Az átkozott koromlerakódás
Totalcar Erőmérő: Volkswagen Golf V Variant 1.9 TDI – 2009.
Az Erőmérőben a hitelesített, profi teljesítménymérő padon az Autokorbelnél megmutathatják az autók mit tudnak valójában. Már többször elmondtuk, mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett önkéntesek autóit, most azonban a saját autóm tanulságos mérése következik.

Többször írtam már a Totalcaron korábbi céges autómról, amelynek nagyon csúfos vége lett. Mindezek ellenére szerettem a Golf V-öt, és amikor családi autót akartam venni, megállapítottam, hogy időközben annyit esett az áruk, hogy egy ilyen Golf is belefér a büdzsébe. Nem féltem, mert tudtam mit kell tenni a BXE-motorkódos PD TDI motorral, hogy elkerüljem az újabb katasztrófát. Miután megvettem az ezüst kombit, megcsapágyaztam a motorját, és gondtalanul használtuk.
Persze felmerül a kérdés, hogy miért pont ilyet vettem, amikor tudtam, hogy problémás, ráadásul van még hasonló méretű kombi a piacon. Mindig azt szoktam mondani, hogy egy autó megítélésében a megbízhatóság csupán egy paraméter, és bár valóban elég fontos, más is számít, ami esetleg kedvenccé teszi az adott modellt. Komfort, biztonság, nagy raktér, személyes preferenciák.

Az egyik ilyen személyes szempontom a dízelmotor, ezen belül is a PD TDI-k. Nem vagyok benne biztos, hogy anyagilag is megéri nekünk dízelezni, de ebből a verzióból van választék a Golfok közt, valamint nagyon szeretem az egykilences turbódízel karakterét. Az adagolófúvókás (PD) nagyon jó találmány, ráadásul tartós is tud lenni, ha nem futunk bele ilyen sorozathibába.
Sokan azt gondolják, a PD zsákutca volt a fejlesztésben, de ez nincs így. Csupán arról van szó, hogy bizonyos szempontokból a közös nyomócsöves (common rail) motorok jobbak. Ilyen például a környezetvédelem, és a tény, hogy az Euro 5-ös és 6-os normák kötelezővé tételével a finomabban szabályozható CR TDI előnybe került, így kiszorította az adagolófúvókás konstrukciót.

Pedig a PD TDI konstrukciós szempontból igazi csemege. Míg a CR TDI alapjaiban nagyon hasonlít egy benzinmotorra, ahol a befecskendezést egy elektromos szeleppel és az azon futó programmal oldják meg, a PD adagolófúvókája inkább mechanika, amelyben kisebb szerep jut az elektromos szabályozásnak, és a nagy nyomást tisztán mechanikus módszerrel állítják elő helyben, a fúvókában.
Egy PD motor kicsit keményebb járású a közös nyomócsöveseknél, de nyomatékos, és az 1,9 literes lökettérfogat biztosítja, hogy indulásnál sem fullad le könnyen, így nincs szükség elektronikus rásegítésre, automata gázra, ahogy ezt például az 1.6 CR TDI motor esetében láttuk. Az 1,9 PD TDI hengerenként csak kétszelepes, hengertömbje pedig szinte ikertestvére a korábbi, legendásan megbízható, adagolós TDI-motorokénak. A BXE motorkódú PD turbófeltöltője változó geometriás, amely már egészen 1500/perc fordulatról tölteni kezd, és nagyon nyomatékos, könnyen vezethető autót csinál az 1,4 tonnás Golfból.

Ez a motor gyári szoftverrel, tehát chiptuning vagy powerbox nélkül egyébként nem is szeret forogni, jobb elváltani háromezernél, mert utána csak a hangja nő. Tulajdonképpen azért hoztam el a Golfomat az Erőmérőbe, mert egyre erősebb bennem a gyanú, hogy valahogy nem megy úgy, mint a korábbi cégautóm. Nincs baja, jól indul, szép a hangja, nem ad hibaüzenetet, de úgy emlékszem, hogy a fekete Golf erősebb volt, főleg 2800/perc fordulat felett. Ez az ezüst valahogy elhal háromezer felett. Nem tulajdonítottam ennek nagy jelentőséget, hiszen ötödikben, százharminccal még pont háromezer alatt forog, gyorsabban pedig nem mentünk, a fokozatokat sem szoktuk kihúzatni, nem is érdemes.

A mérést a korábban bemelegített motorral a megszokott rendben elkezdtük, majd 3200-nál megszakadt a folyamat, hibakódot adott a motor, és visszavette a teljesítményt. Meglepődtem, mert a forgalomban ilyesmi egyszer sem fordult elő, nyilván nem is terheltük még így.
Jelentkeznél az Erőmérőre? Itt megteheted!
Ha szeretnél bekerülni a Totalcar másfél éve futó Erőmérő sorozatába, ide kattintva jelentkezhetsz. Egy Google-űrlapra visz a link, amelyen a részvétel jogi velejáróit olvashatod el, illetve a te és az autó részletes adatait adhatod meg. Ha érdekesnek találunk egy autót, felvesszük a kapcsolatot a gazdájával, de kérünk, hogy te is jól nézd meg, milyen típusok és motorváltozatok szerepeltek eddig a sorozatban és pontosan ugyanolyannal ne jelentkezz! Ha egy típus már szerepelt az Erőmérőben, de a te autódban másfajta motor van, kapuink nyitva állnak.
Próbáltunk ügyeskedni a félbeszakított mérés után. Megnéztük, mi a betárolt hibakód, és kisebbre vettük a pad terhelését, hátha akkor elforog háromezer fölé, de nem tudtuk rendesen lemérni. Nézzétek meg a szánalmas eredményt, a mérés végén elemezzük a görbét és megbeszéljük a teendőket. Azt hiszem tanulságos Erőmérő-epizódot láthatunk, minden városban használt, autópályás kikormolást ritkán látott dízelmotoros autó gazdája okulhat belőle.
Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, az Erőmérőt, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, sok érdekes autó jön még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
