A zsírzóprés
Szerszám Szombat: A zsírzóprés
Zsírozni nem menő. A zsírzás évtizedek óta kiment a divatból. Zsírozni manapság már csak vidéki traktorosok szokták a nagy piros kerekű Bjelaruszaikat.
Már amennyiben a zsírzást a kenéstechnikai értelmében használjuk, hiszen kenyeret is lehet zsírozni, van egy ilyen kártyajáték is, sőt, állítólag néha egy-egy nagyobb üzletet is le kell zsírozni. Na, ezekkel most mind nem foglalkozunk, ez itt nem a Közbeszerzési Értesítő.
A zsírzás valóban némileg idejét múlt, ha a magunk kis személyautós univerzumát nézzük, hiszen egy mai autóban alig-alig találunk olyan helyet, ahol a szó klasszikus értelmében kenőzsírt használnak. A legtöbb helyen valamilyen önkenő megoldás, vagy élettartam-kenés, esetleg kopásálló vagy extrém alacsony súrlódású anyag került a helyére. Pedig néhány évtizede a kötelező időszakos zsírzás része volt a karbantartási munkáknak, mint mondjuk az olajcsere.
Jellemző, mára kihalt zsírzási pontok voltak például a függőcsapok, ezek helyét mára részben gömbfejek vették át (amiből eleinte szintén létezett zsírozható megoldás), részben maga a McPhershon-felfüggesztés vette át. A különböző bovdenek (főleg a kézifék kötelei, de gyakran a kuplungbovden is) jó ideig zsírzószemekkel készültek, mára a gyártáskor használt anyagoknak hála az autó élettartamát általában kiszolgálja az eredeti zsírmennyiség. A kormánymű, mint tipikus zsírzási pont megmaradt ugyan, de már itt sem írják elő, hogy félévente-évente, vagy tízezer kilométerenként újra kellene tömni zsírral. Hasonló a helyzet a féltengely- és kardáncsuklókkal, amíg javítani, gumiharangot, csuklót cserélni nem kell, szinte eszünkbe sem jut, hogy ott is zsírban dolgoznak az alkatrészek. A csapágyak zsírkenése mára szinte teljesen elfeledett dolog – pedig nem halt ki, csak a zárt csapágyak élettartam-kenése miatt egyszerűen nem kell törődnünk ilyesmivel.

A régi autók gazdáin kívül persze sokan találkoznak még a kenés ilyen megoldásával gépeknél, haszonjárműveknél, utánfutók-pótkocsik különböző variációinál vagy egyszerűen csak az otthon hegesztett hintaállványnál, hiszen van számos előnye az olajos kenéssel szemben:
- jóval egyszerűbb, normál üzemi hőmérsékleten nem folyik el;
- megfogja a környezeti szennyeződést, port, nedvességet, és azt nem juttatja el a kenendő helyekre;
- könnyen bejuttatható, sokszor eltávolítani is könnyű, ha szükséges;
- állás közben is véd.
A kenőzsírok többféleképpen is felvihetők, az egyszerű „odabaszarintás” általában az otthoni betonkeverő fogasívénél bonyolultabb szerkezetek esetén már nem járható, a nagy gépeken használt hiperbonyolult központi zsírzórendszereket viszont nem éri meg kiépíteni – ilyenkor általában zsírzógombokon keresztül lehet a megfelelő helyre juttatni a kenőanyagot. Ezekben az a buli, hogy relatíve könnyen, akár utólag is beépíthetőek, és nyugalmi állapotban automatikusan lezárják a zsírzott teret, útját állva a szennyeződésnek, nedvességnek. Hátrányuk, hogy szerszám nélkül nem lehet átjuttatni rajtuk a zsírt.
Erre a célra alkotta meg a természet a zsírzópréseket. Nem túl bonyolult, de elég jól kitalált szerszámok, az evolúció során a kézzel tömködős verziót, amitől fültől bokáig kente össze magát a T. Felhasználó, szép lassan kiszorította a partonos, vagy cartridge-os verzió – ami egyébként pont ugyanúgy alkalmas patron nélküli működtetésre is, csak hát minek?

Otthoni használatra a kézi prés tökéletesen elegendő, profi felhasználásra pedig létezik sűrített levegős vagy elektromos verzió is. A működési elv azonos – a zsírtartályból vagy a patronból egyszerűen kipréseljük a zsírt, ami a fix csövön vagy a flexibilis gumitömlőn át a kenési helyre jut. Bár mindegyik variációban találunk egy méretes rugót, tudni érdemes, hogy ez nem a zsír kinyomását segíti, hanem a levegősödést próbálja gátolni. A zsírral ellentétben a levegő ugyanis összenyomható, így ha munka közben a tartályba levegő kerül, azt fogjuk csak újra és újra összenyomni. (Ilyenkor egyébként a tartályt kell félfordulatnyi meglazítani és a tartály fenekén a pálcát a rugó ellenében meghúzni, majd gyorsan visszaengedni, ez általában elegendő a levegő kifújásához.)

Ha patronos zsírzónk van, és hozzá kiválasztottuk a megfelelő zsírt, a betöltés egyszerű. A patron egyik végén általában a sörösdobozhoz hasonlóan feltéphető fedelet találunk, ez meg a prés feje felé. A másik végén vagy egy egyszerű műanyag dugót, vagy egy fém zárókupakot találunk, ezt el kell távolítani, a patront pedig a tartályba helyezni a pálca kihúzott állapotában. Ezután a fém zárókupakot el kell távolítani, a prést összecsavarni, majd a pálcát ráengedni a patronra, esetleg kicsit meg is nyomkodni, hogy a beszorult levegő biztosan eltávozzon. Ha nem új patront teszünk be, vagy a fém fedél alatt láthatóan nagyobb adag levegő szorult meg, ezt fél fordulattal kicsavart tartállyal végezzük, és csak ezután húzzuk meg a tartályt!
Használat előtt a zsírzógombokat feltétlen tisztítsuk meg rozsdától, sártól, régi zsírtól, és csak ezután nyomjuk rá a tömlőt vagy a merev fémcsövet. Apropó, a két megoldás között az alkalmazás helye dönthet, hiszen a flexibilis gumitömlő oda is bekanyarodik, ahol a fix csővel nem férünk el, a fix csővel viszont pontosabban tarthatunk célra.
Szerszám Szombat - kerékkulcsok
Megmondjuk, mire van szüksége - ha ön egy kilenc és fél éves kislány. Szerszám-szombat a Totalcaron.
Ha pedig a fentiek fényében ön azt gondolja, a dolgok zsírzása ördögtől való, bonyolult és koszos munka, nézze meg ön is, hogyan csinálja ezt Kerékkulcs Rozi egy karos zsírzóval !

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
