A zsírzóprés

Szerszám Szombat: A zsírzóprés

2016.03.19. 06:28

Zsírozni nem menő. A zsírzás évtizedek óta kiment a divatból. Zsírozni manapság már csak vidéki traktorosok szokták a nagy piros kerekű Bjelaruszaikat.

Már amennyiben a zsírzást a kenéstechnikai értelmében használjuk, hiszen kenyeret is lehet zsírozni, van egy ilyen kártyajáték is, sőt, állítólag néha egy-egy nagyobb üzletet is le kell zsírozni. Na, ezekkel most mind nem foglalkozunk, ez itt nem a Közbeszerzési Értesítő.

A zsírzás valóban némileg idejét múlt, ha a magunk kis személyautós univerzumát nézzük, hiszen egy mai autóban alig-alig találunk olyan helyet, ahol a szó klasszikus értelmében kenőzsírt használnak. A legtöbb helyen valamilyen önkenő megoldás, vagy élettartam-kenés, esetleg kopásálló vagy extrém alacsony súrlódású anyag került a helyére. Pedig néhány évtizede a kötelező időszakos zsírzás része volt a karbantartási munkáknak, mint mondjuk az olajcsere.

Jellemző, mára kihalt zsírzási pontok voltak például a függőcsapok, ezek helyét mára részben gömbfejek vették át (amiből eleinte szintén létezett zsírozható megoldás), részben maga a McPhershon-felfüggesztés vette át. A különböző bovdenek (főleg a kézifék kötelei, de gyakran a kuplungbovden is) jó ideig zsírzószemekkel készültek, mára a gyártáskor használt anyagoknak hála az autó élettartamát általában kiszolgálja az eredeti zsírmennyiség. A kormánymű, mint tipikus zsírzási pont megmaradt ugyan, de már itt sem írják elő, hogy félévente-évente, vagy tízezer kilométerenként újra kellene tömni zsírral. Hasonló a helyzet a féltengely- és kardáncsuklókkal, amíg javítani, gumiharangot, csuklót cserélni nem kell, szinte eszünkbe sem jut, hogy ott is zsírban dolgoznak az alkatrészek. A csapágyak zsírkenése mára szinte teljesen elfeledett dolog – pedig nem halt ki, csak a zárt csapágyak élettartam-kenése miatt egyszerűen nem kell törődnünk ilyesmivel.

Egy utolsó évjáratos Trabant 601 kenési terve. Félévente vagy tízezer kilométerenként hét ponton kellett újrakenni
Egy utolsó évjáratos Trabant 601 kenési terve. Félévente vagy tízezer kilométerenként hét ponton kellett újrakenni
Fotó: prokee

A régi autók gazdáin kívül persze sokan találkoznak még a kenés ilyen megoldásával gépeknél, haszonjárműveknél, utánfutók-pótkocsik különböző variációinál vagy egyszerűen csak az otthon hegesztett hintaállványnál, hiszen van számos előnye az olajos kenéssel szemben:

  • jóval egyszerűbb, normál üzemi hőmérsékleten nem folyik el;
  • megfogja a környezeti szennyeződést, port, nedvességet, és azt nem juttatja el a kenendő helyekre;
  • könnyen bejuttatható, sokszor eltávolítani is könnyű, ha szükséges;
  • állás közben is véd.

A kenőzsírok többféleképpen is felvihetők, az egyszerű „odabaszarintás” általában az otthoni betonkeverő fogasívénél bonyolultabb szerkezetek esetén már nem járható, a nagy gépeken használt hiperbonyolult központi zsírzórendszereket viszont nem éri meg kiépíteni – ilyenkor általában zsírzógombokon keresztül lehet a megfelelő helyre juttatni a kenőanyagot. Ezekben az a buli, hogy relatíve könnyen, akár utólag is beépíthetőek, és nyugalmi állapotban automatikusan lezárják a zsírzott teret, útját állva a szennyeződésnek, nedvességnek. Hátrányuk, hogy szerszám nélkül nem lehet átjuttatni rajtuk a zsírt.

Erre a célra alkotta meg a természet a zsírzópréseket. Nem túl bonyolult, de elég jól kitalált szerszámok, az evolúció során a kézzel tömködős verziót, amitől fültől bokáig kente össze magát a T. Felhasználó, szép lassan kiszorította a partonos, vagy cartridge-os verzió – ami egyébként pont ugyanúgy alkalmas patron nélküli működtetésre is, csak hát minek?

A legegyszerűbb kivitel, karos, kézi működtetéssel
A legegyszerűbb kivitel, karos, kézi működtetéssel

Otthoni használatra a kézi prés  tökéletesen elegendő, profi felhasználásra pedig létezik sűrített levegős  vagy elektromos verzió is. A működési elv azonos – a zsírtartályból vagy a patronból egyszerűen kipréseljük a zsírt, ami a fix csövön vagy a flexibilis gumitömlőn át a kenési helyre jut. Bár mindegyik variációban találunk egy méretes rugót, tudni érdemes, hogy ez nem a zsír kinyomását segíti, hanem a levegősödést próbálja gátolni. A zsírral ellentétben a levegő ugyanis összenyomható, így ha munka közben a tartályba levegő kerül, azt fogjuk csak újra és újra összenyomni. (Ilyenkor egyébként a tartályt kell félfordulatnyi meglazítani és a tartály fenekén a pálcát a rugó ellenében meghúzni, majd gyorsan visszaengedni, ez általában elegendő a levegő kifújásához.)

Egy egyszerű pneumatikus prés szerkezete
Egy egyszerű pneumatikus prés szerkezete
Fotó: prokee

Ha patronos zsírzónk van, és hozzá kiválasztottuk a megfelelő zsírt, a betöltés egyszerű. A patron egyik végén általában a sörösdobozhoz hasonlóan feltéphető fedelet találunk, ez meg a prés feje felé. A másik végén vagy egy egyszerű műanyag dugót, vagy egy fém zárókupakot találunk, ezt el kell távolítani, a patront pedig a tartályba helyezni a pálca kihúzott állapotában. Ezután a fém zárókupakot el kell távolítani, a prést összecsavarni, majd a pálcát ráengedni a patronra, esetleg kicsit meg is nyomkodni, hogy a beszorult levegő biztosan eltávozzon. Ha nem új patront teszünk be, vagy a fém fedél alatt láthatóan nagyobb adag levegő szorult meg, ezt fél fordulattal kicsavart tartállyal végezzük, és csak ezután húzzuk meg a tartályt!

Használat előtt a zsírzógombokat feltétlen tisztítsuk meg rozsdától, sártól, régi zsírtól, és csak ezután nyomjuk rá a tömlőt vagy a merev fémcsövet. Apropó, a két megoldás között az alkalmazás helye dönthet, hiszen a flexibilis gumitömlő oda is bekanyarodik, ahol a fix csővel nem férünk el, a fix csővel viszont pontosabban tarthatunk célra.

Kapcsolódó
Szerszám Szombat - kerékkulcsok

Szerszám Szombat - kerékkulcsok

Megmondjuk, mire van szüksége - ha ön egy kilenc és fél éves kislány. Szerszám-szombat a Totalcaron.

Ha pedig a fentiek fényében ön azt gondolja, a dolgok zsírzása ördögtől való, bonyolult és koszos munka, nézze meg ön is, hogyan csinálja ezt Kerékkulcs Rozi egy karos zsírzóval !

Az oldalról ajánljuk

Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

2 órája
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38