A turbómotor jobb vagy a kompresszoros?

Totalcar Erőmérő: Mercedes C200 Kompressor – 2002.

2018.11.23. 14:29

Az Erőmérőben a profi teljesítménymérő padon minden kiderül az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett olvasók autóit. Most egy kompresszoros Mercedes állt fel a mérőpadra és bizony tanulságos mérés lett ez is.

Azt már többször láttuk az Erőmérőben, hogy a turbómotorok könnyebben hozzák névleges teljesítményüket, még akár félmilliónál is több kilométerrel is, mint a szívómotorok zöme. Ennek magyarázata, hogy a belsőégésű motorok teljesítményét nagyban befolyásolja a töltéscsere folyamata, ráadásul a szívómotorok esetében a levegőszűrő minősége és állapota, a szívócsatorna szennyezettsége, illetve elkormolódása, sőt, a szelepek állapota és a szeleptányérok környékén kialakuló áramlási viszonyok tökéletlensége is el tud rabolni néhány lóerőt.

Minden kis turbulenciát okozó, vagy keresztmetszetszűkítő akadály képes olyan mértékben rontani a szívómotor töltéscseréjét, hogy az meglátszik a teljesítménymérésen kapott görbe alakján. Ha tovább romlik a helyzet, már menet közben is érezni lehet az eltérést és mindez fokozottan igaz a nagyobb literteljesítményű, kihegyezettebb blokkok esetében.

A feltöltött motoroknál nem ennyire kritikus a helyzet. Ennek több oka is van, de főként az, hogy a töltéscsere nagyobb túlnyomással megy végbe: a turbó betolja a levegőt akkor is, ha az áramlási viszonyok nem tökéletesek. Persze a végtelenségig ez sem működik, de egy ilyen rendszer jobban tartja a teljesítményét egy darabig.

A turbómotorok tehát nagyon sokáig kitartanak, de mi a helyzet a kompresszorosokkal?

A lényeg ugyanez a mechanikus feltöltővel szerelt motorok esetében, azonban azokon a nyomást nem a kipufogógázzal hajtott turbófeltöltő szolgáltatja, hanem a kompresszor, melyet a motor főtengelyéről, ékszíjjal hajtanak meg. Ez egyben az előnye és a hátránya is ennek a megoldásnak. A hajtás ugyanis teljesítményt vesz fel a motorról, azonban a kompresszor szállítása, a szállított levegő térfogata és nyomása pontosabban arányos a motor fordulatszámával, mint a turbó esetében.

Mivel a kompresszor hajtóáttételét mérnökök választják meg, könnyebben tudják alacsony fordulatszámra helyezni a motor nyomatékát és pontosabban tudnak mindent illeszteni, illetve számolni. Csak koncepció kérdése, hogy egy nyomatékos, alul erős motor lesz-e a végeredmény, vagy egy felül erős, sokat forgó versenymotor, amelyen a kompresszor szintén képes betolni többletlevegőt a felső fordulati tartományban.

Az Erőmérőbe érkezett Mercedes C200 kétliteres, hengerenként négyszelepes, kompresszoros motort hord az orrában. A hosszában beépített motor jobb oldalán helyezkedik el a mechanikus feltöltő, melyet lapos poli-v szíj hajt a főtengelyről. Az M111-es alapmotor 1992-ben jelent meg a W124-es sorozatban, ekkor még szívókivitelben. Időközben sok módosításon ment keresztül, de az alapok a 111-es sorozat gyártása során azonosak maradtak. Ennek a kései kiadásnak is két, duplasoros lánccal hajtott felülfekvő vezérműtengelye van, és ez is nagyon tartós és jó konstrukció hírében áll, melyet 2002-ig gyártották ebben a formában.

Olvasónk autója, egy W203-as C200k összesen 226 ezer kilométernél járt amikor a görgős padra állt. Motortere száraz volt és teljesen gyárinak tűnt. A mérés során semmi problémát nem tapasztaltunk, a négyhengeres szépen elforgott a 6400-as leszabályozásig és a görbe alakján látni lehet, hogy a maximális teljesítményét elektronikusan állították be. Teteje mintha le lenne vágva, szépen ellaposodik.

Hogy milyen erős a kompresszoros Mercedes? Megtudjátok, ha megnézitek a videót. Ha érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel  Youtube-csatornánkra, mert több kihegyezett motoros és néhány futásteljesítmény-bajnok autó várható!

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
  • Autójogász

Eszi az olajat a frissen vásárolt autó

Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?

február 22., 17:08
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
  • Hírek

Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek

A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.

február 22., 13:12
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
  • Hírek

Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály

A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.

február 22., 08:43
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
  • Sajtóközlemény

Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd

Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.

február 23., 06:54
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
  • Hírek

Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra

A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.

február 22., 11:35
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nek
  • Tesztek

Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001

Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.

február 22., 15:48
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
  • Hírek

Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik

A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.

február 22., 10:10
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
  • Magazin

Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus

Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.

február 22., 18:48
Nagy gyártók elfeledett modelljei
  • Szerelem

Nagy gyártók elfeledett modelljei

Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.

február 22., 11:48
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
  • Hírek

720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon

Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.

február 23., 08:49
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
  • Hírek

Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes

Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.

február 21., 07:08
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
  • Hírek

Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója

Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.

február 23., 09:55
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
  • Közélet

Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2

Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.

február 23., 07:01
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
  • Hírek

Visszatér a chiphiányos autódrágulás?

Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.

február 21., 06:01
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenni
  • Tesztek

Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI

Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.

február 21., 06:01
Apósé volt, unoka használta, vő restaurálta
  • Szerelem

Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)

Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.

február 23., 11:02
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
  • Hírek

Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára

Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.

február 21., 17:27
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
  • Hírek

Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló

A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.

február 22., 06:45
A Phaeton visszatér és lecsap!
  • Technika

A Phaeton visszatér és lecsap!MűhelyPRN: Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI – 2015.

Nem csak tragikus állapotban, fillérekért lehet ilyen autót venni, sőt: ha veszel, csak jót vegyél!

február 22., 06:44
Az olcsó és jó Merci létezik
  • Égéstér

Az olcsó és jó Merci létezik

Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.

február 21., 15:44
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
  • Hírek

A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül

Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.

február 21., 08:30
Megint drágább lesz autózni
  • Belsőség

Megint drágább lesz autózni

Van, ami hatszorosára drágult, egy dolog csökkent.

február 21., 17:27
Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fék
  • Tesztek

Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fékBemutató: Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ és E 53 Hybrid 4Matic+

Pályán gyötörtem két eltérő karakterű, sorhatos AMG-t. Bírták egy darabig.

február 21., 17:21
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
  • Hírek

Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk

Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.

február 21., 15:13
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
  • Hírek

Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái

Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.

február 21., 11:21
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
  • Hírek

Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?

Furcsa megoldásokra is van példa.

február 21., 13:54
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
  • Hírek

Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó

A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.

február 21., 10:13
Spirit of AMG - Mosoni Péter képei
  • Tesztek

Spirit of AMG - Mosoni Péter képei

február 21., 14:55
Neked ajánlott