A köznyelv leginkább pörzsölőnek hívja, ami talán tisztelgés a távoli rokon, a disznópörzsölő előtt. Végül is gázból csinál szép szúrólángot, amivel melegíteni lehet, és ez a lényeg.
Mindig bajban vagyok a szerszámok elnevezésével. Van, amikor ismerem a korrekt terminológiát, mégis flexnek mondom a sarokcsiszolót, mert akkor mindenki tudja, miről van szó. De a pörzsölőnél ingatag vagyok a szakszót illetően, mert ugyan elvileg gázpáka a hivatalos neve, de a legkevesebben használják forrasztásra, amire a páka utalna. Lángszóró, gázlámpa, ilyen neveken fut általában a műhelyekben, ahol nem diffúziós kötés létrehozására használják, hanem inkább begyógyult kötések oldására.
Az autószerelő, a sufnimágus és a hebrákmester jellemzően a flexes barmolás előtti utolsó, elkeseredett rohamnál nyúl a pörzsölőhöz. Kapjon még egy esélyt a makacsul ragaszkodó csapágygyűrű, a megszorult stift, a rárohadt anya, mégsem vagyunk barbárok. A meleg jótékony hatása sokszor javít annyit a helyzeten, hogy egy jól irányzott ütés vagy egy utolsó nekifeszülés a hajtószárral pont meg tudja mozdítani az addig egymáshoz elválaszthatatlanul ragaszkodó alkatrészeket.
Az anyacsavar-hasító
Számos módja van a berohadt vagy tönkretett anyacsavar megindításának vagy levágásának, és ezek közül nem a hidegvágóval szétverés a legjobb, hiszen van rá célszerszám.

Akinek van lánghegesztő felszerelése (amelynek megint csak ezerféle neve van), persze azzal hevít, sokkal célzottabban, sokkal pontszerűbben és sokkal nagyobb hőmérsékletre, de a dekadens technológia egyre kevesebb helyen található meg, ellenben egy pörzsölő minden rendes fészerben akad. Igaz, több türelem kell hozzá, és nagyobb a környező alkatrészek túlmelegedésének kockázata, de ésszel használva egész jó hibaszázalékkal használható.
Nem vállalkoznék pontos magyarázatra, hogy miért oldódik az a kötés melegen, amely hidegen nem. Minden bizonnyal köze van a hőtáguláshoz, mely révén mindkét alkatrész mérete minimálisan megnövekszik, ezáltal a molekuláris szinten összegyógyult anyagok mikroszkopikus mértékben elmozdulnak egymáshoz képest, és így már kevésbé ragaszkodnak párjukhoz. Kémiai folyamatok is végbemennek, ha elég magas hőmérsékletet érünk el, például a vasoxid is némileg átalakulhat. Valamint az az állítás is igaz, hogy ha két szorosan illesztett alkatrészt felmelegítünk, csökken közöttük a szorítóerő, illetve megnő a hézag. De a gyakorlatban, amikor ott fekszünk az autó alatt, és kezd lenyalódni a hatlap, ezzel párhuzamosan fogyni a türelmünk, kevésbé érdekel minket a fizika. Csak az számít, hogy a tapasztalat szerint hevítve sokszor megindul az átkozott csavar.

Duplán is kimeríti a nem rendeltetésszerű használat fogalmát, ha a Kauffernél 9400 forintért kapható, precíziós, Bright Spark nevű gázpákával rozsdás vasakat pörzsölünk. A csomagolás szerint nem is holmi rézcsövek ezüsttel történő forrasztására ajánlják, hanem egyenesen vendéglátóipari használatra. Máris összefut a nyál a számban, ha arra gondolok, milyen pompás édességeket lehetne karamellizálni vele, de ehhez sajnos nem rendelkezem megfelelő tudással.

Tény viszont, hogy a gázégő sokkal szebb lángot produkál, mint saját hentesszerszámom, egy becsavarós kempinggázpalackkal működő, általánosan ismert pörzsölő. Villámgyorsan lehet felcsavarni a hozzá való flakon (1446 Ft) tetejére, piezóval, egyetlen pattintással gyújtható a láng, és egész ügyesen lehet szabályozni a tekerentyűvel, ami az egyszerűbb kiviteleknél nem magától értetődő. Szóval klassz kis szerszám, de kár belém, illetve a közönséges, rozsdaporban fürdő garázstöltelékbe.

Arra, hogy megmelengessünk egy rozsdás csavart, a primitív pörzsölő is bőven elegendő, és ahhoz könnyebben, olcsóbban kapni szabványos, kempinges palackot. Szebb lángképe és jobb szabályozhatósága miatt esetleg rézből készült gázcsövek forrasztásánál, vagy más, precíz olvasztást igénylő munkáknál megérheti a spéci gázpáka, de akkor is gond lesz a pótpalackok beszerzése. Egy barkácsáruházasnál jobb minőségű, de ugyanúgy mindenütt kapható kempingpalackokkal etethető pörzsölő fel tud nőni komolyabb kihívásokhoz is.

Akár ilyen, akár olyan pörzsölőt vesz az ember, egy dologra kell odafigyelni: hogy mindenképpen legyen rajta piezo. Irgalmatlanul meg tudja nehezíteni a munkát, ha gyufával, öngyújtóval kell matatni minden egyes gyújtásnál. Eleve jellemzően két-háromszor kell begyújtani a lángot, mire szépen beszabályoztuk, és a gázpákával végzett feladatok is általában többszöri nekiveselkedést igényelnek. Nem beszélve arról, hogy egy jó piezós gázlámpát egy kézzel lehet kezelni minden további nélkül, ami a másik szabad kezünk számára végtelen felhasználási lehetőséget nyit meg.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
