A turbómotor jobb vagy a kompresszoros?
Totalcar Erőmérő: Mercedes C200 Kompressor – 2002.
Az Erőmérőben a profi teljesítménymérő padon minden kiderül az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett olvasók autóit. Most egy kompresszoros Mercedes állt fel a mérőpadra és bizony tanulságos mérés lett ez is.

Azt már többször láttuk az Erőmérőben, hogy a turbómotorok könnyebben hozzák névleges teljesítményüket, még akár félmilliónál is több kilométerrel is, mint a szívómotorok zöme. Ennek magyarázata, hogy a belsőégésű motorok teljesítményét nagyban befolyásolja a töltéscsere folyamata, ráadásul a szívómotorok esetében a levegőszűrő minősége és állapota, a szívócsatorna szennyezettsége, illetve elkormolódása, sőt, a szelepek állapota és a szeleptányérok környékén kialakuló áramlási viszonyok tökéletlensége is el tud rabolni néhány lóerőt.
Minden kis turbulenciát okozó, vagy keresztmetszetszűkítő akadály képes olyan mértékben rontani a szívómotor töltéscseréjét, hogy az meglátszik a teljesítménymérésen kapott görbe alakján. Ha tovább romlik a helyzet, már menet közben is érezni lehet az eltérést és mindez fokozottan igaz a nagyobb literteljesítményű, kihegyezettebb blokkok esetében.

A feltöltött motoroknál nem ennyire kritikus a helyzet. Ennek több oka is van, de főként az, hogy a töltéscsere nagyobb túlnyomással megy végbe: a turbó betolja a levegőt akkor is, ha az áramlási viszonyok nem tökéletesek. Persze a végtelenségig ez sem működik, de egy ilyen rendszer jobban tartja a teljesítményét egy darabig.
A turbómotorok tehát nagyon sokáig kitartanak, de mi a helyzet a kompresszorosokkal?
A lényeg ugyanez a mechanikus feltöltővel szerelt motorok esetében, azonban azokon a nyomást nem a kipufogógázzal hajtott turbófeltöltő szolgáltatja, hanem a kompresszor, melyet a motor főtengelyéről, ékszíjjal hajtanak meg. Ez egyben az előnye és a hátránya is ennek a megoldásnak. A hajtás ugyanis teljesítményt vesz fel a motorról, azonban a kompresszor szállítása, a szállított levegő térfogata és nyomása pontosabban arányos a motor fordulatszámával, mint a turbó esetében.

Mivel a kompresszor hajtóáttételét mérnökök választják meg, könnyebben tudják alacsony fordulatszámra helyezni a motor nyomatékát és pontosabban tudnak mindent illeszteni, illetve számolni. Csak koncepció kérdése, hogy egy nyomatékos, alul erős motor lesz-e a végeredmény, vagy egy felül erős, sokat forgó versenymotor, amelyen a kompresszor szintén képes betolni többletlevegőt a felső fordulati tartományban.

Az Erőmérőbe érkezett Mercedes C200 kétliteres, hengerenként négyszelepes, kompresszoros motort hord az orrában. A hosszában beépített motor jobb oldalán helyezkedik el a mechanikus feltöltő, melyet lapos poli-v szíj hajt a főtengelyről. Az M111-es alapmotor 1992-ben jelent meg a W124-es sorozatban, ekkor még szívókivitelben. Időközben sok módosításon ment keresztül, de az alapok a 111-es sorozat gyártása során azonosak maradtak. Ennek a kései kiadásnak is két, duplasoros lánccal hajtott felülfekvő vezérműtengelye van, és ez is nagyon tartós és jó konstrukció hírében áll, melyet 2002-ig gyártották ebben a formában.

Olvasónk autója, egy W203-as C200k összesen 226 ezer kilométernél járt amikor a görgős padra állt. Motortere száraz volt és teljesen gyárinak tűnt. A mérés során semmi problémát nem tapasztaltunk, a négyhengeres szépen elforgott a 6400-as leszabályozásig és a görbe alakján látni lehet, hogy a maximális teljesítményét elektronikusan állították be. Teteje mintha le lenne vágva, szépen ellaposodik.
Hogy milyen erős a kompresszoros Mercedes? Megtudjátok, ha megnézitek a videót. Ha érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel Youtube-csatornánkra, mert több kihegyezett motoros és néhány futásteljesítmény-bajnok autó várható!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Szerelem
Nagy gyártók elfeledett modelljei
Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.
- Tesztek
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001
Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.
- Hírek
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.
- Hírek
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.
- Autójogász
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?
- Hírek
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.
- Hírek
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.
- Sajtóközlemény
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.
- Magazin
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.
- Hírek
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.
- Hírek
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.
- Szerelem
Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)
Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.
- Hírek
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.
- Közélet
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.
- Hírek
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.
- Hírek
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.
- Hírek
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.
- Tesztek
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI
Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.
- Technika
A Phaeton visszatér és lecsap!MűhelyPRN: Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI – 2015.
Nem csak tragikus állapotban, fillérekért lehet ilyen autót venni, sőt: ha veszel, csak jót vegyél!
- Hírek
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
Furcsa megoldásokra is van példa.
- Égéstér
Az olcsó és jó Merci létezik
Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.
- Belsőség
Megint drágább lesz autózni
Van, ami hatszorosára drágult, egy dolog csökkent.
- Hírek
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.
- Hírek
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.
- Tesztek
Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fékBemutató: Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ és E 53 Hybrid 4Matic+
Pályán gyötörtem két eltérő karakterű, sorhatos AMG-t. Bírták egy darabig.
- Hírek
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
