A köznyelv leginkább pörzsölőnek hívja, ami talán tisztelgés a távoli rokon, a disznópörzsölő előtt. Végül is gázból csinál szép szúrólángot, amivel melegíteni lehet, és ez a lényeg.
Mindig bajban vagyok a szerszámok elnevezésével. Van, amikor ismerem a korrekt terminológiát, mégis flexnek mondom a sarokcsiszolót, mert akkor mindenki tudja, miről van szó. De a pörzsölőnél ingatag vagyok a szakszót illetően, mert ugyan elvileg gázpáka a hivatalos neve, de a legkevesebben használják forrasztásra, amire a páka utalna. Lángszóró, gázlámpa, ilyen neveken fut általában a műhelyekben, ahol nem diffúziós kötés létrehozására használják, hanem inkább begyógyult kötések oldására.
Az autószerelő, a sufnimágus és a hebrákmester jellemzően a flexes barmolás előtti utolsó, elkeseredett rohamnál nyúl a pörzsölőhöz. Kapjon még egy esélyt a makacsul ragaszkodó csapágygyűrű, a megszorult stift, a rárohadt anya, mégsem vagyunk barbárok. A meleg jótékony hatása sokszor javít annyit a helyzeten, hogy egy jól irányzott ütés vagy egy utolsó nekifeszülés a hajtószárral pont meg tudja mozdítani az addig egymáshoz elválaszthatatlanul ragaszkodó alkatrészeket.
Az anyacsavar-hasító
Számos módja van a berohadt vagy tönkretett anyacsavar megindításának vagy levágásának, és ezek közül nem a hidegvágóval szétverés a legjobb, hiszen van rá célszerszám.

Akinek van lánghegesztő felszerelése (amelynek megint csak ezerféle neve van), persze azzal hevít, sokkal célzottabban, sokkal pontszerűbben és sokkal nagyobb hőmérsékletre, de a dekadens technológia egyre kevesebb helyen található meg, ellenben egy pörzsölő minden rendes fészerben akad. Igaz, több türelem kell hozzá, és nagyobb a környező alkatrészek túlmelegedésének kockázata, de ésszel használva egész jó hibaszázalékkal használható.
Nem vállalkoznék pontos magyarázatra, hogy miért oldódik az a kötés melegen, amely hidegen nem. Minden bizonnyal köze van a hőtáguláshoz, mely révén mindkét alkatrész mérete minimálisan megnövekszik, ezáltal a molekuláris szinten összegyógyult anyagok mikroszkopikus mértékben elmozdulnak egymáshoz képest, és így már kevésbé ragaszkodnak párjukhoz. Kémiai folyamatok is végbemennek, ha elég magas hőmérsékletet érünk el, például a vasoxid is némileg átalakulhat. Valamint az az állítás is igaz, hogy ha két szorosan illesztett alkatrészt felmelegítünk, csökken közöttük a szorítóerő, illetve megnő a hézag. De a gyakorlatban, amikor ott fekszünk az autó alatt, és kezd lenyalódni a hatlap, ezzel párhuzamosan fogyni a türelmünk, kevésbé érdekel minket a fizika. Csak az számít, hogy a tapasztalat szerint hevítve sokszor megindul az átkozott csavar.

Duplán is kimeríti a nem rendeltetésszerű használat fogalmát, ha a Kauffernél 9400 forintért kapható, precíziós, Bright Spark nevű gázpákával rozsdás vasakat pörzsölünk. A csomagolás szerint nem is holmi rézcsövek ezüsttel történő forrasztására ajánlják, hanem egyenesen vendéglátóipari használatra. Máris összefut a nyál a számban, ha arra gondolok, milyen pompás édességeket lehetne karamellizálni vele, de ehhez sajnos nem rendelkezem megfelelő tudással.

Tény viszont, hogy a gázégő sokkal szebb lángot produkál, mint saját hentesszerszámom, egy becsavarós kempinggázpalackkal működő, általánosan ismert pörzsölő. Villámgyorsan lehet felcsavarni a hozzá való flakon (1446 Ft) tetejére, piezóval, egyetlen pattintással gyújtható a láng, és egész ügyesen lehet szabályozni a tekerentyűvel, ami az egyszerűbb kiviteleknél nem magától értetődő. Szóval klassz kis szerszám, de kár belém, illetve a közönséges, rozsdaporban fürdő garázstöltelékbe.

Arra, hogy megmelengessünk egy rozsdás csavart, a primitív pörzsölő is bőven elegendő, és ahhoz könnyebben, olcsóbban kapni szabványos, kempinges palackot. Szebb lángképe és jobb szabályozhatósága miatt esetleg rézből készült gázcsövek forrasztásánál, vagy más, precíz olvasztást igénylő munkáknál megérheti a spéci gázpáka, de akkor is gond lesz a pótpalackok beszerzése. Egy barkácsáruházasnál jobb minőségű, de ugyanúgy mindenütt kapható kempingpalackokkal etethető pörzsölő fel tud nőni komolyabb kihívásokhoz is.

Akár ilyen, akár olyan pörzsölőt vesz az ember, egy dologra kell odafigyelni: hogy mindenképpen legyen rajta piezo. Irgalmatlanul meg tudja nehezíteni a munkát, ha gyufával, öngyújtóval kell matatni minden egyes gyújtásnál. Eleve jellemzően két-háromszor kell begyújtani a lángot, mire szépen beszabályoztuk, és a gázpákával végzett feladatok is általában többszöri nekiveselkedést igényelnek. Nem beszélve arról, hogy egy jó piezós gázlámpát egy kézzel lehet kezelni minden további nélkül, ami a másik szabad kezünk számára végtelen felhasználási lehetőséget nyit meg.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
