon keresztül, így hatásfoka a jelenlegi nevetséges körülbelüli 30%-ról meghaladja az 50%-ot. Ennek megvalósítása annyira távolinak tűnik, hogy időpontot sem tudtak rá mondani, azonban feltételezik, hogy például a jelenlegi könnyűfém helyett dugattyú és a henger is kerámia lesz. Az biztos, hogy a motor hibrid lesz, benzinüzemű, esetleg gázos, de nem dízel.

Tíz év múlva okosabbak leszünk, és talán eljön ismét az idő, amikor a fejlesztő mérnökökkel nem a környezetvédelmi normákról, hanem a különleges felhasznált anyagokról értekezünk, mint a 80-as években. Meg arról, hogy a Mazda megint alkotott, és szembe ment a trendekkel.

Az oldalról ajánljuk

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

4 órája
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14