Ikerturbót a népnek
Teszt: Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI 140 Le (L1H1) – 2015.
Sokféle busszal dolgoztam már, és az egyik kritikus pont mindig az ülések mobilizálhatósága.
A szerkesztőségben mindenkinek megvan az agylövése, nekem leginkább a kisbuszok. A Parkoló Parádén is egy Crystal Roof L300-asra nyálaztam, pedig akadt kint különlegesség bőven. Így izgatottan vártam, vajon mennyit változott az egyik legkellemesebb csapatszállító, a Vivaro. Már csak az volt a kérdés, hogy milyen emblémával érkezik hamarabb, elvégre a Renault ugyanezt árulja Traffic néven. A versenyt végül az Opel nyerte. Külsőleg persze nem volt nagy meglepetés, hiszen dobozosban már találkoztunk a púpját vesztett formával.
Ismét legendák
Idén ötödször rendezik meg a Hungaroringen az monstre Opel-napot. A Legendák Találkozása teljesen ingyenes, mindössze regisztrálni kell a www.legendak.com oldalon. A május 16-i rendezvényen garantáltan nem fog unatkozni a család egyik tagja sem,és olyan modellek premierjét tartja itt az Opel, mint a Corsa OPC vagy az Adam Rocks. 150 Opel-tulajdonos fel is hajthat a Ringre, és annyiféle program lesz, hogy az felsorolni is nehéz: részletesen minden megtaláható a www.legendak.com oldalon.
A sofőrülésbe ülve rögtön eszembe jutott a saját Berlingóm padlóváltója. Mert az egyetlen dolog, amit nyerhettünk azon, hogy a váltó felkúszott a műszerfalra, hogy több lett a hely középen. Cserébe viszont (tisztelet a kivételnek, mint mondjuk a Ducato Panorama) legyen bármekkora batár, szinte tuti, hogy nyomni fogja a lábunkat a váltókonzol kitüremkedése.
Sok tárolót nem találtam magam körül, ebben a régi Vivaro jobb volt. Egyes autógyártók néha mintha visszafele fejlesztenének a praktikumot nézve. Például az ajtóban egy másfeles víz simán elfért, csak épp kiszedni nem tudjuk becsukott ajtónál. A szimpla jobb egy miatt az ülés alá nem tudunk pakolni, mint a kétszemélyes utasülésnél, de cserébe hatalmas csomagtér vár hátul, ami még - feláras - kalaptartót is kapott, így nem kell aggódni az ártó szemek miatt.
A Vivaróban már majdnem jó lett a hátsó ülések rendezhetősége, mert ha több rakhely kell, a hátsó sort felsimíthatjuk a középsőre. Ilyen technikával rendszerint a PSA/Fiat modellekben találkozni amúgy, de szerintem a legideálisabb és variálhatóbb a Berlingóban látott megoldás, ahol minden hely külön ülés, és így bármelyiket kikaphatjuk, ha kell. És nem mellesleg egy ember elbírja – ellentétben az Opel padjával, amit minimum két embernek kell emelnie. De legalább motiválja az embert, hogy megpróbálja megoldani a helyhiányt üléskivétel nélkül.
A hátul utazóknak a hűtés/fűtés csak a tetőről érkezik, alul nincs befuvó nyílás és mint a legtöbb busznál, itt se tudja a sofőr az első kezelőpanelen állítani a hátsó szakaszt. A hagyományos tekerős kapcsolókat elölről kicsit nehezen lehet elérni és persze leginkább csak vakon tudjuk állítani, így a második sor előjoga az utastér hőmérsékletének variálása.
Ha hátul természetes levegőre vágyunk, két kis tolóablakon tudunk hozzájutni, amiknél örömmel tapasztaltam, hogy kicsit emberbarátibbra alakították a nyitószerkezetet. Így a régi összepasszírozós megoldás helyett elfordítva egy kilincset, fordul ki az ablak. Az lenne az igazi, ha a vezető is tudná kezelni az ablakokat, ehhez egyelőre a Mercedes jutott a legközelebb az elektromosan kibillenthető hátsó ablakokkal, klasszikus lehúzódó megoldás sehol sincs.
A kisebbik biturbós motorral már próbáltam a modellt, ott jól sikerült összelőni a váltót a motorral. Kicsit aggódtam, hogy az erősebb rosszul lesz összehangolva, de kellemesen csalódtam. Emberekkel megrakva a Pilis lankáin is nagyon rendesen viselkedett, üresen se pattogott és az autópályán se képez útakadályt. A pillanatnyi fogyasztásmérőt figyelve az új forma jót tett neki, még 130-nál se szaladt 9 liter fölé a fogyasztás, és a szélzaj se volt számottevő. Összességében még kevesebbet is fogyasztott, mint a gyengébb motor, 8,2-es átlaggal fejeztem be a tesztet, ami ha nem is rekord, de nem rossz egy ekkora doboztól.
Ami a konkurenciát illeti: a Fiat Scudóból lassanként új érkezik, az árlistában az egy szál Family felszereltség árválkodik, mindössze 7,25 millió forintért. A Transporter Kombi is kifutóban van, hamarosan érkezik a T6 (vagy 5.5?), így ott se nagyon van választék.
A létező modellek közül a Transit Custom hasonló (illetve kicsit jobb) teljesítménnyel majd egymillióval drágább, mint a Vivaro, de cserébe széria a klíma. A Mercedes Vito méltón a csillaghoz, bőven mindenki fölé magasodik árban, viszont felszereltségben kevésbé. Még a rádiót is aranyáron mérik, és a gyengébbik 130 ló körüli modell 9,2 millióba kerül. Az egyetlen, amiben legyőzi a Transitot (de a Vivarót már nem), a tolatókamera ára, mivel a Fordnál csak egy Prémium csomagban juthatunk hozzá, aminek ára majd fél millió forint. Igaz, ekkor kapunk például sávtartó aszisztenst, villanytükröt automata fényszórót is.
Opel Vivaro Tour (2900 kg) | Ford Transit Custom Kombi | Mercedes-Benz Vito Tourer Base | |
Motor | 1.6 CDTI, 140 Le, 340 Nm | 2.2 TDCi, 155 Le, 385 Nm | 2.2 CDI, 163 Le, 380 Nm |
Listaár (br.) | 8 385 000 Ft | 9 278 200 Ft | 9 584 270 Ft |
Méret | L1H1 | L1H1 | L1H1 |
Száll. Szem. | 8 | 8 | 8 |
Átlag fogyasztás (l/100 km) | 6,2 | 6,5 | 6 |
Külső méretek | |||
hosszúság | 4998 | 4972 | 4885 |
magasság | 1971 | 1922 | 1890 |
szélesség | 1956 | 1986 | 1928 |
tengelytáv | 3098 | 2933 | 3200 |
fordulókör | 11,8 | 11,6 | 12,2 |
saját tömeg | 1685 | 2109 | 1976 |
össztömeg | 2960 | 3000 | 2800 |
Belső méretek | |||
magasság | 1387 | 1382 | 1332 |
szélesség | 1628 | 1775 | 1685 |
Felszereltség | |||
rádió | széria | széria | 190 500 Ft (a tolatókamerához kötelező), 146 050 Ft (alap) |
klíma | 317 500 Ft | széria | 521 970 Ft |
kiegészítő (utastéri) klíma | 533 400 Ft (elöl/hátul) | 190 500 Ft | 231 140 Ft |
nyitható ablak (jobb/bal) | 25 400 Ft /bal ajtó árában | 40 640 Ft (együtt a kettő) | 74 930 Ft / 74 930 Ft |
bal oldali tolóajtó | 133 350 Ft | 107 950 Ft | 229 870 Ft |
tolatókamera | 152 400 Ft | 447 040 Ft (csak csomagban) | 170 180 Ft |
tempomat | széria | széria | széria |