A nyári gumik több mint fele szemétre való?
ADAC nyárigumiteszt – 2019.
Az igazi tavasz még csak mutogatja magát, a fagy vissza-visszavág, mégis elkészült az ADAC menetrend szerinti nyárigumitesztje. Ezúttal a kis- és kompaktautók jellemző méretén kívül egy szokatlan kategóriát, a kisbuszok és furgonok gyakori abroncsait is kipróbálták. Az eredmény: hidegzuhany.
Kik és mit tesztelnek?
A német autóklub, vagyis az ADAC évente kétszer készít gumiteszteket. A szakemberek az adott évszaknak megfelelően előbb a nyári, majd a téli abroncsokat próbálgatják, az eredmények alapján pedig összeállítják saját rangsorukat. Mivel rengeteg különböző méretű gumi van forgalomban, mindig kettőt-kettőt határoznak meg, és igyekeznek forgórendszerben dolgozni.
Idén a kisautóknál és néhány kompaktnál gyakori 185/65 R15-ös, valamint a furgonokon és kisbuszokon elterjedt 215/65 R16-os mezőny szereplőit mérték össze. Ezúttal is egy bizottság határozta meg, mely mintázatokat tesztelik, figyelembe véve a piaci adatokat, kevésbé ismert márkáknak is lehetőséget adva. A gyártóknak nincs beleszólásuk, a szakemberek minden mintázatból több szettet szereznek be, különböző forgalmazóktól. Így a minőségingadozásra is fény derülhet.
Hogyan zajlik a teszt?
Első lépésként a gumik adatait gyűjtik össze: DOT-szám, gumicímke, pontos specifikációk. Minden mintázathoz rendelnek egy sorszámot, amellyel a későbbiekben beazonosítják, így a márka- és modellnév nem befolyásolhatja az értékelést. Minden új gumit bekoptatnak – ez mintegy 300 kilométert jelent –, amire azért van szükség, mert a gyártás során használt formaleválasztó anyag miatt a teljesen friss abroncsok még nem a maximális teljesítményüket nyújtják. Ezt egyébként akkor is érdemes észben tartani, amikor magunknak veszünk új szettet.
A száraz aszfaltos próbákat a Bridgestone olaszországi központjában végzik. Ellenőrzik, hogyan viselkedik az autó az adott gumival kritikus helyzetben. Vizsgálják többek közt az egyenesfutást, az oldalvezető képességet, kanyarstabilitást, vészfékezést 100 km/h-ról. Nedves aszfaltos körülményeket a Continental németországi bázisán teremtenek. A programban itt is szerepel vészfékezés 80 km/h-ról, aquaplaning hossz- és keresztirányú haladáskor, kezelhetőség egy handlingpályán. Utóbbi feladatot 65 km/h-ról indulva végzik, és öt kilométer per órás lépésekben egészen 95-ig emelik a tempót.
A zajt mérésekkel és a tesztelők szubjektív benyomása alapján is értékelik. A zavaró tényezők kizárása érdekében leállított motorral, aszfalton és betonon is vizsgálódnak. Az utastérben és az autón kívül tapasztalható zaj egyformán, 50-50 százalékban számít bele a részeredménybe. A gumik kopását 15 ezer kilométeres konvojozással mérik, egészen az 1,6 milliméteres határ eléréséig nyúzzák az abroncsokat. Közben itt is cserélgetik a sofőröket, továbbá próbapadon is koptatják a kerekeket.
A fogyasztást egy két kilométeres pályán mérik. Az autó állandó sebességgel, folyamatosan száz kilométer per órával halad, menet közben nagy pontosságú mérőeszközt használnak. Mintázatonként ötször két futamból átlagolnak. A német rendszerben annál jobb az érdemjegy, minél kisebb. Minden tesztet többször ismételnek, közben a pilótákat is cserélgetik. Végül az adatokat összefésülik, az alábbiak szerint súlyozva:
- száraz aszfalt: 20%
- nedves aszfalt: 40%
- zaj: 10%
- fogyasztás: 10%
- kopás: 20%
185/65 R15 méretű gumik
Ebben a kategóriában 16 különböző gyártó abroncsait tesztelték. Számos kisautónál és kompaktnál is jellemző ez a méret. A teljesség igénye nélkül például a Dacia Logan, a Sandero, a Fiat Panda és a Punto, a Hyundai i20 és i30, a Kia Ceed, a 2012 előtti Mercedes-Benz A osztály, az Opel Adam és a Corsa, a Renault Clio, a Seat Ibiza vagy éppen a Volkswagen Polo is szerelhető ilyennel.
Szárazon két abroncs nyújtott kiváló teljesítményt. Az egyik a Bridgestone Turanza T005 volt, míg a másik egy jóval olcsóbb gumi, a Firestone Roadhawk. Egy egész sor gumi vizsgázott jól, de hatan csak közepest kaptak. Köztük a Michelin Crossclimate+.
Tapadás száraz aszfalton (185/65 R15) | ||
1. | Bridgestone Turanza T005 | 1,5 |
Firestone Roadhawk | 1,5 | |
2. | Falken Ziex ZE310 Ecorun | 1,8 |
3. | Goodyear EfficientGrip Performance | 1,9 |
Maxxis Mecotra 3 | 1,9 | |
4. | Toyo Proxes CF2 | 2,2 |
Continental PremiumContact 5 | 2,2 | |
5. | Vredestein Sportrac 5 | 2,3 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 2,3 | |
6. | Hankook Kinergy Eco 2 | 2,4 |
7. | Michelin Crossclimate+ | 2,6 |
8. | Kumho Ecowing ES01 | 2,8 |
Giti GitiSynergy E1 | 2,8 | |
9. | Semperit Comfort-Life 2 | 2,9 |
10. | Petlas Imperium PT515 | 3,0 |
Linglong Green-Max HP010 | 3,0 |
A nedves utas tesztek nyáron és télen is jelentős súllyal bírnak az összesítéskor, hiszen ez az egyik leggyakoribb körülmény, amivel egy guminak meg kell küzdenie. Itt már csupán négy neves gyártó termékei tudták elérni a jó besorolást: a Bridgestone Turanza T005, a Vredestein Sportrac 5, a Michelin Crossclimate+ és a Continental ContiPremiumContact 5. A többiek közepesre vizsgáztak, ráadásul sokuknál épp ez az érdemjegy rontotta le az összképet is.
Tapadás nedves aszfalton (185/65 R15) | ||
1. | Bridgestone Turanza T005 | 1,9 |
2. | Vredestein Sportrac 5 | 2,2 |
3. | Michelin Crossclimate+ | 2,4 |
Continental PremiumContact 5 | 2,4 | |
4. | Goodyear EfficientGrip Performance | 2,7 |
5. | Firestone Roadhawk | 2,8 |
Kumho Ecowing ES01 | 2,8 | |
Maxxis Mecotra 3 | 2,8 | |
Toyo Proxes CF2 | 2,8 | |
Linglong Green-Max HP010 | 2,8 | |
6. | Falken Ziex ZE310 Ecorun | 3,0 |
Semperit Comfort-Life 2 | 3,0 | |
7. | Giti GitiSynergy E1 | 3,2 |
8. | Petlas Imperium PT515 | 3,3 |
9. | Hankook Kinergy Eco2 | 3,4 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 3,4 |
A legcsöndesebbnek az idehaza alig ismert Giti GitiSynergy E1 nevű mintázata bizonyult, míg a leghangosabbnak a Bridgestone-Goodyear-Firestone trió. A fogyasztás a Maxxis Mecotra 3-mal alakult a legkedvezőbben, míg a legtöbbet Firestone-nal kajált a tesztautó. A Michelin Crossclimate+ annak ellenére is alig akart elkopni, hogy egész jól tapadt száraz és nedves úton is, a Linglong Green-Max HP010 pedig épp ellenkezőleg: a legkevésbé tartós gumi tapadásban sem mutatott meggyőzőt.
Hogyan olvassuk a táblázatot? |
Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ha az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. |
Összességében a szárazon és nedvesen is jó Bridgestone Turanza T005 söpörte be a győzelmet. Érdemjegye 2,0, tehát jó minősítést kapott. Mindössze egy tizeddel maradt le a Vredestein Sportrac 5, amely tapadásban gyengébb volt a Bridgestone-nál, viszont jóval tartósabb is. Mögöttük aztán mindegyik gumi közepest kapott, igaz, a bronzérmes Michelin és a sereghajtó Linglong között majdnem egy egész pont a különbség.
215/65 R16 méretű gumik
Ez a méret több kisáruszállítónál, illetve kisbusznál is jellemző. Szerelik egyebek mellett Ford Transitra, negyedik és ötödik generációs Iveco Daily-re, Nissan Primastarra, Opel Movanóra és Vivaróra, Renault Masterre és Traficra, valamint T5-ös és T6-os Volkswagen Transporterre. Itt is 16 különböző mintázatot választottak ki, az eredmény azonban egészen siralmas.
Száraz aszfalton a legjobb némi meglepetésre az Apollo Altrust lett – a Vredesteinhez tartozó márkának Magyarországon, Gyöngyös mellett is van gyára. Kicsivel mögötte a Maxxis Vansmart MCV3+-t találjuk. A legrosszabbul a Kléber Transpro teljesített, de nem sokkal volt jobb neve ellenére a Continental VanContact 200 sem.
Tapadás száraz aszfalton (215/65 R16) | ||
1. | Apollo Altrust | 2,1 |
2. | Maxxis Vansmart MCV3+ | 2,2 |
3. | Goodyear EfficientGrip Cargo | 2,3 |
Nexen Rodian CT8 | 2,3 | |
Sava Trenta 2 | 2,3 | |
Hankook Vantra LT | 2,3 | |
4. | Fulda Conveo Tour 2 | 2,4 |
5. | Pirelli Carrier | 2,8 |
Falken Linam Van01 | 2,8 | |
6. | Michelin Agilis+ | 2,9 |
7. | Nokian cLine | 3,0 |
Semperit VanLife 2 | 3,0 | |
8. | Kumho PorTran KC53 | 3,2 |
9. | Continental VanContact 200 | 3,4 |
Uniroyal RainMax3 | 3,4 | |
10. | Kléber Transpro | 3,6 |
A pokol nedves aszfalton szabadult el igazán. Kilenc mintázat ezen a részfeladaton hasalt el teljesen – olyan rossz eredménnyel zártak, hogy összértékelésük is elégtelen lett. Meglepetésre köztük találjuk a Michelin Agilis+-t, vagy éppen a Hankook Vantra LT-t. Közepesnél jobban senkinek nem sikerült ez a rész, a közepesek közül a legjobb az Apollo és a Continental lett. A Hankook és a Kléber a lehető leggyengébbet, 5,5-öst kapott.
Tapadás nedves aszfalton (215/65 R16) | ||
1. | Apollo Altrust | 2,8 |
Continental VanContact 200 | 2,8 | |
2. | Goodyear EfficientGrip Cargo | 3,1 |
Pirelli Carrier | 3,1 | |
3. | Nokian cLine | 3,3 |
4. | Maxxis Vansmart MCV3+ | 3,7 |
5. | Kumho PorTran KC53 | 3,8 |
6. | Falken Linam Van01 | 4,6 |
Uniroyal RainMax 2 | 4,6 | |
7. | Michelin Agilis+ | 4,9 |
8. | Fulda Conveo Tour 2 | 5,0 |
Nexen Rodian CT8 | 5,0 | |
Sava Trenta 2 | 5,0 | |
9. | Semperit Van-Life 2 | 5,1 |
10. | Hankook Vantra LT | 5,5 |
Kléber Transpro | 5,5 |
Zaj tekintetében minden versenyző közepest kapott, a legcsendesebb a Kumho és a Nexen, a leghangosabb a Michelin és a Fulda volt. A legkedvezőbb fogyasztást a Nexen Rodian CT8-cal produkálta a tesztautóként használt Multivan, a legtöbb üzemanyagot a legjobban tapadó mintázattal, az Apollóval igényelte.
Kisáruszállítóknál a költséghatékonyság szempontjából nagy jelentősége van a kopásnak is. Ez volt az egyetlen olyan részértékelés, ahol mindegyik gumi jó vagy kiváló minősítést ért el. A Goodyear, a Maxxis, a Falken, a Michelin, a Fulda és a Sava kiemelkedő, 0,5-ös osztályzatot kapott, a másik végletet 2,5-tel az Apollo és a Nexen képviseli.
Igaz, a kopást érdemes a tapadással párban szemlélni, hiszen hiába nem akar soha elhasználódni egy gumi, ha cserébe csapnivalóan fogja az utat. Ilyen értelemben kiemelhető a Goodyear EfficientGrip Cargo, amely tapadásban megközelíti a tesztgyőztes Apollót, mégis közel kétszer annyi kilométert bír.
Összegzés
A német autóklub gumitesztjei jó kapaszkodót adnak azoknak, akik gumivásárlást előtt állnak. Ahogy láthatjuk, nem mindig a drágább a jobb, de nem szabad ezeket a ranglistákat sem szentírásként kezelni. Érdemes mindenkinek átgondolni, mit vár el egy abroncstól, és olyat választani, amely abban teljesít kiemelkedően. Az ADAC-nál ugyanis nem az egy-egy szempontból kiváló gumi a tesztgyőztes, a németeknél mindennél fontosabb a kiegyensúlyozottság.
Emellett pedig jó tudni, hogy az abroncsokon már kötelezően meglévő gumicímke nem teszteken, méréseken alapuló információkat tartalmaz. Ott a tapadást, a zajt és a fogyasztást is a gyártó saját bevallása alapján tüntetik fel, azok nem ellenőrzött értékek. Érdemes hát fenntartásokkal kezelni. Célszerű a részletes teszteredményeinket összevetni anyagi lehetőségeinkkel, és így meghozni a döntést.
A Totalcar első saját gumitesztjét erre találják:
Itt pedig a legutóbbi ADAC és Autobild téligumitesztek eredményeit:
Aki a négyévszakos mintázatokra kíváncsi, annak erre:
Végül pedig kiderül, hülyeség-e a 7 fok legendája: