A Totalcar Erőmérő sorozatában dolgozik a profi és hitelesített teljesítmény mérőpad, és megdolgoznak a járművek is az Autokorbelnél. Sokszor elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett olvasók autóit, és boldogok vagyunk, hogy nem csak több mint 1200-an regisztráltatok az év elején meghirdetett új jelentkezési időszakban, de sokan követitek is, amit csinálunk. Ezúttal egy korábban már lemért BMW dízel kerül ismét a mérőpadra, mert az akkor felfedezett hibáját kijavították. Lássuk, megvédi-e a becsületét a 650 ezer kilométert futott 320d!

Milyen erős az agyondédelgetett Alfa Romeo 156?
Több mint kétszázezer kilométer van benne, csodás a hangja, de valami nagyon nem stimmel a Twin Spark motorral.
Ritkán tér vissza autó a Totalcar Erőmérőbe, hiszen nagyon sokan jelentkeztek a felhívásunkra, és szeretnénk, ha sok különböző autó kerülne be a sorozatba. Néha mégis kivételt kell tennünk, mert ha valami annyira gyengén szerepel a mérőpadon, mint a pár hete bemutatott 2007-es BMW, de tulajdonosa megpróbálja kijavíttatni a hibát, mindenki számára fontos tanulsággal szolgálhat egy újabb mérés. Emlékezzünk csak az Erőmérő korai epizódjaiban szereplő Alfa Romeóra, és a vezérlésmódosító hibás, majd helyes beállítására!
Amikor először mértük le a 650 ezer kilométer felett futott BMW 320 d-t, 64 lóerővel maradt el a névleges teljesítményétől, ami egyértelműen hibára utal. Mivel egy ideje nem a korábbi tulajdonos, hanem egy családtagja használta az autót, ő nem tudta, hogy az utóbbi pár ezer kilométer alatt hogy viselkedett a hármas. Úgyhogy a mérés végén volt meglepetés, kicsit szomorkodtunk.
Nem hagytuk ennyiben, hiszen egy hibakód-kiolvasás felfedte, hogy az elektronika túl gyakran próbálja regenerálni a dízelmotor részecskeszűrőjét, és a nyomásértékek sem megfelelőek a szűrő környezetében. Ez egyértelműen arra utal, hogy a szűrő eltömődött, bizonyos fordulatszám fölött nem képes átereszteni a kipufogógáz-többletet.
A dízel részecskeszűrő (DPF - diesel particle filter), vagy ahogy többen nevezik, dízel-koromcsapda olyan berendezés a kipufogórendszerben, amely mechanikai kialakítása miatt nem engedi át az egy bizonyos részecskeméretnél nagyobb korom- és egyéb égéstermék-szemcséket.

Ahhoz, hogy ezt a funkcióját hosszútávon betölthesse, a motorvezérlő elektronika időszakosan parancsot ad az autónak, hogy regenerálja, tisztítsa ki a szűrőt. A regenerálás során a motor néhány működési paramétere megváltozik, ami nagyon magas hőmérsékletű kipufogógázt eredményez, így a szűrőből kiégnek a lerakódások, és ismét visszanyeri eredeti áteresztőképességét és funkcióját.
A regenerálási és normál működési ciklusok nem váltogathatják egymást a végtelenségig, mert a korom nem ég el maradéktalanul, valamennyi lerakódás, hamu mindig marad a szűrőben. Lehetséges, hogy a szűrő egy idő után elkezd eldugulni, a motor a szűkülő áteresztőképesség miatt nem képes leadni eredeti teljesítményét, és hibakódokat generál. A kódokat eleinte a vezérlő-számítógépben tárolja, majd később megjelenik valamilyen ellenőrzőlámpa a műszerfalon.

Hasonló jelzés ennek a rengeteget futott BMW műszerfalán is megjelent már korábban. Akkor elvitték kitisztíttatni a szűrőt, ez azonban, mint láttuk, nem járt tartós sikerrel. Jellemző, hogy a szűrőtisztítás általában is csak rövidebb ideig jelent megoldást, főleg ha az autót városban használták. Ezt a BMW-t főként autópályán hajtják, de sok benne a kilométer, ami szintén magyarázat lehet a tisztítás kérész életű eredményére. Hasonló esetekben a savazás és szétbontásos kiégetés már nem segít, hamarosan ismét útitársunk lesz a check engine-lámpa. Érdekesség persze, hogy a BMW műszerfalán nem világított a jelzés, mégis gyenge volt.
A szűrőcsere minden végstádiumú lerakódásos esetben megoldást hozhat, ezzel megint garantálhatjuk a hosszú, problémamentes üzemet. Ezt tette a mérésen szereplő BMW tulajdonosa is, aki nem gyári, hanem egy jó minőségű, új utángyártott Bosal részecskeszűrőt építtetett be, miután pár hete a mérőpad mellett állva megtudta, hogy az autó alig több mint nyolcvan lóerős az eredeti 150 helyett. Kicseréltette a nyomásszenzort is, amit szintén érdemes ilyenkor megtenni.
Hogyan lehetséges, hogy a BMW mostani gazdája nem vette észre 64 lóerő hiányát? A magyarázat egyszerű: a teljesítménycsökkenés lassan következik be, ráadásul alacsony fordulaton csak minimális az eltérés, szinte észre sem venni. Ez azt jelenti, hogy ha valaki óvatosan közlekedik, 2000/perc fordulatszám környékén felkapcsol egy fokozatot, és soha nem nyom padlógázt, gyakorlatilag annyi lóerővel gazdálkodik, amitől a hibátlan autó sem tud jelentősen többet az alsó régióban.
Megváltozik a helyzet, ha tönkrement szűrővel szenvedő motort pörgetni kezdi, mert akkor a fojtás bekorlátozza a kipufogóban a térfogatáramot és a motor nem tud kiforogni, hibajelet generál "betilt".
A 2007-es BMW 320d M47D20TU2 kódú motorja az új részecskeszűrővel szépen elforgott a leszabályozásig és nagyon szép görbéket rajzolt a második mérés során. Nézzétek meg a videót és csodálkozzatok velünk, hogy mennyire jó tud lenni egy körülbelül 650 ezer kilométert futott, de bontatlan, ha hagyják szabadon kilélegezni.
Az Erőmérő sorozat másfél év után is tartja eredeti ígéretét: minden héten újabb több érdekes autó jön, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
