A Wankel-Mazda éneke: fülvédőket eldobni
Totalcar Erőmérő: Mazda RX-8 – 2004.
A Totalcar Erőmérő sorozatában sorra tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, azóta azon olvasóink autóit mutatjuk be, akik időben elküldték jelentkezésüket. Ezúttal egy Wankel-motoros különlegesség tekeri meg a mérőpad görgőit.

A Mazda RX8-as a szintén Wankel-motoros RX7-es utódja, 2003-tól 2012-ig gyártották. 2003-ban nagyon különlegesnek számított az autó formaterve, a fénye mára alig kopott meg, egyáltalán nem érződik, hogy lassan húsz éve rajzolták. A sportos Mazdában alkalmazott műszaki megoldások is nagyon előremutatóak voltak amikor 2001-ben, Amerikában bemutatták a típust.
A Mazda mindig híres volt a kísérletezéseiről, rengeteg szokatlan motorkoncepcióval állt elő története során, ma sincs ez másképp, de a sorozatgyártású Wankel-motor valóban kiemeli a tömegből. Jóllehet más gyártónak is volt már ilyen bolygódugattyús motorja a történelemben, de csak nagyon kis sorozatban, és elég régen. Ehhez képest a Mazda szinte tömegcikk, hiszen az utóbbi évtizedekben sorra állt elő az RX-család újabb generációival, és bár egy ideje csend van Wankel-fronton, továbbra sem kell temetnünk ezt a motorfajtát.
A kétkamrás Wankel-motor működéséről írtunk már korábban, beszéltünk a Wankel-guruval is és megállapítottuk, hogy extra törődést és odafigyelést kíván a motor, mely kicsit olyan, mint egy versenyre felkészített konstrukció.
Élt nyolc évet
A jövő klasszikusát már csak használtan lehet megvenni? Mekkora csőd egy ilyen?

A lelkes és szerető gazdák általában figyelnek is a most használtként megvehető RX-8-ak állapotára, tudomásul veszik a szervizelésre és használatra vonatkozó aranyszabályokat, és így nem különösen problémás a motor, bár valóban érzékenyebb, mint a hagyományos dugattyús motorok.
A bolygódugattyús felépítésnek az összetéveszthetetlen karakterén túl más előnye is akad. Nemcsak nagyon széles, terhelhető fordulatszám-tartomány, hanem a rezgésmentes járás és a nagyon kis tömeg is mellette szól. Műszakilag az sem elhanyagolható, hogy a Wankel-motor fizikai méretei is nagyon kicsik, ezért könnyű elhelyezni úgy a motortérben, hogy a jármű tömegeloszlása ideális maradjon.
Ebben a Mazda RX-8-ban például egészen hátra van nyomva az első tengely vonalához képest, és ahol első ránézésre a motort sejtenénk, ott csak egy műanyag fedél takarja a hűtőt és egyéb segédberendezéseket. Az eredmény beszédes: 50-50%-os a tengelyterhelés-megoszlás, ami garancia a jó fordulékonyságra és kiváló kezelhetőségre még határhelyzetben is.
A mai Erőmérő-epizódban szereplő 2004-es RX8 a két korabeli változat közül a gyengébb, de nyomatékosabb kivitel, mely leginkább a szívócsatorna kialakításában különbözik az erősebb testvérétől. Gyengeségtől azért nem kell tartanunk, a 192 LE és a 220 Nm nem kevés, azonban nagyon ki kell forgatni a motort, hogy ezeket az értékeket megközelítse. A Wankel maximális forgatónyomatéka a gyári adatok szerint 5000/perc fordulatnál jelentkezik, a teljesítménycsúcs pedig 8000-nél. További érdekesség, hogy ezt a teljesítményt tulajdonképpen két darab, egyenként 654 köbcentinyi kamratérfogatból hozza ki, tehát nagyjából 1,3-as motor, a hagyományos szemlélettel nézve.

A mérés után érdekes lesz megnézni és kielemezni a görbéket, hogy alul, mondjuk 4000-nél mit tud a motor, és mennyire helyes a magasan tetőző nyomatékgörbéje. Ezek a dolgok meghatározzák az RX-8 vezethetőségét és a hétköznapi használhatóságot.
A mérés közben a nem igazán szólt máshogyan, mint egy 7000 fölé forgó hagyományos, dugattyús motor, talán nem volt olyan érces a hangja, mint az ilyen nagy fordulatú Otto-motoroknak.
A fordulatszám-orgia máshoz nem hasonlítható, a leszabályzás 8000-nél lépett be és vetett véget az ünnepnek. A görbék formája leginkább egy soft-turbós motorokét idézi, persze jóval nagyobb fordulaton. A mérés végén elemeztük az eredményt, érdemes megnézni a videót, ritkán látunk ilyen görbéket.
Ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, a következő autó egy nagyon szép Wartburg 353 deluxe lesz.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
