Filléres Neppertrükk – A zseb-bika
Nem egy friss újdonság, egy vagy két éve láttam az első videót egy ilyen kis dobozról. Meg voltam róla győződve, hogy kamu. Egy zsebkönyv méretű biszbasz nem indíthat be egy benzinmotoros autót, kizárt. Most kipróbáltam. Működik, de még hogy!
A leírása szerint ez egy indításrásegítő és töltő berendezés, ami maximum háromezres, benzines motort képes beindítani. Meg az USB-csatlakozóján keresztül bármilyen eszközt, aminek elég az 5 voltos és 2 amperes áram. És egy erős LED segítségével munkalámpaként vagy vészjelzőként is működik. Az előbbiekből mindent értek, és el is hiszek, de hogy egy 6000 mAh teljesítményű lítium-polimer akkumulátor két rövidke kábel, meg két nem túl méretes krokodilcsipesz segítségével beröffentsen egy lemerült akkumulátoros autót, na az kamu szagú. Láttam már komoly bikagépet, annak a krokodilcsipesze nagyobb volt, mint itt az egész cucc együtt. Igaz, az nem 14.490 Forintba került, hanem majdnem az ötszörösébe.
Oké, szép, igényes a műbőr szütyő, amibe gondosan beleraktak mindent, a hálózati töltőtől a szivargyújtóba dugható csatlakozón és a bikakábelen át a lapos kis fehér dobozig. Nem tűnik egyik tartozék sem gagyinak, a krokodilcsipeszekhez viszonylag húsos, szilikongumi szigetelésű kábelen megy az áram. A rányomtatott felirat szerint 10 AWG (American Wire Gauge), azaz 2,588 mm átmérőjű a vezeték, tehát 5,26 négyzetmilliméter keresztmetszeten zuboghatnak az amperek. A krokodilcsipeszek is masszívak, a nevükhöz méltó erővel harapnak. Ha valamit fel lehet róni a csipeszeknek, akkor azt, hogy csak az egyik ágához van vezetve az áram, a másik rezezett (aranyozott?) recés vas csak szorít, de áramot nem visz át. Viszont a doboz gumi dugója alatt húzódó aljzatához csatlakoztatható EC 5 stekker láthatóan elég komoly áramerősségre van tervezve, pontosan, szorosan cuppan a helyére.
A zseb-bika az adatlapja szerint akár 400 Ampert is tud rövid ideig, az átlagos indítóárama 200 Amper. Ez, az előbbiekkel együtt már elég biztató. Azt is írják még, hogy -20 és +60 fok között használható, és hogy 3 óra alatt teljesen feltölthető, ami után akár egy éven át is tárolni tudja a kapacitását. Tehát ha beválik, feltöltöm, berakom mondjuk a kesztyűtartóba, és ha 3-12 hónapon belül valamikor rajta felejtem a kocsin a világítást, hosszabb ideig nem használom, és a riasztó/óra/akármi leszívja az akksit, csak benyúlok a kis dobozért, rákapcsolom a megfelelő pólusokra, és már indulok is. De ha a telefonom/tabletem/kamerám merül le, de nincs szivargyújtós töltőm, csak az USB-kábel, azokat is pikk-pakk feltölthetem. 2 amperrel egy óra alatt egy csutkára merült iPhone 6-ot is tele lehet rakni. Összesen 800 lemerítést és újratöltést bír ki a 6000 mAh-s akkupakk (három darab cella van a dobozban).
A dobozon (nagyon hipszter-menő a matt hófehér műanyag) van négy kicsike LED, ezek a töltöttségi szintet mutatják, illetve van egy nagy fényerejű LED egy plexi lencse mögött, ami nagy szögben világít, ezért ideális munkalámpa. Tud stroboszkóp-szerűen villogni, illetve elvileg SOS-jelet is morzéz, de ehelyett csak lassú villogást tudott. Akkor szabad bikázásra használni a szerkezetet, amikor mind a négy pici LED világít, ez száz százalékos a töltöttségi szintet jelent. És ilyenkor tényleg meglepően hatékonyan indít, a fenti videóban is jól lehet látni, ha kicsit nehézkesen is, de gyakorlatilag önmagában is képes egy régi, hathengeres, háromezer köbcentis, karburátoros motort beröffenteni. Még egy kicsit hervadt akkumulátoros 1.9 TD Octaviát életre keltett. A frissen lemerített (mint ha rajtafelejtettem volna a fényszórót) háromliteres Mitsubishi Sigmát a legkisebb bizonytalankodás nélkül indította be.
Mire kell nagyon figyelni? Például arra, hogy a kesztyűtartóban tárolás nyáron nem opció, mert a legmagasabb megengedett tárolási hőmérséklet 60 Celsius fok, napon ennél jóval több is lehet. Aztán arra is ügyelni kell, hogy mindig, minden csatlakozás tökéletes legyen. Fontos, hogy legalább félig töltve legyen a zseb-bika akkuja, különben nem sikerül az indítás. És hogy egymás után maximum háromszor próbálkozzon az ember a bikázással. Ezekre azért kell figyelni, mert ha valaki olyan hülye, mint például én, és túlságosan is magabiztossá válik a csodás teljesítményt látva, pillanatok alatt tönkre teheti a készülék LiPo akksiját. Ez történik, ha valaki a teljesen halott akkumulátor terhelése mellett egy 1,5-ös dízel Saxót a korábban többször is használt zseb-bikával megpróbálja beindítani:
Igen a cellák felfújódtak, a doboz szétpattant. Ahogy mostanában mondani szokás: SipiÚr nem foglalkozott a használati útmutatóba írt dolgokkal, tönkre is tette a zseb-bikát. SipiÚr egy pöcs. Ne legyél olyan, mint SipiÚr! Ugyanakkor hozzá kell tennem, hogy egy napnyi pihentetés után a zseb-bika életjelet adott magáról. Mit életjelet adott, vette a töltést, és a legelső videó végén látható Mitsubishi Sigma indítást a korábban felfújódott, a tudomány mai állása szerint teljesen tönkrement LiPo cellákkal követtem el. Azóta is tartja a töltést, igaz még nem próbáltam bikázni vele az utóbbi napokban, de így is megdöbbentő a dolog.
Egy biztos: a zseb-bika működik, méghozzá igen meggyőzően. Ráadásul volt, hogy reflexből bedobtam a hátizsákomba, ezért amikor a Transitom töltése elment (egy hülye érintkezési hiba miatt, amit szerencsére – meg a zseb-bika LED-jének hála – gyorsan megtaláltam és megszüntettem), csak előkaptam, és egyetlen önindító-fordulatra járt a motor. Inkább bele sem gondolok, mi lett volna, ha akkor nincs nálam. Órákat fagyoskodhattam volna, mire valamelyik haver eljön értem. A nagy villanyautós túrára is magunkkal vittem, mert ha valahol ott ragadunk áram nélkül, erről még sokáig tölthettük volna a telefonjainkat, kameráinkat.
Ez tényleg egy elektromos svájci bicska, egy hipszter-túlélőkés, Rambo és az ő legendás kése elbújhat mellette. Oké, sebet nem tudnék összevarrni vele, de egy ilyen erős akkuval bármilyen nedves taplót lángra lehet gyújtani, ha van egy vörös izzásig hevíthető drótdarabja az embernek. Na jó, az éles pengét sem helyettesítheti.