Erősebb autó csodaadalékkal? Lemértük
Totalcar Erőmérő: Fiat Punto 1.2 16V HLX
Nemcsak szuperautók, hanem hétköznapi hősök is feltűnnek az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki az jelentkezők autóit, most azonban egyik kollégánk autója állt mérőpadra, hogy megmérjük a teljesítményét és utána egy nagyobb teljesítményt ígérő benzinadalékkal is kipróbáljuk. Léteznek csodaszerek?
A Totalcarban már olvashattatok az ingyen Puntóról. Bár az autó valóban ingyen volt, mire új gazdája, Papp Tibor elhárította az összes jól látható hibáját, az szabad szemmel is jól látható összeget emésztett fel. Semmi komolyra ne gondoljanak, de az apróságok nem csak bosszantóak tudnak lenni, hanem költségesek is.
A Punto egyre jobb, már mindene működik, ezért kíváncsiak voltunk, hogy mennyi maradt az 1,2 literes, tizenhat szelepes motor gyári 80 lóerejéből, majdnem 180 ezer kilométer után. A Fiat benzinmotorjai mindig egészen jók voltak. Korán alkalmazták a dupla vezérműtengelyt és egyéb műszaki érdekességeket, az igazán nagy dobás pedig 1985-ben jött el, amikor külső segítséggel egy olyan motorcsalád alapjait tették le, amelyet automata gépek szereltek össze. Ezek voltak a FIRE-motorok, ahol a betűszó a Fully Integrated Robotised Engine szavakat takarta.
A kezdetben csak ezres, négyhengeres motor harminc százalékkal kevesebb alkatrészből állt, mint az elődje, az olajpumpát például közvetlenül a főtengelyre szerelték, nem volt köztes hajtóelem, a vezérlésben pedig nem voltak himbák, pláne nem az OHV-kre jellemző nyomórudak. Ne felejtsük el, a FIRE-történelem kezdetén 1985-öt írtunk!
A motorcsalád karburátorosként kezdte, de később befecskendezőt kapott, és a mérésen résztvevő Punto II motorja tekinthető az ős FIRE utódának, ezért ezt a tizenhat szelepes verziót Super FIRE-nek is szokták nevezni. A tervezéskor gondoltak arra is, hogy a konstrukció egyéb változatai, később több alkatrészen osztozhassanak és viszonylag kevés pénzből, kevés új alkatrész megtervezésével tudjanak lökettérfogatot növelni.
A motor egyébként a megszokott építési elveket követi. A két, fogazott szíjjal hajtott felülfekvő vezérműtengely (DOHC) szelepemelő tőkékkel közvetlenül nyomja a szelepeket. Nincs változó szelepvezérlés, a befecskendezés is a szívócsatornákba juttatja az üzemanyagot. Nagyon kevés motort érintő meghibásodással találkozunk, a Punto fogyasztása is egészen baráti, viszont számos elektromos hibát produkálnak a fojtószelep és a lambda szonda környékén.
Az Erőmérő mai epizódja különleges, mert Tibi Puntóját először megmértük 95-ös benzinnel, majd a megfelelő arányban Pro Engine Ultra benzinadalékot kevertünk hozzá. Az adalék nagyon kis térfogatú fecskendőben kapható. Körülbelül 10 milliliter mennyiség szükséges 25-30 liter benzinhez és a Pro Engine agresszív reklámjai szerint nem csak a teljesítmény nő, hanem a motor elhasználódásból adódó kopásait is megszünteti, ahogy azt a szörnyű magyarsággal, nyilván Google fordítóval készített honlapon mondja.
Nyilván tudtuk, hogy ennyire kis mennyiségű adalékanyag nem hozhat átütő változásokat a meglehetősen bonyolult kémiai felépítésű, eleve több adalékkal ellátott 95-ös benzinben, hogy az égéshője, vagy az égés folyamata, sebessége annyira megváltozzon pozitív irányban, hogy mindez mérhető legyen a teljesítménypadon. Kételyeink ellenére mindent megtettünk, hogy a Pro Engine Ultrának legyen esélye lenyűgözni minket a hatásaival. Járattuk a motort egy kicsit az adalékolt benzinnel, majd másodszor is megmértük a teljesítményét.
Annyit elárulok, hogy a Fiat motorja remekül szerepelt, ha pedig megnézitek a mai Erőmérőt, megtudjátok, hogy a Pro Engine Ultra mennyit tudott hozzátenni az autó névleges teljesítményéhez.
Ha tetszett az Erőmérő és további érdekes autókat szeretnétek látni hetente jelentkező sorozatunkban, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!
Korábbi epizódok:
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
- Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
- Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.