A Totalcar Erőmérő sorozatában egy kedves ismerős került a teljesítménymérő padra az Autokorbelnél. A Mazda MX5-ös sorozata az, amit mindenki szeret, mindenkinek ki kell egyszer próbálnia, de vajon mit tud a közkedvelt 1,8-as DOHC-motor a mérőpadon?

Már számtalanszor írtunk a Mazda MX5-ös sorozatáról, többünknek volt is sajátja, Winkler is szerette, nekem is volt, Sturcz Antinak pedig most is van. Legutóbb Anti írt róla egy remekbe szabott összefoglalót, ami az egész sorozatról szól, sok szemszögből nézve.
Nehéz olyannak mesélni az MX5-ösről, aki soha nem vezette még, mert papíron nincs benne semmi különös, legfeljebb a szerény menetkész tömeg. Ez az autó nem a nagy gyorsulásról vagy brutális lassulásról, de nem is a nagy végsebességről szól. Nincs benne sok száz lóerő, eszement nyomaték sem, de ez nem baj, mert ez a kis, hátsókerék-hajtású, kétüléses japán a tiszta vezetési élményről, a jó irányíthatóságról és a közvetlen reakciókról szól, amelyeket nehéz klasszikus fogalmak közé szorítani.
Ezért lehetséges, hogy már az MX-5 az 1,6-os alapváltozata is nagyon jó autó, hiszen a közvetlenség ugyanúgy jár hozzá, mint a csúcskivitelhez. Persze az igazi az 1,8-as, mert nyomatékosabb, kicsit erősebb és gyakran sperrdifis.

Sajnos azt is tudjuk, hogy a nagyobb motor egyúttal érzékenyebb, kicsit jobban szereti az olajat, mint az 1,6-os, illetve hajlamosabb a gyűrűkopásra, de nagyjából ennyi, nagyon megbízható, erős és forgós ez a szívó négyhengeres is, szeretjük.
Felépítését tekintve igazi klasszikus motor a Mazdáé, nem csak a dupla vezérműtengely (DOHC) és a tizenhat szelep miatt, hanem a hosszirányú beépítés miatt is. Vérbeli roadster, minden tekintetben. A facelift előtti, 2000-es évjárat körüli motorokat 140 lóerősnek szokták mondani, a facelift utániakat pedig 144 vagy 146 lóerősnek. Ennek oka a módosított vezérlés, valamint a változó szelepvezérlés, ami az első 1,8-asokban még nem volt.
A mérésen megjelent Mazda már bőven a frissítés utáni időszakból származik hiszen 2004-ben készült, a NB széria utolsó gyártási éve pedig a 2005 volt. Papíron 146 lóerős 7000-es fordulaton és 168 Nm a nyomatéka 5000-nél. Láthatjuk, hogy mindkét fordulatszám-adat szokatlanul magas, az autó igényli a pörgetést, sportosra hangolták a motort. Ez nem azt jelenti, hogy az 1,8-as lent gyengén megy, sőt az 1840 köbcentis motornak kis fordulaton egészen jó a nyomatéka az 1,6-ossal összevetve.

Egyszerűen arról van szó, hogy a fordulatszám-korlátozás 7200-nál van, sokáig engedi pörögni az elektronika a motort, ezért ha úgy tartja kedvünk, hosszan forgathatjuk a fokozatokat, nagyon széles a terhelhető fordulatszám tartomány, ami szintén hozzátesz az MX-5 nagyszerűségéhez.
Meglehetősen keveset tudunk arról, hogy a motor mit tud valójában. Az Erőmérő mai epizódjában szereplő példányban 147 ezer kilométer van, ami nem sok, de jellemző ezekre a szívómotorokra, hogy csak és kizárólag akkor tudják a névleges teljesítményt, ha szerkezetileg tökéletes állapotban vannak, vagyis ha jók a gyertyák, tiszta az üzemanyagrendszer, illetve a légszűrő, megfelelő a benzin minősége és persze minden elektronika, minden szenzor hibátlanul működik.
Csakhogy mindez legfeljebb a gyári tesztlaborban szokott így lenni, amikor bemérik a motor teljesítményét, utána már ritkán fordul elő. Ezért is voltunk kíváncsiak az MX5-ös 1,8-as motorjának a mérésére - vajon a nagy fordulatú, megbízható Mazda motor mennyire képes megközelíteni a gyári adatait.
A bemelegítés után indult a mérés, a motor hangját a mérőgörgők sivító hangja szinte teljesen elnyomta. A magasabb fordulatszám tartományban sem változott a motor orgánuma, nem lett ércesebb vagy más tónusú, csak simán ordítani kezdett, majd a 7200-nál belépő fordulatszám-korlátozó vetett véget az orgiának.
A mérés után néhány percig alapjáraton hagytuk visszahűlni, majd leállítottuk. Tipikusan az az érzés volt mindenkiben, hogy ezt még százszor ugyanígy meg lehetne csinálni, a motor biztosan nem szenvedné meg.
A görbe alakja tankönyvi, semmi púp vagy beszakadás, de van néhány fontos tanulság is. Ha kíváncsiak vagytok a részletekre, esetleg hallani akarjátok a hétezren forgó japán csodát, nézzétek meg a videót.
Jövő pénteken is lesz Erőmérő, a következő autó egy turbós hot hatch lesz és sok érdekes kocsi jön még. Ha nem szeretnétek lemaradni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.
Korábbi méréseink
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
