Autókozmetika 250 ezerért? Mit tud a kerámiabevonat?

2019.01.19. 07:54

Amióta a tesztautóknak köszönhetően a saját, belső ritmusomnál lényegesen gyakrabban járok mosóba, újra és újra elcsodálkozom, hogy mennyire sokan ápolják lelkiismeretesen az autójukat. Persze azt a néhány száz forintot bőven megéri a bedobós-veretős mosó, de vajon érdemes az egyszerű tisztításon túl további több százezer forintot kiadni egy kerámiakezelésért?

Az utóbbi időben elterjedtek a spéci bevonat előnyeit taglaló hirdetések, melyek a hihetőség elég széles skáláján győzködik az autójára figyelő tulajdonost. A szerényebb véglet lényegében tartós, de drága vakszot reklámoz, a másik sokkal inkább hasonlít elszabadult teleshop-reklámra.

Ha valakinek kimaradt az életéből a teleshop, annak érdemes felidéznie az alábbi videóval, ahogy a csodálatosan sokoldalú Horst Fuchs bekeni az autót a csodaszerrel, majd felgyújtja a motorháztetőt. Később süt rajta egy tükörtojást,  rálő légpuskával, és végül egy ketrecnyi galambbal teleszaratja az egész autót, ám a nanovédelemnek köszönhetően semmi baja nem esik a fényezésnek, jobban csillog, mint újkorában.

A videót önmagáért is érdemes megnézni, de ha még ráadásul régről rémlik a műfaj, akkor tényleg egészen különleges élményt nyújtanak a váratlan fordulatok. Persze, ilyen tökéletes védelmet nyújtó felületkezelés nem létezik. De akkor miért éri meg egy halom pénzért bármilyen méregdrága csodaszerrel bekenni az autónkat? Erre a kérdésre kerestem a választ a Star Car garázsában.

Mégis mi az, hogy kerámiabevonat? Nos, ez a folyadék valójában nem is kerámia, ahogy azt sejteni lehetett, necces lenne ráégetni a fényezésre bármilyen ridegre merevedő agyagot. Az elnevezés onnan jött, hogy kerámia keménységű felületet ad az apró üvegcsében lötyögő méregdrága lötty. Már, ha megfelelő szakértelemmel viszik fel. Ebben az esetben a jó minőségű viaszhoz hasonlóan, simán csak lepergeti a mocskot. Ami miatt mégis ekkora felhajtás kerekedett köré, az a nagyobb élettartam.

Gondos ápolás mellett évekig kitart a néhány mikron vastagságú réteg, minden mosás egy élmény lesz, hiszen nem tapad meg a szerencsétlenül járt bogarak teteme, vagy épp a galambokból potyogó végtermék. Szintén a taszítóhatásból következik, hogy állítólag autópályán szépen lekergeti a menetszél az esőcseppeket a szélvédőről, bár ezt nem volt alkalmam kipróbálni. És nem, a fizikai hatások ellen nem véd a kerámiabevonat, sőt, a Knight Rider-féle golyóálló fényezés szintén odébb van.

Na de, mit jelent a gondos ápolás? Először is, el kell felejteni a gépi mosókat, speciális samponnal és mikroszálas kendőkkel dédelgethető a felület, sőt, ezt igényli is rendszeresen. Ugyanis minél tovább hagyjuk rajta a piszkot, az annál jobban beeszi magát a kerámiába. Ha viszont a lelkesedés adott, tényleg sokáig kitart a bevonat.

A lelkesedésnek kifejezetten jót tesz a másik fontos érv: kezelés után eszméletlenül jól néz ki a fényezés. Ahhoz, hogy megértsük a különbséget az előtte-utána látvány között, érdemes végigvenni a teljes folyamatot, amely akár több napig is tarthat.

A kerámiafolyadékkal történő kenegetést megelőzően, a fényezés állapotától függően hosszú, vagy nagyon hosszú előkészületekre van szükség. Első lépés a mosás kézzel, majd mindenféle spéci kendőkkel törölgetés órákon keresztül, mígnem teljesen tiszta lesz a felület, legalábbis hagyományos értelemben: nyugodtan lehet róla enni.

Azonban ez még mindig nem elég tiszta a kényes kerámiának, még a lakkréteget is alaposan ki kell dzsuvázni, ugyanis hajlamos benyelni mindenféle szennyeződést, főleg a fagyantát és a madár-eredetű szennyeződéseket.

Itt jön a képbe egy ipari gyurma, ami a látszólag makulátlan felületről is összegyűjt még egy adag koszt. Ha ez is megvan, jön a fényezéskorrekció. Többszöri nekifutással, különböző finomságú precíziós polírozással eltüntetnek minden apró karcot. Ez a lépés azért is fontos, mert minden hiba egyébként konzerválódna a kerámia alatt.

Amikor már készen áll a fényezés, még biztos, ami biztos, kétszer áttörlik egy alkoholos zsíroldóval, és közben felületvizsgáló lámpákkal vizslatják a fényezést, apró hibák után kutatva. Csak ezek után jöhet a kerámia. Ehhez már két ember kell: az egyik nekiáll egy 30x30 centis felületre egy szivacsdarabkára ráhajtogatott szemüvegtörlő-kendővel felkenni fél cseppet. Majd, amikor végzett, a másik megy utána leszedni a felesleget és egyenletesre simítani a réteget. Néhány mikronról beszélünk, nem árt a gyakorlat.

Miután körbeért a kerámia-duett, már csak egy napot kell várni, hogy megfelelően megszáradjon a bevonat, utána lehetőleg egy-két hétig kerülni kell a mosást és a mostoha időjárást, és kész is az örök csillogás ígérete. Így már érthetőbb az időigény is. Egy jó minőségű, de puha, gyári lakkrétegű Ferrari esetében négy-öt napig is tarthat a teljes folyamat.

Cserébe a végére lényegében megkapjuk az autónk retusált változatát, ráadásul a kerámiáról elnevezett vegyületben lévő mindenféle kemikáliáknak köszönhetően sokkal élénkebbek lesznek a színek, mint ha még egy tartós Instagram-filtert is ráhúztunk volna a róla készült fotóra. Legalábbis ez az ígéret.

Ha most ez alapján elugranánk az első kozmetikába, nagy valószínűséggel nem azt kapnánk, amit az eddigiek alapján várunk. Ahhoz ugyanis, hogy ezt a folyamatot profin csinálja egy műhely, komoly beruházásra van szükség. Kell vízlágyító gép, megfelelő temperálás, drága polírozógépek, egy halom mikroszálas kendő és maga a kerámiafolyadék, amit még decinként 40-100 ezer forintért(!) is csak akkor hajlandók eladni a műhelyeknek a gyártók, ha megbizonyosodtak róla, hogy jól viszik fel.

Magyarországon egészen biztosan kevesebb ilyen műhely működik, mint ahányan a neten hirdetik magukat. Ha valahol fél nap alatt, néhány tízezer forintért elvállalják a kerámiázást, az legyen gyanús!

Ha viszont a minőségre megyünk, minimum egy százassal számolhatunk, a fotókon szereplő Jeepet 250 ezerért kezelték, de egy bonyolultabb projekt esetében akár 400 ezer forintig is felkúszhat az ár. Igen, azért már autót lehet venni. Vagy a már meglévőt igényesen mosogatni évekig.

Hogy akkor mégis kinek szól a kerámiabevonat, azt nehéz megmondani. Egyfelől teljesen érthető az elsőre meghökkentő árazás, hiszen drága eszközöket, szaktudást és rengeteg munkaórát kíván a szakszerű kezelés. Másfelől viszont az átlag autós számára ennek ellenére sem képvisel akkora értéket a szolgáltatás, mint amennyibe kerül. Értem, hogy miért olyan drága a perzsaszőnyeg, de attól még az átlag igényeknek ugyanúgy megfelel töredék áron az ikeás is.

És ezzel nagyjából meg is van a célközönség. Ahogy perzsaszőnyeget elsősorban drága luxuslakásokban látni, a kerámiabevonat a prémiumautók terepe. Drága házba nem passzol az olcsó szőnyeg, drága autóra nem kenünk gagyi vakszot. Ha már több millió forintért vettünk magunknak egy járművet, vagy kiállításokra járunk egy veteránnal, a költségvetés elenyésző tétele csupán a néhány százezres felületkezelés. Ellenben amíg Magyarországon 14 év az autók átlagéletkora, és ömlenek az országba a megkopott használtak, addig a többség számára ár-érték arányban továbbra is verhetetlen a pénzbedobós mosó.

Te mennyit költesz autóápolásra?

Az oldalról ajánljuk

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

21 perce
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14