Ikerturbót a népnek

Teszt: Opel Vivaro Tour 1.6 TwinTurbo CDTI 140 Le (L1H1) – 2015.

2015.05.13. 11:13

Adatlap Opel Vivaro Tour 1.6 CDTI TwinTurbo - 2015

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 3500 rpm
  • 340 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • 8 385 000 Ft
Sokféle busszal dolgoztam már, és az egyik kritikus pont mindig az ülések mobilizálhatósága.

A szerkesztőségben mindenkinek megvan az agylövése, nekem leginkább a kisbuszok. A Parkoló Parádén is egy Crystal Roof L300-asra nyálaztam, pedig akadt kint különlegesség bőven. Így izgatottan vártam, vajon mennyit változott az egyik legkellemesebb csapatszállító, a Vivaro. Már csak az volt a kérdés, hogy milyen emblémával érkezik hamarabb, elvégre a Renault ugyanezt árulja Traffic néven. A versenyt végül az Opel nyerte. Külsőleg persze nem volt nagy meglepetés, hiszen dobozosban már találkoztunk a púpját vesztett formával.

Ismét legendák

Idén ötödször rendezik meg a Hungaroringen az monstre Opel-napot. A Legendák Találkozása teljesen ingyenes, mindössze regisztrálni kell a www.legendak.com oldalon. A május 16-i rendezvényen garantáltan nem fog unatkozni a család egyik tagja sem,és olyan modellek premierjét tartja itt az Opel, mint a Corsa OPC vagy az Adam Rocks. 150 Opel-tulajdonos fel is hajthat a Ringre, és annyiféle program lesz, hogy az felsorolni is nehéz: részletesen minden megtaláható a www.legendak.com oldalon.

A  sofőrülésbe ülve rögtön eszembe jutott a saját Berlingóm padlóváltója. Mert az egyetlen dolog, amit nyerhettünk azon, hogy a váltó felkúszott a műszerfalra, hogy több lett a hely középen. Cserébe viszont (tisztelet a kivételnek, mint mondjuk a Ducato Panorama) legyen bármekkora batár, szinte tuti, hogy nyomni fogja a lábunkat a váltókonzol kitüremkedése.

Sok tárolót nem találtam magam körül, ebben a régi Vivaro jobb volt. Egyes autógyártók néha mintha visszafele fejlesztenének a praktikumot nézve. Például az ajtóban egy másfeles víz simán elfért, csak épp kiszedni nem tudjuk becsukott ajtónál. A szimpla jobb egy miatt az ülés alá nem tudunk pakolni, mint a kétszemélyes utasülésnél, de cserébe hatalmas csomagtér vár hátul, ami még - feláras - kalaptartót is kapott, így nem kell aggódni az ártó szemek miatt.

A Vivaróban már majdnem jó lett a hátsó ülések rendezhetősége, mert ha több rakhely kell, a hátsó sort felsimíthatjuk a középsőre. Ilyen technikával rendszerint a PSA/Fiat modellekben találkozni amúgy, de szerintem a legideálisabb és variálhatóbb a Berlingóban látott megoldás, ahol minden hely külön ülés, és így bármelyiket kikaphatjuk, ha kell. És nem mellesleg egy ember elbírja – ellentétben az Opel padjával, amit minimum két embernek kell emelnie. De legalább motiválja az embert, hogy megpróbálja megoldani a helyhiányt üléskivétel nélkül.

A hátul utazóknak a hűtés/fűtés csak a tetőről érkezik, alul nincs befuvó nyílás és mint a legtöbb busznál, itt se tudja a sofőr az első kezelőpanelen állítani a hátsó szakaszt. A hagyományos tekerős kapcsolókat elölről kicsit nehezen lehet elérni és persze leginkább csak vakon tudjuk állítani, így a második sor előjoga az utastér hőmérsékletének variálása.

Ha hátul természetes levegőre vágyunk, két kis tolóablakon tudunk hozzájutni, amiknél örömmel tapasztaltam, hogy kicsit emberbarátibbra alakították a nyitószerkezetet. Így a régi összepasszírozós megoldás helyett elfordítva egy kilincset, fordul ki az ablak. Az lenne az igazi, ha a vezető is tudná kezelni az ablakokat, ehhez egyelőre a Mercedes jutott a legközelebb az elektromosan kibillenthető hátsó ablakokkal, klasszikus lehúzódó megoldás sehol sincs.

A kisebbik biturbós motorral már próbáltam a modellt, ott jól sikerült összelőni a váltót a motorral. Kicsit aggódtam, hogy az erősebb rosszul lesz összehangolva, de kellemesen csalódtam. Emberekkel megrakva a Pilis lankáin is nagyon rendesen viselkedett, üresen se pattogott és az autópályán se képez útakadályt. A pillanatnyi fogyasztásmérőt figyelve az új forma jót tett neki, még 130-nál se szaladt 9 liter fölé a fogyasztás, és a szélzaj se volt számottevő. Összességében még kevesebbet is fogyasztott, mint a gyengébb motor, 8,2-es átlaggal fejeztem be a tesztet, ami ha nem is rekord, de nem rossz egy ekkora doboztól.

Ami a konkurenciát illeti: a Fiat Scudóból lassanként új érkezik, az árlistában az egy szál Family felszereltség árválkodik, mindössze 7,25 millió forintért. A Transporter Kombi is kifutóban van, hamarosan érkezik a T6 (vagy 5.5?), így ott se nagyon van választék.

A létező modellek közül a Transit Custom hasonló (illetve kicsit jobb) teljesítménnyel majd egymillióval drágább, mint a Vivaro, de cserébe széria a klíma. A Mercedes Vito méltón a csillaghoz, bőven mindenki fölé magasodik árban, viszont felszereltségben kevésbé. Még a rádiót is aranyáron mérik, és a gyengébbik 130 ló körüli modell 9,2 millióba kerül. Az egyetlen, amiben legyőzi a Transitot (de a Vivarót már nem), a tolatókamera ára, mivel a Fordnál csak egy Prémium csomagban juthatunk hozzá, aminek ára majd fél millió forint. Igaz, ekkor kapunk például sávtartó aszisztenst, villanytükröt automata fényszórót is.

   Opel Vivaro Tour (2900 kg) Ford Transit Custom Kombi Mercedes-Benz Vito Tourer Base
Motor 1.6 CDTI, 140 Le, 340 Nm 2.2 TDCi, 155 Le, 385 Nm 2.2 CDI, 163 Le, 380 Nm
Listaár (br.) 8 385 000 Ft 9 278 200 Ft 9 584 270 Ft
Méret L1H1 L1H1 L1H1
Száll. Szem. 8 8 8
Átlag fogyasztás (l/100 km) 6,2 6,5 6
           
Külső méretek         
hosszúság 4998 4972 4885
magasság 1971 1922 1890
szélesség 1956 1986 1928
tengelytáv 3098 2933 3200
fordulókör 11,8 11,6 12,2
saját tömeg 1685 2109 1976
össztömeg 2960 3000 2800
           
Belső méretek         
magasság 1387 1382 1332
szélesség 1628 1775 1685
           
Felszereltség         
rádió széria széria 190 500 Ft (a tolatókamerához kötelező), 146 050 Ft (alap)
klíma 317 500 Ft széria 521 970 Ft
kiegészítő (utastéri) klíma 533 400 Ft (elöl/hátul) 190 500 Ft 231 140 Ft
nyitható ablak (jobb/bal) 25 400 Ft /bal ajtó árában 40 640 Ft (együtt a kettő) 74 930 Ft / 74 930 Ft
bal oldali tolóajtó 133 350 Ft 107 950 Ft 229 870 Ft
tolatókamera 152 400 Ft 447 040 Ft (csak csomagban) 170 180 Ft
tempomat széria széria széria

Totalcar értékelés - Opel Vivaro Tour 1.6 CDTI TwinTurbo - 2015

Pár apróság hiányzik, de jelenleg ez a legjobb ár/érték arányú kisbusz a piacon.

Népítélet - Opel Vivaro